FEATURE: Tragediile motorsportului - Piloţi care au murit în acţiune

Publicat luni, 24.10.2011 18:16 de Dragoș Băltățeanu

Săptămâna trecută am pierdut doi piloţi din lumea sporturilor cu motor. Dan Wheldon şi Marco Simoncelli au murit în accidente tragice pe pista de curse. Automarket rememorează cele mai importante accidente fatale din ultima vreme.

"Motorsportul este periculos!" Este avertizarea pe care o regăsim mereu la competiţiile şi sporturile cu motor de orice fel. Accidente se pot întâmpla oricând şi, deşi siguranţa pilotului şi a spectatorilor este pe primul plan, din când în când motorsportul îşi cere tributul. Iar săptămâna care a trecut ne-a amintit acest lucru. L-am pierdut mai întâi pe britanicul Dan Wheldon la cursa Indycar de pe ovalul din Las Vegas, pentru ca ieri să ne părăsească şi Marco Simoncelli, un talentat motociclist ce avea doar 24 de ani. Pentru a nu uita, Automarket trece în revistă cele mai importante pierderi ale sportului cu motor din ultimele decenii.

 

1. Scott Kalitta - 21 iunie 2008

Scott Kalitta fost unul dintre cei mai populari piloţi de dragstere din Statele Unite ale Americii. Accidentul său a venit pe pista din New Jersey în timpul calificărilor. Bolidul său Toyota Solara avea peste 300 km/h când motorul a explodat şi flăcările au înghiţit maşina. Paraşutele de frânare au fost avariate, dragsterul lui Kalitta percutând zidul de la sfârşitul pistei.

 

2. Michele Alboreto - 25 aprilie 2001

Alboreto este unul dintre cei mai cunoscuţi piloţi de Formula 1. A fost contemporan cu Senna, Prost şi Mansell. A debutat în Formula 1 în 1982 la echipa lui Ken Tyrrell şi tot în acel an avea să obţină şi prima victorie. A pilotat apoi pentru Ferrari. După ce a trecut apoi din nou la Tyrrell, BMS şi Minardi, Alboreto avea să se retragă din Formula 1 la finalul sezonului 1994. Şi-a continuat cariera în motorsport în DTM, unde a pilotat pentru Alfa Romeo. A trecut şi prin America unde a concurat în abia formata Indy Racing League. Reîntors în Europa, Alboreto s-a alăturat echipei Joest, implicată în cursele de anduranţă cu Audi. În 2001, în antrenamentele de la Lausitzring, Audi-ul său avea să sufere o pană la 340 km/h. Maşina decola şi, după o serie de tonouri, a aterizat după barierele de siguranţă. Alboreto a murit pe loc.

 

3. Roland Ratzenberger - 30 aprilie 1994

Numele austriacului Ratzenberger va fi mereu în umbra lui Ayrton Senna. Ratzenberger a fost prima victimă a weekendului negru de la Imola din 1994. Pilot debutant pentru noua echipă Simtek, Ratzenberger avea să percuteze barierele de la Imola în timpul sesiunii de calificări pentru Marele Premiu al Statului San Marino din 1994. Cu o zi înainte, Rubens Barichello suferise un accident grav, Jordan-ul său decolând în bariera de pneuri. Accidentul lui Ratzenberger a avut loc la aproximativ 315 km/h, după ce aripa faţă a monopostului a cedat. Ratzenberger suferea o fractură craniană şi nu a supravieţuit. O zi mai târziu avea să fie urmat de Ayrton Senna.

 

4. Ayrton Senna - 1 mai 1994

Cel mai celebru accident din toate timpurile este cel al triplului campion din Formula 1, brazilianul Ayrton Senna. Un talent imens, Senna avea să îşi piardă viaţa în Marele Premiu al Statului San Marino disputat pe 1 mai 1994. Monoposul Williams avea să se zdrobească de zidul de protecţie din virajul Tamburello. 

 

5. Gilles Villeneuve - 8 mai 1982

Pilotul canadian Gilles Villeneuve avea să îşi piardă viaţa în ultimele minute ale sesiunii de calificări ale Marelui Premiu al Belgiei de la Zolder din 1982. Villeneuve încerca să obţină cel mai bun timp pentru pole position când a pierdut controlul monopostului Ferrari, încercând să îl depăşească pe Jochen Mass. Cele două maşini s-au atins, Ferrari-ul lui Villeneuve decolând într-o serie de tonouri. Gilles Villeneuve avea să fie aruncat din maşină, centurile de siguranţă cedând din cauza impactului.

 

6. Dale Earnhardt - 18 februarie 2001 

Dale Earnhardt a fost unul dintre cei mai celebri piloţi din Nascar-ul american. The Intimidator, aşa cum era alintat, a obţinut nu mai puţin de 7 titluri în Nascar şi 76 de victorii. A luat startul în 677 de curse în 27 de sezoane. Dale Earnhardt a murit într-un accident din ultimul tur al cursei de 500 mile de la Daytona din 2001. Accidentul nu a fost spectaculos şi nu anunţa o asemenea tragedie.

 

7. Pierre Levegh - Le Mans 1955

Accidentul lui Pierre Levegh de la Le Mans rămâne în istorie drept cel mai sângeros accident din motorsport. În a treia oră a cursei de andurnanţă din 1955, Mercedes-ul 300 SLR pilotat de Levegh se atingea cu un Austin-Healey. Mercedes-ul lovea un banc de pământ şi se dezintegra în aer. Bucăţi din maşină au ajuns în public unde au omorât 83 de spectatori şi au rănit peste o sută. Levegh a fost aruncat din maşină şi a decedat pe loc.

 

8. Richard Sainct - Raliul Faraonilor 2004

Rally-raidurile au fost mereu extrem de periculoase mai ales pentru competitorii pe două roţi. Lista de accidente fatale în cursele din deşertul african este lungă dar îi vom aminti doar pe cei mai celebri. Richard Sainct şi-a pierdut viaţa în Raliul Faraonilor din 2004. Era unul dintre cei mai buni piloţi moto. Sainct câştigase Dakarul de trei ori în 1999, 2000 şi 2003.

9. Fabrizio Meoni - Dakar 2005

Un an mai târziu, Dakarul avea să îşi ceară din nou tributul. Fabrizio Meoni cădea de pe motocicletă într-o zonă stâncoasă iar rănile aveau să îi fie fatale. Italianul era unul din veteranii cursei şi câştigase celebra cursă în 2001 şi 2002.

10. Andy Caldecott - Dakar 2006

Anul următor aveam să îl pierdem pe raiderul australian Andy Caldecott.. Motociclistul de la Antipozi avea să cadă cam în aceiaşi zonă unde şi-a pierdut viaţa italianul Meoni cu un an înainte.

11. Henry Surtees - 19 iulie 2009

Henry Surtees purta un nume celebru şi avea talentul necesar să calce pe urmele tatălui său, John Surtees, campionul de Formula 1 din 1964. Un accident stupid avea să îl ia dintre noi pe tânărul Henry Surtees. În cursa de Formula 2 de la Brands Hatch, o roată desprinsă de pe monopostul lui Jack Clarke l-a lovit pe Surtees în cap. În ciuda căştii de protecţie, Surtees nu a supravieţuit.

12. Greg Moore - 31 octombrie 1999

Greg Moore a fost unul dintre cei talentaţi piloţi care au participat în campionatul american CART, astăzi Indycar. Pilot canadian, Moore a debutat la 20 de ani pentru echipa Forsythe Racing în campionatul american de top. Primul sezon a fost 1996 iar prima victorie a venit un an mai târziu devenind cel mai tânăr pilot din istoria campionatului care a urcat pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Cariera sa avea să se încheie brusc cu accidentul oribil din 1999. Era ultima cursă a sezonului ce se disputa pe California Speedway. Moore avea să piardă controlul monopostului în turul al nouălea şi intra pe zona cu iarbă a circuitului la peste 320 km/h. Monopostul s-a dezintegrat într-o serie de tonouri violente, iar Greg Moore avea să moară la spital.

 

13. Dan Wheldon - 16 octombrie 2011

Acum o săptâmână l-am pierdut şi pe pilotul britanic Dan Wheldon. Stabilit în America, Wheldon era un pilot celebru în Indycar şi reuşise să învingă de două ori în celebra cursă de 500 mile de la Indianapolis.

 

14. Daijiro Katoh - 6 aprilie 2003 

Japonezul Katoh a fost ultima victimă din Mondialul de Viteză pe două roţi înainte de tragicul eveniment din weekendul trecut. Katoh şi-a pierdut viaţa la Suzuka în 2003 în urma unui accident oribil.

 

15. Shoya Tomizawa - 5 septembrie 2010

Anul trecut l-am pierdut şi pe japonezul Shoya Tomizawa. Raiderul japonez concura în campionatul Moto2 şi a decedat în uram unui accident survenit pe circuitul de la Misano, anul trecut.

 

16. Marco Simoncelli - 23 octombrie 2011

Ultimul pe lista noastră este Marco Simoncelli. Considerat un imens talent şi demn urmaş al lui Valentino Rossi, Simoncelli a decedat duminică, 23 octombrie 2011, pe circuitul de la Sepang, în urma unui accident stupid. Simoncelli a căzut şi a fost lovit de motocicleta pilotată de Colin Edwards. Casca lui Simoncelli a fost desprinsă şi acesta nu a mai avut nici o şansă. Simoncelli avea doar 24 de ani.

 

 

  • mikemike, luni, 24.10.2011 20:19
    R.I.P Marco

    daca as fii in locul lui stoner i-as dedica titlul lui simoncelli ba chiar as renunta la el si il l-as acorda post portem si as scrie pe trofeu numele lui simo

  • Icemanflavi, luni, 24.10.2011 22:25
    postmortem?

    @ mikemike Marco a fost un pilot extraordinar insa nu vad logica in idea ta. Stoner era deja campion mondial inainte de acest incident. Sa nu exageram. De exemplu cand Schumacher a dedicat campionatul lui Senna in 94 a fost cu totul altceva. Senna era favorit. El adecedat la inceputul campionatului. Se intelege diferenta nu?

  • FlorinSCF, luni, 24.10.2011 23:44
    Rest In Peace You Great Drivers !

    Sper in Rai sa existe piste de curse.

  • vlad, marţi, 25.10.2011 09:54
    omisiune

    Nu am vazut nici o referire la Ronnie Peterson - pilot suedez din F1, cu vreo 10 victorii la activ de-a lungul carierei. Acesta a murit in 1978 la Monza - pilota pentru Lotus atunci.

  • mowgli, marţi, 25.10.2011 17:05
    stima

    Toata stima pentru acest articol dar nu-l vad pe Henri Toivonen si alti piloti/copiloti de raliu.Toivonen a concurat in grupa B si a decedat dupa ce a pierdut controlul bolidului lancia delta daca nu ma insel.Acesta a murit ars de viu dupa ce mecanismul de deblocare a centurilor a cedat din cauza caldurii imense. Pe cand un istoric cu pilotii romani decedati in competitii? Laurentiu Moldovan a fost un maestru al competitiilor de raliuri debutand in '72.A murit in 2008 la 75 de ani dupa ce a pierdut controlul masinii, era ultima cursa a maestrului, o cursa demonstrativa. In 2009 a decedat un alt pilot in Raliul Iasului.Este vorba de Lucian Garbacea senior care a murit sub privirile fiului lui Lucian Garbacea junior, si el o prezenta in comeptitiile nationale de raliu. Merita si ei sa fie amintiti intr-un alt articol, mai ales ca sunt romani!

  • Costi, marţi, 25.10.2011 18:58
    Omisiune

    Nu-l gasesc in articol pe Craig Jones care a decedat in 2008 in timpul cursei de SuperSport, din cadrul CM SuperBike, pe pista de la Brands Hatch, concurant pentru echipa Parkalgar Honda, care a pierdut controlul motocicletei, a derapat si a cazut in fata campionului mondial in exercitiu Andrew Pitt. http://www.youtube.com/watch?v=AoZ_9R-sZr0

  • Northern Nightmare, marţi, 25.10.2011 22:56
    Lacune,lacune...

    Unde sunt alte nume mari din motorsport (automobilism F1, chiar daca unii dintre ei au decedat la curse de formula 2, raliuri WRC,etc.), ca de ex: JIM CLARCK, JOCHEN RINDT, FRANCOIS CEVERT, PATRICK DEPAILLER, SALONEN, TOIVONEN...?

  • bernd, miercuri, 26.10.2011 08:16
    Cam multe nume mari lasate pe din afara...

    Daca tot ati mers pana in 1955, este nepermis sa uiti de :Ascari-1955 Monza, W Von Trips-Monza 1961, J.Clark-Hockenheim 1968, J.Rindt-Monza 1970, Cevert-Watkins Glenn 1973,Peterson-Monza 1978, pentru a enumera doar numele cele mai mari din F1.Tot respectul pentru Ratzenberger sau Andy Caldecot, dar accidentele enumerate de mine au avut un impact mult mai mare in motorsport decat multe dintre cele de care vorbiti voi

  • FlorinSCF, miercuri, 26.10.2011 23:50
    Fapt divers ..

    Era logic ca n-au cum sa-i treaca pe toti .. ce rost ar avea .. noi am comenta doar RIP si ce pacat ..