FEATURE: Cum se vede Dacia în lume - de la Mioveni în Guyana Franceză

Publicat miercuri, 23.05.2012 12:45 de Dragoș Băltățeanu

Dacia este un produs de export important pentru România. Modelele asamblate la Piteşti pleacă în lumea întreagă în diverse forme şi sub toate mărcile grupului Renault. Iată ce înseamnă azi Dacia în lumea întreagă.

Dacia a devenit un fenomen internaţional. Produsele de la Mioveni au ajuns să exportate în foarte multe ţări de pe glob. În Europa în special, Dacia s-a impus pe câteva pieţe unde până acum câţiva ani acest lucru ar fi fost considerat imposibil. Criza globală combinată cu strategia de marketing Dacia a fost un element câştigător pentru producătorul român aflat în portofoliul grupului Renault. Renault a vrut să facă din Dacia o marcă accesibilă, low-cost, dar cu produse cinstite, de calitate. Şi a reuşit. Începând cu modelul Logan, apoi Sandero şi mai ales Duster, Dacia a cucerit peieţe ca Franţa, Germania sau Italia. Clienţii de aici au apreciat simplitatea şi raportul bun preţ/ performanţe/ dotări oferit de maşinile româneşti. Ba chiar, Renault nu se sfieşte sa vândă aceste modele sub propria siglă pe pieţele unde numele Dacia nu are suficientă putere şi imagine. 

Produsele Dacia sunt asamblat la uzina Dacia de la Mioveni, de lângă Piteşti. De aici pleacă la export spre majoritatea pieţelor europene. Tot pentru piaţa europeană, dar şi pentru pieţele din nordul Africii, Dacia foloseşte două uzine din Maroc pentru asamblarea modelelor Logan şi Lodgy/Dokker. Dacia Lodgy şi Dokker sunt asamblate doar în Maroc cu piese produse la Mioveni şi vor fi importate de acolo în România. Cele două uzine din Maroc sunt SOMACA Renault de la Casablanca (pentru modelul Logan) şi noua uzină Renault din Tanger, o facilitate absolut nouă, dată în folosinţă în acest an. Aceasta din urmă va asambla doar modelele Lodgy şi Dokker.

Pe lângă cele două uzine din Maroc, Dacia mai exportă modele în sistem CKD (pachete de piese preproduse) pentru a fi asamblate la următoare uzine:

  • SOFASA - Envigado, Columbia
  • Avtoframos - Moscova, Rusia
  • Iran Khodro şi Iran Pars, Iran
  • Uzina Ayrton Senna - Curitiba, Brazilia
  • Mahindra Renault, India
  • Nissan South Africa, Africa de Sud.

Dacia ca marcă internaţională

Pieţele pe care se comercializează marca Dacia sunt la această oră 43. La aceste 43 de pieţe se vor adăuga la finalul acestui an şi Marea Britanie şi Irlanda. Modelele Dacia mai sunt vândute pe anumite pieţe purtând sigla Renault. Acest lucru este valabil în Rusia şi Ucraina, de exemplu, dar şi pentru toată America de Sud. 

Pieţele pe care sunt comercializate modelele româneşti sub sigla Dacia:

1 România
2 Franţa
3 Germania
4 Italia
5 Belgia
6 Spania
7 Polonia
8 Elveţia
9 Austria
10 Olanda
11 Republica Cehă
12 Serbia
13 Suedia
14 Portugalia
15 Slovacia
16 Bulgaria
17 Croaţia
18 Ungaria
19 Finlanda
20 Grecia
21 Slovenia
22 Bosnia
23 Moldova
24 Estonia
25 Muntenegru
26 Luxembourg
27 Macedonia
28 Lituania
29 Letonia
30 Norvegia 
31 Maroc
32 Algeria
33 Tunisia 
34 Turcia
35 Siria
36 Liban 
37 Réunion
38 Guadeloupe
39 Noua Caledonie
40 Martinique
41 Tahiti
42 Guyana Franceză
43 Mayotte 

MEXIC

Până nu de mult modelele Dacia purtau sigla Nissan în Mexic. Logan era comercializat în Mexic sub numele Nissan Aprio. Între timp, grupul Renault a renunţat la această strategie pentru piaţa mexicană. Produsele Dacia sunt acum în oferta Renault Mexic, dar doar cu modelele Sandero şi Duster.

INDIA

În India, Dacia Logan poartă sigla Mahindra iar numele de model este Verito. Povestea este însă mai complicată. Renault a intrat pe piaţa indiană prin asociere cu Mahindra şi au vândut modelul Renault Logan pentru o bună perioadă de timp. Din cauză că Logan-ul nu a avut un succes foarte mare pe piaţa indiană, Renault avea să rupă alianţa cu Mahindra în 2010, dar le permitea indienilor să păstreze licenţa pentru asamblarea modelului. Acesta avea să fie rebotezat şi repoziţionat, numele de scenă fiind acum Mahindra Verito. Ba chiar Mahindra a primit dreptul de a opera câteva modificări de design pentru a face modelul Verito mai atrăgător pentru clienţii indieni. Gama de motorizări disponibile pentru modelul Verito este cuprinsă din propulsorul pe benzină 1.4 litri de 75 CP şi dieselul 1.5 dCi de 65 CP.

IRAN

În Iran, Loganul poartă sigle Renault, dar denumirea comercială este Tondar90. Este disponibil atât ca sedan, cât şi ca break plus o variantă numită Tondar90 Sport Kit. Acesta din urmă se diferenţiază printr-o serie de elemente de caroserie mai "sportive": fuste, spoilere diferite. Ca motorizare, modelul vândut în Iran foloseşte propulsorul 1.6 16v în varianta de 105 CP. Normele de poluare nu sunt atât de stricte în Iran, acest motor satisfăcând norma Euro3.

RUSIA

În Rusia, Logan MCV este vândut şi sub denumirea Lada Largus, dar restul gamei este vândută prin intermediul concesionarilor Renault cu numele clasice pe care le cunoaştem, dar cu sigle Renault. Gama de modele pe care ruşii le pot cumpăra este alcătuită atât din modele Dacia, cât şi modele Renault. Gama Renault Rusia este compusă din Duster, Latitude, Fluence, Sandero, Logan, Megane, Scenic, Koleos, Symbol, Clio şi Kangoo. Interesant este că Rusia este o ţară unde modelele cu motoare diesel nu au mare succes. Ruşilor le plac propulsoarele pe benzină, astfel că, pentru a răspunde acestei cereri, modelele Dacia vândute aici sub siglă Renault folosesc şi un motor de doi litri benzină care nu se regăseşte în oferta europeană. Acest motor este disponibil pentru modelul Duster, are cilindreea de 1.998 cmc şi dezvoltă 135 CP la 5.500 rpm, cuplul motor maxim fiind de 195 Nm la 3.750 rpm. Motoarele din oferta Renault Russia pentru Duster satisfac norma de poluare Euro 4. 

MAROC

Produsele Dacia au ajuns să fie exportate sau asamblate în lumea întreagă. Cea mai nouă uzină Renault/Dacia a fost ridicată în Tanger, Maroc. Această uzină preia asamblarea modelelor Lodgy şi Dokker, cele mai noi venite în gama Dacia. Uzina de la Mioveni este deja la capacitate maximă şi nu mai putea face faţă unei noi game de modele. Aşa cum am amintit mai sus, Renault are astfel două uzine în Maroc: Tanger şi SOMACA Casablanca, unde este asamblat modelul Dacia Logan. 

AFRICA DE SUD

Pe piaţa sud-africană regăsim două modele Dacia, dar mai interesant este că sunt vândute sub mărci diferite. Renault vinde modelul Sandero Stepway, iar în gama Nissan găsim modelul Logan Pick-up sub denumirea Nissan NP200. Gama de motorizări este cea clasică, dar nu există motoare diesel în ofertă. Pentru Renault Sandero avem motoare de 1.4 şi 1.6 litri ce satisfac norma de poluare Euro3, iar pentru Nissan NP200 există propulsoare de 1.6 litri cu 8 sau 16 supape, iar norma de poluare este Euro2!

 

ROMÂNIA

 

Gama de motorizări folosită pe piaţa românească este destul de simplă. Dacia preferă pentru piaţa autohtonă motoare robuste, dar odată cu apariţia modelului Lodgy a făcut loc şi tehnologiei de ultimă oră. Astfel motoarele pe benzină clasice de 1.2, 1.4 şi 1.6 litri au primit un frate nou, disponibil deocamdată doar pentru modelul Lodgy şi probabil pe Dokker. Este vorba de motorul turbo de 1.2 litri care poartă indicativul TCe. Dezvoltă 115 CP. Sperăm să vedem acest motor şi pe restul gamei de modele Dacia. La capitolul diesel, calul de bătaie este deja foarte cunoscutul propulsor dCi de 1.5 litri în mai multe variante de putere. 

BRAZILIA

În America de Sud, modelele Dacia sunt vândute sub marca Renault. Brazilia este o piaţă importantă datorită mărimii acestei ţări, dar Renault a adaptat modele Dacia la cerinţele speciale de aici. De exemplu, modelul Renault Logan are în Brazilia o versiune cu motor de un litru! Mai precis, 998 cmc. Este un motor Hi-Flex şi poate funcţiona alimentat cu benzină sau etanol. Puterea dezvoltată este de 76 CP la 5.850 rpm (alimentat cu benzină) sau 77 CP la 5.850 rpm (alimentat cu etanol). Brazilienii mai pot alege motorul 1.6 cu 8 supape transformat tot în motor Hi-Flex. Puterea este de 92 CP (benzină) sau 95 CP (etanol). Gama modelului Sandero este ceva mai generoasă cu motorizările. Pe lângă cele două propulsoare de la Sandero avem şi un 1.6 16v Hi-Flex cu puteri de 107 CP (benzină) sau 112 CP (etanol). Sandero este disponibil şi cu versiunea Stepway plus o ediţie specială Renault Sandero Stepway Rip Curl. 

Renault Duster este al treilea model Dacia din gama de modele braziliene. Beneficiază de două motorizări Hi-Flex una de 1.6 16v şi una de 2.0 litri. Nu există niciun motor diesel în oferta braziliană. Motorul de 1.6 litri poate dezvolta 110 CP (benzină) sau 115 CP (etanol), în timp ce unitatea de doi litri oferă 138 CP (benzină) sau 142 CP (etanol). Majoritatea modelelor dispun şi de o variantă cu transmisie automată cu patru trepte. Motorul de doui litri este disponibil şi în oferta Renault Argentina pentru modelul Duster în varianta de 138 CP. 

COLUMBIA

 

În Columbia, Renault asamblează modele Dacia la uzina SOFASA. Piaţa columbiană are şi ea câteva caracteristici interesante. Gama de modele este compusă din Renault Sandero şi Sandero Stepway, Renault Logan şi Renault Duster. O variantă interesantă pe care o găsim aici este modelul Renault Sandero GT Line. Este un Sandero cu accesorii sportive şi un look "supărat", dar sub a cărui capotă se află un propulsor 1.6 16v de 110 CP. Gama modelului Duster conţine şi pe această piaţă motorul de doi litri benzină de 138 CP. Nu există nici un motor diesel în ofertă pentru piaţa columbiană.

CURIOZITĂŢI: GUYANA FRANCEZĂ ŞI MAYOTTE

La capitolul curiozităţi, este foarte interesant de subliniat faptul că modelele Dacia cu sigla constructorului de la Mioveni se regăsesc în America de Sud într-o zingură zonă. Este vorba de Guyana Franceză, un departament francez aflat în nordul Braziliei. În această zonă este folosită moneda unică europeană, iar administraţia şi companiile sunt franceze. În acest condiţii, implicit maşinile care se vând în Guyana Franceză sunt cele de pe piaţa din Franţa. Iar Dacia nu face excepţie.

O altă zonă interesantă în care este prezentă marca de la Mioveni este Mayotte, o insulă din nordul Madagascarului pe care locuiesc 200.000 de oameni şi care este de asemenea considerată departament al Franţei. Şi aici se foloseşte Euro şi, la fel ca în Guyana Franceză, vorbim de o piaţă Dacia. 

Aceeaşi situaţie se regăseşte şi în cazul teritoriilor franceze Reunion (insulă în Oceanul Indian), Guadelupa, Martinica (insule în Caraibe), Noua Caledonie (insulă aflată în estul Australiei) şi Tahiti (insulă în Polinezia Franceză, în sudul Oceanului Pacific).

EXPORT

Dacia a vândut anul trecut în afara României peste 312.000 unităţi. Pe piaţa europeană au fost înmatriculate 240.470 de autmobile. Franţa a fost prima piaţă de export pentru Dacia, peste 94.000 de unităţi fiind destinate acestei pieţe. În Franţa, Dacia ocupă locul 5 pe piaţa vânzărilor către persoane fizice, iar modelul Duster a fost pe locul al şaselea în clasamentul preferinţelor clienţilor francezi cu 53.148 de înmatriculări.
A doua piaţă de export pentru Dacia este Germania. În 2011, aici s-au vândut 43.452 de automobile. Apoi, vine piaţa italiană, unde anul trecut au fost comercializate 26.838 unităţi. Alte pieţe importante pentru Dacia sunt Maroc (22.356 unităţi) şi Algeria (19.242 unităţi).
  • Ionuț, miercuri, 23.05.2012 13:26
    Se mai vinde si in Qatar

    Se mai vinde si in Qatar sub numele Renault Logan. Recent a apărut in oferta si Renault Duster.

  • ian, miercuri, 23.05.2012 13:30

    pai daca luam in considerare titlul articolului...eu nu vad in poze nicio dacie..

  • ian, miercuri, 23.05.2012 13:32

    ...ba...pardon era una (dusteru)..

  • @ian, miercuri, 23.05.2012 13:36
    unii au nevoie de explicatii

    E trist ca unii nu pricep despre ce e vorba nici macar in poze. E explicabil de ce nu mai ia nimeni examenul de Bacalaureat in tara asta. Ian, incearca sa si citesti cate ceva, daca nu te ajuta un titlu si niste poze!

  • ian, miercuri, 23.05.2012 13:51

    ..bai frate ma lasi...cu teoriile tale?titlul articolului face referire clara ca lumina zilei la DACIA ...deci ce cauta alte masini? sau e aceeasi masina cu alta sigla?!...alege tu varianta care ti se pare corecta!......si bacu n-are nicio treaba cu articolul ...daca l-ai dat acum de curand si l-ai luat bv. tie ! eu l-am luat in 98...deci m-ai scuteste-ma cu niste comentarii lipsite de logica si ratiyune.!

  • unckle, miercuri, 23.05.2012 14:00

    ce suparat este sandel ala de columbia, aproape arata bine :)

  • John, miercuri, 23.05.2012 14:02
    ptr @ian

    Lasa-l mah, e prea lung articolul pentru ian ... el prefera textele scurte cu care e obisnuit: "automat de bilete" sau chitantierul care-l tine la intrarea in wc cu "1 leu intrarea" ... citeste asta si o sa zica deja ca a citit romane si e om cult...

  • Mocanu Rares, miercuri, 23.05.2012 18:59
    BRAVO

    Bravo Dacia - Bravo Romania.

  • LauCalin, miercuri, 23.05.2012 20:44
    @automarket

    Anul trecut am inteles ca ar fi fost si alte probleme pentru renault pe piata din India. La un moment dat s-a folosit o versiune hatchback a lui Logan, renuntandu-se la Sandero. A fost o situatie pe care Renault a cam incercat sa o dea uitarii. Detalii?

  • Jupiter, miercuri, 23.05.2012 22:09
    Dacia

    Ce a sintetizat automarket.ro in 20 de fraze, voi sintetiza eu in 2 propozitii (exceptie facand PS-ul) 1. "Fiecare tigan isi lauda puiul de cioara"; iar romnul nu face exceptie. ;P 2. Daca nu ai bani, subiectiv si obiectiv venerezi acest brand; daca ai bani multi, te umfla rasul cand citesti despre Dacia. PS: Fi-ti barbati adevarati si recunoasteti adevarul si partea subiectiva. Nu va mai ascundeti dupa fustele femeilor si nu mai tastati doar cand va dau femeile voie :)) Oricum, Valter da Silva a zis o chestie misto, anume, conceptul e unul onorabil. Dar eu as adauga...e onorabil cata vreme nu ai pretentii...cata vreme nu creste pretul de baza....cata vreme nu transpiri vara ca un porc si te intrebi daca ceea ce conduci chiar este o Dacie si nu un Renault :)))

  • Dacia nu e pentru fitosi, miercuri, 23.05.2012 22:51
    @Jupiter

    Cica "Fiecare tigan isi lauda puiul de cioara" Alo, nu trebuie sa laude nimic. Faptul ca Dacia este un succes de piata este un adevar incontestabil recunoscut de toti oamenii din industrie si din presa internationala. Restul e descris foarte limpede si obiectiv, iar Automarket merita toata lauda pentru asta. PS: Pune mana pe un manual de clasa a IV-a si vezi cum se scrie "Fi-ti barbati adevarati" , mai macho man... Esti de un penibil extraordinar!

  • ratiu.andrei, miercuri, 23.05.2012 23:05
    Pentru Jupiter

    Si daca ai bani de ce ai rade de Dacia ? Dacia (desi vanduta la Renault) s-a ridicat cat nu s-au ridicat altii in 20 ani. Nu mai fiti asa mancdrii ca aveti Skoda Fabia, si pisici din 89, si alte masini . Bucurati-va si voi de ceva bun facut ( si daca e doar sigla) . Zici ca germanii au cumparat in draci Logane ca nu aveau bani ? si multi altii . Nu prea are sens ce ai zis tu acolo cu sintetizarea ta in fraze. De taceai, filozof ramaneai.

  • unckle, joi, 24.05.2012 11:07

    @Dacia nu e pentru fitosi - ai revenit batrane ? "Succesul" pe piata este un termen relativ. Daca o sa facem un raport intre cat vindea dacia pe piata internationala acum 10 ani si cat vinde acum o sa obtinem o crestere de piata din categoria "greuceanu" ... dar inca mai are multi ani de crestere ca-n povesti pentru a se putea spune despre Dacia ca "vinde". Vanzarile Dacia sunt, in termeni absoluti, inca mici si este loc de crescut, cresterea este impresionanta si putem spera sa se mentina ... la fel putem spera ca Renault sa decida ca este cazul de inca o fabrica in romania, ca sa beneficieze si romania de pe urma daciutei .. altfel nu putem decat sa ne mandrim ca numele Dacia are o legatura cu istoria acestei tari.

  • dani, joi, 24.05.2012 11:49

    Eu nu pot sa cred ca exista atata prostie in tara asta. Unu' care nu intelege nici pozele si altu' care se da mare filozof dar nu stie sa scrie nici "fiti". E incredibil si, in acelasi timp, extrem de ingrijorator. Si mai incredibil e ca oameni de genul asta au in general o parere buna despre ei insisi, adica nici nu constientizeaza cat de redusi sunt.

  • LSM, vineri, 25.05.2012 13:03

    Ce inteleg eu Logan si Duster se fabrica in 10 uzine sub 4 sigle. Plus in Maroc in alta uzina Lodgy si Dokker Cred ca daca Lodgy, Dokker, Logan2 si Sandero 2 au succes si noile modele RENAULT vor avea acelasi succes ca Laguna3 si Twingo 2, ce va devenii sigla RENAULT un brand complementar Daciei?

  • Brevis, joi, 10.04.2014 13:33

    eu nu inteleg un lucru: de ce se vinde in toata lumea sub diferite sigle si nu "Dacia"? nu mai stiu alta marca sa isi schimbe numele pe piete straine. As prefera sa-si poarte numele adevarat peste tot. Francezii astia sunt putin invidiosi paradoxal tot pe munca lor. Nemtii nu au vandut skoda sub numele VW sau Audi...

  • arash, sâmbătă, 23.09.2017 12:04

    DAR IN IRAN O SA PRODUC DIN 2018 RENAULT DASTER AUTOMAT.SI ADIO DASTER ROMANIA