Cum va arăta traficul în oraşul viitorului? Ford propune biciclete electrice şi maşini autonome
Bicicletele electrice şi maşinile autonome sunt vehiculele despre care Ford consideră că vor rezolva în bună măsură problemele de trafic din marile oraşe ale lumii în următorii cinci ani.
Creşterea vânzărilor de maşini noi în Europa cu 5% la nivelul anului 2014 reprezintă o veste bună pentru constructorii auto, însă pe de altă parte contribuie la agravarea unei probleme care devine din ce în ce mai greu de abordat în marile oraşe ale lumii: blocajele în trafic.
Potrivit unui studiu recent realizat de compania de analiză a datelor de trafic Inrix, un european pierde în blocajele de trafic până la 50 de ore pe an dacă locuieşte într-un oraş precum Bruxelles (Belgia), perioadă de timp în care consumă mai mult carburant şi contribuie astfel la creşterea poluării: numai în Statele Unite se înregistrează peste 2.200 de decese premature în fiecare an din cauza congestiilor de trafic, iar costurile suplimentare ale sistemului de sănătate american sunt estimate la 18 miliarde de dolari pe an.
Autorităţile locale au început deja să reacţioneze la problema poluării: în Paris, maşinile mai vechi de 20 de ani vor fi interzise, iar Londra vrea să restricţioneze puternic accesul maşinilor în oraş în funcţie de vechime.
Ford Smart Mobility, programul pentru un trafic modern
Constructorul american Ford încearcă să găsească câteva soluţii atractive prin care să diminueze semnificativ timpul pierdut în trafic şi poluarea, iar acestea au fost reunite în cadrul unui program numit Smart Mobility. Pentru a evidenţia şi mai mult accentul pus pe mobilitate, cele mai noi proiecte din cadrul acestui program au fost prezentate în Barcelona la Mobile Congress Congress, un târg dedicat preponderent dispozitivelor electronice portabile.
Scopul programului este identificarea metodelor prin care Ford poate îmbunătăţi condiţiile de trafic în oraşe. "Smart Mobility este planul nostru pentru a utiliza inovaţia pentru a duce traficul la următorul nivel: combinarea conectivităţii, mobilităţii şi a datelor pentru a oferi o nouă experienţă", spune Erika Klampfl, Global Future Mobility Manager în cadrul Ford.
Mobilitatea reprezintă un element caracteristic marilor oraşe europene, astfel că producătorii auto au început să vină cu soluţii alternative la maşinile tradiţionale, iar prima dintre ele a fost maşina electrică. De exemplu, noul Ford Focus Electric, care va fi disponibil inclusiv în Europa, are o autonomie de până la 150 de kilometri, suficient pentru a fi utilizat ca mijloc de transport spre locul de muncă.
Totuşi, preţurile unei maşini electrice sunt mai mari decât în cazul versiunilor tradiţionale, astfel că cea mai ieftină şi eficientă soluţie pentru oraş a devenit bicicleta, folosită pe scară largă în ţările vest-europene precum Germania sau Olanda. Această soluţie prezintă însă la rândul ei două mari probleme: siguranţa în trafic şi oboseala la pedalat.
Bicicleta electrică: siguranţă şi economie de timp
În cadrul programului Smart Mobility, Ford a prezentat două prototipuri de biciclete electrice pentru oraş: MoDe:Me şi MoDe:Pro. Acestea beneficiază de motor de 200 W cu viteză maximă de 25 km/h şi rezolvă trei probleme majore: timpul pierdut în trafic, siguranţa rutieră şi poluarea. Aceste biciclete pot fi pliate şi transportate în mână, astfel că oferă un avantaj major, după cum remarcă şi Bruce Southey, Innovation Designer la Ford: "Un scenariu este că putem merge cu bicicleta până la staţia de metrou, pliem bicicleta, ne urcăm în metrou, iar după ce coborâm ne continuăm călătoria cu bicicleta".
Securitatea în trafic este importantă, motiv pentru care Ford a dotat bicicleta cu un senzor care avertizează biciclistul printr-o vibraţie în ghidon în momentul în care o maşină din spatele său efectueaza o manevră de depăşire. "Când o maşină vine din spatele tău, primeşti o vibraţie pentru a fi informat, iar la rândul tău îl poţi avertiza pe şoferul maşinii de prezenţa ta printr-un semnal sonor. În plus, bicicleta are semnalizare automată atunci când virezi", continuă Southey.
Conectivitatea este asigurată de aplicaţia MoDe:Link compatibilă cu iPhone 6, care include un software inteligent de navigaţie. "Aplicaţia conectează totul şi îţi oferă foarte multe opţiuni, inclusiv informaţii despre sistemul local de transport, timpul de plecare a metroului din staţie, informaţii despre congestii de trafic şi chiar şi vreme, astfel că îţi poţi planifica călătoria pe baza a numeroase date", mai spune Southey.
Telefonul iPhone 6 este montat într-o poziţie fixă pe bicicletă şi emite o vibraţie în ghidon pentru ca biciclistul să poată vira fără să se uite la aplicaţia de navigaţie.
Bicicleta electrică pentru curieri şi ambulanţe mobile
Versiunea comercială a bicicletei poartă numele de MoDe:Pro şi vine cu câteva avantaje majore pentru companiile de logistică sau cele care au necesităţi mari de mobilitate în locuri mai puţin accesibile. "Poate fi vorba despre o companie de curierat, care pliază două biciclete şi foloseşte doi curieri pe aceeaşi maşină. Într-un oraş aglomerat, parchezi maşina şi cei doi curieri livrează coletele în centru pe biciclete până la prânz. Bicicleta poate fi utilizată şi pentru servicii de ambulanţă mobilă, în locuri greu accesibile pentru o maşină. Poţi avea un kit de prim ajutor cu care ajungi rapid la persoană bolnavă pentru a-asigura asistenţa până la sosirea ambulanţei", explica Tom Thompson, Powertrain Engineer la Ford.
Această versiune beneficiază de aceleaşi specificaţii tehnice şi aplicaţii software ca şi varianta dedicată tinerilor. Pentru moment, cele două biciclete vor rămâne la stadiul de prototip şi vor fi testate efectiv de persoane alese de Ford, însă marchează un element important în dezvoltarea inustriei de transporturi.
De altfel, bicicletele electrice devin din ce în ce mai populare în ţările vest-europene. Germania este cea mai mare piaţă de desfacere, cu vânzări de peste 380.000 de unităţi în 2012, urmată de Olanda cu peste 171.000 de biciclete electrice şi ţări precum Elveţia, Franţa, Italia sau Austria cu câte 50.000 de unităţi.
Unul dintre motivele pentru care o bicicletă electrică este superioară uneia tradiţionale este tocmai limitarea pedalării fizice, un element important dacă vrei să parcurgi câţiva kilometri până la locul de muncă fără să ajungi transpirat.
Totuşi, cel puţin pentru moment, bicicletele electrice nu răspund la o provocare majoră: ploile sau ninsorile fac dificilă utilizarea acestora, dar şi folosirea unui iPhone 6 care nu beneficiază de protecţie la apă şi praf. Pentru moment, oficialii Ford nu se preocupă însă de acest aspect.
Maşinile autonome vor deveni realitate în cinci ani
Bicicletele electrice reprezintă doar unul dintre proiectele la care lucrează Ford. Maşinile vor fi în continuare esenţiale în sistemul de transport, în special pe distanţe lungi, însă acestea vor fi îmbunătăţite constant, în principal prin noi funcţii de conducere autonomă.
Don Butler, director executiv la Ford Connected Vehicle and Services, consideră că într-un interval de numai cinci ani vor exista premise pentru producţia de serie a unor maşini autonome care să nu aibă nevoie de intervenţia pasagerilor pentru a ajunge la destinaţie.
"Din punct de vedere al tehnologiei, asistăm la o penetrare mai mare a opţiunilor legate de autonomie. Vom ajunge în punctul în care vom avea maşini autonome pe stradă, pentru că există un număr de factori care se coagulează. Trebuie să mergem mai departe cu această tehnologie şi cred că în cinci ani va exista tehnologia necesară şi vor exista normele legislative. Cred că în cinci ani vom fi capabili să oferim o maşină autonomă", spune Butler.
Intenţia celor de la Ford de a dezvolta în viitor o maşină autonomă nu constituie o surpriză. Dimpotrivă, tinde să devină un element esenţial pentru ca producătorii tradiţionali de maşini să rămână relevanţi în industrie, în contextul în care mari companii de tehnologie precum Apple sau Google lucrează deja în această direcţie.
Coincidenţă sau nu, se vehiculează că, tot peste cinci ani, Apple va lansa o maşină electrică, în timp ce Google a prezentat deja un prototip pentru o maşină autonomă. Implicarea puternică a unor astfel de companii în industria auto va avea ca efect şi o schimbare dramatică a modului în care şoferii şi pasagerii interacţionează propriu-zis cu maşina prin intermediul internetului. "Vom vedea din ce în ce mai multe vehicule conectate care să ofere experienţe. Folosim aceste date pentru a-ţi spune cum să ajungi mai repede şi mai sigur la destinaţie, fără niciun fel de constrângeri", concluzionează Butler.
▶ Poveşti auto: Maşina autonomă - cine şi de ce vrea să-ţi fure volanul?
Prin urmare, traficul în oraşul viitorului ar putea fi dominat de maşini electrice, maşini autonome şi biciclete electrice care vor comunica între ele pentru a oferi călătorilor modalităţi mai eficiente pentru a ajunge la destinaţie. Totul depinde însă de rezultatele pe care le vor obţine constructorii în proiecte precum Ford Smart Mobility, al căror rol este tocmai acela de a prefaţa viitorul.
Viitorul se anunta a fi o mizerie dominata de automatism, lenevie si oameni care se lasa controlati de propria frica.