Cazul Dieselgate: Europa va deveni până în 2017 prima regiune cu teste de emisii în condiții reale
Uniunea Europeană va accelera votarea unei legi prin care cel târziu în 2017 testele pentru emisiile maşinilor vor avea loc în condiţii reale, după ce autorităţile din Statele Unite au descoperit că Volkswagen a manipulat evaluările din laborator pentru modelele diesel vândute peste Ocean.
FILMUL EVENIMENTELOR
18 septembrie: VW Group este acuzat cu probe de Autoritatea de Protecţie a Mediului din SUA (EPA) că a manipulat testele de emisii şi de consum pentru modelele diesel vândute peste Ocean.
Background: Cum s-a descoperit că Volkswagen frauda testele de emisii. Ce soluţii există pentru repararea problemei.
21 septembrie: Acţiunile VW Group scad cu 20%, cea mai mare scădere într-o singură zi din istoria companiei. CEO-ul VW Group răspunde acuzelor și își cere scuze, anunţând că va coopera cu autorităţile din SUA.
22 septembrie: Cazul Volkswagen primește numele Dieselgate și stârnește reacții la nivel înalt. Casa Albă s-a arătat îngrijorată de comportamentul acestei companii, iar guvernul german va ordona o serie de teste similare pentru modelele vândute de Volkswagen în Europa. Apare și întrebarea dacă Martin Winterkorn, șeful VW, știa despre această problemă.
REVIEW: Şefii Alfa Romeo acuzau încă din 2010 cifrele de emisii oferite de unele modele ale Grupului VW: "Sunt miraculoase, magice si extraterestre"
22 septembrie: CEO-ul Volkswagen SUA recunoaşte deschis concluziile EPA: "Am sfeclit-o, vom plăti ce avem de plătit".
22 septembrie: Volkswagen Group anunţă oficial că software-ul "trişor" afectează emisiile a 11 milioane de maşini la nivel mondial.
22 septembrie: Apar informaţii legate de posibila demitere a CEO-ului Volkswagen Group, Martin Winterkorn. Zvonurile sunt infirmate de un purtător de cuvânt.
22 septembrie: Martin Winterkorn revine cu un mesaj video în care îşi cere scuze şi cere încredere: "Vom rezolva toate problemele".
23 septembrie: Porsche se delimitează de scandalul Volkswagen.
23 septembrie: Volkswagen este acuzat că a primit subvenții de 51 de milioane de dolari pentru motorul mincinos.
***
Uniunea Europeană lucrează de mai mult timp la o nouă legislaţie care să impună constructorilor auto să respecte normele de emisii în cadrul unor teste reale, însă în prezent procedura este una complicată, iar mai mulţi oficiali europeni şi-au exprimat opinia că Germania încearcă să limiteze cât mai mult efectele unei astfel de legi.
Cu toate acestea, scandalul Dieselgate în care este implicat Volkswagen în Statele Unite ale Americii a declanşat o reacţie rapidă din partea Parlamentului European. Partidul Verzilor Europeni, care deţine 50 dintre cele 751 de locuri din Parlamentul European, a propus un amendament la actuala lege prin care procedura pentru definitivarea acestei legislaţii să fie accelerată.
"Prin păcălirea procedurilor pentru testele de emisii ale maşinilor, producătorii auto au ţinut pe drumurile publice maşini care depăşesc de multe ori limitele legale de poluare. Aceste şicane cinice trebuie să înceteze", a declarat Bas Eickhout, purtătorul de cuvânt al Partidului Verzilor Europeni.
Miercuri, propunerea legislativă a primit vot favorabil din partea Comitetului pentru Mediu al Parlamentului European. În urma acestei decizii politice, Parlamentul European, Comisia Europeană şi cele 28 de state ale Uniunii Europene, printre care se numără şi România, vor începe "imediat" negocierile pentru textul legii pentru înăsprirea testelor pentru emisii.
Legea prevede introducerea unor teste pentru emisii în condiţii reale pentru micşorarea semnificativă a diferenţelor între rezultatele testelor realizate în laborator şi emisiile rezultate la utilizarea obişnuită a maşinilor pe drumurile publice. Potrivit amendamentului votat miercuri, noua lege trebuie să intre în vigoare cel târziu în 2017.
Iniţiativa a fost salutată de European Automobile Manufacturers Association (ACEA), organizaţie care reuneşte 15 constructori auto de pe Bătrânul Continent. Într-un comunicat de presă, ACEA afirmă că, prin implementarea acestei legi, Europa va deveni prima regiune din lume în care emisiile vor fi evaluate în mod real.
"Motoarele Euro 6 vor necesita pentru prima oară testarea emisiilor în condiţii reale, astfel că Europa va deveni singura regiune din lume care va implementa astfel de teste reale pentru maşini. Industria auto sprijină dezvoltarea acestui nou test Real Driving Emissions (RDE) pentru a asigura un control robust asupra emisiilor. ACEA speră ca toate condiţiile testelelor RDE să fie finalizate urgent, pentru ca industria să poată introduce pe piaţă maşini conforme cu testele RDE cât mai curând posibil", precizează ACEA într-un comunicat de presă în care nu comentează însă situaţia în care se află Volkswagen.
Pe de altă parte, ACEA susţine în comunicat că "nu există nicio dovadă că această problemă este generalizata la nivelul industriei auto".
Asteptam testele in conditii reale si pt consum...