Cazul Volkswagen continuă cu reacții la nivel înalt: de la Casa Albă la guvernul german
După ce Volkswagen a primit acuze care au făcut ca acțiunile companiei să scadă cu 20% într-o singură zi, cazul se extinde la nivel înalt în SUA și Europa.
CRIZA VOLKSWAGEN: Tot ce trebuie să știi despre cazul Dieselgate
Cazul în care Grupul Volkswagen este anchetat pentru influenţarea testelor de consum şi de emisii din Statele Unite continuă. Autorităţile americane au anunţat că vor extinde analiza emisiilor motoarelor diesel asupra tuturor producătorilor care au scos la vânzare astfel de motorizări pe piaţa de peste Ocean. Mai mult, şefii guvernului german s-au autosesizat după acuzele pe care Autoritatea de Protecţie a Mediului din SUA (EPA) le aduc la adresa germanilor de la Volkswagen şi le cer acestora explicaţii.
Între timp, cazul Volkswagen a primit și un nume de alint din partea presei de peste Ocean: Dieselgate.
După ce EPA a acuzat Volkswagen că a trişat la testele oficiale de consum cu ajutor unor programe care au recunoscut tipologia de testare şi au limitat temporar emisiilor şi consumul maşinilor analizate, analiştii auto din Statele Unite avertizează că brandurile care au scos la vânzare maşini cu motoare diesel vor fi la rândul lor sub vizorul strict al autorităţilor de peste Ocean în următoarea perioadă. Informaţia a determinat reacţii imediate ale celor de la BMW şi Mercedes-Benz, constructori ai căror oficiali au negat oficial pentru Reuters implicarea într-o schemă care ar reduce temporar emisiile maşinilor proprii.
Reacții și din cadrul Casei Albe, un purtător de cuvânt al administrației Obama anunțând că oamenii de la conducerea Statelor Unite sunt "îngrijorați" de modul în care a excaladat subiectul: "Cred că e corect să spunem că suntem îngrijorați de informațiile pe care le avem în legătură cu comportamentul acestei companii", a declarat John Earnest, oficial citat de Marketwatch.
VW a negat implicarea timp de un an
Scandalul iscat în SUA scoate de altfel la suprafață faptul că oficialii grupului german au negat pentru mult timp implicarea într-un sistem care să păcălească testele. Aflăm, astfel, că oficialii Volkswagen au refuzat să recunoască în ultimul an faptul că ar utiliza sisteme ilegale care să ascundă consumul real în ciclurile de teste, în ciuda faptului că EPA a subliniat constant discrepanțe mari între calitatea emisiilor din teste și cea a emisiilor măsurate pe șosea.
Conform corespondenței dintre cele două părți, oficialii Volkswagen au explicat în repetate rânduri că ar fi fost vorba de probleme tehnice, negând clar o încercare voluntară de a păcăli sistemele guvernamentale de testare. Volkswagen și-a recunoscut amestecul abia la începutul acestei luni, se arată în comunicatul oficial EPA.
Guvernul german: "Reputația germană are de suferit"
Între timp, după ce CEO-ul Volkswagen Group a declarat într-un comunicat oficial că va coopera fără rezerve cu EPA pentru a analiza în detaliu situaţia, maşinile diesel vândute de grupul german au fost scoase de la vânzare în Statele Unite și în Canada până la clarificarea situaţiei, iar cele 500.000 de unităţi afectate de problemă vor fi rechemate în service pentru verificări. Mai mult, Volkswagen va trebui să analizeze toate maşinile diesel vândute în Europa după ce oficialii din guvernul german au "ordonat" o verificare atentă a tuturor modelelor care ar putea pune aceleaşi probleme pe Bătrânul Continent. "Este de înţeles că suntem îngrijoraţi pentru faptul că reputația excelentă şi perfect justificată a industriei auto germane în general şi a celor de la Volkswagen în particular are de suferit", susţine Sigmar Gabriel, ministrul Economiei din Germania.
Deşi nu există încă dovezi ale vreunei extinderi a problemelor la nivel european, o lărgire a ariei în care au fost vândute maşini cu emisii mincinoase ar afecta grav Volkswagen pe un continent care iubeşte motoarele diesel. Conform statisticilor oficiale, 7.5 din cele 10 milioane de maşini diesel vândute anul trecut la nivel mondial au fost achiziţionate de clienţi europeni.
"Este prematur să comentăm dacă e nevoie de măsuri specifice de analiză în Europa sau dacă mașinile vândute de Volkswagen în Europa sunt afectate. Dar analizăm foarte serios această problemă", a declarat luni unul dintre purtătorii de cuvânt ai Comisiei Europene, unitatea administrativă a Uniunii Europene.
Povestea a ajuns și în Asia, acolo unde autoritățile din Coreea de Sud au anunțat că plănuiesc să testeze mașinile vândute de Volkwagen pentru a se asigura că acestea îndeplinesc cerințele legale la nivelul emisiilor.
Probleme suplimentare din cauza căderii la Bursă
O sursă suplimentară a problemelor Volkswagen s-ar putea dovedi scăderea bruscă de pe Bursă, acolo unde acțiunile Grupului Volkswagen s-au prăbușit luni. Scăderea de 20 de procente este cea mai mare coborâre într-o singură zi în toată istoria grupului german, iar acționarii ar putea cere daune dacă acuzele din SUA se vor dovedi 100% reale. "Suntem convinși că Volkswagen nu și-a informat corect investitorii, deci grupul german poate fi dat în judecată de aceștia. Daunele pot ajunge la miiarde de euro. Ascunderea timp de ani întregi a riscurilor imense pe care le comportă manipularea cifrelor de emisii reprezintă o violare a regulilor pieței de capital", declară Andreas Tilp, avocat care reprezintă interesele investitorilor la bursă în Germania.
"Dezastru imens"
"Dezastrul este imens, peste aşteptările oricui din industrie", susţine Ferdinand Dudenhoffer, şeful catedrei de Cercetare Auto din Universitatea Duisburg-Essen și un critic cunoscut al celor de la Volkswagen, citat de Nikkei. Opinia sa este dublată de cea a lui Greg Archer, unul dintre membrii grupului de lobby american Transport&Environment: "Industria auto a negat în mod repetat că ar manipula testele de emisii şi că foloseşte metode de a coborî emisiile din testele guvernamentale. În loc să caute metode noi de a păcăli aceste teste, industria auto ar trebui să se concentreze pe producţia unor maşini "curate" pe care să le vedem pe stradă. Doar una din 10 maşini diesel vândute reuşeşte să atingă limitele de emisii, însă toate modelele trec testele de laborator", spune Archer.
Deşi criteriile de testare a emisiilor din Europa sunt recunoscute ca fiind ceva mai relaxate decât cele din SUA, Uniunea Europeană a anunţat în luna mai a acestui an că din 2016 se va trece de la teste de emisii şi de consum în condiţii de laborator la teste efectuate în condiţii reale de condus. Noile cifre rezultate în urma acestor teste, modul în care vor fi acestea derulate şi modul în care va fi anunţat de acum consumul "oficial" vor fi cunoscute la începutul anului 2016.
Cum a trișat Volkswagen?
Același Ferdinand Dudenhoffer explică într-un interviu acordat publicației Deutsche Welle câteva dintre detaliile modului în care Volkswagen a reușit să păcălească sistemele de testare ale autorităților americane.
"E relativ ușor să detectezi un ciclu de testare, pentru că în acest caz există o procedură specifică legată de sarcinile la care este supus un motor. Este imposibil ca un om să recreeze procedura exactă. În Europa, ciclul de testare durează 20 de minute, dar computerul de bord recunoaște după doar două minute că se află într-un ciclu de testare. Deci procedura este detectată foarte ușor. Iar când aceasta este detectată, mașina poate să acționeze în funcție de cum dorește, deci poate să limiteze puterea și să scadă performanțele astfel încât motorul emite mai puține substanțe și consumă mai puțin când este turat", explică profesorul german.
Acesta afirmă că un sistem care detectează ciclurile de testare poate fi la rândul său detectat de autorități, însă foarte greu: "Acest tip de element poate fi detectat doar prin investigații meticuloase".
Știau cei de la Volkswagen de faptul că mașinile lor "trișează"? Ne răspunde același Ferdinand Dudenhoffer: "Trebuie să fi știut, pentru că Volkswagen știa sigur ceea ce se cere în legile americane, Volkswagen știa sigur ce înseamnă sisteme care păcălesc ciclul de testare. Aș spune că e vorba de o încălcare conștientă a legilor Statelor Unite. Acest lucru nu avea cum să se întâmple accidental".
ia sa-i controleze si la consumul de carburant !