ANALIZĂ: Bătaie în clasa compactă premium - Audi A3 vs. BMW Seria 1 vs. Volvo V40 vs. Mercedes A-Klasse
Salonul Auto de la Geneva a adus trei noi modele noi în zona compactelor premium. Noile Audi A3, Mercedes A-Klasse şi Volvo V40 se alătură BMW-ului seria 1 pentru o luptă dură în acest segment.
Ediţia din acest an a Salonului Auto de la Geneva a adus multe premiere şi noutăţi. Însă toată lumea a remarcat trei premiere în clasa compactă premium, un segment extrem de disputat de constructorii europeni. Audi a adus la Geneva noua generaţie a modelului A3. Volvo a uimit pe toată lumea cu un model absolut nou în clasa compactă, hatch-ul cu cinci uşi V40, iar Mercedes-Benz a lăsat multe guri căscate prezentând un A-Klasse total reinventat. Aceste trei noi modele se alătură BMW-ului seria 1 lansat doar cu câteva luni de Salonul Auto de la Geneva. Bătălia din zona premium a clasei compacte se anunţă dură. Toate aceste patru modele se bat pentru acelaşi tip de client şi va trebui să aşteptăm câteva luni pentru a vedea ce au preferat amatorii de automobile compacte premium.
BMW Seria 1
BMW a fost primul dintre cei patru constructori europeni care a adus pe piaţă noul model. A doua generaţie a Seriei 1 (articol complet de prezentare) şi-a dezvăluit secretele undeva în a doua jumătate a anului trecut. Era un model aşteptat cu interes de fanii mărcii, pentru mulţi fiind biletul de intrare către modele mărcii bavareze. Este cel mai mic şi mai abordabil BMW din puncte de vedere al preţului. BMW a derivat acest model în patru variante de caroserie, pe lângă hatchback-ul cu trei şi cinci portiere, există şi sedan şi cabriolet.
DESIGN
Din punctul de vedere al designului, BMW nu a îndrăznit foarte mult cu a doua generaţie. A păstrat silueta generală şi a căutat să mărească spaţiul interior, un capitol unde precedenta generaţie a fost foarte criticată. La exterior, partea frontală vine acum cu faruri mai mari şi cu o formă specifică acestui model. Dacă în fotografii,BMW Seria 1 nu pare cel mai arătos model, în realitate lucrurile stau ceva mai bine. BMW este fidel stilului clasic, fără prea multe înflorituri de design, şi acest stil este apreciat de fanii mărcii. Se poate alege între două teme de design la exterior: Urban Line şi Sport Line. La interior, lucrurile sunt cumva asemănătoare, deşi noul seria 1 permite ceva mai multă personalizare. Consola centrală este dominată de un display imens, iar lângă schimbător apare acum blocul de comenzi pentru sistemul iDrive.
TEHNOLOGIE
În standard, BMW Seria 1 va fi echipat cu un comutator care schimbă "experienţa la volan", iar compacta de la BMW va avea şi un mod de rulare ecologic, numit ECO PRO. Cei de la BMW promit îmbunătăţirea confortului şi a manevrabilităţii graţie distribuţiei maselor între punţi, motoarelor amplasate longitudinal şi a geometriei suspensiei. BMW le oferă clienţilor de Seria 1 posibilitatea de a echipa acest model cu sistemul iDrive. Respectivul sistem vine în compania unui afişaj LCD integrat în bord şi beneficiază şi de tehnologiile BMW ConnectedDrive. Astfel, Seria 1 poate beneficia de asistent pentru faza de drum, faruri adaptive, asistenţă la parcare, cameră video pentru marşarier, sistem de avertizare la părăsirea de mers cu averitizare la coliziune, cruise control cu funcţie de frânare, limitator de viteză electronic, integrarea unui player de muzic, conectitivitate internet, informaţii in timp real despre trafic (doar pe unele pieţe), radio pe internet şi aplicaţii pentru Facebook şi Twitter.
MOTOARE
În ceea ce priveşte gama de motorizări, noul BMW seria 1 mizează pe propulsoarele cu patru cilindri. Transmisia este pe puntea spate, aşa cum este tradiţional la marca bavarează. Este singurul model dintre cele patru pe care le prezentăm aici ce fololoseşte transmisia spate. Cutiile de viteze manuale au şase trepte, air cele automate steptronic au opt trepte.
BMW Seria 1 MOTORIZĂRI |
BENZINĂ | DIESEL | |||
116i | 118i | 120d | 118d | 116d | |
Cilindree | 1.598 | 1.598 | 1.995 | 1.995 | 1.995 |
Putere maximă/rpm | 136/4.400 | 170/4.800 | 184/4.000 | 143/4.000 | 116/4.000 |
Cuplu maxim/rpm | 220/1.350-4.300 | 250/1.500-4.500 | 380/1.750-2.750 | 320/1.750-2.500 | 260/1.750-2.500 |
Consum mediu | 5.5 | 5.8 | 4.5 | 4.4 | 4.3 |
0-100 km/h | 8.5 | 7.4 | 7.2 | 8.9 | 10.3 |
Viteză maximă | 210 | 225 | 228 | 212 | 200 |
Mercedes-Benz A-Klasse
Noul Mercedes-Benz A-Klasse (articol complet de prezentare) a uimit la Salonul Auto de la Geneva. Mercedes a reuşit să ţină aproape secretă forma finală a acestui model previzualizat doar de un concept şi un teaser cu un automobil acoperit de un QR-code imens. Pozele oficiale au ajuns pe internet doar cu câteva ore înaitne de prezentarea oficială de la Geneva, aşa că impactul a fost major.
DESIGN
Noua generaţie A-Klasse este un automobil total diferit de predecesorii săi direcţi. Mercedes a renunţat într-un final la silueta înălţată de mini-monovolum pe care o folosea pentru modelul A-Klasse. Acest model a avut parte de câţiva adepţi, dar nu a făcut niciodată cifre de volum în clasa sa. Aşa că Mercedes a întors foaia şi vrea ca noul A-Klasse să atragă o clientelă nouă şi tânără. Vor ca acest nou model compact să fie cumpărat de oameni care nu au mai deţinut până acum modele fabricate la Stuttgart şi care eventual să migreze de la BMW, Audi sau Volvo. Şi dacă privim noul A-Klasse, sunt şanse mari ca acest lucru să se întâmple. Noul A-Klasse este unul dintre cele mai îndrăzneţe modele din punct de vedere al designului lansate de Mercedes în ultima vreme. Un model compact care abordează un design fluid şi spectaculos. Liniile sunt tinereşti şi proaspete, inspirând dinamism.
TEHNOLOGIE
La capitolul gadgeturi şi sisteme electronice, Mercedes nu se lasă mai prejos decât concurenţa. Germanii se laudă cu un sistem avansat de evitare a coliziunilor frontale numit Collision Prevention Assist. Sistemul Pre-Safe îşi face şi el debutul pe A-Klasse, fiind un important element de siguranţă. Acest sistem închide geamurile şi trapa şi pretensionează centurile atunci când detectează un impact iminent. Sistemul a apărut pentru prima dată în 2002 pe S-Klasse şi este pentru prima dată când a fost instalat şi pe cel mai mic model al gamei Mercedes. Lista de sisteme importate de la modelele mai mai mari mai conţine: ATTENTION ASSIST (standard), Brake HOLD function (standard), Hill-Start Assist (standard), DISTRONIC PLUS, Adaptive Highbeam Assist (fază lungă automată), Blind Spot Assist (avertizare unghi mort) şi Lane Keeping Assist (aventizare menţinere bandă de rulare) , Speed Limit Assist (recunoaştere semne de circulaţie), Active Parking Assist şi LINGUATRONIC.
MOTOARE
Gama de motoare care va fi disponibilă pe noul Mercedes-Benz A-Klasse începe cu motoare de 1.6 şi 2.0 pe benzină. Modelul A180 va avea 122 CP, iar A200 156 CP. Cea mai puternică variantă pe benzină va fi A250, cu 211 CP. Toate motoarele folosesc injecţia directă de carburant şi turbocompresor. Versiunile diesel încep cu A180 CDI ce livrează 109 CP, urmat apoi de A200 CDI cu 136 CP, în timp ce A220 CDI foloseşte un motor de 2.2 litri care dezvoltă 170 CP. Toate variantele de motorizare au funcţia Eco Start-Stop în dotare standard. Motoarele de pe noul A-Klasse pot fi asociate cu o cutie de viteze nouă cu şase trepte sau ca opţiune cu cutia automată 7G-DCT cu dublu ambreiaj şi şapte trepte. Avem şi sistem de parcare automată, de menţinere a benzii şi avertizare pentru unghi mort. Aceste sisteme devin aproape un standard în clasa compactă premium.
Mercedes-Benz A-Klasse MOTORIZĂRI |
BENZINĂ | DIESEL | ||||
A180 | A200 | A250 | A180CDI | A200CDI | A220CDI | |
Cilindree | 1.6 | 2.0 | 2.0 | 1.8 | 1.8 | 2.2 |
Putere maximă | 122 CP | 156 CP | 211 CP | 109 CP | 136 CP | 170 CP |
Cuplu maxim | NC | NC | NC | 250 Nm | 300 Nm | 350 Nm |
Audi A3
În 1996, Audi lansa modelul A3 şi marca intrarea mărcii premium în clasa compactă. În 2012, Audi a adus la Geneva cea mai nouă generaţie a modelului A3 (articol complet de prezentare). Este a treia generaţie a compactei din Ingolstadt şi rămâne fidelă liniilor de design specifice gamei actuale Audi.
DESIGN
Imaginea Audi a devenit destul de comună, toate modelele mărci din Ingolstadt având cam aceleaşi forme în proporţii diferite. Noul A3 nu face excepţie, venind cu un design simplu, curat şi tăios. Este poate cea mai clasică apariţie dintre toate cele patru modele premium concurente.
TEHNOLOGIE
În schimb, inginerii de la Audi au decis să atace pe frontul tehnologiei, caroseria noului A3 făcând uz de aluminiu. Aripile și capota sunt create din acest material. Audi A3 ajunge astfel la o masă proprie de doar 1175 de kilograme pentru cel mai mic motor din gamă (1.4 TFSI), o cifră imbatabilă în segmentul compact. La capitolul jucării electronice, Audi A3 vine cu un sistem MMI nou al cărui display de top are şapte inch în diagonală şi doar 11 mm grosime. Ecranul din capătul consolei centrale se retrage automat când nu este folosit. Datorită faptului că frâna de parcare este acum electronică, între cele două scaune este acum loc pentru comanda rotativă a sistemului MMI. În varianta de top MMI touch, acesta este şi o suprafaţă tactilă pe care cel de la volan poate scrie litere cu ajutorul degetului, exact ca sistemul folosit pe modelele mai mari.
În ceea ce priveşte siguranţa, Audi A3 are sistemul ACC, similar cu City Safety-ul de la Volvo. În cazul detectării unui impact iminent, sistemul îl avertizează pe cel de la volan şi poate chiar iniţia frânarea.
MOTOARE
Audi A3 vine cu o ofertă destul de săracă la capitolul motorizări la momentul sebutului de la Geneva. Doar două motoare pe benzină 1.4 TFSI şi 1.8 TFSI, plus un TDI de doi litri vor fi disponibile pentru primii clienţi. Gama de propulsoare va fi ulterior mărită. Vor fi disponibile şi sistemul de tracţiune integrală quattro şi tehnologia Cylinder on demand pentru propulsorul 1.4 TFSI.
Audi A3 MOTORIZĂRI |
BENZINĂ | DIESEL | |
1.4 TFSI | 1.8 TFSI | 2.0 TDI | |
Cilindree | 1.395 cmc | 1.798 cmc | 1.968 cmc |
Putere maximă/rpm | 122 CP | 180 CP | 150 CP |
Cuplu maxim/rpm | 200 Nm /1.400 rpm | 250 Nm / 1.250-5.000 rpm | 320 Nm |
Consum mediu | 5.2 l/100 km | 5.6 l/100 km | 4.1 l/100 km |
0-100 km/h | 9.3 sec | 7.2 sec | 8.6 sec |
Viteză maximă | 203 km/h | 232 km/h | 216 km/h |
Volvo V40
Volvo V40 (articol complet de prezentare) este cel mai nou model lansat de constructorul suedez, prezentat în premieră mondială la Geneva. Este primul automobil dezvoltat de Volvo complet independent de Ford, fostul proprietar al mărcii şi primul model total nou lansat de când Volvo este în proprietatea grupului chinez Zhejiang Geely. Producţia modelului V40 începe în luna mai, şi Volvo vrea să vândă 90.000 unităţi anual. În Europa, acest model vrea să fure din clienţi de BMW Seria 1, Audi A3 şi Mercedes A-Klasse. Pentru a face asta, Volvo a lucrat pe două planuri.
TEHNOLOGIE
În primul rând, suedezii au accentuat şi mai mult faptul că Volvo construieşte cele mai sigure automobile din lume. Pe lângă lunga listă de sisteme ce detectează pietoni, locuri de parcare şi trafic în unghiul mort, Volvo a mai adus o premieră absolută în domeniul siguranţei. De data aceasta, constructorul suedez s-a gândit la pietoni şi nu la cei din habitaclul maşinii. Volvo introduce împreună cu noul V40 primul airbag pentru pietoni. Acesta este ascuns sub capota maşinii şi în cazul unui impact cu un pieton, airbagul se umflă la baza parbrizului într-o formă de U. Acoperă cam o treime din parbriz şi protejează capul pietonului de un impact direct cu parbrizul. Sistemul este numit Pedestrian Airbag şi se alătură lui Pedestrian Detection şi City Safety. Acestea detectează pietonii sau alt automobil aflat pe traiectoria maşinii şi pot frâna automat până la oprire în cazul unui impact iminent atunci când cel de la volan este distras. Volvo mai are apoi sistemul de parcare automată Park Assis Pilot şi Cross Trafic Warning ce detectează maşinile din unghiul mort la manevrele cu spatele în parcare. Volvo continuă să inoveze în domeniul siguranţei active şi pasiveşi acest lucru este extrem de important pentru toţi potenţialii clienţi.
Al doilea plan prin care Volvo vrea să atragă noi clienţi este cel al designului. Noul S60 a dat tonul unui limbaj de design fluid şi atrăgător, iar noul V40 îi calcă pe urme. Noul model este extrem de atrăgător, indiferent din ce unghi îl priveşti. Interiorul este îngrijit şi simetric, aşa cum le place designerilor suedezi. Indicatoarele de bord sunt digitale, dar imită un ceas analogic ce poate fi vitezometru sau turometru, în funcţie de modul de rulare selectat.
MOTOARE
Gama de motorizări anunţată de Volvo la Salonul Auto de la Geneva este completă. Sunte prezente trei motoare pe benzină ce poartă indicativul T cu puteri de la 150 la 254 CP. Pentru anumite pieţe va exista şi o variantă T4 cu motor pe benzină de doi litri tot de 180 CP. Volvo rămâne fidel şi motoarelor cu cinci cilindri. Propulsoarele de 2.0 sau 2.5 litri au cinci cilindri. La capitolul diesel, D2 este cel mai economic şi mai puţin poluant motor din gamă cu cei 115 CP şi 94 g/km CO2. Cel mai puternic diesel are 177 CP şi 400 Nm.
Volvo V40 MOTORIZĂRI |
BENZINĂ | DIESEL | |||||
T3 | T4 | T5 | T5 | D2 DRIVEe | D3 | D4 | |
Cilindree | 1.6 | 1.6 | 2.0 | 2.5 | 1.6 | 2.0 | 2.0 |
Putere maximă/rpm | 150 CP | 180 CP | 213 CP | 254 CP | 115 CP | 150 CP | 177 CP |
Cuplu maxim/rpm | 240 Nm | 240 Nm+30 Nm overboost | 300 Nm | 360 Nm+40 Nm overboost | 270 Nm+15 Nm overboost | 350 Nm | 400 Nm |
Consum mediu | 5.8 l/100 km | NC | NC | 7.9 l/100 km | 3.6 l/100 km | NC | 4,5 l/100 km |
0-100 km/h | NC | NC | NC | 6.7 sec | NC | NC | 8.3 sec |
BMW-ul are cel mai urat design. Cel mai reusit,dupa parerea mea e Volvo v40.