SEAT Leon SC

1.4 TSI 150CP Man FR
4.6
de Mircea Meșter, Foto: Ciprian Mihai, marţi, 11 februarie

Geometrie în spaţiu

Acum vreo doi ani, cei de la Seat anunțau că renunță la sloganul care a însoțit marca în era modernă, "Auto Emocion", pentru a îmbrățișa un altul, considerat mai potrivit cu strategia noii generații de modele pe care o pregăteau spaniolii. A fost o decizie ciudată care a venit într-un moment în care fanii mărcii se așteptau mai degrabă la modele noi, nu la un schimb de mesaj și atât. Până la urmă, Auto Emocion era caracterizarea perfectă a unei mărci care s-a bazat mult timp pe fani înfocați și pe plusul de imagine pe care ți-l dau participări în motorsport sau versiuni sportive reușite ale modelelor tale. Adică, din nou, atașament, emoție, plăcere.

O dată cu apariția noului Leon, noul slogan prinde însă logică. "Enjoyneering", un hibrid între "Enjoy" și "Engineering", reprezintă renunțarea la emoție pură și abordarea unor sentimente care merg spre latura germanică a mărcii, lucru cumva logic având în vedere că deciziile importante legate de marca iberică se iau în birourile din sudul Germaniei.

Noul Seat Leon este construit pe platforma modulară MQB, aceeași pe care sunt asamblate noile generații Golf, Octavia și A3. Dacă dedesubturile sunt astfel foarte apropiate între cele patru modele, Seat a decis să renunțe la liniile curbe care caracterizau vechiul Leon în favoarea unui design care abundă în linii frânte, agresive, ascuțite. Deci mai mult "teutone" decât latine.

Iar din această abordare s-a născut o mașină complet diferită de cea veche. Dar mult mai reușită. Iar apropierea de Golf nu ne face decât să ne punem o întrebare simplă. Dacă arată bine, dacă merge excelent și dacă e mai ieftin decât un Golf, care sunt motivele pentru care Leon nu-i depășește vânzările fratelui său german? Am încercat să deslușim acest mister într-un test cu versiunea cu trei uși a compactei spaniole, denumită SC, în nivelul de echipare FR. Un test în care veți auzi mai multe comparații cu Golf decât s-au făcut vreodată între frații gemeni.

  • Adrian Nechifor, marţi, 11.02.2014 14:34

    Ma bucur ca, in sfarsit, a ajuns in garajul vostru si un SEAT. :) Totusi, ca idee, este disponibil ACC si sistemul de franare automata (Fron Assist) pentru noul Leon, in toate variantele de caroserie. Mai mult, exista si un sistem optic de parcare (intr-adevar, nu are sistem de parcare automata). In legatura cu suspensia semi-independenta spate, eu inca nu am reusit sa ii ating limita. Dar nici daca era independenta nu pot sa spun ca m-ar fi deranjat. In rest, mi-a placut partea asta: "Una peste alta, deducem că Leon este una dintre cele mai logice opţiuni existente în acest moment în segment, cu sau fără emoţie adăugată sau lipsă la purtător." Mai ramane sa-i acorde si publicul o sansa...:)

  • Radu, marţi, 11.02.2014 14:38

    Interior saracios care nu se ridica la nivelul exteriorului.In rest... E best buy in clasa ei

  • cmg_george, marţi, 11.02.2014 14:45

    4.5 stele la pret? Pai daca pui pe pro_ceed tot ce are acest Leon (+parcare automanta laterala) tot mai raman in jur de 2000 euro pana pretul de la Leon! Ba mai mult iti poti lua pro_ceed GT de banii aia. Comparati consumul de la Leon cu Start&Stop cu cel de pe pro_ceed fara start & stop?

  • razvanis, marţi, 11.02.2014 15:00

    @cmg - auzi ? voi inafara de butoane si beculete nu stiti altceva la masini:? Cum ar fi un motor, o cutie, o suspensie, o directie, da o tura cu un FR de asta nou si o sa te buseasca rasul cand urci in ceed-ul tau

  • razvanis, marţi, 11.02.2014 15:02

    Consumul e comparat asa pentru ca la Leon sistemul Start Stop e dotare standard baietica , ce vrei sa-l dea jos de pe masina ca sa fie la nivel cu ceed-ul tau superdotat pe care tocmai il laudai ?

  • andrei, marţi, 11.02.2014 15:54

    ciudat, pe golf7, la peste 120cp, ai suspensie independenta. aici nici la 140 nu ai? iar cine zice ca nu i-a atins limitele celei fixe nu stie ce spune. cum sa nu ii atinga limita? cand aia independenta iti permite sa intri in orice viraj mai tare? orice viraj, nu unele, nu din cand in cand. personal nu mi-as mai lua fara indepedenta, insa 2000 euro in minus fata de acelasi model la golf nu suna deloc rau, asta e adevarul. cu banii aia te plimbi.

  • mircea, marţi, 11.02.2014 16:16

    @Adrian Nechifor M-am uitat atât pe broşuri, cât şi pe configurator şi nu am găsit sistemele astea. Probabil că sunt pe undeva, dar vizibile nu-s. În rest, am învăţat nişte lucruri în toţi anii ăştia: uneori, nici măcar noi nu simţim diferenţele dintre multiplele tipuri de suspensii, darămite utilizatorul obişnuit care merge cu maşina 90% prin oraş de acasă la birou :)

  • fox7, marţi, 11.02.2014 16:48

    Salut. Va ajut eu cu info referitoare la ACC si Front Assist: - Front Assist, cu functie de franare automata in caz de urgenta (nu pentru 1.6 TDI Ecomotive) cod WAS sau - Adaptive Cruise Control, inclusiv Front Assist (obligatoriu in combinatie cu PSS) (nu pentru 1.6 TDI Ecomotive) (nu in combinatie cu WAS) De luat in calcul si: Pachet Dynamic / Suspensie cu reglare adaptiva / Directie progresiva (obligatoriu in combinatie cu WB4) (numai pentru 1.8 TSI 180 CP si 2.0 TDI 184) Cu stima. Felix

  • Adrian Nechifor, marţi, 11.02.2014 17:14

    @Mircea Da, ai dreptate, am verificat in locurile in care te-ai uitat tu si nu apar optiunile astea. Singurul loc in care le gasesti este in configurator si pagina de prezentare, dar numai la ST. La SC le gaseai pe site doar daca descarcai ultima versiune a catalogului de preturi si dotari si il si studiai putin: http://moldotrans.ro/wp-content/resources/leon-sc/Lista_preturi_LEON_SC_ianuarie_2014.pdf Deci, in niciun caz nu e vina ta, pentru ca era mult prea mult de sapat! Dar e bine ca ne-am lamurit totusi. :) In rest, cu independenta vs. semi, am simtit diferente doar la capitolul zgomot. In rest, daca circuli cu simt de responsabilitate nu ii vei atinge limita. Pe un circuit sunt sigur ca si eu as fi ajuns la limita aia. Dar, in sfarsit, in Romania e plin de piloti pe strazi, deci nu e relevant ce zic eu...

  • cmg_george, marţi, 11.02.2014 18:13

    @razvanis eu vorbeam de pret. Pe langa faptul ca Ceed-ul nu are nici un motiv sa nu se bata de la egal la egal cu Seatul tau este si mai ieftin. Am mers cu versiunea veche, cu ce noua nu am avut ocazia si comparat cu vechea versiune de Ceed nu vad cu ce este mai prejos Kia. Ma rog... poate ar trebuie sa testezi si tu. Legat de consum evident ca puteau sa compare cu consumul de pe Ceed cu IdleStartStop dar no...

  • antonny, marţi, 11.02.2014 19:45

    Cum sa dai 21600 EURO pe 1.4 tsi ......am avut oferta la 23000 euro Opel Astra OPC 2.0 Turbo 280CP OPC S/S GTC

  • Inexo-cuantic, marţi, 11.02.2014 20:42

    Seat se misca in directia cea buna, iar progresul este dovedit de ultimul model introdus in gama, adica : noul Leon. Faptul ca cel mai nou model este automat si cel mai reusit ne face optimisti in privinta continuarii acestui trend. Leon ridica stacheta in clasa compacta, cu un tren de rulare foarte reusit, o calitate a fabricatiei incredibil de buna si un spatiu interior generos. Ca puncte slabe as nota insonorizarea mai putin eficienta decat Golf 7si confortul perfectibil al scaunelor. Sa auzim numai de bine !

  • Costin, marţi, 11.02.2014 22:32

    Sunt posesor de Seat Leon 5F FR 1.4 TSI 140, Full Led. 1300 km facuti in 3 saptamani de cand am masina. Doresc sa comentez cate ceva "in cunostinta de cauza". Sunt de acord cu majoritatea lucrurilor spuse mai sus, dar vreau sa punctez pe ici pe colo: - Dintre cei 4 frati de MQB, Leon-ul are cea mai tinereasca, sportiva si dinamica aparitie. In aceeasi configuratie (FR = suspensie setata sport, jante 17", volan sport piele perforata, geamuri 45% spate si lateral, tapiterie piele+stofa cusaturi rosii volan, tapiterie, frana de mana, full led - optional) Golf-ul este cu 2-3000 euro mai scump iar A3 cu aproximativ 7-9000 mai scump (Golf si A3 cu Xenon+Led). Octavia aproximativ la acelasi pret +/- diverse optiuni. Fata de Octavia castigi dinamism, pierzi portbagaj. Tine de gustul fiecaruia. - Seatul este mai slab insonorizat fata de Golf si fata de A3, sta dovada chiar greutatea masinii. 1224 kg cu sofer de 75. Greutatea mai mica se vede si in cifrele de accleratie (cel mai bun rezultat dintre cei 4 frati). - Scaunele si bancheta de FR sunt mult mai bine profilate fata de cele din echiparea standard. Din cauza banchetei profilate, spatarul nu se rabateaza intr-un plan drept. - Cupra va fi in 2 variante: 265CP si 280CP - Combinatia motor+cutie este foarte reusita. Masina atinge in zona rosie aprox 58 km/h in tr.I-a, 105 km/h in tr.II-a, 160 km/h in tr.III-a. - Acceleratia 50-160 km/h in treapta a III-a este deosebita. Ajuta mult greutatea scazuta si motorul foarte elastic. - Viteza maxima 212km/h se atinge in tr V-a sau VI-a - Codul de motor este CHPA = identic cu motorul de pe Golf cu ACT. Leon-ul nu are ACT. Probabil pentru ca ar fi reusit consum mai mic decat Golf-ul (avantaj masa redusa). - Consumul de 4.5 l/100km oficial se obtine cu CC-ul setat pe 75km/h - Conducand Buc-Brasov-Buc cu 78km/h in localitati si 108 km/h afara, 115 km/h pe A3, trafic mediu, am obtinut consum de 5.9 (vitezele masurate pe GPS, bordul este GPS+4 sau +5). De mentionat temperatura exterioara care a variat intre -9 si -2 grade C. - La dotari standard FR trebuie mentionat: 7 airbag, asistenta plecare panta, USB, AUX, SD Card, senzor presiune pneuri, oglinzi rabatabile electric, oglinda interioara electrocroma, spatii de depozitare in toate cele 4 usi, cotiera centrala fata. - Portbagajul are 390 litrii. - Personal prefer frana de mana traditionala fata de cea electrica cu buton. - Prefer solutia adoptata de Seat cu displayul central la aceeasi inaltime cu ceasurile din bord. La Audi A3 este ridicat deasupra bordului, la Golf este sub gurile de aer. Designerii critica solutia pentru ca gurile de aer nu mai au un desen unitar. Dpdv practic e mai usor de citit la acelasi nivel cu ceasurile din bord. - Tinuta de drum pe serpentine este foarte buna. Compar cu un Audi A4 2.0TDI 140. Ambele cu cauciucuri iarna 195/65R15. Greutatea mult mai mica isi spune cuvantul si la acceleratia la deal si la franarea la vale. Masina este mai usor de pus pe traiectorie. Latimea Leon FR si A4 B7 este aprox identica. - La tehnologie trebuie mentionat ca faza scurta se modifica functie de viteza. La peste 100 km/h ridicandu-se. A nu se confunda cu optiunea separata de asistenta faza lunga. - Spatiul interior este comparabil in Leon cu Audi A4 B7, un mic plus la picioare in spate pentru Leon. Eu am 1.85m. Un prieten de 1.95m statea in spatele meu neatingand cu genunchii scaunul din fata. - Interiorul de FR este foarte bun fata de restul contracandidatelor de 20.000 EUR. Suficient de aproape de Audi sau BMW (ambele la minim 28.000 EUR). - Suspensia independenta spate este introdusa abia la >=180 CP si din cauza greutatii mult mai mici pe axa spate fata de Golf, A3, Octavia. In teste noul Leon fara suspensie independenta spate bate vechiul Leon cu suspensie independenta cu acelasi motor. Fata de vechea generatie masina e mai scurta, mai lata. - Abia astept jantele de 17" si gumele de vara si sa trec de primele cateva mii de km pentru a duce motorul in 6000 rpm. Seatul Leon pentru mine a fost alegerea optima, fara a pierde ceva din confortul vechiului Audi A4 :), castigand insa mult de dinamism si agilitate.

  • sandu, miercuri, 12.02.2014 09:46

    cea mai buna optiune de cumparare de hatchback in momentul de fata. nu ai ce sa iti cumperi in banii astia cu dotarile si motoarele pe care ti le ofera seat. si in plus ai reduceri substantiale din partea dealerilor. nu ca la skoda si golf.

  • iov, miercuri, 12.02.2014 14:10

    si mie imi place seat leon, dar am impresia ca unele comentarii sunt facute de AGENTI DE VANZARE DE LA DEALER SEAT;

  • Dudu, miercuri, 12.02.2014 15:59

    Am citit recent pe mai multe siteuri ca unele motoare pe benzima, mai ales 1,4 si 1,8 TSI, ar avea un consum maricel de ulei. Unii proprietari s-au si plans pe forum ca dupa doar 1500-2000 km a trebuit sa completeze circa 1 litru de ulei! Mi se pare cam mult si intreb daca e normal un consum asa de mare de ulei si daca odata rodajul facut se va mai diminua apetitul pentru ulei la motoarele TSI?

  • Obbie, miercuri, 12.02.2014 16:35

    Am fost tentat vara trecuta sa achzitionez un Leon FR (mai ales ca detineam tot un Leon my 2011), exact aceeasi motorizare ca cea din test, doar ca varianta 5 usi. Designul exterior, cat si motorizarea plus sasiul sunt destul de reusite, dar design-ul si calitatea interioara mi s-a parut cam slaba comparativ cu alte masini din clasa. Un alt punct in minus a fost lipsa suspensiei independente (practic, doar cele 2 motorizari de top - unul benzina si unul diesel - au acest feature). Pretul nici el nu-i foarte mic, mai ales cand vine vorba de optionale. Culoarea de pe masina pe care ati testat-o costa peste 900 euro (!), la fel si navigatia (adica exact ca pe MB, BMW). Ca alternative am considerat Opel Astra, cat si noua Mazda 3. Drive-test-ul cu Mazda a fost decisiv, in sensul ca masina a fost mult peste asteptari (mai ales ca pornisem cu mari dubii in privinta motorului aspirat). La 21.5 k euro, cat e Leonul din test, exista Mazda 3 165Cp cu un nivel de echipare mult mult mai bogat decat Leon (am observat ca cel prezentat aici nu are nici macar senzori de parcare, scaune incalzite, etc). Iar acel display "urias" (de 5.8") cum ii spuneti dvs. parca nu mai e asa mare compartiv cu cel de 7" de pe Mazda :) Ca si masina compacta, Leon-ul e intr-adevar de luat in calcul la momentul de fata, consider ca e in top 3 compacte de volum ca si raport pret/perfomanta/tehnologie. Dar pt mine s-a dovedit ca noul model nu (mai) are suficiente argumente cat sa ocupe primul loc :P

  • cristi, miercuri, 12.02.2014 16:46

    am leon 1.4 tsi. nu e cel nou, pe curea, ci cel vechi pe lant si am completat doar cu 400ml de ulei ca sa revin la nivelul initial. in carte scrie 1L la 10.000km.

  • Costin, miercuri, 12.02.2014 17:22

    Si eu am citit acelasi lucru pe forumuri despre motoarele TSI. In viata reala am cunoscut personal o masina cu 2.0 TSI care consuma 1 l ulei la 2000 km si avea 2 ani si 50.000 km. In cartea Seat Leon este precizat ca in functie de stilul de condus motorul poate consuma maxim 0.5 L ulei la 1000 km. Un pic mai sus exista cateva atentionari: - se recomanda ca inainte de o calatorie mai lunga sa achizitionati 1 L de ulei pe care sa-l aveti in caz de necesitate. - se recomanda sa fie verificat nivelul de ulei la fiecare alimentare de combustibil. - exista posibilitatea ca in primii 5000 km consumul de ulei sa fie mai mare decat valorile normale. Sincer, mi se pare aiurea ca producatorul sa considere normal un consum atat de mare de ulei. Sper sa nu fie cazul si la mine.

  • @Dudu, miercuri, 12.02.2014 17:57

    eu am Seat Leon 1p 1.8 TSI de 160 cp, deci generatia anterioara; motorul a fost resoftat si trag de el, dar n-am probleme cu uleiul; asta e sigur si nici nu-i fac reclama.

  • mircea, miercuri, 12.02.2014 18:27

    @Costin Mulţumesc pentru completări, sunt excelente. Şi binevenite, având în vedere că vin de la un cititor. Plecăciuni.

  • face, joi, 13.02.2014 10:50

    am testat leon 5d 1.2tsi 105cp style si cu cateva dotari. masina trage fix ca leonul meu 1.4tsi 125cp(122 a aparut acuma pe noul leon) si nu se merita diferenta de pret pentru un 1.4tsi. da, cel de 140cp e altceva. dieselul iese din discutie, 1.6tdi e cu prea multe probleme(egr, turbina) si cel de 2.0tdi e prea scump.

  • Syl, joi, 13.02.2014 23:14

    @ iov: de acord cu tine. Cateva comentarii sunt cel putin suspecte de a fi scrise de agenti de vanzari de la SEAT. Masina este buna, dar nu e un best buy nici pentru tineri (acela ar fi Ford focus 1.6 150 sau 180; preturile reale de la dealeri sunt mult mai mici fata de cele de lista, dupa doar cateva negocieri). Daca vorbim strict de FR, atunci lucrurile se schimba. Daca vorbim de o masina de familie, atunci Leon-ul nu are cum sa castige in fata octaviei. Eu am avut Leon 1P care m-a "slujit" excelent 5 ani de zile, nici macar un bec ars in acesti ani, si un singur "greieras" disparut pe drum dupa primul an (in ciuda bordului hulit de multi). Insa nici atunci si nici acum Leon-ul nu era un best buy. Eu l-am luat ca mi-a placut in acel moment, pt ca era altceva la design. Noua generatie insa nu imi inspira acel "emocion", a fost germanizat puternic (in timp ce la interior ramane cu un pas in spatele octaviei dpdv al materialelor si cu 2 pasi in spatele golfului). Pana la urma este o alegere facuta de fiecare, insa va rog incetati cu reclama mascata de "best-buy". Mai bine incercati sa adaptati preturile la piata actuala si aduceti Leon-ul mai sus in vanzari, ca pana acum sta destul de prost.

  • face, vineri, 14.02.2014 14:04

    @Syl: nu sunt de acord ca e in urma octaviei la interior. chiar din contra.

  • Scorpionul.negru, vineri, 14.02.2014 15:48

    Mi se pare ca arata mai bine ca Golf 7 (3 usi)....l-as alege in defavoarea lui Golf.