POVEŞTI AUTO: 100 de ani de Aston Martin - între faliment şi One-77
Una dintre mărcile auto ce se identifică cu rafinamentul premium din Marea Britanie împlineşte în această lună 100 de ani de existenţă. Este vorba de Aston Martin, marca auto preferată de James Bond.
100 de ani pare o perioadă lungă de timp. O viaţă lungă de om. Însă pentru multe dintre mărcile auto care ne înconjoară, este cifra la care se rezumă toată istoria lor. Automobilul este o invenţie relativ tânără la cei o sută şi un pic de ani pe care îi are. Dar ne-am obişnuit atât de mult cu el, încât pare că face parte din vieţile noatre dintotdeauna.
Pe lista mărcilor auto care au împlinit o sută de ani de istorie intră de astăzi şi un nume important din Marea Britanie. O marcă sinonimă cu eleganţa, puterea, luxul şi James Bond. Da, aţi ghicit, este vorba de Aston Martin. Marca care se indentifică astăzi cu sloganul: "Power. Beauty. Soul" ("Putere. Frumuseţe. Suflet")
Unul dintre cele mai cunoscute nume din industria automobilelor premium din Regat a trecut pragul celor 100 de ani de istorie. Iar istoria mărcii a avut parte de suişuri şi coborâşuri, cu o carieră interesantă în lumea sportului cu motor, iar ]]ntre timp a devenit şi maşina preferată a celui mai celebru agent secret din lume, James Bond.
ÎNCEPUTURILE
Totul a început pe 15 ianuarie 1913, când Lionel Martin şi Robert Bamford s-au asociat şi au creat o firmă prin care doreau să vândă automobile marca Singer. Numele folosit iniţial a fost Bamford & Martin Ltd. Un an mai târziu, numele avea să fie schimbat în Aston Martin. Motivul a fost succesul obţinut de Lionel Martin la cursa de viteză în coastă desfăşurată pe dealul Aston din Buckinghamshire. Succesul i-a convins să îşi construiască propriile automobile şi să le vândă sub marca Aston Martin. În 1915, primul automobil Aston Martin era gata de vânzare. Pentru a -l crea, cei doi au folosit un motor cu patru cilindri Coventry-Simplex montat pe un şasiu Isotta-Fraschini. A primit rapid porecla Coal Scuttle, adică "Găleata de cărbuni".
Producţia a fost însă întârziată de izbucnirea primului Război Mondial, dar din 1920 afacerea este mutată în Kensigton şi un nou model este gândit şi pus în fabricaţie. Robert Bamford părăseşte compania, iar afacerea are nevoie de ajutor. Este revitalizată cu ajutorul banilor primiţi de la Contele Louis Zborowski. Sunt produse aproximativ 55 de unităţi, dar compania intră în dificultăţi financiare şi dă faliment în 1924.
Compania este cumpărată de Lady Charnwood, dar dă din nou faliment în 1925, uzina fiind închisă în 1926. Lionel Martin părăseşte afacerea, care este salvată pe ultima sută de metri de un grup de investitori la finalul anului 1926. Aceştia redenumesc firma Aston Martin Motors Limited şi repornesc practic de la zero. Bill Renwick şi Bert Bertelli este numele celor de care se leagă renaşterea mărcii. Între 1926 şi 1937, Bertelli a fost director tehnic şi designer pentru toate modelele Aston Martin create. Dintre acestea fac parte modele ca T-Type, International, Le Mans, MkII. Majoritatea erau maşini cu caroserie deschisă şi două locuri, iar multe dintre ele au avut şi variantă dedicată motorsportului. Bertelli era un pilot bun, iar Aston Martin a avut rezultate interesante la Le Mans şi Mille Miglia în epoca sa.
Problemele financiare au reapărut în 1932. Compania a fost salvată de L. Prideaux Brune şi apoi Sir Arthur Sutherland. În 1936, compania se concentrează doar pe producţia de maşini de stradă, peste 700 de unităţi fiind produse până când al doilea Război Mondial a oprit producţia. În timpul războiului, Aston Martin a produs componente pentru avioanele britanice.
ERA DAVID BROWN
În 1947, David Brown Limited cumpără Aston Martin, dar şi marca Lagonda. Sir David Brown uneşte cele două mărci folosind astfel toate resursele pentru a începe creaţia seriei de modele DB. DB2 a fost anunţat în 1950, urmat apoi de DB2/4, DB2/4 Mk2, DB Mk3 şi deja foarte celebrul DB4, a cărui caroserie a fost desenată în Italia şi despre care Automarket a scris într-un articol dedicat acum o săptămână.
Au urmat DB5 (1963), apoi DB6 (1965-1970) şi DBS (1967-1972).
PROBLEME FINANCIARE
În 1970, au urmat noi probleme financiare, aşa că Aston Martin şi-a schimbat din nou proprietarul. Compania era vândută către Company Developments, un consorţiu din Birmingham patronat de William Wilson. Urmează o lungă şi complicată poveste a schimbului de proprietari prin mâinile cărora a trecut brand-ul Aston Martin. Cumpărată pentru doar 1 milion de lire sterline de un om de afaceri american în 1975, Aston Martin reînvine pentru o perioadă de timp, angajând 360 de noi lucrători. Aston Martin lansează modele ca V8 Vantage (1977), decapotabila Volante (1978) plus futuristica berlină Lagonda.
Anii 80 aduc din nou probleme financiare datorate climatului economic dificil. În plus încercarea de a cumpăra marca MG se dovedeşte a fi neinspirată. Deşi achiziţia nu a mai avut până la urmă loc, spectrul unui nou faliment planează asupra Aston Martin. Salvarea vine din partea lui Victor Gauntlett. Prin intermediul lui, noul proprietar al mărcii este un joint venture format din companiile Pace Petroleum şi CH Industrials. Gauntlett s-a implicat şi în zona de marketing, reuşind să vândă berlina Lagonda în Oman, iar apoi, la jumătatea anilor 80, să atragă noi fonduri pentru a susţine marca britanică. A renegociat revenirea mărcii alături de personajul James Bond pe marile ecrane în filmul în care agentul secret era jucat de Timothy Dalton. A trimis la fimări chiar maşina sa personală, un Vantage de pre-producţie.
ERA FORD
Dar compania avea nevoie de un plan pe termen lung, iar acest lucru avea să vină din partea Ford. În 1991, Aston Martin intra sub umbrela marelui gigant Ford, care forma divizia Premier Automotive Group. Aici se grupau mărcile Aston Martin, Jaguar, Land Rover şi Volvo. În 1993, Aston Martin lansează modelul DB7, reînvendând celebrul logo DB. Designul noului model este semnat Ian Callum.
Din 2000, alături de Aston vine Dr. Ulrich Bez, un nume care s-a identificat cu marca britanică. Dr. Bez a fost şi este preşedinte şi CEO pentru Aston Martin, iar lui i-a revenit misiunea de a aduce acest nume clasic în epoca modernă. Şi a reuşit. În timpul domniei lui Bez, Aston a lansat modelul V12 Vanquish, iar modelele Aston au revenit în filmele cu James Bond, de data aceasta la volan aflându-se Pierce Brosnan în Die Another Day şi Daniel Craig în Casino Royale.
Povestea de iubire din Ford şi Aston Martin a durat până în 2006, când deja primele semne ale crize mondiale i-au determinat pe oficialii Ford să vândă toată divizia de automobile premium.
ERA DAVID RICHARDS
În 2007 începe astfel epoca David Richards. Richards este un nume cunoascut pasionaţilor de motorsport, el fiind proprietarul companiei Prodrive, cea care s-a ocupat de destinele echipei Subaru în Campionatul Mondial de Raliuri şi apoi de cele ale mărcii Mini, tot în WRC. S-a implicat chiar şi în Formula 1, alături de echipele BAR şi Benetton, fiind este un nume cu greutate în lumea auto din Regat. Richards a reuşit să strângă un consorţiu de oameni de afaceri din America şi Kuweit care a cumpărat Aston Martin de la Ford pentru suma de 475 milioane lire sterline.
Astăzi Aston pare mai înfloritor ca niciodată. Modelele sale sunt extrem de dezirabile printre cei cu mulţi bani, iar ediţii foarte speciale, ca Aston Martin One-77, au creat extrem de multă atracţie către brandul de lux. Aston Martin a atacat, din nou, şi segmentul berlinelor puternice prin modelul Rapide, dar şi pe cel al automobilelor de oraş, prin controversatul Cygnet, acesta fiind de fapt o Toyota IQ cu sigle Aston Martin. Însă, Aston rămâne faimos pentru modelele coupe ca Vantage, DB9, Vanquish sau Zagato.
ASTON MARTIN ŞI JAMES BOND
Nu putem încheia fără a aminiti colaborarea care influenţat masiv destinul mărcii britanice Aston Martin. Pentru cei mai mulți dintre noi, Aston este mașina lui James Bond, cel mai celebru agent secret, prezent pe marele ecran în atât de multe filme. În primul film cu James Bond, "Dr. No" din 1962, Sean Connery conduce însă un Sunbeam Alpine. Aston Martin îşi face apariţia abia în a treia parte a franşizei, împreună cu celebrul DB5. Acest model a devenit sinonim cu James Bond, fiind folosit ulterior în alte cinci filme, inclusiv în cel mai recent, abia lansatul "Skyfall". Apoi, James Bond a mai folosit un Aston Martin DBS în filmul "On Her Majesty's Secret Service", un V8 Vantage Volante în "The Living Daylights", iar în epoca modernă un V12 Vanquish în "Die Another Day" și un DBS V12 în "Casino Royale" și "Quatum of Solace".
foarte frumos articol Dragos!