Noul Cod Rutier 2013 pe scurt: 11 modificări importante

Publicat luni, 21.01.2013 15:30 de Sebastian Toma

Noul Cod Rutier a intrat în vigoare sămbătă, 19 ianuarie 2013. Acesta aduce amenzi mai mari, permise în format nou, sancţiuni pentru biciclişti şi alte reglementări noi.

Codul Rutier 2013 a intrat în vigoare sâmbata trecută, pe 19 ianuarie 2013. Acesta aduce o serie de elemente noi, printre care se numără permisul de conducere pentru mopede şi posibilitatea sancţionării contravenţionale a biciliştilor, precum şi amenzi mai mari şi obligativitatea efectuării unei vizite medicale la preschimbarea permisului de conducere.

  • Bicicliştii vor putea fi sancţionaţi dacă încalcă legea

    Noul Cod Rutier prevede sancţiuni contravenţionale pentru bicicliştii care încalcă prevederile legale. Astfel, dacă există o pistă de biciclete pe acel segment de drum şi biciclistul circulă pe şosea, poliţiştii îl pot amenda. Bicicliştii care încalcă alte norme, cum ar fi nerespectarea culorii roşii a semaforului, ar putea fi şi ei sancţionaţi de poliţişti.

  • Avariile cu autor necunoscut trebuie reclamate la Poliţie în termen de 24 de ore.

    O altă noutate a Codului Rutier îi vizează pe şoferii care îşi găsesc autoturismele lovite în parcare de un autor necunoscut. Fie că este vorba de un act de vandalism, precum o zgârietură cu cheia sau de o lovitură în toată regula, şoferii sunt obligaţi să se prezinte în termen de 24 de ore la birourile de constatare a accidentelor uşoare pentru eliberarea dovezii de reparaţie. 

    "Proprietarul, detinatorul mandatat sau conducatorul auto al carui autovehicul, remorca ori tramvai a fost avariat in alte imprejurari decat intr-un accident de circulatie este obligat sa se prezinte in 24 de ore de la constatare la unitatea de politie pe raza careia s-a produs evenimentul, pentru intocmirea documentelor de constatare.", spune alineatul 1 din Art. 80 al Codului Rutier 2013.

  • Introducerea permiselor în format european

    Odată cu introducerea obligativităţii efectuării unei vizite medicale la schimbarea permisului de conducere, noile permise au un format diferit, aliniat la normele europene. Noul tip de permis de conducere include o serie de elemente de securitate menite să îl facă inviolabil şi să descurajeze falsificarea acestuia. Permisele auto care sunt valabile în continuare nu sunt afectate de această decizie.

  • Pierzi "plasticul", primeşti un duplicat.

    În cazul în care un şofer îşi pierde permisul de conducere, fie prin distrugere, fie prin furt, aceşta primeşte în schimb un duplicat, care continuă perioada de valabilitate a acestuia până la data de expirare, indiferent când este aceasta. Acest duplicat este acordat fără necesitatea unui examen medical.

  • Permisele "normale" vor fi valabile 10 ani, pe când profesioniştii le vor schimba la cinci ani.

    Odată cu noul Cod Rutier, valabilitatea permiselor de conducere este de cinci ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb si Tv, respectiv de zece ani pentru 10 ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, Bl si BE.

    Şoferii sunt obligaţi să efectueze un examen medical la înnoirea permisului de conducere, indiferent de categoria deţinută. Preschimbarea permisului de conducere costă tot 68 de lei.

  • Cresc amenzile

    Creşterea salariului minim pe economie, anunţată de Executiv, va duce la creşterea cu 15% a amenzilor rutiere. Cuantumul unui punct de amendă este în continuare de 10% din salariul minim pe economie, ceea ce înseamnă că acesta va urca de la 70 la 80 de lei.

    În cazul nepurtării centurii de siguranţă, amenda va fi de 240 lei. Pentru folosirea telefonului mobil la volan, amenda se situează între 160 şi 240 lei. În cazul depăşirii vitezei maxime admise cu peste 50 km/h, amenda variază între 720 şi 1.600 lei.

  • Adio, mopede fără permis!

    Cele aproximativ 200.000 de mopede şi scutere din România vor necesita un permis de conducere pentru a putea fi conduse legal pe drumurile publice. În cazul în care conducătorii acestora posedă deja un permis valabil pentru orice categorie, nu trebuie să îşi facă griji.

    Permisul de conducere pentru această categorie se va obţine în urma unui examen de îndemânare pe un traseu dedicat, după ce au promovat în prealabil un examen scris.

    Vârsta minimă pentru obţinerea unui permis de conducere al unui moped pe drumurile publice din România va fi de 16 ani, deci imaginea alăturată va deveni doar o amintire tristă.

  • AM şi A2, noile categorii pentru mopede şi motociclete.

    Noul Cod Rutier introduce obligativitatea permisului de conducere pentru mopede şi creează o nouă categorie pentru acestea: AM. În această categorie sunt incluse mopedele, scuterele, ATV-urile şi alte autovehicule dotate cu motoare de capacitate mică, a căror viteză nu depăşeste 45 de kilometri pe oră, iar capacitatea cilindrică nu este mai mare de 50 de centimetri cubi, decât dupa ce susţin un examen teoretic şi unul practic pentru obtinerea permiselor din categoriile AM, A1 şi B1.

    Categoria A2 este o altă noutate a Codului Rutier 2013 şi este încadrată între A1 şi A. Aceasta include .otociclete cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg și care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale.

  • Permisul pentru categoria A se va putea obţine de la 24 de ani

    Numărul mare de accidente produse de tinerii care conduceau motociclete puternice în primul an de la obţinerea permisului de conducere a atras atenţia poliţiştilor, care au impus o reglementare mai strictă privind obţinerea categoriei A.

    Candidatul trebuie să aibă minimum 24 de ani împliniţi, vechea vârstă minimă fiind de 21 de ani. Categoriile vor fi următoarele:

    CATEGORIA AM pentru Mopede, minim 16 ani împliniţi.

    CATEGORIA A1 pentru motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg. Tricicluri cu motor cu puterea maximă de 15 kW, minim 16 ani împliniţi.

    CATEGORIA A2 încadrează motocicletele cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg și care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale, minim 18 ani împliniţi.

    CATEGORIA A implică motociclete cu sau fără ataş şi tricicluri cu motor cu puterea de peste 15 kW, minim 24 de ani împliniţi, sau 20 de ani împliniţi şi doi ani de experienţă la categoria A2.

  • Subcategoriile de permis au devenit categorii

    Subcategoriile A1, B1, C1,C1E,D1 şi D1E au devenit categorii în toată regula. Spre deosebire de alte modificări ale legislaţiei, în cazul de faţă vorbim doar despre o schimbare a denumirii, urmând să fie folosit termenul de "categorie" în loc de "subcategorie", pe când numele fiecărei categorii rămâne neschimbat.

  • Străinii pot obţine permis de conducere românesc dacă stau minim şase luni în ţară

    Persoanele cu domiciliul sau resedinţa în România ori care dovedesc că se află la studii în România pentru o perioadă de cel puţin şase luni pot solicita obţinerea permisului de conducere autorităţilor competente să le examineze. Dovada existenţei uneia dintre situaţiile cerute de lege se face cu documentele prevăzute de actele normative care reglementează domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, libera circulaţie pe teritoriul României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau regimul străinilor în România, după caz.

    Vestea bună pentru români este că noile permise pot fi preschimbate mai uşor în Uniunea Europeană.

Mai departe...
  • Dan, luni, 21.01.2013 16:46

    Nu inteleg un lucru cu noile categorii, daca eu trebuie sa conduc duba sau tractor, trebuie sa fac din nou scoala de sofer sa obtin Tr, Tv si B1????

  • Dan, luni, 21.01.2013 16:48

    Daca am in permis C+E, trebuie sa fac scoala de soferi sa pot conduce B1 ?

  • inexorabil, luni, 21.01.2013 19:44

    Nu, daca aveti deja B, veti putea conduce si B1, deoarece noile reglementari se vor aplica de acum incolo. Cand va veti preschimba permisele, vor fi trecute ca ambele absolvite. Da, sa admitem ca aceste noi reguli sunt binevenite. Totusi, una la mana, patima folosirii mobilului la volan nu va putea fi eradicata niciodata, doar cel mult sanctionata (dar numai daca este vreun caraliu "pe faza", desigur, si pe care nu-l impresioneaza "DEP", "SEN", "GUV" si alte indicative "smechere"), deoarece "ciumegii" au oroare din fire de hands-free; pentru acceptia dansilor, n-ar avea farmec sa nu-i vada prostimea negociind din mers lucruri vitale pentru binele societatii, cu o mimica preocupata de economia de p(a)iata. A doua la mana: varsta minima de obtinere a celei mai frecventate categorii - adica B - ar fi trebuit ridicata la 24 de ani, fara gluma! Hai, lasa ca sase ani nu crapi de pofta condusului; de ce sa te urci la volan din postura de adolescent intarziat daca ai mania teribilismului in sange? Sa-i mutilezi sau sa-i omori pe altii pentru o clipa de ratacire? Daca armata ar fi fost obligatorie si acum, poate ca as fi propus borna 21, dar asa, 24 mi se pare varsta perfecta pentru initierea in tainele soferiei. Nu credeti?

  • ReVoLuTiOn, luni, 21.01.2013 19:49

    Si cand te gandesti ca pe motorul din poza 7) am facut si eu scoala ... :)

  • MRC, luni, 21.01.2013 20:49

    @inexorabil: Nu cred ca o crestere a varstei minime pentru dobandirea permisului de conducere este o solutie. Teribilismul are cauze multiple: educatia, respectul de sine si fata de cei din jur, calitatea procesului de invatare la scoala de soferi, etc. Cand vom invata ca atunci cand te urci la volan ai o responsabilitate atat fata de tine cat, mai ales fata de cei din jur, atunci vei conduce responsabil si preventiv. Altfel, cand cei din jur nici nu exista, iar cel de la volan "cerseste" atentie, se vor produce accidente, cu consecinte din cele mai grave. Incepatorii ar trebui "supravegheati" de catre Politie mai atent (controale mai dese a masinilor care poarta insemnele specifice). Este un subiect mult prea complex pentru a putea fi redat in cateva randuri insa sunt convins ca educatia sta la baza multor probleme ale acestei societati.

  • Andy, luni, 21.01.2013 20:55

    Nu cred ca 24 de ani e varsta potrivita pentru obtinerea permisului auto. 18 e foarte ok daca nu ar lua toti analfabetii sala (care dau spagi sa treaca de ea). Aici trebuie lucrat, plus ca majoritatea accidentelor le fac oameni la 25-45 de ani gen Huidu care au masini puternice si-i doare in pix de reguli si de ceilalti. Plus ca supraevalueaza la nivel de speeder din Star Wars masina din dotare. La motociclete sunt de acord la 24 de ani ca sa nu-si mai planga de mila ca noi automobilistii nu-i respectam in trafic desi ei merg ca niste rinoceri si banda de circulatie pentru ei e linia de separare.

  • ScorpyonVAG, luni, 21.01.2013 21:52

    Foarte bun noul cod rutier, mai putin partea cu C+E care se poate face acuma de la 21 ani. Ca participant in trafic, consider ca ar trebui sa conducem relaxat sa respectam pe cei din jur. Dar ma enerveaza la maxim cei care sunt distribuitori/de la firme, care nu se asigura si ies aiurea, sau cei cu biciclete ce, circula pe drum prin oras si incurca circulatia, ca sa nu mai zic de batraneii care ar trebui articulati ca merg pe mijlocul drumului, existand trotuare libere unde poti incapea cu tiru. Ar trebui sa existe un curs gratuit de legislatie la fiecare primarie unde sa le explice oamenilor intr-o anumita zi pe luna cum se procedeaza corect atunci cand esti participant in trafic (pe jos, cu masina/bicicleta/motocicleta,etc). Ar fi foarte corect. In privinta obtinerii permisiului auto ilegal prin bani, nu se va rezolva niciodata. Sunt cei care le ofera la fiul lor un X5 nou-nout la varsta de 18 ani. Ii doare la basca. Imi pare rau ca exista acest sistem in Romania.

  • dan_grc, luni, 21.01.2013 22:00

    E de discutat despre spaga data la examenul de permis, exceptand cazurile in care s-au dat si la analfabeti, oare nu se stie ce atitudine au politistii si cum te pica la greu la traseu pt nimicuri? In afara dai cu instructorii examenul, aici dai cu politistii care sunt cei mai cinstiti din lume si nu-ti cer spaga, nu? Cand am dat eu au luat din prima cateva fete care erau praf la condus, desteptul care n-a vrut sa dea, adica eu, am luat din a 3-a incercare permisul, de fiecare data la traseu pe motive gen" esti putintel cam departe de bordura, n-ai vazut stopul pus in spatele acelui copac? " binenteles m-a dus pe singura strada unde era un stop pus la misto si care nu se vedea. Am luat pana la urma a 3-a oara, dar daca ma pica tot in felul asta si a 3-a oara nu te face sa incerci sa dai ceva plavanilor? Acum depinde de zona, dar si acum sunt cazuri in care iti spune instructorul inainte, daca nu dai ceva si ai ghinion sa-i prinzi " pe felie" dai traseul de innebunesti, n-ai ce sa faci, nu poti dovedi asta. Cat despre varsta minima, cred ca 21 de ani e un compromis bun, ai ceva mai multa minte ca la 18, la 24 e cam mult. Din nou vad ca noile reguli nu amintesc absolut de loc de ...carute, in continuare circula linistite pe aproape orice drum, prin orase, iar politistii se uita la ei, chiar si noaptea cand de abia ii vezi, e suficienta o lege, pur si simplu.

  • RRR, luni, 21.01.2013 22:46

    @inexorabil Hai sa fim seriosi cu varsta de 24 de ani.... Sunt pe drumuri un nr urias de soferi care sunt niste incompetenti si cu toate asta au condus de-o viata. Primul lucru si in acelasi timp primul pas care va imbunatati siguranta rutiera este un examen auto adevarat si evident un examen FARA SPAGA. Examenul din ziua de azi este o GLUMA realizata la 40 km/h. Ia sa fie introdus un test auto complex sa vedem cati vor mai trece examenul. Multi dintre cei care scriu pe acest site ii urasc pe vitezomani dar v-ati gandit vreodata daca sunteti capabili sa ajungeti la nivelul lor in cazul unui astfel de test?!?!? Dar sa fim seriosi, un astfel de examen cu situatii reale si sustinut la viteze reale nu va fi introdus niciodata deoarece vor promova foarte putini si asta inseamna ca statul va incasa mai putin bani din taxe si impozite din moment ce sunt mai putini soferi.....si atunci evident ca siguranta trece pe locul 2 si banii pe primul loc. SI MAI FOLOSITIVA INTELIGENTA OAMENILOR!!!! – La stiri intotdeauna se vor exagera evenimentele si se vor dramatiza la maxim......cate X5-uri si Ferrari-uri si etc sunt implicate in accidentele zilnice?!?!. Majoritatea sunt masini normale sau „petarde” de masini cu oameni obisnuiti la volan care mai fac greseli, catastrofale intradevar. Chiar credeti ca majoritatea accidentelor sunt provocate de masini de competitie conduse de pusti de 18 ani de bani gata. Este mult mai usor sa spui „viteza ucide”, „teribilismul ucide” , „masina mortii” etc decat sa GANDESTI.

  • ioan, marţi, 22.01.2013 01:29

    ce porcarie asta cu masina vandalizata....dupa ce ca o gasesc zgariata cu cheia de niste retardati mai trebuie sa merg si la politie sa mai pierd o zi sa dau declaratii despre asta (eventual o zi de concediu). La final eu raman si cu cheltuiala si cu o zi de concediu mai putin si cu nervi si drumuri facute pe la accidente usoare !

  • dan, marţi, 22.01.2013 10:20

    Voi stiati ca, desi s-a dat legea cu permisul pentru scutere, nu exista nici un cadru legislativ care sa defineasca ce se invata la scoala si cum se da examenul? Practic, esti obligat sa-l ai, dar nu ai cum sa-l obtii. Nu-i asa ca-i o tara minunata, Romania?

  • SaabCuantic, marţi, 22.01.2013 11:10

    @dan, legislatorii sunt doar nişte bieţi humanoizi, ca oricare dintre noi - nu sunt născuţi în aceeaşi găoace cu Superman şi nici nu parlamentează la aceeaşi masă cu patriarhul Avraam în Ceruri, iar în materie de năravuri rămân tot...politicieni. Când dracu' ne va intra în cap să nu ne mai amăgim că ei ne soluţionează revendicările fireşti, să nu-i mai socotim infailibili şi omniscienţi, să nu mai tremurăm în faţa lor şi să nu-i mai tratăm cu reverenţă? @RRR, poate şi @inexorabil a exagerat cu "borna 24", dar să introduci teste "la sânge", cvasi-cascadoreşti, ca examen de promovare auto, mi se pare tot cam mult, fără supărare! Doar n-ai vrea ca toţi tinerii aspiranţi şi novici să îi aibă ca examinatori pe cei de la Saab Performance Team :) Sau să absolve mai întâi şcoala de raliuri a lui Titi Aur. Deci trebuie să păstrăm proporţiile. Şi stai liniştit: noi toţi - masa amorfă, nediferenţiată şi cleioasă numită societate - suntem vinovaţi pentru "figurile" unor descreieraţi la volan, fiindcă, aşa cum au profeţit Sfinţii Părinţi, "în vremurile de pe urmă, nu se va mai găsi pe faţa pământului niciun om drept cu fapta, care să-i înveţe şi pe alţii cele de cuviinţă"...Ai ceva de obiectat? Cam asta înseamnă să GÂNDEŞTI! O zi excelentă!

  • gigi, marţi, 22.01.2013 11:38

    cu B pot conduce tractor

  • Daniel, marţi, 22.01.2013 13:41

    si pentru cei care au casco e obligatoriu sa te duci la politie pentru ev. cu autor necunoscut ?

  • RRR, marţi, 22.01.2013 13:42

    @ SaabCuantic Nu am neaparat ceva de obiectat, pt ca imi dau seama ca poate nu s-a inteles exact ce am vrut sa zic cu "examenul auto" deoarece incercam sa las un comentariu cat mai succint. Un examen dat in conditii reale reprezinta,in opinia mea, un examen care are si proba de poligon, condus pe timp de noapte, condus pe suprafete alunecoase, manevre evazive si manevre evazive la viteza de autostrada si cel mai important este ca aceste examene sa fie realizate pe acelasi model de masina de catre toata lumea [ma refer la categoria B]

  • inexorabil, marţi, 22.01.2013 14:35

    @RRR, da, practic, asa ar trebui, dar, chiar si dupa doua luni de pregatire, tot nu cred ca ar percuta prea multi la un nivel acceptabil, asa cum just estimezi. Exista situatii paradoxale in care sa nu stralucesti la scoala auto, sa treci examenul la limita, si totusi sa te autoeduci pe parcurs si sa devii astfel un excelent pilot, in orice conditii. Deseori, tiparele prestabilite nu dau rezultate, crede-ma. De aceea viata este plina de surprize si noi judecam inca dupa aparente. Nimeni nu este incomparabil in calitati sau vai de capul lui de ingramadit doar privind problema pur teoretic; trebuie intotdeauna verificat la grad maxim de exigenta ceea ce stie si poate fiecare (de exemplu, nu oricui, chiar si daca ar exersa continuu si asiduu, ii este dat din nastere talentul de a se preta la indemanarea entitatii de care pomenea Cuantic mai sus: Saab PT), insa, concret, ca sa ramanem pe subiect, adevarata scoala auto coincide pur si simplu cu experienta pe care o acumulezi toata viata pe sosea (si in care cel mai calificat si cel mai menit instructor nu poti fi decat tu insuti, evident - cel putin eu asa incerc mereu, criticandu-ma singur atat de aspru incat nimeni altcineva n-ar reusi, raportandu-ma, in egala masura, la litera legii si la codul bunelor maniere in trafic), deci scoala auto propriu-zisa reprezinta doar o etapa de initiere (si nu uita de faptul ca, de regula, timpul si resursele instructorilor sunt limitate) - sau gradinita auto, daca vrei s-o numim asa. In loc de concluzie: autoeducatia valoreaza mai mult decat cea mai inalta educatie.

  • MRC, marţi, 22.01.2013 19:40

    @inexorabil: chestia asta cu autoeducatia imi aduce aminte de un moment din timpul scolii de soferi cand am facut viraj la stanga fara sa semnalizez; instructorul a intors capul spre mine, s-a incruntat un pic fara sa zica nimic dupa care, "deruland" filmul inapoi, mi-am dat seama de greseala facuta. Mi-am cerut scuze (desi nu stiu cui ar fi servit acele scuze) si am promis ca nu se va mai intampla. Aproape de fiecare data cand fac viraj la stanga (si nu numai) imi amintesc de acel moment. Intr-adevar, conducand zi de zi capeti experienta si nu printr-un scor perfecct la examenul auto. Iar autocritica ar trebui sa functioneze cel mai bine.

  • alexandru, miercuri, 23.01.2013 00:30

    scrie ca acum se pot schimba mai usor permisele noastre in UE.acum 5 ani nu am avut nici o problema...l-am schimbat rapid si pentru o suma mica.acum vreau sa il schimb din nou cu cel romanesc si am nevoie de o groaza de acte si de bani.......deci ce s-a modificat in bine??????????

  • dumitru, miercuri, 23.01.2013 12:22

    buna, cu noua lege rutiera atv 125cc cu ce permis se conduce?

  • Leni, miercuri, 23.01.2013 20:15

    Sunt dezamagit ca nu s-a inclus ideea care se vehicula, cum ca in cazul unui accident, cel pagubit sa nu mai fie dezpagubit de RCA-ul celui vinovat de accident, ci de RCA-ul propriu. mi se parea o idee atat de buna...adica, daca nu e vina mea sa nu sufar eu din cauza RCA-ului ieftin al altuia...

  • bodika, joi, 24.01.2013 13:53

    se aude ca ,chiar daca avem permis categoria B,putem merge pe moped ,dar e interzis sa mergem cu mopedurile pana pe 15 martie,stie cineva ceva despre aceasta treaba,va rog sa ma lamuriti si pe mn k nici nu stiu ce sa mai cred .va multumesc

  • bodika, joi, 24.01.2013 14:00

    este interzis sa merg cu scuterul pana pe 15 martie?daca am permis categoriab?

  • bodika, joi, 24.01.2013 14:09

    e interzis sa merg cu scuterul pa pe 15 martie,daca am permis cat b?

  • Calingura, joi, 24.01.2013 14:48

    Bine spune MRC: si acum tine mustrarea nevorbita a instructorului. E bine ca a crescut limita de varsta. Mai mult nu se poate. Ies oamenii de pe bancile postlicealelor si facultatilor si se angajeaza. Nu ii poti tine pe trotuare. De acord ca un examen mai dur ar fi util. Mai ales simularea aderentei precare si proba de condus noaptea. Restul sunt povesti. Poligonul este inutil si nu are rost sa argumentez de ce. Este pur si simplu redundant. Ramanem insa cu adevarata cauza a accidentelor si a stilului de condus dubios-agresiv: auto-cenzura. Sau educatia daca vreti. Cat timp la noi pedeapsa nu exista nu vom evolua. Suntem in urma cu zeci de ani fata de tot ce este mai la vest de noi si mai la est de rusi. In tarile care se respecta nu pleci cu politistul pe capota si nu il injuri cum te taie capul. Si nici el nu se da de ceasul mortii pentru spagi. Ati mai arunca tigari pe geam daca ati primi un baston in dinti sau 10 ore de munca in folosul comunitatii? Sau ati mai merge cu 200 daca vi s-ar lua masina ca in Franta? Sau ati mai merge fara cauciucuri de iarna, sau fara rca daca vi s-ar ridica masina ca in Anglia?

  • mihai, joi, 24.01.2013 20:37

    Eu eram inscris la scala de sofer la toate gradele nu am apucat sa iau numai categoria B si cand sa dau C nu am mai putut.mi se pare o prostie peste 3 ani pe cand o sa pot sa dau pentru C sa incep iarasi de la inceput.STATUL ASTA NU NE OFERA NOUA TINERILOR DE MUNCA NIMIC TERMINI LICEUL NU AI NIMIC DE MUNCA.PERMIS NU TE LASA SA IL AI DE MUNCA NU AI SI APOI SE MIRA DE CE PLEACA ROMANI IN ALTE TARI. HOOOOO HOTILOR DE PARLAMENTARI

  • eu, vineri, 25.01.2013 20:58

    foarte bine ca sa marit varsta pentru obtinerea unor categorii.prea multi bizoni tineri teribilisti in trafic.problema e alta.degeaba te amendeaza nena politistu ca statul nu are nici o putere de a si recupera bani,ia sa fi venit frumos portarei dupa 30-45 de zile"a,domnu ai sa ne dai 500 de lei,aha nu ai banii?ni nimic.cat face televizorul,250 de lei, aha si mai departe ,pac roata de rezerva,pac 10 linguri.....pana se aduna suma.sa fi vazut frate respect si disciplina fata de lege.dar cine sa dea legea asta ca grangurii ar intra primii in bucluc.noi putem,dar nu vrem(ca natie).nu ma intrebati de experienta ca s autorizat sa conduc orice autovehicul,indiferent de masa,gabarit,incarcatura(exceptie explozibili si nucleare) si chiar am condus.ma gandesc serios sa schimb putin peisajul sa fac ruta ro rusia kazahtan,.europa a inceput sa ma plictiseasca. in plus ce prestanta au politistii romani,nu au voie aia,aia,aia.daca ar trage dupa ce i ce nu opresc la semnale altfel ar fi.numai cand vad un jandarm francez sau unul spaniol,ma gandesc ca poate nu i place ce freza am..... pai stit vorba unde i lege nu i tocmeala,la noi e invers,asa ca degeaba .................

  • narcis, duminică, 27.01.2013 11:37

    daca am BCDE de ce nu pot conduce un tractor lamuriti-ma

  • ionut_all4me, marţi, 05.02.2013 08:33

    daca am un scuter si circul pe drumurile europene si nationale imi trebuie obligatoriu rovinieta si asigurare lamuriti-ma

  • ionel, miercuri, 06.02.2013 19:38

    Vreu sa intreb daca poate sa-mi raspunda daca intirzie permisu de conducere cu noua ligislatie?,ca eu am dat pe 23 01 2013 sinca nu mea ajuns ci dovada imi exspira

  • alex, luni, 25.02.2013 01:41

    Am cat. C, nu am varsta legala conform noii legi, pot obtine cat. C+E?, astept un raspuns ca stau de 2 luni si astept hotarari de la guvern sa vad daca sau mai facut modificari. cei de la examinari spun ca nu pot obtine cat C+E, de la Sc. de soferi nu primesc niciun raspuns. Stie cineva daca pot obtine C+E daca am inainte sa intre in vigoare noua lege permis cat C? multumesc

  • nicolae, miercuri, 27.02.2013 13:39

    vreau o lamurire va rog.acum cu B poti conduce un vehicul sau ansamblu de vehicule cu masa max de 4250 kg ?multumesc,

  • nicolae, miercuri, 27.02.2013 13:47

    hai sa va spun o varianta ajutatoare ptr a plati mai putin asig,obligatorie.asta dc esti tanar,treci masina la financiar pe numele unui parinte si act de v.cumparare.de la 1300 roni platesti la jumate.nu stiu sigur,am auzit si eu varianta asta.

  • catalyn88189, duminică, 03.03.2013 21:51

    buna. am si eu o bicicleta cu motor imi poate zice cineva si mie in ce categorie se include si daca imi trebuie permis? am 25 de ani si nu am permis deloc. va rog ast un raspuns daca imi puteti raspunde.

  • Wlad Caras-severin, luni, 04.03.2013 02:28

    Interesant faptul ca pana la 24 de ani suntem incostienti cand vine vorba de motociclete... oare toate perosanele alea care au facut scoala de soferi la 18 ani ,au luat dupa cateva incercari permisul de conducere(cat b) si conduc incredibil de prost nu sunt un pericol? am cel putin 2-3 prieteni si 4-5 prietene care au permis,dar ma roaga pe mine sa le scot masina din diferite parcari ,sa o intorc sau sa o conduc de cate ori am ocazia...m-am urcat pe motocicleta la 8 ani prima oara,acum am 20 si astia imi spun ca nu pot pana la 24? :-| Nu cred ca puteti avea idei mai proaste! Daca sunt in stare..lasa-ma frate sa o fac ca o fac bine. Eu cred ca nu rezolvi nimic cu varsta,rezolvi ceva cu testele severe,astea nu sunt teste ce sunt la noi. Dc nu se mai face poligon la cat b? as fi curios cate perosane din 10 sunt in stare sa treaca de proba pe zapada...Vai si amar de noi si legile noastre!

  • Valeriu50, marţi, 05.03.2013 00:13

    90% din accidente care contin motociclistii sunt prostuse de niste oameni care au luat permisul adica (B-AUTO) ce nu stiu sa citeasca,scrie,fara puic de caracter.... ce dau niste bani si primesc permisul pe moca.....De ce eu pana acum am avut atestat si acum tre sa iau A1 sau AM ce o fi sa pot sa ma car cu un scuter?:))) si tre sa astept 2 ani sa invat ce? sa accelerez? dupa tre sa mai dau un test pentru AM....abia dupa 2 ani sa ma pot cara cu o motocicleta peste 35 de kw? E o prostie ..............Oameni buni ganditi si voi putin...si LOGIC...

  • monix, marţi, 05.03.2013 16:38

    buna nu stiu sa mai conduc si am uitat semnele de circulatie am carnet de6ani si am condus ffff putin ce trebuie sa o iau dela capat cu invatatul ms

  • nicu, duminică, 17.03.2013 23:25

    Pot conduce cu categoria B tractoru

  • costi, sâmbătă, 06.04.2013 12:15

    Am cumparat scuterul acum 5 ani conform legi de atunci.Am platit , am facut scoala, am dat examen, si mi sa eliberat acel atestat (adeverinta) conform legi in baza careiea am condus peste 40 mii de km fara o amenda. Acum sunt obligat sa folosesc ITB-ul etc. si sa platesc alti bani ca asa vor uni. MA INTREB DE CE? DE CE TREBUIE SA ASTEPT SA SE SCOALE CINEVA SA VADA CA SUNT BUNI DE PLATA PENTRU DAUNELE PE CARE NI LE PRODUD? OARE NOI NU PUTEM SA CHEMAM IN JUDECATA ACESTE PERSOANE SI SA SUPORTE DAUNELE PRODUSE?CE VINA AVEM NOI SA SUPORTAM PROSTIEA LOR? OARE SOFERII FAC SCOLA SI EXAMENELE DECITE ORI SCGIMBA CINEVA LEGEA?

  • Cris, marţi, 09.04.2013 15:47

    1)Ma fratilor voua vi se pare ca astia au ridicat varsta mimima pentru a imbunatati traficul? Nu... Ganditiva daca chiar vrei sa faci un permis complet acum ori astepti pana la 24 ani sa le dai pe toate ori faci 1 dosar la 18 ani(la care se platesc o gramada de taxe) la 21 de ani mai faci un dosar(alte taxe..) si la 24 inca un dosar(iar taxe) mie unu mi se pare ca e doar o cale de a ne taxa mai mult... 2)Voi majoritatea care ati comentat aveti permisul deja si probabil ca lati luat la varstele din legea veche dar pun pariu ca nu var fi convenit sa dati la varstele din legea noua spre exemplu eu de la 16 ani lucrez (livrez pizza) si acum am ramas fara serviciu de ce? Pentru ca cei care fac legile inca nu sau decis ce inseamna de fapt categoriile Am/A1/A2/A si nici cum se va desfasura proba ultima versiune care am auzito ar fi fost Am-125cmc A1-400cmc A2-600cmc A-600+cmc si examinarea ar fi poligon + traseu .. cu poligonul actual sunt sigur ca e imposibil sa il faci cu o motocicleta peste 600cmc . Cei care au facut legea nu sunt nici motociclisti si nici nu se gandesc la trafic.

  • Kristi, joi, 11.04.2013 20:22

    Daca detin permis de conducere cat B1, B, D1, D, Tb si atestat transport persoane, am 21 ani, legea permite sa ma angajez la o intreprindere si sa lucrez pe autobuz daca nu am 24 ani?

  • bogdan, joi, 23.05.2013 19:47

    @inexorabil: referitor la primul tau comentariu, eu am 23 de ani si permisul de 5 ani, adica din postura de adolescent intarziat sau cum ai formulat tu acolo, pana acum nici un accident si nici nu am mutilat pe nimeni... si pot sa zic ca da, as fi murit de pofta de condus in astia 5 ani, mai ales ca am avut nevoie sa ma deplasez (cam 70-80000 de km adunati, nu e mult dar nici ceva de care m-as fi putut lipsi), deci nu imi spune tu mie ca trebuie ridicata varsta de la care se poate obtine un permis de categoria B de care unii oameni au nevoie pentru ca stau la cucuietii din deal si nu au autobuz in sat... e totusi o categorie de vehicule destul de folosita ( spre deosebire de C, D, E .. etc..) si unii chiar au nevoie de astfel de vehicule pentru a-si face treburile de zi cu zi

  • Catalin, luni, 27.05.2013 12:29

    azi 27 mai am fost sa dau sala pentru categoria A si am avut dosaru in regula ! Nu am putut da examenu pt k nu am 24 de ani inpliniti am mai dat o data sala anu trecut cu accelasi dosar si am picat sala diferenta de un punct asta e si acum pe 9.09.2013 impinesc 24 de ani si pe data de 25.09.2013 imi expira scoala !! Vi se pare normal k am platit scoala si pe urma nu am dreptu sa dau ? Mi sa spus k am dreptu sa dau pentru A1 dar am zis k nu are rost sa dau pentru A1 cand eu am acasa motocicleta de 600 de cmc pentru ca A1 este doar pana in 125 de cmc !! Si mi sa mai spus ca mai am voie sa dau o singura data dupa data de 9.09.2013 pana pe 25.09.1013 VREAU SA VA CER PARERILE !! VI se pare normal cu legea asta ? Va MULTUMESC !!

  • Catalin, luni, 27.05.2013 12:34

    Si am uitat sa precizez ca am permis de conducere categoria B de la 18 ani

  • andreiCC, joi, 27.06.2013 15:43

    Pot circula LEGAL in afara tarii cu masina daca nu am 1 an de B. Tin sa precizez ca am A de 4 ani si o experienta de mai multe zeci de mii de km in romania si bulgaria.

  • razvi17, miercuri, 31.07.2013 12:43

    traim in romania ...toti sunt praf cu legile lor ..am facut italia de la 18 ani cu masina.....merg de 3 ani cu motoru fara permis..axcum am 20 de ani si nu pot da A PANA LA 24..tara de rahat.

  • daniel.. kdr, miercuri, 14.05.2014 11:56

    O mare prostie sa obtii permisu la categoria A la doar 24 de ani.. Comunistilor.

  • ionel, miercuri, 09.09.2015 20:17

    ce prostie de lege mai este si asta cu categoria A de la 24 de ani odata ce iei scoala inseamna ca stii sa mergi daca unul sau doi fac accident nu inseamna ca trebue sa ne bagei pe toti in aceisi oala am doi ani de cros pe camp si 21 de ani fac 22 in octombrie si nici un accident si nu pot sa dau aul este cea mai mare tampenie la fel ca majoritatea legilor proaste din romania mi se pare ca legile astea sunt facute la betie EXEMPLU ca un violator care distruge o viata ia 2 ani cu suspendare si uneori nici pe aia si unul care fura o gaina de foame ia 7 ani de parnae