Concursul de Eleganţă de la Sinaia: Porţie de istorie în câteva cadre
Retromobil Club România a organizat a patra ediţie a Concursului de Eleganţă de la Sinaia,un eveniment în cadrul căruia sunt premiate automobilele istorice pentru felul în care au fost păstrate de-a lungul timpului. Am fost acolo pentru a vedea cu ce maşini se prezintă puţinii colecţionari români şi nu am plecat dezamăgiţi.
E greu să deţii o maşină istorică în România. Ai multe piedici şi prea puţin ajutor. Pe lângă faptul că este dificil să procuri una în stare acceptabilă, există puţine ateliere în care poţi să o îngrijeşti, piesele sunt greu sau chiar imposibil de găsit - fiind necesară construcţia de la zero sau zeci de ore de căutări pe internet, iar cadrul legal nu favorizează nici măcar exemplarele impecabile, fiind imposibilă obţinerea unei poliţe de asigurare în cazul în care s-ar întâmpla ceva cu preţiosul tău autovehicul istoric. Singurii posesori fericiţi ai acestor autovehicule sunt colecţionarii înstăriţi, care au ajuns să aibă echipe întregi de oameni care le întreţin maşinile.
-
Vehiculele antebelice prezente la eveniment - incursiune la începuturile automobilului produs în serie.
Două Chevrolet-uri, două Ford-uri, un Dodge, un Oldsmobile, un Rolls-Royce şi un Nash. Toate sunt deţinute de colecţionari români şi sunt îngrijite cu multă trudă şi eforturi considerabile. Ca să punem problema în perspectivă, unde ai merge la service dacă maşina ta ar avea jante din lemn? Cu toate că nu fiecare element al modelelor în cauză arată perfect, este o minune faptul că acestea sunt în continuare alături de noi şi nu au fost transformate în lame de ras, suruburi pentru electronice şi sârmă ghimpată.
-
Ford Model T (1914) - "Premiul pentru cea mai veche maşină înscrisă în concurs"
Unele maşini se strică şi ajung la casat după câţiva ani de folosinţă, iar altele ajung să fie admirate şi la un secol faţă de când au părăsit fabrica. Acesta este cazul Ford-ului din imagine, deţinut de un colecţionar pe nume Axel Kohnen, premiat de juriu pentru vechimea exponatului pe care îl deţine şi care funcţionează în continuare şi atrage priviri mai ceva ca un supercar. De parcă nu ar fi fost special în sine, modelul are comenzi total diferite faţă de ceea ce găsim pe un autovehicul modern. Mai precis, acceleraţia este montată pe coloana de direcţie, pedala cea mai din dreapta fiind rezervată frânei, vitezele se schimbă de la un levier echipat cu o manetă specială, iar alte două pedale stabilesc dacă vehiculul merge înainte sau înapoi. Nu-i nicio modificare atipică, aşa a părăsit fabrica. Să ne bucurăm că s-a schimbat sistemul încă de la începutul secolului trecut.
-
Rolls-Royce Phantom III (1937) - "Premiul de restaurare" şi loc I la grupa ”Antebelice Sedan”
Englezii de la Rolls-Royce sunt un veritabil centru de excelenţă în materie de motoare V12 şi multe alte lucruri. Exemplarul prezent la Sinaia a impresionat publicul prin silenţiozitate, nu doar prin frumuseţe şi starea în care se afla. Mai precis, această maşină nu avea un ralati perceptibil la nivel auditiv chiar şi când te aflai în imediata apropriere a sa, motorizarea sa de 7.338 centimetri cubi fiind extrem de silenţioasă. La fel ca toate Rolls-urile din acea perioadă, fabrica furniza doar şasiul şi trenul de propulsie, caroseria revenind în atribuţiile unei companii specializate, în cazul de faţă Freestone&Webb, care îi aplica un design la comanda clientului.
Modelul din imagine aparţine colecţiei Ion Ţiriac.
-
Lancia Astura 4e Serie Cabriolet Boneschi (1938) - ”Best of Show” şi loc I la grupa ”Antebelice Cabriolet”
Maşina din imagine este unică în lume. Au fost construite doar trei, iar aceasta este singura care a supravieţuit celui de-al doilea Război Mondial. Caroseria este opera Carrozzeria Boneschi (Milano) şi doar vopseaua este singurul lucru neoriginal la acest exemplar, păstrat cu sfinţenie de soţia unui magnat belgian al cărbunelui. Este impresionant de silenţioasă, iar frumuseţea sa nu are cum să nu te mişte. Calităţile sale au fost apreciate şi de străini, modelul având în vitrină un titlu "Best of Show" la Concorso d'Eleganza Villa d'Este, aşa că nu ar trebui să surprindă pe nimeni faptul că exemplarul a câştigat premiul cel mare şi la Sinaia. Ce nu putem exprima în cuvinte este senzaţia pe care ţi-o lasă interiorul (100% original) atunci când te apropii de el şi îl miroşi.
-
Rolls-Royce Silver Dawn (1954) - Premiul Special ”Acurateţea Restaurării” şi locul II la grupa ”Postbelice Sedan”
Exemplarul din imagine a fost premiat de juriu pentru acurateţea restaurării. O privire atentă ne confirmă concluzia acestora, modelul înscris la CES 2014 fiind într-o stare incredibil de bună. Doar 760 de unităţi au fost construite în cei şase ani de fabricaţie, iar modelul a intrat în istorie ca fiind primul Rolls-Royce cu o caroserie desenată şi construită de fabrică, nu de un carosier independent. Totodată, modelul a fost construit la fabrica din Crewe, pe care Rolls-Royce o împărţea cu marca-soră Bentley la vremea respectivă. Motorizarea este cu şase cilindri în linie, iar transmisia este manuală cu patru rapoarte, dintre care trei sincronizate. Modelele cu volanul pe partea stângă aveau schimbătorul montat pe coloana de direcţie, în timp ce versiunile destinate pieţei indigene aveau schimbător la podea.
-
Chrysler Thomas Special - "Cel mai revoluţionar design" şi loc I la grupa ”Postbelice Coupe”
Această maşină a fost fabricată în 1953, fiind cu un an mai veche decât Rolls-ul din slide-ul precedent, dar asta nu a împiedicat-o să primească distincţia pentru "Cel mai revoluţionar design" din partea juriului. Lucrul acesta se întâmplă deoarece modelul respectiv era mai degrabă un concept decât un model de serie, menirea sa fiind să prezinte publicului viziunea Chrysler privind viitorul automobilelor în materie de design. Exemplarul este unic în lume şi a fost realizat de Ghia la cererea şefului departamentului de export al mărcii Chrysler, C.B. Thomas, de unde şi particula "Thomas" integrată în numele modelului. În 2010, maşina asta a fost vândută la licitaţie pentru 858.000 de dolari şi a ajuns ulterior în mâinile colecţionarilor români, care au păstrat-o într-o stare impecabilă.
-
Dacia 1300 (1975) - "Cea mai bună restaurare personală" şi loc II la grupa ”Fabricat în România”
Exemplarul din imagine a fost restaurat exclusiv de proprietarul său, Ionuţ Duţu. Am avut ocazia să vedem maşina cu capota ridicată şi putem să vă spunem că este cel mai ordonat compartiment motor de ”13 sute” pe care l-am văzut până acum. Toate elementele istorice ale modelului au fost replicate de proprietar, fie că vorbim despre vasul de expansiune din sticlă, anvelopele UNIROYAL, sticker-ul de pe parbriz cu indicaţii de demaraj, precum şi alte mici detalii care fac diferenţa dintre o maşină veche bine întreţinută şi o maşină restaurată la o stare cel puţin la fel de bună ca una care a părăsit porţile fabricii şi a trecut prin maşina timpului în viitor. Singurele lucruri pe care le-ar fi putut face Ionuţ Duţu ca totul să fie ca-n "Epoca de Aur" ar fi fost un set de plăcuţe de înmatriculare corespondente vremii, alături de garderoba aferentă şi, eventual, benzină cu raţia.
-
BMW 318i Automatic (1978) - "Premiul de Conservare"
Medicul Dan Sorin Popescu din Cluj a câştigat premiul de conservare acordat de juriul Concursului de Eleganţă de la Sinaia cu al său BMW E21 318i Automatic. Maşina a venit pe roţi la concurs, dar tot n-a câştigat premiul pentru "cea mai mare distanţă parcursă", acesta revenindu-i lui Gerald Arismendi, care a venit de la Viena cu un Rolls-Royce Silver Cloud III din 1964.
Exemplarul din imagine prezintă până şi vopseaua originală, spune proprietarul său.
-
Morris Minor 1928, prima maşină a Regelui Mihai I al României, înainte de restaurare.
După festivitate de prezentare a maşinilor în faţa juriului, ASR Principele Nicolae a pozat alături de modelul Morris Minor pe care l-a primit bunicul său, Regele Mihai I al României, când avea opt ani şi locuia la Castelul Peleş din Sinaia. Vehiculul va fi restaurat integral şi este aşteptat la o ediţie viitoare a Concursului de Eleganţă de la Sinaia. Vehiculul este deţinut în prezent de doi membri Retromobil Club România din Constanţa, care-l vor trimite în Marea Britanie în vederea restaurării. În dreapta automobilului se află Corrado Lopresto, proaspăt membru de onoare al Retromobil Club România.