BMW: 50 de ani de la debutul Seriei 3. Cum a evoluat cel mai de succes model al mărcii

Publicat miercuri, 09.07.2025 17:08 de Tiberiu Safta

BMW marchează 50 de ani de la apariția primei generații a Seriei 3. Pentru a marca acest moment aniversar, ți-am pregătit un articol în care vei vedea cum a evoluat cel mai vândut model din istoria mărcii.

BMW Seria 3 împlinește 50 de ani. De atunci și până în prezent, modelul de clasă medie al bavarezilor a devenit cel mai bine vândut model al mărcii, lucru dovedit de cele peste 20 de milioane de exemplare vândute la nivel mondial în 6 decenii de producție. Acum că BMW Seria 3 împlinește o jumătate de veac de existență, este momentul să descoperi cum a evoluat una dintre cele mai îndrăgite mașini din lume.

PRIMA GENERAȚIE (1975 – 1983)

Totul a început în toamna lui 1975, atunci când BMW a prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt un succesor pentru vechiul BMW 1602/2002. Acest model nou a fost botezat Seria 3 și a fost de la început o berlină cu două uși de clasă medie. Desenat de către Paul Bracq, designer-ul șef al mărcii bavareze de la acea vreme, prima generație Seria 3 a avut un aspect impunător și sportiv, cu multe dintre elemente inspirate de Seria 5, lansat înainte cu 3 ani.

Comparativ cu zilele noastre, primul BMW Seria 3 a avut un design simplu, cu o grilă dublă mică și cu două faruri rotunde pentru versiunile de bază. Primul model a avut și un element de design care se regăsește și astăzi la modelele mărcii, acesta fiind reprezentat de curbura Hofmeister în partea din spate laterală.

Față de predecesorul său, primul BMW Seria 3 a crescut semnificativ în dimensiuni. Astfel, modelul de clasă medie avea o lungime de 4355 milimetri, o lățime de 1610 milimetri și o înălțime de 1380 milimetri. Totodată, interiorul noului model avea un aspect care punea foarte mult accent pe șofer, lucru demonstrat de bordul înclinat către acesta și cu comenzi amplasate vertical.

La momentul lansării, primul BMW Seria 3 era disponibil cu 4 motorizări: 316, 318, 320 și 320i. Cea din urmă motorizare era și cea mai puternică, grație unui sistem de alimentare cu injecție în locul unui carburator. Acest motor de 2.0 litri dezvolta 125 de cai putere, în timp ce motorul cel mai mic, de 1.6 litri livra 90 de cai putere. Apropo, versiunile cu motoare de 2.0 litri puteau fi identificate ușor după perechile de faruri duble în față în loc de numai două faruri.

În 1977 a apărut și versiunea 323i, care introducea pentru prima dată în segmentul mașinilor mijlocii un motor cu 6 cilindri în linie. Nu vei fi surprins să afli că noul motor era acum noul vârf de gamă cu cei 143 de cai putere ai săi, ceea ce însemna un sprint de la 0 la 100 km/h în 9 secunde.

În 1981 a fost lansată și o versiune de bază nouă, 315, cu motor de 1.6 litri care dezvolta 75 de cai putere. Tot în același an, BMW Seria 3 a atins borna de un milion de exemplare vândute, la numai 6 ani de la momentul lansării. Prima generație BMW Seria 3 a fost singura care nu a fost deloc oferită în variantele de caroserie berlină cu 4 uși și break. În schimb, a existat o variantă decapotabilă Topcabriolet, creată de către carosierii de la Baur.

Prima variantă decapotabilă a Seriei 3 este un model rar, fiind vândut în doar 4595 de exemplare. Luate împreună cu varianta obișnuită, primul BMW Seria 3 a fost vândut în peste 1.3 milioane de exemplare.

A DOUA GENERAȚIE (1982 – 1993)

A doua generație și-a făcut apariția în 1982 și a fost lansată inițial tot sub forma unui sedan cu 2 uși. Noul model era acum mai agresiv din punct de vedere vizual, dar și mai aerodinamic cu 15% față de generația precedentă. De asemenea, perechile de faruri duble erau acum în dotarea standard pentru absolut toate versiunile ale noii Seria 3.

Printre alte îmbunătățiri aduse față de prima generație, al doilea BMW Seria 3 avea o punte mai lată cu 35 milimetri și o masă proprie cu 30 de kilograme mai mică.

Încă de la începutul producției, BMW Seria 3 E30 a fost disponibilă cu motoare cu 4 și cu 6 cilindri în linie, pe benzină. Versiunea de bază 316 avea tot 90 de cai putere, însă carburatorul său era acum controlat electronic în loc de mecanic. Bineînțeles, sistemul pe injecție a fost extins și pentru motorizările mai mici, cum ar fi în cazul lui 318i. Această versiune era bună de 105 cai putere și o viteză maximă de 184 km/h.

Cea mai puternică versiune era 323i, cu un motor cu 6 cilindri în linie de 139 cai putere și o viteză maximă de 202 km/h. Această versiune avea și o cutie manuală cu 5 trepte și cu funcție overdrive pentru un consum mediu de 8.9 litri/100 km.

În 1984 a fost lansat un motor nou, conceput strict pentru eficiență. Unitatea de 2.7 litri regăsită la versiunea 325e avea 122 de cai putere și promitea un consum de 8.4 litri/100 km. Un an mai târziu, a apărut și versiunea 325i, cu 171 cai putere și cu un sistem digital de control al injecției.

A doua generație BMW Seria 3 a fost prima care a primit motor diesel. Astfel, BMW 324d avea sub capotă un motor cu 6 cilindri în linie de 86 cai putere și care avea un consum mediu de 6.9 litri/100 km. A urmat o versiune cu turbocompresor în 1987, sub numele 324td, care a crescut puterea la 115 cai putere și care a introdus sistemul Digital Diesel Electronics.

În ceea ce privește caroseria, a doua generație Seria 3 a fost prima care a fost oferită în variantă sedan cu 4 uși, lansată în toamna lui 1983. Varianta decapotabilă a fost următoarea lansată, în 1985. Doi ani mai târziu a apărut și prima variantă break a Seriei 3, numită Touring.

Lista cu premierele introduse de această generație nu se oprește aici. Al doilea BMW Seria 3 a fost primul model al mărcii oferit cu tracțiune integrală, sub numele 325ix, precum și cu ABS disponibil opțional pentru motoarele cu 6 cilindri.

Însă cea mai mare noutate a fost reprezentată de BMW M3, versiunea cea mai puternică, creată pentru competiție. Primul M3 din istorie a apărut la finele lui 1985 și avea sub capotă un motor cu 4 cilindri în linie care dezvolta 200 de cai putere. Noul M3 a fost și primul BMW care a fost dotat cu amortizoare controlate electronic, începând din 1987.

În total, a doua generație BMW Seria 3 a fost vândută în peste 2.3 milioane de exemplare.

A TREIA GENERAȚIE (1990 – 2000)

Cea de-a treia generație a Seriei 3 a fost lansată în 1990 și a adus un design complet nou față de generațiile precedente. Pentru prima dată, BMW Seria 3 a fost lansat inițial ca o berlină cu 4 uși. Varianta cu două uși, care acum era un coupe propriu-zis în loc de berlină, a apărut în 1992.

Odată cu această generație, toate motoarele pe benzină dezvoltau cel puțin 100 de cai putere. Versiunea de bază 316i a primit acum injecție, iar carburatorul a dispărut din ofertă odată cu a treia generație a Seriei 3. Motoarele cu 6 cilindri în linie aveau acum axe duble cu came și 4 valve pentru fiecare cilindru. Cel mai puternic motor la momentul lansării dezvolta 192 cai putere.

Versiunea de performanță M3 a apărut în 1992 și a primit un motor cu 6 cilindri în linie de 286 cai putere. Acest motor a introdus și tehnologia VANOS pentru reglarea poziției arborelui cu came, urmând să-și facă prezența și la alte versiuni cu motoare cu 6 cilindri. Bineînțeles, nu au lipsit motoarele diesel, care aveau puteri cuprinse între 90 și 193 cai putere.

În 1995, BMW Seria 3 a primit o nouă generație de motoare pe benzină cu 6 cilindri mai puternice și mai ușoare. Cel mai puternic astfel de motor livra 193 de cai putere.

Odată cu a treia generație a Seriei 3, ABS-ul a devenit dotare standard, alături de direcția asistată. Ca opțiune, puteai să alegi noul sistem Automatic Stability Control, precum și un sistem anti-alunecare. Din 1997, sistemul ASC a fost îmbunătățit sub forma sistemului ASC+T.

A treia generație a fost disponibilă în 5 variante de caroserie. Cea mai interesantă a fost versiunea Compact, lansată în 1994 și care era practic primul BMW de serie de clasă compactă. De-a lungul celor 10 ani de producție, BMW Seria 3 E36 a fost vândut în peste 2.7 milioane de exemplare.

A PATRA GENERAȚIE (1998 – 2005)

În primăvara lui 1998 a apărut cea de-a patra generație a Seriei 3, care este până în prezent, cea mai vândută generație dintre toate. Comparativ cu predecesorul său, BMW Seria 3 E46 a crescut cu 4 centimetri în lungime și a adus un design rotund și aerodinamic. Pentru prima dată, grila dublă era acum sudată în capotă, iar farurile rotunde au revenit, fiind acoperite de o carcasă transparentă.

Imediat în anul următor au urmat variantele Coupe și Touring, iar în 2000 a fost lansată varianta Cabriolet. Tot în același an a fost prezentată și noua generație M3, cu motor cu 6 cilindri de 3.2 litri care dezvolta 343 cai putere. În 2001 a apărut o generație nouă și pentru varianta Compact.

Noua versiune de bază a Seriei 3 era acum 318i, care avea un motor de 118 cai putere. În 2001, BMW a introdus tehnologia Valvetronic pentru reglarea variabilă a supapelor de admisie.

În ciuda dimensiunilor mai mari, BMW Seria 3 E46 a pierdut în greutate datorită prezenței mai mari a aluminiului. Ca dotări standard, această generație a primit un volan multifuncțional, sistemul ASC+T, precum și sistemul Dynamic Stabiliy Control. Mai mult, variantele Sedan și Touring au primit o nouă generație a sistemului de tracțiune integrală.

Până la sfârșitul producției, BMW Seria 3 E46 a fost comercializat în peste 3.2 milioane de exemplare.

A CINCEA GENERAȚIE (2005 – 2012)

Următoarea generație a Seriei 3 a apărut în 2005, la Salonul Auto de la Geneva. Mașina a fost foarte repede apreciată de către public și jurnaliști, lucru dovedit de câștigarea premiului Mașina Anului în Lume în 2006. Aceasta a fost prima generație care a introdus tehnologia BMW EfficientDynamics pentru a mări eficiența motoarelor. De asemenea, acest model a introdus și motorul cu două turbocompresoare, care dezvolta 306 cai putere în cazul versiunii 335i Coupe.

Variantele Coupe și Cabriolet au primit un design diferit față de variantele Sedan și Touring pentru a le distinge mai ușor. Cea mai mică variantă, Compact, a dispărut din gamă odată cu apariția modelului compact Seria 1. Versiunea de performanță M3 a fost introdusă în 2007 și a primit un motor V8 de 420 de cai putere.

Această generație a introdus câteva sisteme de asistență noi, cum ar fi Auto Start Stop, indicator pentru schimbarea optimă a vitezelor, recuperarea energiei pe frânare, control dinamic al aderenței, un sistem de uscare a frânelor și sistemul Cornering Brake Control. Peste 3.1 milioane de exemplare ale acestei generații au fost vândute.

A ȘASEA GENERAȚIE (2012 – 2018)

Al 6-lea BMW Seria 3 a apărut la începutul lui 2012. Odată cu această generație, variantele Sedan și Touring au fost vândute sub numele Seria 3, în timp ce variantele Coupe și Cabriolet erau acum comercializate sub un nou nume: Seria 4.

Portofoliul noii generații a inclus pentru prima dată și varianta Gran Turismo, cu un design asemănător unui coupe și care primea un ampatament mai lung, un eleron activ, portiere fără rame și o poziție mai înălțată a scaunelor. De asemenea, varianta Gran Turismo oferea și cel mai spațios portbagaj de până acum, cu un volum de încărcare de până la 1600 litri.

Această generație a oferit pentru prima dată cutia de viteze cu 8 trepte, precum și alte tehnologii noi cum ar fi: hayon cu deschidere automată, informații despre trafic în timp real, protecție activă și apel de urgență automat cu detectare a locației.

Toate motorizările pe benzină și diesel beneficiau acum de tehnologia TwinPower Turbo. Totodată, a fost lansată și prima versiune hibridă a Seriei 3, ActiveHybrid. Aceasta avea un motor cu 6 cilindri în linie de 340 de cai putere și era ajutat de un motor electric.

În 2014 a apărut și BMW M3, doar în varianta Sedan, deoarece varianta Coupe era cunoscută acum sub numele M4. Ambele modele primeau un motor cu 6 cilindri turbo de 431 cai putere.

A ȘAPTEA GENERAȚIE (2018 – PREZENT)

Actuala generație a lui BMW Seria 3 a apărut în 2018. Noul model a crescut din nou în dimensiuni față de predecesor și a primit o caroserie mai bine optimizată din punct de vedere aerodinamic. Acest aspect este demonstrat de un coeficient aerodinamic de 0.23 unități, față de 0.26 unități cum a fost cazul la generația anterioară.

Pentru prima dată, BMW Seria 3 a primit o serie de tehnologii noi, precum un instrumentar digital de 12.3 inch și un ecran central de 10.25 inch care afișa acum sistemul de operare BMW OS 7.0. De asemenea, a fost introdus și un asistent personal inteligent, precum și câteva sisteme de siguranță activă, ca avertizare coliziune cu funcție de frânare și avertizare părăsire bandă în standard. Parcarea asistată a fost introdusă ca dotare opțională.

La momentul lansării, BMW Seria 3 din această generație a fost disponibilă cu două motorizări pe benzină și 3 motorizări diesel, cu puteri cuprinse între 150 și 265 cai putere. Versiunea de performanță M3 a apărut în 2020 cu un motor de 480 de cai putere. În premieră, BMW a lansat o versiune și mai puternică pentru M3, numită Competition, care avea acum 510 cai putere și tracțiune integrală inteligentă. Tot pentru prima dată, BMW M3 era acum disponibil și în varianta Touring, începând din 2022.

Acela a fost anul în care BMW Seria 3 a primit un facelift important. Actualizarea a introdus dotări noi, precum BMW Curved Display și versiuni cu motoare hibride PHEV cu autonomie de peste 100 kilometri. De asemenea, a apărut și sistemul de navigație pe bază cloud BMW Maps, precum și sistemul de operare BMW OS 8.5.

Până la jumătatea lui 2025, actuala generație BMW Seria 3 a fost vândută în peste 2.5 milioane de exemplare.

via BMW

  • Jian de la Calafat, miercuri, 09.07.2025 20:04

    320d = Perfect All-Rounder 330d = Perfect Sleeper

  • Matei_cel_nou, miercuri, 09.07.2025 21:31

    După mine a patra generație, facelift (cu farurile ondulate în partea de jos, în loc de doua semicercuri) a fost cel mai frumos. Un etalon de elegantă, dinamică, proporții. De atunci designul a luat-o la vale, cu detalii inutile, agresivitate, linii care nu duc nicăieri, elemente neconectate intre ele. Și creșterea în dimensiuni, deși înțeleg motivele, nu ajuta la design. Și-a pierdut din dinamică, sportivitate.

  • Al Bundy, miercuri, 09.07.2025 22:05

    Orice ar spune cei care urăsc mașinile cu motor termic, Seria 3 a fost o mașină legendară. Chiar daca și au luat toți rudarii, toți țiganii marca BMW, nu înseamnă că sunt mașini fara valoare. Un lucru pozitiv îl reprezintă faptul că au păstrat motoarele diesel in ofertă, acestea fiind și mai curate o data cu utilizarea pe scară largă a carburantului sintetic (diesel).

  • DanG, miercuri, 09.07.2025 22:27

    Am condus aproape toate generatiile si nu ma poate nimeni convinge ca E46 nu este cea mai reusita. Prima mea masina a fost un E30, dar senzatia mea e ca la E46 s-au aliniat toate planetele: greutate/putere de vis, sasiu perfect, design fara cusur, interior ergonomic, de calitate si cu materiale excelente. Ce a urmat dupa a fost ok, dar deja prea mari, prea grele si nu la fel de frumoase.

  • Matei_cel_nou, miercuri, 09.07.2025 23:07

    @Al Bundy (care e ideea să vă semnați cu numele asta? Bundy, Simion, Șoșoacă...) Când Serie 3 cucerea inimile iubitorilor de mașini (inclusiv a mea - m-am apucat sa desenez mașini pornind de la Serie 3 a 4-a generație) nu era mai nimeni interesat de diesel. De fapt diesel-ul in 4 cilindri nici nu era common rail. Era practic motor de tractor. Diesel-ul a câștigat teren pentru cei care cautau un consum redus. Complet nepotrivit pentru o mașină sportiva premium, ca Serie 3. Prea greu, prea lent, trepidații, duhoare. Ca să îl citez pe Jeremy Clarkson: diesel-ul e combustibilul dracului.

  • Matei_cel_nou, miercuri, 09.07.2025 23:12

    Și nu întâmplător bmw ajunsese sa monteze 4 turbine pe 3.0 diesel - ca sa se poată compara cu 3.0 benzina.