FEATURE: Ducati - un nume legendar în lumea moto

Publicat vineri, 20.04.2012 13:15 de Dragoș Băltățeanu

Cea mai celebră marcă de motociclete din Italia are din această săptămână un patron german. Audi a cumpărat Ducati pentru aproximativ 860 milioane euro. Să vedem cine, ce şi cum a făcut mare numele Ducati.

Ducati este cea mai cunoscută marcă de motociclete din Italia. Este faimoasă pentru modelele sale sportive şi temperamentale, de multe ori comparate cu maşinile mărcii Ferrari. Ducati are astăzi în gamă motociclete pentru toate gusturile cu modele celebre ca Diavel, Monster, Hypermotard şi Multistrada. Dar, pe lângă o gamă completă, Audi a cumpărat şi o felie importantă de istorie moto. Ducati are în spate aproape 90 de ani de tradiţie, marca fiind înfinţată în 1926 de către Antonio Cavalieri Ducati şi de cei trei fii ai săi: Adriano, Bruno şi Marcello.

ÎNCEPUTURILE

Interesant este că, la început, compania înfinţată nu avea nimic în comun cu construcţia de motociclete. Societa Radio Brevetti Ducati din Bologna producea componente pentru staţii radio, o industrie care lua avânt în anii '20. În 1935, Ducati construieşte uzina de la Borgo Panigale. Compania creştea şi avea deja filiale la Londra, Paris, New York, Sydney şi Caracas. A venit apoi al doilea Război Mondial şi lucrurile au luat o întorsătură diferită pentru Ducati. Fabrica de la Borgo Panigale a fost rasă de pe faţa pământului în urma bombardamentelor din 1944.

La sfârşitul războiului, în 1946, fraţii Ducati au reconstruit uzina, dar cu o nouă orientare. Noul produs era un mic motor pentru biciclete numit Cucciolo ("Pui de căţel"). Iniţal era vândut separat şi putea fi ataşat oricărei biciclete, apoi a căpătat un cadru dedicat construit de cărte firma Caproni. Cucciolo devenea o adevărată motocicletă, ce-i drept în miniatură. A fost prima motocicletă care a purtat numele Ducati. Motorul lui Cucciolo avea 60 cmc, iar toată motocicleta cântărea 44 kg. Viteza maximă era de 64 km/oră. Ducati avea apoi să renunţe la numele Cucciolo, modelul fiind numit 55M sau 65TL.

Italia îşi revenea după un război lung şi piaţa motocicletelor mici şi ieftine începea să crească. Ducati decide să răspundă şi în 1952 prezintă la o expoziţie din Milano un scuter numit Ducati 175 Cruiser. Scuterul avea starter electric şi transmisie automată. Chiar şi aşa publicul nu s-a arătat prea interesat. Au fost construite doar câteva mii timp de doi ani.

DUCATI ÎNCEPE ERA MOTO

În 1953, conducerea Ducati a decis să despartă cele două afaceri ale grupului. Ducati Meccanica SpA şi Ducati Elettronica erau cele două noi companii fiecare având propriul domeniu de activitate. (În anii '80 Ducati Elettronica avea să devină Ducati Energia SpA). Tot în 1953, Ducati lansa spartana motocicletă 98 cc, al cărei motor avea apoi să fie mărit la 125 cc. În 1954, Fabio Taglioni se alătură celor de la Ducati. Inginerul italian avea să devină un mit în lumea moto. Motocicletele create de el erau gândite pentru performanţe superioare şi aveau un design avangardist şi nonconformist. Pentru a-şi testa soluţiile propuse, Taglioni participa la curse de distanţă ca Milano-Taranto sau Giro d'Italia. În 1958, Ducati a introdus modeul 200cc Elite plus sistemul desmodromic la modelele de curse, dezvoltat de inginerul Taglioni încă din 1955.

Anii '60 aducea o criză pe piaţa italiană a motocicletelor. Ducati avea să fie afectată serios. Introducerea primelor automobile destinate maselor, ca Fiat 500, a amplificat criza. Ducati era nevoită să îşi reducă costurile şi avea să-şi reducă şi implicarea în lumea curselor. Marca italiană intra în "hibernare" şi avea să se concentreze pe pieţele externe. În 1962, Ducati a lansat modelul Scrambler 250 pe piaţa americană, dar ulterior acest model avea să devină foarte popular în Italia.

În 1967, Ducati revoluţionează şi introduce sistemul Desmodronic pe motoarele de serie. Până atunci folosise acest sistem doar pe motocicletele de curse. În 1969, motocicletele japoneze au început să apară în Europa şi acest lucru a forţat producătorii europeni şă îşi upgradeze fabricile şi liniile de modele. În acest an, Ducati mărea uzina de la Borgo Panigale şi începea cercetarea pentru modele ca 500 GP sau 750 GT. 

Ducati 750 GT avea să devină prima motocicletă maxi construită în Italia. Folosea, tot pentru prima dată pe o motocicletă de serie, un motor L-Twin cu doi cilindri în unghi de 90 grade. Acest tip de motor este invenţia genialului Taglioni. Modelul de serie a apărut în iunie 1971. Anii '70 marcau şi revenierea Ducati în lumea cu curselor moto. Participă la cele 200 de mile de la Imola din 1972, cei doi piloţi Ducati terminând pe primele două locuri cu motociclete 750 desmodromic. Modelul Ducati 750 Supersport era creat apoi. În 1979, Mike Hailwood câştigă celebra cursă din Insula Man cu un Ducati Supersport cu cilindree de 900 cmc.

DUCATI ÎN ERA CAGIVA

În 1983, Ducati a fost cumpărată de către Claudio şi Gianfranco Castiglioni şi devine parte din grupul Cagiva. Conducerea Ducati se schimbă, iar cei doi patroni erau mai fani ai motorsportului. Intrăm astfel în era Superbike. Marco Lucchinelli şi modelului Ducati 851 deschid aventura italiană în Campionatul Superbike în 1988. Gama Ducati este mărită cu numeroase modele sport de stradă. Visul de a câştiga Campionatul Mondial de Superbike devine realitate doar doi ani mai târziu, când pilotul francez Raymond Roche aduce titlul sezonului 1990 la Bologna. Ducati avea să rămână în Superbike şi a urmat un şir lung de modele de curse: 851, 888, 916 şi 996. Piloţi ca Troy Corser, Doug Polen, Giancarlo Falappa şi mai ales Carl Fogarty aveau să îşi lege numele de motocicletele Ducati. 

Având în spate experienţa Superbike, Ducati crează un model de stradă numit Monster. Lansat în 1993, avea să devină cel mai mai succes comercial pentru Ducati. Un an mai târziu Ducati introducea modelul 916, cosiderată una dintre cele mai frumoase motociclete construite vreodată.

DUCATI FACE ISTORIE ÎN MOTORSPORT

Însă urmau şi vremuri mai grele. Grupul Cagiva avea să vândă divizia Ducati către grupul american de investitori Texas Pacific Group. Decizia a venit pe fondul unor decizii de managment dificile luate de conducerea grupului Cagiva. Vânzarea s-a făcut în septembrie 1996. Grupul american avea să reorganizeze marca Ducati. Marca italiană intra pe piaţa modelelor Sport Touring prin introducerea familiei de modele ST. Ducati Monster Dark avea poi să devină cea mai bine vândută motocicletă în Italia în 1998 şi 1999. Tot în această perioadă Ducati a înţeles şi importanţa elementelor conexe industriei moto. A început să creeze evenimente unde să strângă fanii mărcii (ducatisti) să creeze haine şi accesorii pentru motociclişti. În martie 1999, Ducati Motor Holding avea să fie listată la bursele din New York şi Milano. 

În 2000, Ducati avea să cucerească al nouălea titlu în Campionatul Mondial de Superbike, dar Carl Fogarty era nevoit să se retragă după un accident. În 2001, Troy Bayliss câştiga din nou titlul, iar Ducati anunţa că va intra în MotoGP, cea mai prestigioasă competiţie moto. 2001 a fost şi anul în care au murit Bruno Cavalieri Ducati, ultimul dintre cei trei fraţi care au înfinţat compania şi Fabio "Dr. T" Taglioni, cel mai celebru inginer al mărcii.

A urmat intrarea în MotoGP în 2002, cu Troy Bayliss şi Loris Capirossi, şi modelul Ducati de curse cu motor Desmosedici V4. Primul titlul mondial în MotoGP avea să vină în 2007, datorită lui Casey Stoner şi motocicletei Desmosedici GP07.

APRILIE 2012: AUDI CUMPĂRĂ DUCATI

Astăzi, Ducati face parte din grupul Audi. Este a 12-a marcă înglobată de germanii în grupul Volkswagen. Cumpărată pentru 840 milioane de euro, dar fără un motiv evident. Analiştii economici consideră că această achiziţie nu are nici un fundament comercial sau industrial. Mulţi spun că este doar un "trofeu" pentru preşedintele VW Ferdinand Piech. Alţii spun că Audi a vrut să achiziţioneze astfel know-how-ul Ducati la capitolul design şi motoare uşoare.

Ducati produce aproximativ 40.000 unităţi pe an. Comparativ cu cele 16 milioane de unităţi produse de Honda, producţia Ducati este o picătură într-un ocean. Nu poate fi vorba nici de dorinţa Audi de a concura divizia moto a rivalilor de la BMW, deoarece BMW Motorrad este responsabil de doar 2% din profiturile grupului BMW, deci Audi nu poate să spere că Ducati va produce mai mulţi bani. Însă, oricare ar fi motivul, Ducati se află pe mâini bune. 

  • bernd, vineri, 20.04.2012 14:58
    Ducati, Ferrari si MV Agusta

    Echivalentul moto pentru Ferrari este MV Agusta, ce are 17 titluri la clasa 500cc, 34 de victorii in TT si vreo 270 de victorii in cursele GP

  • Razica, vineri, 20.04.2012 16:49
    Bun asa!

    Foarte insteresant articolul, dar revizuiti-l un pic.

  • tt, vineri, 20.04.2012 18:17

    http://www.youtube.com/watch?v=Ur5JnkOg_y4

  • AndreiRN, vineri, 20.04.2012 18:36
    Trecut si Viitor

    Un nume cu istorie multa si un design atractiv ca orice produs italian. Dar marea lor problema este calitatea productiei care sa dovedit celor pasionati un dezastru. De fapt aceasta calitate reflecta mult industria auto/moto Italiana care pune accentul pe aspect si performanta dar neglijeaza partea mecanica. Dar aici va aparea mana neamtului care sper ca va ridica calitatea mecanica chiar si cu vastul arsenal de componente chinezesti.

  • Hadouken, vineri, 20.04.2012 20:41
    @AndreiRN

    ce le stii tu pe toate... Daca MV Agusta este echivalentul Ferrari, atunci Ducati este echivalentul Lambourghini, ambele motociclete facand parte din grupul "exotica".

  • costy, vineri, 20.04.2012 21:48
    ducati

    va rog sa nu mai puneti cu fan automarket ...e deja suparatoare ..in rest marca ducati e tare dar ca in orice sistem de progres din lumea asta pina la urma se ajunge la pierderi mari pe care le recupera cei cu mult profit asta e capitalismul salbatic .. si asa va fi mereu

  • bernd, vineri, 20.04.2012 23:43
    @hadouken

    Nu prea ai nimerit-o cu Lamborghini.Ducati are palamares in motorsport, Lamborghini nu are deloc P.S. Se scrie Lamborghini, nu Lambourghini...dar ce sa faci, asta e...

  • bernd, vineri, 20.04.2012 23:45
    ...

    Ducati are produse ce concureaza ca pret cu Honda, Suzuki, Yamaha, iar varfurile de gama sunt doar usor mai scumpe.MV Agusta e cea mai exclusiva marca moto, pretul unui F4CC ajungand pana la 120mii $

  • @ bernd, sâmbătă, 21.04.2012 06:17
    MV Agusta are preturi similare cu Ducati

    Tinand cont de situatia financiara precara in care se afla MV Agusta ( http://www.mvagusta.it/ ) nu este exclus ca in viitorul nu prea indepartat Ducati sa cumpere MV Agusta ( pe langa Piaggio asa cum au aparut speculatii in presa germana ) . Pentru cei ce nu stiu, Harley-Davidson a cumparat in 2008 MV Agusta pentru 109 milioane $ pentru ca in 2009 sa o vanda inapoi de la cine a cumparat-o pentru 1 euro ( http://www.autoblog.com/2010/08/06/harley-davidson-announces-sale-of-mv-agusta-to-claudio-castiglio/ ) . Ducati este prima achizitie VW Group in sectorul moto, dar cu siguranta vor urma si altele pentru a o face viabila din punct de vedere economic . Ferdinand Piech aplica aceieasi strategie a impartirii costurilor indiferent de segment . Si la camioane la fel se intampla, MAN va colabora cu Scania si foarte probabil in curand li se vor alatura Navistar ( SUA ) si Isuzu ( Japonia ) . Sa nu uitam ca Piaggio detine o alta marca de prestigiu adorata de Ferdinand Piech si anume Moto Guzzi .

  • Hadouken, sâmbătă, 21.04.2012 10:23
    @bernd

    In afara de F4CC, celelalte 7 modele MV Agusta au preturi sub Ducati (11-20.000 euro), in timp ce modelele Ducati sunt la 16-25.000, cu mult peste preturile japonezelor. Eu ma refeream totusi la exclusivitate prin pret si exemplare anuale cand am facut comparatia. De mentionat totusi, ca nu eu sunt cel ce isi da cu parerea cand compar Ducati cu Ferrari, ci jurnalistii de specialitate cu a caror opinie sunt de acord. P.S. se scrie "palmares" nu "palamares"... dar ce sa faci, asta e...

  • Alex, sâmbătă, 21.04.2012 11:26
    Cea mai celebra

    si cea mai superba :)

  • bernd, sâmbătă, 21.04.2012 12:20
    @hadouken

    Cred ca ai ncurcat preturile.Cel mai ieftin MV Agusta costa 16.500$

  • bernd, sâmbătă, 21.04.2012 12:26
    MV Agusta

    Founded shortly after the second World War, the red and silver fairings of MV Agusta has recorded 75 World Championships over its stories history. Among the great riders who have raced MVs are names such as Giacomo Agostini, whom alone conquered 14 of the 37 World Titles, Surtees, Hocking, Hailwood, Read, Ubbiali and Provini. With a record of 270 Grand Prix wins, MV Agusta has been coined “the most exclusive brand of the entire motorcycle industry.” The company was resurrected in 1998 with new product for the 21st century.

  • Hadouken, sâmbătă, 21.04.2012 14:03
    @bernd

    Preturile incep de la 8900 euro CIP, sau 11.036 DDP pentru Brutale 910S. http://www.mvagusta.ro/modele_lista.php?b= Dupa cum se observa, preturile sunt apropiate de cele Ducati (cu exceptia F4CC). Nu vad sensul polemicii pe acest subiect, ambii producator construind adevarate bijuterii pe doua roti si as fi norocos sa imi pot aseza kilogramele pe oricare din ele.

  • horea1979, sâmbătă, 21.04.2012 20:00
    VW

    Sper sa nu faca motociclete care sa semene cu gama VW adica sa aiba forma lui golf 6 :))