FEATURE: Mărcile auto şi implicarea lor în fotbalul european
Fotbalul este un sport vizibil și foarte popular. Asta îl face un instrument excelent de marketing. Iar companiile auto nu au cum să rateze ocazia de a se promova în faţa a sute de milioane de fani.
Fotbalul este cel mai popular sport din Europa şi din o mare parte a lumii. Şi pentru că meciurile de fotbal din primele ligi europene atrag zeci de mii de fani pe stadioane şi fac audienţe impresionante la televizor, lumea fotbalului a fost mereu un excelent intrument de marketing. Toate echipele importante au un sponsor principal şi o serie de parteneri. Marile stadioane poartă de multe ori numele unui sponsor. Cele mai bune exemple: Allianz Arena din Munchen sau Emirates Stadium din Londra.
Pentru a-şi face cunoscute produsele, marii producători de automobile s-au implicat mereu în fotbal. Majoritatea echipelor au un partener auto care le furnizează maşini pentru jucători şi pentru oficialii clubului. Volkswagen, de exemplu, deţine echipa de fotbal din oraşul german Wolfsburg, echipă ce joacă în Bundesliga. Mai mult, competiţiile importante din fotbalul european au actualmente parteneri din lumea auto. Champions League este susţinută de Ford de 20 de ani, iar Europa League are un parteneriat cu SEAT. Hyundai şi Kia au semnat anul trecut un contract cu FIFA prin care cei doi constructori vor fi partenerii tuturor Campionatelor Mondiale de Fotbal până în 2022. În plus, Hyundai este partenerul tradiţional al celor de la UEFA în cadrul Campionatelor Europene de fotbal.
Mărcile auto nu se mulţumesc doar cu sponsorizarea. Îşi iau fotbalişti celebri drept imagine de marcă. Acum doi ani, Lionel Messi de la FC Barcelona a devenit imaginea marcii chinezeşti Chery. Săptămâna trecută, cinci mari fotbalişti europeni au devenit ambasadorii Hyundai la Euro 2012, formând ceea ce constructorul din Coreea denumeşte oficial Echipa Hyundai.
Italia - Serie A
Italienii sunt mari amatori de fotbal, dar şi de maşini. Acest lucru se vede şi din lista de sponsori care susţin cluburile din Italia. În primul rând, echipa naţională de fotbal a Italiei are un parteneriat cu Fiat. Apoi, Audi îi susţine pe cei de la AC Milan, iar Juventus - mândria oraşului Torino - nu putea să nu îi aibă drept sponsori pe cei de la Fiat. În plus, pentru că şi mărcile din Grupul Chrysler sunt acum parte din concernul Fiat, jucătorii de la Juventus au primit şi nişte Jeep-uri de curtoazie. Fiat nu se opreşte însă aici. Lângă oraşul Napoli se află uzina Fiat de la Pomigliano d'Arco, aşa că marca susţine şi FC Napoli.
Un caz mai interesant este cel al echipei din Udinese, care are drept sponsor principal filiala italiană a mărcii noastre naţionale, Dacia. Interesant sau nu, apariţia mărcii Dacia pe tricourile echipei Udinese i-a adus mărcii o vizibilitate mai bună decât cea adusă de colaborarea cu echipa naţională de fotbal a României. Motivul: Udinese a jucat constant în cupele europene în ultimii ani, reuşind performanţe interesante în faţa unui număr-record de telespectatori din toată lumea. Ceea ce nu se poate spune despre echipa naţională de fotbal a României, condamnată la jocuri de calificare şi cu ultima prezenţă la un turneu final datând din 2008.
ITALIA | |
CLUB | SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL |
Echipa naţională | Fiat |
AC Milan | Audi |
Juventus Torino | Fiat / Jeep |
Lazio | Mercedes-Benz (dealer local Porta Fabbrica) |
Napoli | Fiat |
Udinese | Dacia Italia |
AS Roma | Mazda Italia |
Inter Milan | Pirelli, Volvo Italia |
Catania | Fiat (dealer local Catania Biancavilla Acquicella) |
Bologna | Avis (Autonoleggio) - rent a car |
Palermo | Citroen Italia |
Chievo Verona | Volvo Italia |
Atalanta | Daihatsu Italia |
Fiorentina | Mazda Italia |
Siena | Toyo Tyres |
Lecce | dealer local multibrand |
Novara | dealer local multibrand |
Anglia - Premier League
Anglia are unul dintre cele mai puternice campionate de fotbal din lume. Şi echipe extrem de celebre în întreaga lume. Manchester United este susţinut de Audi, iar Arsenal de către Citroen. Bineînţeles, producătorii britanici s-au implicat şi ei: Jaguar e partenerul echipei Manchester City, iar Lotus susţine Norwich Town. Şi pentru că patronul echipei Queens Park Rangers este Toni Fernandes, acelaşi om care deţine echipa de Formula 1 Caterham, bineînţeles că între aceste două formaţii există un parteneriat. Echipa naţională de fotbal a Angliei este susţinută de General Motors prin marca britanică Vauxhall, echivalentul europeanului Opel.
ANGLIA | |
CLUB | SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL |
Echipa naţională | Vauxhall |
Manchester United | Audi |
Manchester City | Jaguar |
Arsenal | Citroen |
Newcastle Utd | Pulman Volkswagen (dealer local) |
Everton | Liverpool Audi (dealer local) |
Fulham | SEAT UK |
Norwich | Lotus |
Aston Villa | Fiat |
Queens Park Rangers | Caterham F1 Team |
Spania - Primera Division
În mod surpinzător, partenerul echipei naţionale de fotbal a Spaniei nu este SEAT, ci Chevrolet Spania. SEAT recuperează la nivel de cluburi şi este sponsorul echipelor FC Valencia, FC Sevilla, Betis Sevilla, Villarreal şi Zaragoza. Audi continuă implicarea puternică în fotbal susţinând ambele echipe vedetă din Spania, Real Madrid şi FC Barcelona, şi nu lasă să treacă niciun El Clasico fără a publica un film care atrage fanii ambelor echipe, aşa cum este cel de mai jos.
FC Malaga, echipă care a intrat recent într-o eră nouă şi care îşi propune multe în următorii ani, este susţinută de Porsche. O poveste interesantă este cea a sponsorului echipei Atletico Madrid. Până acum câteva luni, Kia era sponsorul principal al acestei echipe madrilene. Oficialii mărcii coreene au rupt însă contractul, nemulţumiţi de faptul că jucătorii foloseau supercarurile personale în loc de maşinile puse la dispoziţie de Kia la evenimentele oficiale ale formaţiei iberice. Acum, Atletico Madrid a încheiat un nou parteneriat cu Volkswagen Spania.
SPANIA | |
CLUB | SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL |
Echipa naţională | Chevrolet |
Real Madrid | Audi |
FC Barcelona | Audi |
Valencia | Seat |
Malaga | Porsche |
Athletic Bilbao | Seat (partener) |
Atletico Madrid | Volkswagen Espana (ex Kia) |
Sevilla | Seat |
Real Sociedad | Opel (dealer local) |
Betis | Seat |
Granada | Viamosa Toyota (dealer local) |
Villarreal | Seat |
Zargoza | Seat |
Germania - Bundesliga
Germania este patria principalilor constructori auto şi a unui campionat puternic de fotbal, Bundesliga. Constructorii germani sunt singurii implicaţi în acest campionat. Nivelul de implicare merge de la cel de partener tehnic până la deţinerea în proporţie de 100% a unei echipe de fotbal, aşa cum este cazul mărcii Volkswagen şi al echipei din Wolfsburg. Bineînţeles, mergând pe ideea "marca sfinţeşte locul", echipa din Stuttgart este susţinută de Mercedes-Benz, iar Ford sponsorizează echipa din Koln. Echipa naţională de fotbal a Germaniei este sponsorizată de Mercedes-Benz. În Germania găsim şi mărci de anvelope implicate în sponsorizarea cluburilor de fotbal. Este ciudată însă lipsa celor de la BMW de pe lista sponsorilor, bavarezii preferând să îşi concentreze prezenţa în zona altor sporturi.
GERMANIA | |
CLUB | SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL |
Echipa naţională | Mercedes-Benz |
Borussia Dortmund | Seat, Hankook tyres |
Bayern Munchen | Audi |
Schalke 04 | Volkswagen |
Werder Bremen | Volkswagen |
Hannover 96 | Volkswagen Nutzfahrzeuge (VW comerciale) |
Sttutgart | Mercedes-Benz |
FC Nurnberg | Audi (dealer local) |
Wolfsburg | Volkswagen (main sponsor), Borbet, MAN |
Mainz | Scherer Grup (dealer Audi, VW, Skoda) |
FC Koln | Ford |
Hamburger SV | Kumho tyres |
Augsburg | Schwaba VW (dealer) |
Hertha Berlin | Audi |
Kaiserslautern | VW (dealer local) |
Franţa - Ligue 1
În Franţa, echipa naţională este susţinută de Citroen. Constructorul auto mai susţine şi echipa din Marsilia, faimoasa Olympique. Renault Trucks este implicată în susţinerea a două echipe importante din prima ligă franceză: Montpellier şi Lyon. Pe lângă tradiţionalii producători francezi, Kia şi Toyota sunt destul de prezenţi pe lista sponsorilor. Toyota are o uzină în Franţa în apropiere de oraşul Valenciennes, aşa că sponsorizează echipa din acest oraş. Iar Peugeot susţine echipa din Sochaux.
FRANŢA | |
CLUB | SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL |
Echipa naţională | Citroen |
Montpellier | Renault Trucks |
Toulouse | Citroen (dealer local) |
Marseille | Citroen |
Bordeaux | Kia |
Evian TG | Nissan Maurin (dealer) |
Valenciennes | Toyota |
Lorient | BMW (dealer local) |
Nancy | Ford (dealer local) |
Dijon | Europcar (rent a car) |
Sochaux | Peugeot |
România - Liga 1
În România, situaţia este un pic diferită. Implicarea importatorilor a scăzut, dar au rămas câteva parteneriate între unii dealeri şi echipele importante din Bucureşti. Steaua are ca partener dealerul Ford BDT, iar Dinamo este susţinut de Mitsubishi M Car Trading. Rapid are ca sponsor tot grupul de dealeri BDT (BDT Vest, BDT Mazda, BDT Rent). În ţară găsim câteva parteneriate mai mici între echipe şi dealeri locali, cum ar fi la Târgu Mureş, unde echipa de fotbal este susţinută de dealerul local Skoda, sau la Târgu Jiu, unde Pandurii sunt sponsorizaţi de dealerul local Mercedes şi Ford. Un caz interesant este la Braşov, acolo unde fabrica de camioane Roman a rămas partenerul echipei-fanion a oraşului ardelean.
Povestea echipei naţionale este una care se leagă direct de performanţele în scădere ale selecţionatei. În 2007, Dacia devenea sponsor al echipei naţionale de fotbal României. Deşi marca românească a fost prezentă destul de mult în preajma echipei naţionale în perioada 2007-2011, parteneriatul nu a mai fost reînnoit. De altfel, imaginea proastă a echipei naţionale s-a resimţit la nivelul sponsorilor principali, selecţionata României rămânând după 2011 doar cu doi parteneri oficiali: Adidas (partener tehnic) şi Coca-Cola. Ursus, companie care a fost principalul partener al naţionalei şi care a impus chiar schimbarea tricourilor tradiţionale din galben în roşu, a renunţat unilateral la contractul cu Federaţia Română de Fotbal în cursul anului trecut.
Da, un articol interesant. Am o banuiala cum ca ideea i-a apartinut lui Mircea Mester. :p