#ElectricRomânia 2020, ziua 5: Din Transilvania în Banat în cea mai lungă zi la volanul celor opt mașini electrice
Ziua 5 a fost cea mai lungă zi din această ediție Electric România: am parcurs 350 kilometri pe traseul Cluj-Napoca - Oradea - Arad - Timișoara. Am întâlnit o infrastructură pentru încărcarea mașinilor electrice mult superioară față de anul trecut, dar am întâmpinat și probleme.
Alarma ceasului a sunat devreme azi în hotelul Golden Tulip Ana Dome din Cluj-Napoca. Toată caravana Electric România 2020 s-a trezit devreme, pentru că ziua 5 se anunța a fi cea mai lungă din acest tur.
Planul nostru era să plecăm din Cluj cu destinația Oradea, primul pit-stop al zilei pentru oameni și mașini. După un mic dejun rapid și o cafea, toată lumea era în mașini pregătită să dea piept cu drumurile Transilvaniei.
Pentru cei care au participat și la prima ediție Electric România, drumul dintre Cluj și Oradea este unul familiar. Personal l-am parcurs tot cu Audi e-tron în versiunea de caroserie "normală", iar acum am negociat virajele către județul Bihor cu e-tron Sportback.
Dacă în 2019 am mers de la Târgu Mureș la Oradea în cea mai lungă etapă de atunci, anul aceasta am mărit miza și am mers de la Cluj la Timișoara, via Oradea și Arad. Cei 145 km dintre orașele din Transilvania au curs repede, toată coloana de mașini electrice păstrând un ritm normal, fără excese.
Oradea ne-a întâmpinat cu un soare arzător, 32 grade în aer și promisiunea unui vis frumos: patru stații de încărcare rapide instalate de Primăria Oradea în cea mai nouă parcare subterană inaugurată de curând chiar în centrul capitalei județului Bihor. Patru dintre mașinile din carvană s-au îndreptat către parcarea din strada Independenței. Dar, din păcate, în ciuda ajutorului acordat de oamenii care au în administrarea parcarea publică, nu am reușit să pornim încărcarea. Doar Renault Zoe s-a înțeles cu una dintre stații și a putut fi încărcat parțial la curent alternativ.
Stația MOON de 75 kW din cadrul dealerului Volkswagen D&C Oradea a fost de mare ajutor în realimenta restul de mașini. Aflate deocamdată în teste după instalarea care a avut loc recent, stațiile MOON vor intra în curând într-o rețea disponibilă publicului larg contracost. Dacă vreți o stație MOON pentru acasă, oamenii oferă și wallbox-uri rezidențiale. Îi găsiți la orice showroom Volkswagen și Audi din România.
De la Oradea la Arad sunt încă 120 km și aici am dat de traficul specific vestului țării în apropierea frontierei. Mai întâi, un accident ne-a ținut 20 minute în coloană la ieșirea din Oradea, iar trecerile prin Salonta și Chișineu Criș se fac bară la bară. Spre Arad, traficul a devenit mai lejer, iar o parte din colegi au mers să alimenteze la stația MOL din Arad, proaspăt posesoare a unei stații de încărcare din rețeaua MOL Plugee. Este interesant faptul că încărcările la MOL Plugee nu sunt taxate pe kWh, ca peste tot, ci la sesiune. Cu 29 de lei cumperi accesul la stație și încarci cât vrei.
Până la Timișoara am devorat ultimii 75 km, prin marea de camioane care veneau dinspre frontiera de la Nădlac și apoi pe autostrada A1.
Cel mai mare oraș din Banat ne-a primit cu cam tot atâtea stații de încărcare ca anul trecut. Și, așa cum știam, acestea sunt destul de aglomerate, în Timișoara mașinile electrice fiind populare. Ne-am împrăștiat în tot orașul și am realimentat toate cele opt mașini la stații ale partenerilor noștri de la Renovatio e-charge, MOL Plugee și MOON din cadrul dealerului Volkswgen Autoclub Timișoara. Am încercat și alte stații timișorene care ne-au dat bătăi de cap. De exemplu, Kia e-Niro a găsit în centrul orașului o stație rapidă la care nu poți să-ți cumperi acces decât până la ora 18. Dureros. Am reconfigurat planurile și am tras curent de la Kaufland.
Seara s-a încheiat la superbul hotel Tresor Le Palais din Timișoara, care ne va fi gazdă pentru două nopți. Pentru că mâine rămânem la Timișoara, unde mergem să-i vizităm pe partenerii noștrii de la Vitesco Technologies. Și acum, să dăm cuvântul celor care au condus în cea mai lungă zi de la Electric România by Vitesco Technologies. Și să vedem cifrele reale ale zilei.
TUDOR RUS (DOUALOCURI.RO ȘI TOPSPEED.COM) ȘI HYUNDAI KONA
Hyundai Konaeste pentru doritorii de electrice alegerea pragmatică dictată de matematica pură din spatele autonomiei și al consumului de energie electrică. Sigur, plasticul de la interior nu e cel mai moale de pe planetă, dar poate timpul va trece mai frumos peste el. Sportivitatea nu e neapărat un selling point, deși șasiul este unul echilibrat, cu tente picante în modul sport. Altfel, partea vizuală de la interior și exterior ține de ochiul fiecăruia, de multe ori încețoșat de preferințe personale și subiectivism - nimic greșit aici, din punctul meu de vedere. Dar dacă e să trag linie, Kona iese pe plus cu lejeritate pentru cei care prețuiesc timpul. Timp salvat cu încărcarea, cu pauzele ceva mai mici în care bateria înfulecă electricitate sau cu posibilitatea de a continua drumul de acolo de unde alte electrice se opresc.
HYUNDAI KONA ELECTRIC - ZIUA 5 | |
CONSUM MEDIU | 11.6 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 51.3 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 389 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 332.6 kilometri |
COST EFECTIV | 29 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 38.58 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 551.7 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 421.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
426.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 484.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 410.3 km |
CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO) ȘI VOLKSWAGEN ID.3
Ziua a cincea din #ElectricRomânia by VitescoTechnologies a fost una specială: am făcut cunoștință cu noul Volkswagen ID.3, modelul cu care producătorul german își propune să schimbe regulile jocului din segmentul mașinilor electrice.
Este agil, ușor de manevrat și suspensiile filtrează cu ușurință denivelările asfaltului. Plecările de pe loc sunt rapide, iar cei 204 cai ai versiunii 1st Edition se achită cu brio de sarcini chiar și în depășirile efectuate la viteze de drumuri naționale. Autonomia este suficientă pentru a ieși fără griji către mare sau munte.
Totuși, integrarea tuturor funcțiilor pe ecranul central necesită mai mult timp pentru acomodare. Am dus lipsa și serviciului Apple CarPlay, însă acestă va fi disponibil printr-un update over-the-air ulterior.
Un plus pe care trebuie să-l amintesc îl reprezință sistemul capabil să recupereze energia la frânare. Acesta este unul adaptiv și ajustează nivelul de recuperare în funcție de viteza de rulare și de distanța vehiculului din față. Dacă este activată și funcția Eco Assistant, sistemul recunoaște limitele de viteză care urmează pe traseu și modifică intensitatea nivelului de recuparare a energiei.
VOLKSWAGEN ID.3 - ZIUA 5 | |
CONSUM MEDIU | 14.8 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 55 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 366 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 339 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 50.17 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 391.9 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 391.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
379 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
DRAGOȘ BĂLTĂȚEANU (AUTOEXPERT ȘI AUTO TEST) ȘI AUDI e-tron SPORTBACK
Audi e-tron este o mai veche cunoștință pentru Electric România. Anul trecut am făcut turul electric alături de varianta normală a SUV-ului electric produs la Inglostadt, iar de data aceasta am avut la dispoziție versiunea Sportback. Cu o linie de SUV Coupe, e-tron Sportback este mai sexy și mai arătos, în special în nuanța de negru a caroseriei.
Instalat la volan m-am simțit ca acasă, cockpitul Audi e-tron fiind un exemplu de ergonomie: toate comenzile sunt la îndemână și prezentate impecabil. Apple CarPlay funcționează și fără fir, iar computerul de bord oferă toate informațiile necesare.
Audi e-tron Sportback este un excelent automobil pentru drum lung: extrem de confortabil, poziție înaltă la volan și o baterie uriașă de 95 kWh. Pe autostradă, e-tron Sportback este în elementul său, rulând într-o liniște deplină.
AUDI E-TRON SPORTBACK - ZIUA 5 | |
CONSUM MEDIU | 20.8 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 51 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 414 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 350 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 72.8 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 415.9 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 384.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
294.2 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
DAN SCARLAT (AUTO MOTOR ȘI SPORT) ȘI RENAULT ZOE
Într-o lume doar de mașini electrice, toți ar visa la Porsche-ul Taycan pe care l-am condus ieri, dar cei mai mulți ar alege într-un final un Renault Zoe. Micul francez este în continuare cel mai vândut automobil electric din România, deși mult în urma suratelor sale cu propulsie convențională. Încă.
Zoe este, după Mini Cooper SE, cel mai mic automobil din #ElectricRomânia, dar adevărul este că e mai înalt decât Peugeot 2008 (1567 vs 1550 mm) și așa se explică cum au încăput în această caroserie cu amprentă redusă la sol o baterie de 50 kWh, un portbagaj de 338 de litri, plus spațiu rezonabil pentru 4 adulţi. Nu este foarte puternic, oferind 100 kW, tot cât celălalt model francez din grup. Dar are un consum mic de energie (astăzi am obținut 13,7 kWh/100 km în condițiile în care am rulat și câțiva zeci de km cu 130 km/h pe autostradă), ceea ce duce autonomia reală spre 400 km.
Dar poate cea mai mare calitate a lui Zoe este polivalenta sa: poate trage 50 kWh DC, adică maximul livrat de majoritatea staţiilor de acest tip din România, și 22 kWh AC, adică maximum oferit de cele Type 2.
RENAULT ZOE - ZIUA 5 | |
CONSUM MEDIU | 13.8 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 54.6 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 376 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 432 kilometri |
COST EFECTIV | 35.3 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 47.21 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 376.8 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 390.1 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
403 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 444.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 323 km |
DANIEL TOMESCU (STACS TV) ȘI MINI COOPER SE
Mini Cooper SE un nou stil de viata pentru celebrul Mini. Un stil de viață elegant dat de motorul electric care nu produce niciun zgomot în interior, dar și de felul în care se conduce. Spre deosebire de alte mașini electrice conduse în test, la Mini Cooper SE ne-a placut foarte tare acest aspect: la accelerarea de pe loc, aceasta se efectuează foarte lin, chiar daca tu, neobișnuit cu mașina, poate apeși pedala mai tare decat trebuie. Direcția precisă si suspensia hotărâtă o fac foarte agilă în oraș, lucru care nu este cel mai confortabil la drumurile lungi care nu se afla în cele mai bune conditii. Tot la minusuri punem și range-ul relativ mic: maxim 270 de kilometri declarați de producator, 240 de kilometri reușiti de noi in test. Cu toate astea, exteriorul se pastrează în același stil sexy cu care modelul ne-a obișnuit, deosebindu-se de modelele cu ardere internă printr-un set de jante cu totul special și culorile exterioare speciale.
MINI COOPER SE - ZIUA 5 | |
CONSUM MEDIU | 12 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 54 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 400 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 358 kilometri |
COST EFECTIV | 49 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 42.96 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 240.1 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 186.5 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
180.6 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 227.6 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 192.7 km |
BOGDAN MIRICĂ (LA VOLAN - DIGI24 ȘI REVISTA ECOWHEELS) ȘI PEUGEOT E-2008
Peugeot e-2008 este al doilea pas al francezilor către electrificare. Un pas către învățare și perfecționare. Cu designul exterior și interior au luat premiul întâi. Eu și colegul meu i-am dat și coroniță. Mai ales că în turul nostru sunt puține mașini cu un interior atât de bine lucrat și futurist. Totuși, sistemul multimedia ar putea fi mai intuitiv, iar ergonomia aprofundată. Podeaua este ușor cam înaltă și, la drum lung, o să-ți creeze o un ușor disconfort. Autonomia este și ea la limita confortului pentru cei care vor deplasări extraurbane. În oraș, totul e mult mai previzibil și ușor de gestionat. Mai puțin încărcările la surse AC, de unde Peugeot e-2008 trage cu mult mai puțin decât rivalii și normalitatea segmentului electric.
PEUGEOT E-2008 - ZIUA 5 | |
CONSUM MEDIU | 13.8 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 56 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 363 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 339 kilometri |
COST EFECTIV | 62.4 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 46.78 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 326.1 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 274.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
316.9 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 348.8 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 283 km |
ADRIAN MITREA (0-100.RO) ȘI PORSCHE TAYCAN TURBO
Porsche Taycan pare venit din altă lume, atât de sus ridică standardele pentru mașini electrice. Este o mașină care merge perfect și are autonomie excelentă, raportat la performanțele sale. Nici cu un Porsche similar pe benzină n-ai avea autonomie mai mare de 350-400 km și nici performanțe mai bune.
Tramvaiele au tehnologie electrică la 750V. Taycan are 800V. Asta permite un flux de energie uriaș dinspre baterii spre motoare și invers. Când apeși accelerația, zici că fulgeră în cele două motoare electrice.
Taycan poate fi un cruiser fin sau un bolid, cum ar spune prezentatorii de știri. Atât de ușor poți trece de la o stare de condus la alta. La Porsche, deja, mașina electrică este sus de tot. Și e abia prima. Vă dați seama ce urmează?
PORSCHE TAYCAN TURBO - ZIUA 5 | |
CONSUM MEDIU | 22.7 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 54 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 378 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 340.7 kilometri |
COST EFECTIV | 117.41 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 77.134 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 368.7 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 328.2 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
396.7 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 465 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 378.7 km |
CRISTIANA OPREA (PILOT DE RALIU ȘI JURNALIST EMOTICAR.RO) ȘI KIA e-NIRO
Dacă prima zi a început cu mezina Zoe, jumătatea acestui workshop electric pe roți ne-a pus la volanul lui Hyundai Kona, despre care v-a povestit ieri copilotul meu Mașinistul, iar astăzi la volanul lui Kia e-Niro despre care vă voi vorbi eu. Cele două modele sunt similare ca performanță și ca preț, dar și ca autonomie, ceea ce ne-a făcut să stăm foarte relaxați în ciuda celor câteva sute de kilometri pe care i-am avut de parcurs.
Kia e-Niro are un interior spațios și funcțional - avem chiar și o priză de 220V, dar și un portbagaj mai încăpător cu 120 de litri, ambele dotări oferind un plus de confort în excursii extraurbane. Cei 204 CP și 295 Nm antrenează abil mașina de 1790 de kg, iar răspunsul imediat al accelerației combinat cu frâna regenerativă reglabilă din padele determină orice șofer să adopte un stil de condus echilibrat și fluent, specific electricelor.
Designul statement al lui e-Niro este definit la exterior de desene geometrice pe care le regăsim și pe alte modele alte brandului Kia, în timp ce interiorul din piele finisat de cusăturile albe crează un contrast plăcut. Scaunele ventilate, Apple CarPlay și butoanele facil amplasate pe volan fac ca experiența de la volan să fie una extrem de prietenoasă. În final, autonomia a fost de 450 de km: cu 30 de km mai mult decât am scos cu Kona în ziua 4, diferență provenită și din faptul că e-Niro a venit echipat cu anvelopele de vară Michelin Primacy. Eficiența frânării atât pe carosabil uscat cât și pe ploaie, pe toată durata de viață a anvelopelor, contribuie la creșterea autonomiei - asul din mâneca lui e-Niro, imbatabil pentru marea majoritate a clienților.
KIA E-NIRO - ZIUA 5 | |
CONSUM MEDIU | 14.1 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 51.4 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 428 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 360 kilometri |
COST EFECTIV | 58.4 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 50.76 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 5 | 453.9 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 4 | 435.4 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 3 |
381 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 500 km |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 395.1 km |
#ElectricRomânia 2020 este turul României cu 8 mașini electrice lansate în România în ultimele 12 luni.
Proiect conceput și dezvoltat de Automarket.ro
OFERIT DE
Vitesco Technologies
PARTENERI
Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, MOL Plugee, MOON, Server Config, SYNLAB
ASISTENȚĂ RUTIERĂ
A24assistance
bravo, kilovati mai putini consumati dar cam dureros episod vad cu incarcatul pe unde s-a putut. m-ati convins in orice caz sa nu imi trag un taycan deocamdata, daca urmatorul porsche electric va fi si mai bengos.