#ElectricRomânia 2020, ziua 2: Prin Pasul Oituz, către Moldova în ritm electric
După entuziasmul primei zile, lucrurile s-au așezat pe făgașul normal în ziua a doua din Electric România 2020. Am lăsat în spate frigul din Balvanyos pentru căldura plăcută și lumina toamnei din Moldova.
Lucrurile intră în normal la Electric România 2020 by Vitesco Technologies. Dacă în prima zi ne-a chinuit cu traficul infernal de pe DN 1, astăzi cele șase ore petrecut la volanul celor opt mașini electrice au trecut aproape fără să simțim.
Azi, singura problemă a fost dezlegarea unei probleme de logistică în Bacău, acolo unde infrastructura stațiilor de încărcare a crescut aproape exponențial față de anul trecut, dar ne-am lovit de stații care au dat erori și a trebuit să ne reorganizăm rapid.
Din fericire, ai de unde alege în ceea ce privește numărul stațiilor de încărcare rapide din Bacău, acesta fiind singurul punct de realimentare de azi pe drumul dintre Băile Balvanyos și Iași.
Ziua de astăzi a început în aerul rece de munte de la Băile Balvanyos, unde la orele mici ale dimineții erau 5-7 grade Celsius. Peste noapte au mai primit ceva curent doar Mini Cooper SE și Peugeot e-2008, folosind priza type 2 a hotelului și o priză casnică.
După micul dejun, am coborât pe drumul virajat ce leagă Băile Balvanyos de Târgul Secuiesc. Aici s-a impus o oprire la o spălătorie self-wash, urmele primei zile fiind prezente pe mașini. Am împărțit grupul în două și am spălat cu sârg toate cele opt mașini.
Proaspete și curate, cele opt electrice au luat apoi drumul Moldovei, având în față unul dintre cele mai frumoase drumuri din România: Pasul Oituz.
Este pentru prima dată când alegem acest traseu pentru Electric România by Vitesco Technologies și nu am regretat nici un minut. Drumul prin Pasul Oituz este superb atât în ceea ce privește peisajele, dar și pentru cel de la volan, care are de negociat o serie de serpentine. A fost un traseu excelent pentru cele mai dinamice mașini din grupul nostru, Porsche Taycan Turbo și Mini Cooper SE fiind în elementul lor.
După ce am parcurs serpentinele din Pasul Oituz, drumul se îndreaptă prin satele pitorești ale Moldovei, în drum spre Onești. Destinația noastră de prânz a fost orașul Bacău, acolo unde am făcut prima oprire în ediția de anul trecut.
Bacăul este una din opririle noastre preferate pentru că are o infrastructură bună în ceea ce privește stațiile de încărcare. Iar față de anul trecut numărul acestora a crescut. Însă asta nu a însemnat că încărcările au decurs perfect. Una dintre stații s-a încăpățânat să nu pornească în urma unui update de soft și două dintre mașini s-au relocat la stația de la Kaufland Bacău.
Am putut vedea că infrastructura s-a dezvoltat semificativ în doar un an de zile, dar toate stațiile sunt din rețele comerciale private. Nu există nici o stație dezvoltată de autoritățile locale.
Cei 17 jurnaliști au fost și ei alimentați cu ceva de mâncare, așă că am poposit la frumosul restaurant Podu' cu Lanțuri, una dintre cele mai instamagrabile locuri din Bacău, După o ciorbă, ceva coaste și clătite cu dulceață de afine, caravana Electric România a mers mai departe, luând cap-compas către Iași, capitala Moldovei.
Și, pentru că ne-a plăcut foarte mult vizita pe care am făcut-o anul trecut la Palatul Sturdza din Miclăușeni, județul Iași, nu am putut rata o nouă oprire. Locul special ne-a asigurat fundalul pentru o sesiune foto superbă care poate fi admirate în imaginile din galerie.
Castelul Sturdza de la Miclăușeni este cunoscut și ca Palatul Sturdza și este un castel construit în stil neogotic între anii 1880 și 1904 de Gheorghe Sturdza și soția sa, Maria. De-a lungul timpului a avut o istorie zbuciumată. La începutul secolului trecut, castelul adăpostea o colecție valoroasă de cărți și documente, costume medievale, arme, bijuterii, tablouri, busturi din marmură de Cararra, argintărie, dar și piese arheologice, numismatice și epigrafice de mare valoare.
Devastat în timpul celui de-al doilea Război Mondial, avea să fie donat de către Ecaterina Cantacuzino către Episcopia Romanului în 1947 cu scopul de amenaja o mănăstire de maici. Comuniștii desființau așezarea monastică, iar castelul devenea depozit militar de explozibil, patrimoniu al Ministerului Metalurgiei și al Sfatului Popular Regional Iași. În 1960, devenea sediul Centrului de Plasament pentru copii cu handicap fizic sever. În această perioadă, castelul a trecut prin două incendii: unul în 1968, celălalt în 1985, incendii care distrugeau și ultimele piese de mobilier original care mai existau în castel.
Din 2001, Castelul Sturdza fost retrocedat Mitropoliei Moldovei și Bucovinei.
După pauza de la Miclăușeni au urmat ultimii kilometri către Iași. În capitala Moldovei, Electric România și-a găsit casă la Hotel Select, care are propria stație de încărcare de 50 kW în parcarea hotelului. Aici am încărcat aproape toate mașinile din turul nostru pentru etapa din a treia zi care ne va duce la Târgu Mureș via Cheile Bicazului.
Trebuie menționată și cina excelentă pe care am primit-o la Restaurant Toujours din Iași, unde toate preparatele au fost la superlativ.
Să trecem la impresiile participanților la Electric România despre mașinile cu care au mers astăzi:
DANIEL TOMESCU (canal youtube STACS TV) ȘI AUDI E-TRON SPORTBACK
Ce mi-a placut la Audi E-tron Sportback este faptul ca nu am simțit în nicio secundă lipsă de putere, nu am simțit-o mai prejos decât orice mașina din clasa sa dotată cu un motor cu combustie internă. Şi nici măcar oglinzile retrovizoare dotate cu camere și display-uri pe fețele ușilor nu m-au deranjat. Ce nu mi-a placut la mașină? Glumind puțin, faptul că nu am condus-o mai mult.
AUDI E-TRON SPORTBACK - ZIUA 2 | |
CONSUM MEDIU | 23.7 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 48 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 360 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 291 kilometri |
COST EFECTIV | 99 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 69 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ZIUA 2 | 365 |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ZIUA 1 | 320.4 |
CORNEL ȘOCARICIU (AUTOMARKET.RO) ȘI PEUGEOT e-2008
A doua zi din #ElectricRomânia by Vitesco Technologies m-a adus față în față cu Peugeot e-2008 GT, primul SUV electric al companiei franceze. Cu un design agresiv, e-2008 reușește rapid să atragă atenția, și deși are linii inspirate din lumea felinelor, în spatele volanului, devii o “țintă” sigură pentru trecătorii curioși.
Interiorul este plin cu tehnologii moderne, iar instrumentarul digital i-Cockpit 3D reușește să schimbe într-un mod plăcut experiența de la volan. Totuși, meniul acestuia reacționează puțin cam lent. Peugeot e-2008 rulează confortabil și filtrează într-un mod bun neregularitățile drumurilor. În schimb, direcția este mult prea asistată, acest lucru nefiind pe gustul meu.
PEUGEOT E-2008 - ZIUA 2 | |
CONSUM MEDIU | 12.9 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 47 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 382 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 299 kilometri |
COST EFECTIV | 45.6 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 38.57 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 348.8 |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 283 km |
BOGDAN MIRICĂ (LA VOLAN - DIGI24 ȘI REVISTA ECOWHEELS) ȘI HYUNDAI KONA ELECTRIC
Dacă vrei să privești relaxat electrificarea, trebuie să te uiți la Hyundai Kona EV. E definiția relaxării pentru clientul crispat, care își face tot felul de scenarii negativiste, construite pe marginea sindromului de range-anxiety. Și, foarte important, într-o perioadă în care toate mașinile aleargă în direcția unui viitor populat doar cu ecrane tactile, Kona EV este o oază de ergonomie, cu butoanele lui clare și simpliste. E drept, aș fi inclus în simplismul ăsta o climatizare pe două zone. Ceva obligatoriu pentru epoca noastră. Nu am lăsat calitatea plasticelor să ne descurajeze, pentru că accelerația e savuroasă. Nu discutăm despre cum arată, pentru că, și după trei ani pe piață, spatele lui Kona încă îmi amintește Angry Birds.
HYUNDAI KONA EV - ZIUA 2 | |
CONSUM MEDIU | 13.2 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 44.7 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 388 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 289.3 kilometri |
COST EFECTIV | 70.45 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 38.19 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ZIUA 2 | 484.9 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ZIUA 1 | 410.3 km |
JULIUS CONSTANTINESCU ȘI KIA E-NIRO
KIA e-Niro are o autonomie de aproximativ 400 km, suspensii excelente, extrem de utile pe drumurile din România, și e silențioasă ca un soț care se întoarce târziu acasă. E foarte stabilă la accelerări bruște și nu-ți smucește volanul din mână, cum fac multe electrice cu tracțiune pe față. Interiorul e spațios, iar finisajele de calitate. Să notăm la plusuri și sistemul audio JBL, omogen și echilibrat. Pe scurt, e-Niro e o mașină foarte plăcută la condus, ideală de vacanță.
Exteriorul nu e wow, dar arată decent - dacă ești un bărbat sigur pe el, e suficient și atât. Versiunea de top ajunge la 52.000 de euro (42 K, dacă scădem ecobonusul), ceea ce o face o mașină nu tocmai ieftină. Dar, mă rog, nu știu dacă putem să-i reproșăm producătorului coreean faptul că nu mi-o permit.
KIA E-NIRO - ZIUA 2 | |
CONSUM MEDIU | 12.8 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 54.1 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 330 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 297.8 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 38.12 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 500 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 395.1 km |
DRAGOȘ BĂLTĂȚEANU (AUTOEXPERT ȘI AUTO TEST) ȘI PORSCHE TAYCAN TURBO
Pentru mine, experiența cu Porsche Taycan Turbo a fost poate highlight-ul Electric Romania 2020. Sunt la al doilea contact cu modelul electric produs la Stuttgart: după ce am experimentat versiunea 4s, astăzi am mers aproape 300 kilometri cu cel mai puternic model dintre cele prezente la ediția 2020 Electric România.
Taycan Turbo este campionul performanței, fiind un adevărat Porsche la nivel de dinamică, iar autonomia asigurată de bateria de 83.7 kWh este de 450 km. Practic, uiți că ești la volanul unei mașini electrice, încărcările devenind mult mai rare. Iar atunci când vrei să faci o depășire, Taycan Turbo reacționează instant, accelerând fulgerător și așezându-se perfect pe șosea. În plus, modelul atrage toate privirile, fiind vedeta turului nostru.
PORSCHE TAYCAN TURBO - ZIUA 2 | |
CONSUM MEDIU | 18 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 47 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 378 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 294 kilometri |
COST EFECTIV | 127.25 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 52.92 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 465 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 378.7 km |
DAN SCARLAT (AUTO MOTOR ȘI SPORT) ȘI MINI COOPER SE
Mini este prin definiție o marcă de lifestyle, și nu una de mașini mari, utile sau neaparat economice. Tocmai de aceea, un Mini electric nu putea fi și un automobil electric obișnuit, ci unul plin de detalii superb interpretate: cheia "aerată", cercul luminos central care pulsează la încărcare și se își schimbă culoarea în funcție de stilul de condus, zgomotul de navă spațială cu care "prinde viaţă", stopurile "Union Jack" sau jantele cu design asimetric.
Însă Mini Cooper SE este și mașina cu cea mai mică baterie din #ElectricRomânia: 28,9 kWh, la jumătate faţă de Kia e-Niro, pe care l-am condus ieri, sau "surata" sa Hyundai Kona EV și chiar la o treime față de modelele pretențioase ale grupului, Audi e-tron Sportback și Porsche Taycan. Asta înseamnă cea mai mica masă proprie, Mini păstrând o ținută de drum foarte "fun", mai ales pe viraje, dar și cea mai mica autonomie: undeva pe la 200 km.
Și totuși, Mini Cooper SE s-a încumetat să se avânte în acest tur prin ţară de circa 2000 km. De ce o face și de ce l-am condus eu astăzi păstrând neșters rânjetul de satisfacție pe față în timp ce "escaladam" Pasul Oituz, fără să-mi pese prea tare de procentul afișat de baterie?
Pentru că, în ciuda miturilor, România este o ţară a cărei infrastructură de stații de încărcare rapidă se dezvoltă accelerat, așa încât, cu o plănuire atentă a deplasărilor, poți ajunge practic în orice colț al ei cu acest simpatic automobil.
MINI COOPER SE - ZIUA 2 | |
CONSUM MEDIU | 12.7 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 55.9 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 312 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 290.9 kilometri |
COST EFECTIV | 57.43 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 36.94 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 227.6 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 192.7 km |
CRISTIANA OPREA (PILOT DE RALIU ȘI JURNALIST EMOTICAR.RO) ȘI VOLKSWAGEN ID.3
Volkswagen ID.3 este o surpriză extrem de plăcută: așteptat încă din toamna anului trecut, când l-am văzut la evenimentul de lansare națională, astăzi, pe șosea mi-a demontat câteva preconcepții. Este singura din #ElectricRomania cu tracțiune spate, ceea ce elimină subvirarea supărătoare regăsită pe celelalte câteva modele cu tracțiune față, dar o și face mai manevrabilă în oraș, având o rază de bracare mai mică. Comportamentul pe viraje este precis, înclinarea caroserie fiind minimală, iar răspunsul pedalelor și al direcției este ferm și îți oferă încredere să folosești modul Sport. La cei 204 CP și 310 Nm, este justificată dotarea cu 3 moduri de condus presetate: Eco, Confort și Sport, completate de modul Individual ce poate fi setat în funcție de preferințele fiecărui șofer. Frâna regenerabilă se traduce într-un comportament dinamic eficient, transferul de mase făcându-se în sprijinul ținutei de drum. Practic, e o mașină în care m-am simțit în siguranță să mă joc pe viraje așa cum îmi place.
Dimensiunile compacte o poziționează perfect printre colegele de excursie, iar interiorul o scot în evidență. Recunosc, bordul cu accente portocalii și nuanțe deschise de gri și alb m-au făcut să zâmbesc. Este genul de mașină luminoasă și spațioasă, care te fac să te simți confortabil la volan. Când partea de software va fi pusă la punct, deoarece mai apar mici bug-uri și întârzieri în înregistrarea comenzilor de pe touch screen, va deveni cu siguranță un lider printre electricele compacte. Iar autonomia de peste 400 km și consumul de 15.1 kWh/100km îi consolidează puternic calitățile.
VOLKSWAGEN ID.3 - ZIUA 2 | |
CONSUM MEDIU | 15.1 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 43 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 418.6 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 300 kilometri |
COST EFECTIV | 79.89 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 45.3 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 384.1 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 316.9 km |
TUDOR RUS (DOUALOCURI.RO ȘI TOPSPEED.COM) ȘI RENAULT ZOE
Cu așa un lot de mașini participante la Electric România, e ușor să o treci cu vederea pe Zoe. Dar, cel mai accesibil model electric din tur, Renault Zoe este și printre cele mai eficiente. Sârguincios prin felul cu care recuperează energia la frânare sau prin modul special B selectabil din comutatorul transmisiei, Zoe confirmă două lucruri: nu e degeaba cea mai vândută electrică din Europa și da, francezii pot fi pragmatici dacă își propun asta. Orașul rămâne totuși mediul său natural, dar doar prin prisma spațiului redus pentru bagaje și a poziției înalte la volan, mai degrabă de crossover, ușor incomodă pe distanțe mai lungi - sau cel puțin așa a resimțit-o spatele meu.
RENAULT ZOE - ZIUA 2 | |
CONSUM MEDIU | 11.7 kWh/100 km |
VITEZĂ MEDIE | 47.5 km/h |
TIMP EFECTIV DE MERS | 356 minute |
DISTANȚĂ PARCURSĂ | 282 kilometri |
COST EFECTIV | 0 lei |
ENERGIE CONSUMATĂ | 32.99 kWh |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 2 | 444.4 km |
Zilele anterioare | |
AUTONOMIE REALĂ CALCULATĂ - ziua 1 | 323 km |
#ElectricRomânia 2020 este turul României cu 8 mașini electrice lansate în România în ultimele 12 luni.
Proiect conceput și dezvoltat de Automarket.ro
OFERIT DE
Vitesco Technologies
PARTENERI
Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, MOL Plugee, MOON, Server Config, SYNLAB
ASISTENȚĂ RUTIERĂ
A24assistance
Dpdv al practicitatii raman la urmatoarea parere privind raportul pret-calitate-volum portbagaj-autonomie: 1) KIA e-Niro; 2) HYUNDAI Kona Electric: 3) RENAULT Zoe/VW ID 3. In tabel ar fi excelent daca, pentru fiecare zi de testare, puteti prezenta viteza medie realizata/autonomia obtinuta dupa un plin de baterie de acumulatoare (care releva practic capabilitatea masinii in cauza pentru o exploatare aproape identica)