Vernisaj de 24 de ore: am asistat pe circuit la momentul în care cel de-al 19-lea BMW Art Car a terminat Cursa de 24 de ore de la Daytona
Automarket a asistat la debutul exemplarului BMW Art Car cu numărul 19 în cadrul Cursei de 24 de ore de la Daytona. Modelul BMW M6 GTLM creat de John Baldessari a reușit să termine cursa fără accident.
Povestea Art Car începe cu mai bine de patru decenii în urmă, dintr-o idee aparent banală a pilotului francez Herve Poulain. Acesta îi cere prietenului său, artistul american Alexander Calder, o față nouă, plină de creativitate pentru mașina cu care urma să concureze în Cursa de 24 de ore de la Le Mans: un BMW 3.0 CSL.
Așa se naște primul BMW Art Car. Primul dintr-o serie care în 2017 a ajuns la 19 exemplare. De-a lungul anilor, nume importante din industria creației și-au pus amprenta pe diverse modele BMW, marea lor majoritate implicate în motorpsort. Pe listă apar artiști precum Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Jeff Koons sau Ken Done.
Citește și: Povestea BMW Art Car: Maşinile-pânză
Anul acesta, la aproape 17 ani de la debutul ultimului Art Car, BMW a reluat tradiția. Germanii au prezentat un exemplar al modelului de competiției BMW M6 GTLM semnat de celebrul artist John Baldessari. Automarket a văzut pe viu debutul noului BMW Art Car, care a avut loc în Cursa de 24 de ore de la Daytona. Pentru că, așa cum s-a întâmplat și cu primul Art Car, unui model unic îi stă bine într-o competiție de anduranță.
Locul opt în Cursa de 24 de ore de la Daytona
Prin urmare, BMW a riscat unicul exemplar creat de John Baldesari în cursa de la Daytona, deși condițiile meteo au favorizat o mulțime de incidente. La volanul exemplarului BMW M6 GTLM s-au aflat piloții Bill Auberlen (SUA), Alexander Sims (Marea Britanie), Augusto Farfus (Brazilia) şi Bruno Spengler (Canada). Ultimii doi au devenit populari în Europa după ce au adus mai multe victorii pentru BMW în DTM.
După o cursă de 24 de ore și 652 de tururi parcurse, cel mai nou BMW Art Car a trecut linia de sosire cu Farfus la volan. Cu toate acestea, exemplarul a ieșit abia pe locul opt în clasa GT Le Mans, adjudecată de Ford GT, modelul care a câștigat anul trecut această categorie în cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Terminarea cursei poate fi privită ea însăși ca o performanță dacă ne gândim că BMW M6 GTLM creat de Baldesari este doar al treilea reprezentant al seriei BMW Art Car care reușește să încheie o cursă de 24 de ore. Primul a fost modelului BMW 320i al lui Roy Lichtenstein în Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 1977, iar al doilea a fost un BMW M1 desenat de Andy Warhol și prezent tot la Le Mans în anul 1979.
Cea mai recentă apariție a unui BMW Art Car într-o competiție de anduranță a fost consemnată în anul 2010, atunci când un BMW M3 GT2 creat de Jeff Koons a participat de asemenea la Le Mans.
Ideea lui John Baldessari pentru BMW Art Car
John Baldessari, creatorul exemplarului BMW Art Car cu numărul 19, este unul dintre cei mai cunoscuți artiști ai lumii. A devenit faimos după ce a indus un stil minimalist lucrărilor sale. Stil minimalist pe care l-a aplicat și celui mai nou Art Car. Artistul lucrat cu nuanțe precum roşu, galben, albastru şi verde şi cu puncte monocrome, lăsându-şi amprenta asupra BMW M6.
Transformarea ironică a maşinii de curse în obiect de artă este evidentă în reflectarea grafică a maşinii din profil. Iar prin cuvântul "FAST" ca element tipografic central, artistul transferă puterea BMW Art Car către exterior şi îl face să fie accesibil din punct de vedere vizual pentru spectatorii de pe circuit şi din muzeu.
John Baldessari și-a descris simplu lucrarea: "Anterior, am făcut o singură lucrare în viaţa mea care a implicat un automobil, iar aceasta a fost imaginea unei maşini. Aşa că pentru proiectul BMW Art Car, am intrat pe un teritoriu necunoscut, nu doar în ceea ce priveşte subiectul, ci şi prin trecerea de la arta bidimensională la cea tridimensională. O provocare ce mi-a plăcut! Toate ideile mi-au venit dintr-o dată: de exemplu, punctul roşu de pe acoperiş, astfel încât să-l poţi vedea de sus, FAST pe o parte şi o imagine a maşinii pe cealaltă parte. Îmi place ambiguitatea de a avea două dimensiuni şi trei dimensiuni în acelaşi timp. Considerând automobilul ca un simbol al vieţii contemporane, conceptul meu s-a transformat într-o satiră jucăuşă, dar evidenţiază şi unele dintre ideile emblematice pe care le folosesc. Aşa că puteţi spune, BMW Art Car este, fără îndoială, o creaţie Baldessari tipică şi cea mai rapidă capodoperă pe care am creat-o vreodată”.
La fel ca în czaul celorlalte exemplare Art Car, BMW M6 GTLM va fi vedeta mai multor expoziții în anii care urmează, însă își va lua locul în galeria dedicată din cadrul Muzeului BMW de la Munchen.
BMW M6 GTLM nu este singurul Art Car pe care îl vom vedea anul acesta. BMW i-a încredințat încă o mașină, cea cu numărul 18, artistei Cao Fei, una dintre cele mai importante reprezentate ale artei contemporane din China. Mașina acesteia ar urma să debuteze în vara acestui an.
Din ce am înțeles este un titlu de superglorie și un premiu că BMW (mașină de categoria Premium) a terminat cursa pe locul 8 (opt). Poate că articolul trebuia să evidențieze câștigătorul (un amărât de ford) plus alte șase mărci ale nesimțiților de americani care au votat șu ș-Trump.