Povestea BMW Art Car: Maşinile-pânză

Publicat miercuri, 16.06.2010 16:53 de Sebastian Toma

Automarket vă prezintă povestea modelelor BMW Art Car - automobilele desenate de artişti care au devenit ulterior opere de artă apreciate la nivel internaţional.

Proiectul Art Car de la BMW a debutat în 1975 şi a transformat unele modele ale constructorului din Munchen în opere de artă pe patru roţi care au concurat cu succes în diverse competiţii de la vremea respectivă. De la debutul proiectului până în prezent, 17 artişti apreciaţi la nivel mondial au personalizat în stil propriu 17 modele BMW, iar unele dintre acestea au fost expuse în muzee renumite din întreaga lume, printre care Luvru, Guggenheim şi Muzeul de Artă din Shanghai.

CUM A ÎNCEPUT?


Pilotul francez Herve Poulain l-a invitat pe Alexander Calder, un prieten al său, să deseneze pe maşina cu care acesta urma să concureze în cursa de la Le Mans din 1975. Artistul a desenat un BMW E9 3.0 CSL cu care Poulain a concurat ulterior în cursa celebră de anduranţă. După această creaţie, alţi artişti au fost invitaţi să deseneze pe modelele BMW, fie ele de producţie sau de competiţie, care urmau să concureze în diverse curse.

CUM SUNT ALEŞI ARTIŞTII?


Artiştii care intră în programul BMW Art Car sunt aleşi de un juriu internaţional. De obicei, juriul alege doar artişti extrem de cunoscuţi şi apreciaţi, care au un prestigiu aparte. Din când în când, apar şi artişti mai tineri în curs de afirmare. Proiectul a cunoscut o schimbare importantă în 2004, când scopul proiectului a început să se orienteze spre relaţia cu publicul, iar modelele desenate de artişti nu au mai fost implicate obligatoriu în competiţii.

Artistul Robin Rhode a realizat pictura "Expression of Joy" în 2009 cu ajutorul unui BMW Z4 ale cărui roţi erau înmuiate în vopsea. Filmarea realizării acestei picturi inedite a dus la un spot publicitar nou pentru BMW şi la o serie de fotografii deosebite pentru campania "Joy is BMW", care a ajuns în România cu titlul "Bucuria este BMW". Proiectul realizat de Robin Rhode nu este însă inclus în linia Art Car, deşi există multe similarităţi între acestea.

MINIATURILE BMW ART CARS


Timp de doi ani, BMW a oferit o colecţie de miniaturi Art Cars la scară 1:18. Acestea sunt fabricate de Minichamps şi costau 125 de dolari bucata. În prima fază s-au produs 9.001 exemplare, care au reprezentat primele 15 modele Art Car desenate de artişti pe modelele BMW. Primele două modele lansate pe piaţă în miniatură sunt BMW E9 3.0 CSL decorat de Alexander Calder şi BMW V12 LMR decorat de Jenny Holzer.

Un român pasionat de marca BMW a expus anul trecut colecţia sa de machete Art Cars la Librăria Cărtureşti din Bucureşti. Acesta este Mani Gutău, solistul grupului alternativ acustic Urma. Mani este un mare pasionat al mărcii BMW şi de tot ce reprezintă marca din Munchen. Pe lângă colecţia întreagă BMW Art Cars, Mani deţine şi BMW Art Collection, reprezentată de numeroase postere, afişe şi vederi cu diverse modele BMW în diferite ipostaze.

CEL MAI NOU BMW ART CAR


După cum ştiţi deja, Jeff Koons este artistul care a desenat cel mai nou BMW Art Car. Modelul a fost prezentat în 1 iunie la Centrul Pompidou din Paris. În acelaşi loc, Roy Lichtenstein şi-a prezentat şi semnat Art Car-ul pe care la realizat în urmă cu 33 de ani. Modelul desenat de Jef Kroon este un BMW M3 GT2 echipat cu o unitate V8 de 4.0 litri şi dezvoltă 500 CP. În comparaţie cu un M3 obişnuit, modelul beneficiază de un şasiu modificat, un sistem de frânare de competiţie şi de componente de caroserie realizate din materiale extrem de uşoare. Toate acestea îl ajută să accelereze de la 0 la 160 km/h în doar 3.4 secunde.

BMW M3 GT2 Art Car a concurat în ediţia 2010 a cursei de 24 de ore de la Le Mans, care a avut loc în cursul weekend-ului trecut. Modelul este cel de-al cincilea proiect BMW Art Car implicat în celebra cursă franceză de anduranţă, după creaţiile artiştilor americani Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein şi Andy Warhol. Cel mai bine clasat dintre acestea a fost exemplarul BMW M1 conceput de Warhol, care a încheiat pe locul al şaselea în ierarhia generală din 1979.

BMW M3 GT2 ART CAR ÎN LE MANS 2010


Atât Art Car-ul bazat pe M3 GT2, cât şi o versiune nedecorată a acestui model au concurat pentru echipa BMW Motorsport în ediţia 2010 a cursei de 24 de ore de la Le Mans. Art Car-ul a fost pilotat de tripleta formată din Jorg Muller, Augustor Farfus şi Uwe Alzen. Modelul a parcurs 320 de tururi şi a încheiat cursa pe locul al şaselea în clasamentul categoriei LM GT2. Cei de la BMW estimează că ediţia 2010 a acestei competiţii a fost urmărită de 240.000 de spectatori.

Fiind unul dintre favoriţii cursei, BMW M3 GT2 a ţinut ştacheta sus pentru aproape 20 de ore, până când a suferit o pană de cauciuc. Aceasta i-a facut pe piloţi să piardă mai mult timp la standuri, pauză care a avut un efect negativ asupra rezultatului modelului în cursă. Revenirea BMW în Le Mans a fost privită cu entuziasm de fanii mărcii, care a obţinut ultima victorie în clasamentul general în urmă cu 11 ani, în 1999.

NICIODATĂ ÎMPPREUNĂ

Maşinile din colecţia Art Cars nu s-au întâlnit niciodată în acelaşi loc. Mai multe, este foarte probabil ca ele să nu se întâlnească vreodată. Astfel, singurele fotografii care surprind toate maşinile în acelaşi cadru sunt realizate cu ajutorul machetelor. Dacă sunteţi însă fani ai BMW Art Cars, nu va trebui să rataţi expoziţia pe care BMW o va organiza la muzeul propriu din Munchen cu ocazia împlinirii a 35 de ani de la desenarea primei maşini. Aceasta va avea loc la toamnă, în deja celebrul BMW Welt.

  • Alex Şeremet, miercuri, 16.06.2010 19:12
    Super articol!

    Art Car este cel mai mare proiect de colaborare între un producător de automobile şi artişti. Iar artiştii sunt unui din cei mai renumiţi la nivel internaţional. Este o poveste fascinantă, felicitări pentru cum aţi prezentat-o aici. Dar sunt foarte multe de descoperit, fiecare din cele 17 art-car-uri are secretul ei. Şi mai sunt şi multe alte proiecte culturale demenţiale pe care le-a făcut BMW. Unul din preferatele mele este colaborarea cu Theo Jansen şi sculpturile cinetice (nu, nu e sculptura cinetică de la muzeul BMW, aia e o altă poveste): http://www.youtube.com/watch?v=WcR7U2tuNoY

  • valy_budascu, miercuri, 16.06.2010 22:26
    Arta....

    Arta incepe inca din uzinele BMW unde artistii sunt inginerii si deignerii concernului. Si abia apoi este desavarsita de pictori.

  • RTI, miercuri, 16.06.2010 22:31
    :(

    i want one...

  • asd, joi, 17.06.2010 09:25
    mda...asta arta???? daca ei zic ca o fi... o fi

    Oricand vad mai frumos una normal vopsita decat desenele alea pe *asfalt* Iar *Artistul Robin Rhode a realizat pictura "Expression of Joy" în 2009 cu ajutorul unui BMW Z4 * bai mie mi se pare o porcarie Z4 ala. cum e vopsit ma refer. La tipul asta de arta ma las pagubas, ce sa mai, n-are rost sa-i inteleg pe *artisti* astia.

  • Alex Şeremet, joi, 17.06.2010 10:59
    @asd

    Nu cred că acesta este exact site-ul unde să discutăm ce este arta. Dar măcar să îi respecţi pe artiştii respectiv pentru aprecierea internaţională de care se bucură. Pentru cei care vor să afle mai multe despre Art Car-uri pot descoperi pe youtube mai multe interviuri cu artiştii care au creat aceste automobile. Un exemplu este cel cu Frank Stella, creatorul unuia dintre Art Car-urile mele preferate. Deşi nu se se exprimă fluent ca un om de TV, transmite cateva idei foarte interesante despre proiectul Art Car. http://www.youtube.com/watch?v=Z12r1X1RVE4

  • Alex Şeremet, joi, 17.06.2010 11:02
    Încă o precizare

    Proiectul cu BMW Z4 nu a fost un Art Car, a fost o campanie de lansare care a presupus colaborarea cu un artist contemporan renumit. Obiectivul nu a fost maşina, ci pânza gicantică "pictată" cu urmele pe care le-au lăsat roţile lui Z4 stropite cu vopsea. Maşina stropită de vopseaua de pe roţi este o "victimă colaterală".