TOP SECRET: Întâlnire față în față cu noul Audi A4 înainte de lansarea oficială

Publicat marţi, 30.06.2015 10:45 de Sebastian Toma

Am mers în Germania să vedem noul Audi A4 înainte de prezentarea oficială. În acest material vom răspunde la zece întrebări despre noul model de clasă medie al mărcii din Ingolstadt.

Audi A4 a primit o nouă generație, iar noi am avut ocazia să o vedem înaintea prezentării oficiale. Totul s-a derulat în mare secret, într-un depozit din Ingolstadt, în vinerea care a precedat prezentarea de pe internet a noului A4. La vremea respectivă am semnat să nu divulgăm nimic despre noul A4 până la data oficială de publicare și ne-am încuiat telefoanele mobile în mici sertare, sub ochii atenți ai unui agent de pază mare cât un urs.

Audi A4 a primit o nouă generație: imagini și informații oficiale

Nemților le era frică să nu cumva să încalce cineva embargo-ul de publicare, așa cum se întâmplă adesea în lumea auto (și nu numai) atunci când sunt prezentate în avanpremieră diferite lucruri, de la mașini până la tehnologii. Așadar, a trebuit să așteptăm până duminică noapte ca să vă putem arăta noua generație a lui Audi A4.

1. Ce elemente împarte A4 cu vechiul model? Dar cu alte modele din concernul Volkswagen?

Platforma lui A4 B9 se numește MLB EVO și este preluată de la Q7 și A8.

Asta a fost primul lucru pe care l-am întrebat pe reprezentantul Audi care s-a ocupat de prezentarea noului model al nemților. Situația este destul de simplă: împarte doar prezoanele cu vechiul model, iar anumite motorizări sunt comune cu ceea ce găsim în oferta concernului Volkswagen. În rest, platforma este similară cu cea a lui A8 facelift și cu cea a noului Q7. Deci nu există nicio legătură cu MQB-ul de la Volkswagen și nu este nici frate de platformă cu Passat-ul nou.

2. Cât va costa noul A4 și când vine în România?

Audi A4 va debuta pe piața din România în luna noiembrie. Pe la finalul verii ar trebui să avem și prețurile noului model. Până atunci, nemții vor mai avea o prezentare oficială a lui A4, de data aceasta față în față cu publicul, la Salonul Auto de la Frankfurt. Listele de precomenzi pentru noul A4 ar trebui să fie deschise până în toamnă. În ceea ce privește prețurile, acestea nu sunt definitivate nici în Germania, unde ni s-a vehiculat valoarea de 31.000 de euro drept preț de pornire al variantei entry-level, cu motorizarea 1.4 TFSI de 150 CP.

3. Cum e maşina în interior?

Habitaclul noului A4 este spațios, iar ampatamentul mare, de 2.82 metri, asigură mult loc pentru genunchii și picioarele pasagerilor din spate. Dacă pentru locurile din față vorbim de un spațiu bun pentru cap și umeri, situația nu este la fel de fericită pentru capetele celor care stau pe bancheta din spate. În cazul meu, la 1.80 metri înălțime, pe locurile din spate eram la câțiva centimetri de capitonajul moale al plafonului. Mai precis, cu spatele pe spătar și capul pe tetieră, puteam să îmi pun palma pe cap și să nu ating plafonul. Dacă îmi mișcam degetele, atingeam și plafonul, și montantul C.

Se stă bine în A4, fie că ești în față sau în spate. Însă vei avea probleme dacă treci de 1.80 metri înălțime și vrei să stai în spate.

În ceea ce privește calitatea materialelor, noul A4 stă bine, dar trebuie să vă reamintim faptul că noi am urcat la bordul unui exemplar foarte bine echipat, care beneficia de plafon îmbrăcat în Alcantara și de multe dotări oferite opțional. Elementele din plastic, comune pentru toate variantele, au un nivel bun al calității precepute, iar modelul își merită din plin apartenența la segmentul premium. Am apreciat și că șezutul banchetei spate nu a fost scurtat pentru a lăsa impresia de spațiu.

4. Care este cea mai interesantă motorizare din ofertă?

Noul A4 este oferit cu un 2.0 TFSI de 190 CP care se mândrește cu un consum mixt care arată absolut fantastic pe hârtie: 4.8 litri la 100 km. Cuplul maxim anunțat de motorizarea prezentată în urmă cu o lună la un simpozion de la Viena este de 320 Nm și vine între 1.450 și 4.200 rpm. Un A4 2.0 TFSI 190 CP poate să accelereze de la 0 la 100 km/h în 7.3 secunde și să atingă 240 km/h.

Motorul 2.0 TFSI de 1984 cmc este oferit în două variante de putere: 190 și 252 CP. Cel mic anunță un consum mixt de 4.8 litri la sută.

Dar nu specificațiile tehnice sunt cel mai interesant lucru la noul motor, ci felul în care funcționează sistemul său de distribuție variabilă. El are o chiulasă care integrează galeria de evacuare și este echipată cu un sistem dual de injecție. La sarcini parțiale, sistemul de distribuție variabilă închide mai devreme supapele de admisie, iar sistemul de injecție indirectă localizat în galeria de admisie suplimentează sistemul FSI de injecție directă care operează la 250 bari.

În ciuda celor două sisteme de injecție, modelul are nevoie de la fel de puțin carburant precum motorul 1.4 TFSI la sarcini parțiale. Audi a dezvoltat noul 2.0 TFSI special pentru a obține rezultate bune de consum în cele mai comune situații de conducere, la sarcini parțiale, când nu sunt necesari toți caii din dotare. La fel ca la motoarele pe benzină de la Mazda (acestea din urmă fiind aspirate) cei de la Audi au crescut raportul de compresie de la 9.6:1 la 11.7:1, pentru a beneficia de aportul cilindreei în faza de expansiune a procesului de combustie.

5. Ce s-a întâmplat cu proiectoarele de ceață?

Privind fotografiile de presă atașate materialului dedicat noului A4, probabil că ați observat ceva diferit la nivelul zonei în care se află uzual proiectoarele de ceață. În locul lor sunt amplasate două elemente de culoare neagră, cu finisaj lucios. Ce sunt acestea și unde s-au dus proiectoarele?

Luminile de ceață au fost rebotezate "Lumini pentru toate condițiile meteo" și sunt acum amplasate în interiorul blocurilor optice. În locul lor "tradițional" sunt montate două radare care lucrează împreună pentru a asigura buna funcționare a sistemelor de asistență a șoferului. Acestea sunt amplasate atât de jos pentru că bara față este cel mai înaintat punct al vehiculului și astfel se evită aglomerarea zonei din jurul oglinzii centrale și de la nivelul grilei frontale.

LED-urile dintre cele două benzi care formează luminile de zi înlocuiesc proiectoarele de ceață.

Senzorii radar sunt echipați cu un înveliș protector pentru a fi apărați de pietricelele de pe drum, iar amplasarea în interiorul barei de protecție ar trebui să-i ferească de un impact ușor, la viteze mici, cu alte vehicule, ceea ce nu s-ar fi întâmplat dacă erau montați în grilă. Chiar și așa, poziția respectivă de montare poate să aducă bătăi de cap dacă nu ai CASCO și ești neatent la parcare.

6. Cum este ecranul multimedia de pe centrul bordului?

Afișajul este de calitate, grafica este bună și montarea ecranului este impecabilă. Cu toate că nu ne place soluția tehnică aleasă.

Contrar așteptărilor, ecranul multimedia opțional, oferit alături de sistemul de navigație și montat pe consola centrală, nu este retractabil în bord. El este montat fix, după un tipar popularizat în ultima perioadă de Mercedes-Benz, dar finisajele din jurul său sunt de calitate, cu toate că am fi preferat o încastrare în planșa de bord. Grafica sa este asigurată de chipset-ul Tegra 3 de la Nvidia, o companie specializată în domeniul plăcilor video. Interfața suportă atât Android Auto, cât și Apple Car Play atât cât timp șoferul are un smartphone cu minim iOS 7.1 sau Android 5.0 Lollipop conectat la mufa USB din cotieră. Comenzile telefonului pot fi operate și prin sistemul de comandă vocală integrat, iar mașina are suport nativ pentru aplicații populare precum Pandora, Spotify sau Whatsapp.

Ecranul de șapte inch nu are comandă tactilă, fiind operat prin comanda MMI (butonul rotativ de pe consola centrală). Acesta din urmă are finisaje de top și asigură o senzație de calitate și de robustețe la atingere.

7. Care este cea mai interesantă dotare tehnologică din oferta noului A4?

Sistemul de climatizare nu este comandat ca la TT, din rotițele integrate în fantele de aerisire, dar îți afișează funcția pe care o vei activa cu câteva frațiuni de secundă înainte să apeși butonul.

Pe lângă faptul că A4 poate să se parcheze singur, mașina poate să urmeze în mod automat o coloandă de mașini la viteze de până la 12 km/h. În cazul respectiv, șoferul nu trebuie să țină volanul, dar trebuie să activeze în prealabil funcția de asistență.

Rotița de comandă a unității multimedia MMI are finisaje de calitate și se simte solidă la atingere. Ea face un sunet mecanic atunci când o rotești, ceea ce îți dă senzația de calitate.

Noul A4 B9 ar putea fără probleme să urmărească o coloană de mașini din fața sa la viteze de până la 65 km/h, dar legislația europeană nu le permite acest lucru fără ca șoferul să aibă mâinile pe volan și să exercite un nivel minim de presiune pe acesta. Legile din UE sunt atât de stricte în această privință, se plâng cei de la Audi, încât trebuie să-și testeze mașinile autonome și cu funcții avansate de asistență a șoferului pe străzile din California, SUA, acolo unde există mai multe companii care activează în domeniul vehiculelor autonome și au obținut permisunea autorităților locale pentru aceste teste.

8. Ce dotări opționale a preluat din segmentele superioare?

Există modele premium în segmentele superioare care nu au bord complet digital, cum are noul A4. Apropo, elementul metalic din volan are forma grilei frontale.

Audi A4 este oferit alături de o listă generoasă de dotări opționale, multe provenite de la frații săi mai mari. Modelul premium de clasă medie oferit de constructorul din Ingolstadt poate fi comandat cu un sistem de sunet Bang&Olufsen cu 19 difuzoare, dar și cu sistem de masaj în scaun - elemente unice în segment. În plus, pentru noul A4 există o aplicație dedicată prin care șoferul poate să facă interogări de stare (unde este mașina, care este nivelul de carburant și autonomia și dacă sunt încuiate ușile). La fel ca în cazul masajului pneumatic în scaune, dotarea opțională care implică această aplicație de smartphone este nemaiîntâlnită în segment.

Sistemul de comandă al uniutății MMI.

Nu putem să uităm de senzorii radar față-spate, de tabletele demontabile dedicate locurilor din spate și de farurile cu matrice de LED-uri. Acestea din urmă preiau, atunci când este comandată varianta de top a farurilor LED pentru A4, sistemul de semnalizare lansat inițial pe Audi A8 facelift, care clipește secvențial LED-urile din dotare în direcția în care se îndreaptă maşina.

9. Ce variantă consumă cel mai puțin?

Varianta Avant a lui Audi A4 va fi oferită alături de o motorizare care poate fi alimentată cu CNG și cu benzina sintetică e-gas, dezvoltată de Audi.

Zvonurile anunțau introducerea unei variante hibride sau chiar hibride plug-in în gama A4 odată cu noua generație. Reprezentanții mărcii nu au discutat despre această posibilitate, preferând să se concentreze pe motorizările care sunt oferite la lansare. Până la apariția unui eventual hibrid în gama A4, există diesel-uri reproiectate pentru a asigura un consum cât mai redus de carburant.

Cea mai eficientă variantă diesel a lui A4 este un 2.0 TDI ultra de 150 CP, care anunță un consum mixt de 3.7 litri la 100 km în ciclul standard NEDC și are emisii CO2 de 95 de grame/km pentru caroseria berlină. Versiunea break anunță 3.8 litri la sută și 99 grame CO2/km.

10. Cine sunt rivalii lui A4 și se compară cu ei?

Audi a fost ultimul din tripleta germană premium care și-a schimbat generația de model de clasă medie. Mercedes a lansat noul C-Klasse la finalul lui 2013, iar BMW a prezentat generația actuală a lui Seria 3 în 2012 şi a lansat deja un facelift. Între timp, pe piață a apărut modelul Jaguar XE (lansare în 2014), pe când Lexus a lansat noul IS în 2013. Italienii de la Alfa Romeo sunt singurii care s-au lăsat așteptați mai mult, iar ei vor întinde nervii clienților prin lansarea comercială a lui Giulia, care va avea loc în 2016.

În raport cu modelele de mai sus, noua generație A4 vine cu cel mai spațios interior din segment (cel puțin asta afirmă reprezentanții mărcii, nu am avut ocazia să facem vreo comparație directă), cu cel mai bun coeficient aerodinamic din segment și anunță motorizări foarte eficiente. La capitolul estetic, modelul din Ingolstadt nu iese neapărat în evidență drept cel mai frumos de pe piață, pentru că pare o evoluţie a modelului vechi, dar arată bine în realitate. Dar pentru ce nu are la exterior, A4 compensează la interior.

  • vianu, marţi, 30.06.2015 11:48

    la 1,80m paznicul are cat urs? Probabil ca l-au adus pe Hodor pentru ca nu vad urma de zambet ci doar un rictus cu pretentii de "bucurie netarmurita" :)) ok...cum ziceam, la modelul asta lucrurile bune si frumoase sunt in interior.

  • vianu, marţi, 30.06.2015 12:58

    ciudat...au intrat la articolul asta numai detinatori de paru'n dos, e martz si sunteti deja iritati? mai veseli baietii, mai veseli...viata e scurta. trebuie sa fie activate niste coduri sa imi pun un banner cu "GLUMA". Da ce pot cere...probabil ca fanii audi se aleg dupa o anumita tipologie. Si se mai mira Misha de ce iubesc eu marca asta....

  • unckle, marţi, 30.06.2015 13:51

    tableta infipta in bord ... naspa la bmw, naspa la mercedes ... acum la audi ... stiu nemtii astia ceva, parerea mea :)

  • Moldovean, marţi, 30.06.2015 13:52

    Nu știu ce să zic de design și restul, dar mi se pare aiurea ca la 1,82 m cât am eu să nu am loc într-o mașină de clasă medie și de peste 4,70 m. Aceeași problemă și la Clasa C sau BMW 3. Nu înțeleg de ce cei 3 constructori premium nu au grijă de acest aspect. Mondeo al meu are 4,78 m și am loc imens și la genunchi și la umeri și la cap. Dacă un model de volum oferă spațiu așa mult, de ce nu poate face asta și unul premium pentru care plătești chiar și dublu?!

  • unckle, marţi, 30.06.2015 14:02

    nu stiu cum nu ai tu loc intr-un C/3/A4 ... eu am peste 1.90 si am mers 4 ani intr-un A :)

  • gigi_valoare, marţi, 30.06.2015 15:22

    @unckle: posibil sa se fi referit la locurile din spate, ca in articol, avand in vedere ca o lipsa de spatiu pe scaunul soferului ar fi ceva extrem de ridicol...

  • Moldovean, marţi, 30.06.2015 15:43

    Ai mers în față ca șofer sau pasager sau în spate? Că eu mă refeream la locurile din spate.

  • flavius, marţi, 30.06.2015 21:21

    Felicitari Audi pentru upsizing.Adica putere mai putina pentru capacitate marita si diferente mai omenesti intre consumurile de pe banc si cele din realitate.Plus fiabilitate,samd.Cat despre design feriti-va de Titu(Boteni),dar intrebati-i pe italienii luati in firma.Aveti mult de lucrat.

  • dorel perciunel, marţi, 30.06.2015 23:52

    Lasa ca-si vor lua romanii a4 si vor da 1900 de lei pentru prima revizie, iar daca te duci la un service autorizat (care poate sa-ti puna stampila in garantie) iti ia doar 700. C-asai in tenis. Am auzit eu un posesor de cerculete cum intreba: - Imi puneti filtre de audi? - Nu dom'le, noi punem doar knect. - Aaa, atunci ma duc la reprezentanta.

  • Fopel, miercuri, 01.07.2015 13:18

    Pozele din interior imi amintesc de fraza: "Life in plastic is fantastic!"

  • rotila, miercuri, 01.07.2015 14:46

    @ AM "au crescut raportul de compresie de la 9.6 la 11,7 pentru a beneficia de cilindree in faza de expansiune a procesului de combustie" cum altfel poti explica ceva ce nu intelegi? desi difera de articolul de luni paragraful despre noul motor este la fel de penibil.

  • hazard, miercuri, 01.07.2015 17:04

    Imi place ideea display-ul din bord, foarte ergonomic.