TOP 10: Piloţi de Formula 1 care au concurat şi în raliuri
Alain Prost, Jim Clark sau Stirling Moss sunt doar câţiva dintre piloţii celebri din Formula 1 care au concurat şi în raliuri, în timp ce Ayrton Senna s-a rezumat doar la efectuarea unor teste.
Competiţiile de monoposturi precum Formula 1 şi cele de raliuri cum ar fi Campionatul Mondial de Raliuri presupun abilităţi diferite de pilotaj.
În Formula 1, piloţii concurează pe un circuit cu lungimea de 3-5 kilometri în care nivelul de precizie trebuie să fie cât mai înalt. În schimb, în raliuri aceştia trebuie să cunoască trasee de peste 100 kilometri pentru fiecare etapă şi să comunice bine cu copilotul, dar au avantajul de a putea concura mai relaxaţi, întrucât precizia de a aborda un viraj nu trebuie să fie la fel de mare.
Cu toate acestea, numeroşi piloţi din Formula 1 şi-au încercat norocul în raliuri pe parcursul timpului. Ultimul exemplu este Robert Kubica, care participă în raliuri după dramaticul accident suferit în februarie 2011, însă înaintea lui au existat şi alţi piloţi celebri de Formula 1 care au participat şi, în unele cazuri, chiar au avut succes în acest gen de competiţii complet diferite.
-
JIM CLARK
Cunoscut în special pentru cele două titluri mondiale cucerite în Formula 1 în 1963 şi 1965, Jim Clark a participat în 1966 în RAC Rally, cunoscut în prezent ca Raliul Ţării Galilor din cadrul WRC. Scoţianul nu a privit în niciun moment experienţa ca pe una de rutină. "Dacă tot fac un astfel de lucru, măcar să-l fac la nivel profesionist", spunea el înainte de raliu. La volanul unui Lotus Cortina, Clark a stabilit cel mai bun timp în trei probe speciale, a fost al doilea în alte şapte şi pe locurile 3-5 în alte cinci probe speciale. A revenit în raliu chiar şi după ce a deteriorat grav maşina în urma unei ieşiri în decor, însă în cele din urmă a fost nevoit să abandoneze după ce s-a rostogolit şi a ajuns cu Lotus Cortina într-un şanţ.
-
STIRLING MOSS
Considerat unul dintre cei mai buni piloţi din istoria Formulei 1 care nu a devenit niciodată campion mondial, Stirling Moss a concurat în Raliul Monte Carlo din 1952. Chiar dacă a avut la dispoziţie un modest Sunbeam Talbot 90, britanicul a impresionat prin prestaţia sa la prima participare la acest eveniment şi a terminat pe locul doi în clasamentul general. Victoria i-a revenit celebrului Sidney Allard, care îşi construia singur maşinile cu care participa în diverse competiţii.
-
CARLOS REUTEMANN
Cunoscut pentru cele 12 victorii obţinute în Formula 1 pentru echipe precum Ferrari sau Williams, Carlos Reutemann s-a remarcat şi în lumea raliurilor. Mai întâi, a ocupat locul trei în Raliul Americii de Sud desfăşurat în Argentina şi Brazilia în 1981 la volanul unui Fiat 131, pentru ca patru ani mai târziu să repete această performantă şi în Raliul Argentinei din 1985, atunci când a concurat cu un Peugeot 205 T16. De altfel, aceasta din urmă este maşina cu care Juha Kankkunen a câştigat în 1986 primul dintre cele patru titluri de campion mondial în WRC.
-
ALAIN PROST
Alain Prost nu mai are nevoie de nicio prezentare pentru performanţele sale din Formula 1, cvadruplul campion mondial rămânând în istorie mai ales pentru fabuloasa rivalitate cu Ayrton Senna. Puţini ştiu însă că francezul şi-a testat abilităţile şi în raliuri, mai exact în Rallye du Var în 1982, la finalul celui de-al treilea său sezon în Formula 1 cu Renault. Deloc surprinzător, Prost a concurat atunci cu un Renault 5 turbo, însă nu a ajuns la finalul raliului din cauza unui abandon din cauza unei defecţiuni la cablul de acceleraţie.
-
KEKE ROSBERG
La 10 ani după retragerea din Formula 1, campionul mondial Keke Rosberg a debutat în raliuri în 1996 în Raliul Arctic cu Ford Escort 2000 RS. Abandonul suferit atunci nu l-a împiedicat însă să participe la alte cinci raliuri în perioada 1999-2004, toate desfăşurate în Scandinavia. În 1999 a terminat pe locul şapte în grupa F în Raliul Nordic cu Toyota Starlet, pentru ca un an mai târziu să ocupe locul doi în aceeaşi clasă. Au urmat trei participări în Raliul Arctic Lapland cu Mitsubishi, însă rezultatele cu adevărat bune au întârziat să apară.
-
VIC ELFORD
Vic Elford nu se califică drept unul dintre piloţii de top din Formula 1, întrucât a câştigat doar opt puncte în 13 curse, însă britanicul merită inclus în acest top datorită performanţelor obţinute în 1968. În acel an, el a câştigat Raliul Monte Carlo cu Porsche 911, iar o săptămână mai târziu a terminat primul în Cursa de 24 de ore de la Daytona cu un Porsche 907, consemnând totodată şi prima victorie a constructorului german într-o cursă de 24 de ore. Nu s-a oprit însă aici, întrucât Elford a câştigat în acelaşi an şi celebra cursă Targa Florio după ce a pierdut 18 minute în primul tur din cauza unei probleme cu pneurile, pentru ca apoi să debuteze în Formula 1 la Marele Premiu al Franţei şi să termine pe locul patru cu un monopost Cooper BRM. Toate aceste performanţe au fost obţinute într-un interval de numai şase luni.
-
MARC SURER
Marc Surer este probabil pilotul de Formula 1 cu cea mai neplăcută experienţa în lumea raliurilor. După rezultatele modeste înregistrate în 1979-1986, elveţianul a participat la Raliul Hessen din Germania cu un Ford RS200. Lipsa de experienţă în astfel de competiţii şi-a spus însă cuvântul în cazul său: a avut parte de un accident major în urma căruia a suferit răni grave şi arsuri, în timp ce copilotul său Michel Wyder a încetat din viaţă. Evenimentul a condus la încheierea prematură a carierei lui Surer în sporturile cu motor.
-
DEREK WARWICK
Derek Warwick a concurat în Formula 1 în perioada 1981-1993 pentru echipe precum Toleman şi Renault fără să câştige curse, însă a avut o scurtă incursiune în lumea raliurilor în 1990. În acel an, britanicul a participat la RAC Rally şi ocupa locul 12 în clasamentul general în momentul în care a abandonat din cauza unui accident. El a concurat în cadrul evenimentului cu un Subaru Legacy.
-
KIMI RAIKKONEN
Campion mondial în Formula 1 cu Ferrari în 2007, Kimi Raikkonen a debutat în Campionatul Mondial de Raliuri cu un abandon suferit în Raliul Finlandei în 2009. Au urmat însă două sezoane complete în cea mai importantă competiţie de raliuri din lume în care a concurat cu Citroen C4 WRC (2010) şi Citroen DS3 WRC (2011), iar cel mai bun rezultat al său a fost un loc cinci în Raliul Turciei din 2010. De fiecare dată a terminat pe locul 10 în clasamentul general, însă nu a reuşit să impresioneze şi în cele din urmă a revenit în Formula 1, acolo unde a câştigat pentru Lotus la Abu Dhabi (2012) şi Melbourne (2013).
-
AYRTON SENNA
Regretatul Ayrton Senna nu a concurat în niciun raliu oficial, însă brazilianul a testat mai multe maşini de competiţie înainte să cucerească primul titlu mondial în Formula 1. În noiembrie 1986, pe vremea când concura pentru Lotus, brazilianul a fost invitat în Ţara Galilor să testeze pentru publicaţia Cars and Car Conversions un Vauxhall Nova (cu care la fel de regretatul Colin McRae şi-a câştigat reputaţia), Austin Rover Metro 6R4, Ford Sierra RS Cosworth şi Ford Escort. A acceptat această provocare pentru că "nu ştiu nimic despre raliuri. Am văzut poze în reviste şi uneori m-am uitat la televizor, dar nu am vrut să ascult pe nimeni care a vorbit despre raliuri. Vreau să aflu eu însumi".
-
ScorpyonVAG, miercuri, 10.04.2013 15:22
Ati bagat pe Kimi si l-ati uitat pe Michael Schumacher ?!
-
bernd, miercuri, 10.04.2013 16:53
Dr. Helmuth Marko, un personaj foarte controversat azi, a fost si el pilot de F1(era cel mai bun prieten al lui Jochen Rindt), iar in 1972 a castigat Targa Florio, cu un record ca sta si azi in picioare
Citeste si
-
F1 TOP | miercuri, 26 noiembrie10 momente esenţiale în lupta pentru titlul mondial în Formula 1 în 2014Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au luptat pentru titlul mondial în sezonul 2014 al Formulei 1, iar trofeul a fost decis de stilurile diferite de pilotaj, greşelile comise în timpul duelurilor roată la roată şi defecţiunile tehnice ale monoposturilor. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 noiembrieTop 10: Cele mai dramatice curse care au decis titlul mondial în Formula 1Pene de combustibil, accidente produse mai mult sau mai puţin în mod deliberat, abandonuri tehnice sau ploi torenţiale sunt câteva dintre elementele care au influenţat decisiv stabilirea campionilor mondiali în ultima etapă a unui sezon de Formula 1. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 27 augustPoveştile Formulei 1: Tată şi fiu - familii de piloţi în Marele CircPe parcursul istoriei, 11 cupluri tată şi fiu au concurat în Formula 1, cele mai cunoscute fiind familiile Hill, Villeneuve sau Rosberg. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 30 iulieTop 10 circuite de Formula 1 după numărul de curse găzduiteŞase circuite care au debutat în Formula 1 în anii '50 continuă să fie prezente şi astăzi în calendarul competiţional, iar cel mai "proaspăt" a fost construit în 1986. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 23 aprilieTOP 10: Echipele cu cele mai multe victorii consecutive în Formula 1McLaren, Ferrari, Red Bull şi Williams domină topul echipelor cu cele mai multe victorii consecutive în istoria Formulei 1, însă Mercedes s-ar putea infiltra în clasament în acest sezon. Citeste tot
Kimi Raikkonen nu a participat si el la raliuri dupa ce a plecat de la Ferrari?!