Poveştile Formulei 1: Tată şi fiu - familii de piloţi în Marele Circ
Pe parcursul istoriei, 11 cupluri tată şi fiu au concurat în Formula 1, cele mai cunoscute fiind familiile Hill, Villeneuve sau Rosberg.
Pasiunea pentru sporturi cu motor se transmite frecvent de la tată la fiu în rândul piloţilor de Formula 1, astfel că nu este surprinzător că, pe parcursul istoriei de peste 60 de ani, au existat 11 familii pe grila de start a curselor.
Ultimul astfel de cuplu va fi format anul viitor, atunci când Max Verstappen va debuta pentru Toro Rosso la 15 ani de la retragerea tatălui Jos Verstappen.
Înainte de ei, numeroase familii celebre şi-au pus amprenta pe Formula 1, iar Graham Hill şi Damon Hill formează singurul cuplu de campioni mondiali. Alături de ei, cuplurile Villeneuve şi Rosberg sunt singurele care au mai obţinut victorii.
-
Hans von Stuck (1951-53) şi Hans-Joachim Stuck (1974-79)
Hans von Stuck nu a obţinut performanţe majore în Formula 1: a participat la numai trei curse şi a terminat una singură, cu un modest loc 14. Totuşi, el a câştigat numeroase curse înainte de Al Doilea Război Mondial şi a fost un pilot important pentru Auto Union după ce în 1933 l-a cunoscut pe Adolf Hitler în timpul unei partide de vânătoare. Fiul său Hans-Joachim Stuck a avut o carieră mai bogată între 1974-1979 cu două podiumuri şi un total de 29 de puncte obţinute în 74 de curse. Johannes şi Ferdinand Stuck, nepoţii lui Hans von Stuck, au fost de asemenea piloţi de curse, dar nu au ajuns niciodată în Formula 1.
-
Jack Brabham (1955-70) şi David Brabham (1990-94)
Jack Brabham este unul dintre cei mai apreciaţi piloţi din primele decenii ale Formulei 1. Australianul a debutat în 1955 pentru Cooper Car Company, echipă pentru care avea să cucerească şi primele sale două titluri mondiale în 1959 şi 1960. Doi ani mai târziu şi-a fondat propria echipă, pentru care a mai obţinut un titlu mondial în 1966. Fiul său David Brabham a concurat în special în curse de turisme, însă a avut 24 de apariţii în Formula 1 în sezoanele 1990 şi 1994. El a ajuns la linia de sosire în numai şase curse, cel mai bun rezultat fiind un loc 10 pentru MTV Simtek Ford în Marele Premiu al Spaniei din 1994.
-
Graham Hill (1958-75) şi Damon Hill (1992-99)
Graham Hill a abandonat în aproape toate cursele la sezonul de debut pentru Lotus din 1958, însă britanicul a obţinut patru ani mai târziu primul său titlu mondial pentru Owen Racing Organisation. După şapte ani petrecuţi aici, Graham a revenit la Team Lotus, pentru care a mai câştigat un titlu în 1968. Fiul său Damon Hill a debutat în Formula 1 în 1992, iar un an mai târziu a trecut la Williams, pentru care a triumfat în 1996 la capătul unei lupte intense cu debutantul Jacques Villeneuve. Fiul lui Graham Hill avea să se retragă din activitate după alte trei sezoane modeste petrecute la Arrows (1997) şi Jordan (1998-1999).
-
Wilson Fittipaldi (1972-75) şi Christian Fittipaldi (1992-94)
Când este pronunţat numele Fittipaldi ne gândim la dublul campion mondial Emerson Fittipaldi. Brazilianul este fratele lui Wilson Fittipaldi, care a concurat la rândul său în Formula 1 între 1972-1975, perioadă de timp în care a obţinut doar trei puncte. Între 1974-1982, el a gestionat propria sa echipă în Formula 1, pe numele ei Fittipaldi, pentru care a concurat timp de cinci sezoane inclusiv fratele său Emerson. Ulterior, fiul său Christian Fittipaldi a participat în trei sezoane în Formula 1 în perioada 1992-1994, însă nu a obţinut performanţe majore, mai ales că a concurat pentru echipa modeste precum Minardi şi Footwork.
-
Mario Andretti (1968-82) şi Michael Andretti (1993)
Născut în Italia, dar cu cetăţenie americană de la 24 de ani, Mario Andretti a debutat în Formula 1 în 1968 pentru Lotus, iar în 1971 a obţinut prima victorie la cursa de debut pentru Ferrari din Africa de Sud. Aventura la Ferrari s-a terminat însă un singur an mai târziu şi, după câteva sezoane în care a făcut rocada între Vel's Parnelli Jones Racing şi Team Lotus, Andretti a cucerit titlul mondial în 1978 pentru ultimii. Fiul său Michael Andretti a devenit campion în CART în 1991 şi a debutat în Formula 1 în 1993 la mcLaren, acolo unde l-a avut drept coechipier pe Ayrton Senna. Rezultatele sale au fost însă dezamăgitoare şi a obţinut un singur podium, în chiar ultima sa cursă petrecută la echipă.
-
Gilles Villeneuve (1977-82) şi Jacques Villeneuve (1996-06)
Gilles Villeneuve a fost unul dintre cei mai îndrăgiţi piloţi din istoria Formulei 1, în ciuda faptului că nu a reuşit niciodată să câştige titlul mondial. De fapt, pe parcursul celor şase sezoane petrecute în Marele Circ, canadianul a înregistrat doar şase victorii pentru Ferrari, iar în 1979 a ocupat locul doi în clasamentul general. Chiar dacă a încetat din viaţă în 1982 în urma unui accident suferit la Zolder, Gilles l-a lăsat în urmă pe Jacques Villeneuve, care a câştigat titlul mondial în 1997, în doar al doilea sezon petrecut în competiţie. De altfel, Jacques este singurul fiu din top care a câştigat titlul fără ca tatăl să obţină o performanţă similară.
-
Keke Rosberg (1978-86) şi Nico Rosberg (2006-14)
Născut în localitatea suedeză Şolnă, Keke Rosberg a devenit în 1978 primul pilot finlandez din istoria Formulei 1, însă primul podium l-a obţinut abia în 1980 la echipa lui Fittipaldi. Totuşi, un sezon 1981 dezamăgitor l-a propulsat spre Williams, echipă la care a obţinut titlul în 1982 cu o singură victorie în dauna lui Didier Pironi şi a lui John Watson, situaţie unică în Formula 1. Fiul său Nico Rosberg a ajuns în Formula 1 în 2006 la Williams, iar din 2010 concurează pentru Mercedes. După trei sezoane în care l-a avut ocechipier pe Michael Schumacher, germanul este în prezent liderul clasamentului general şi luptă pentru titlu cu Lewis Hamilton.
-
Satoru Nakajima (1987-91) şi Kazuki Nakajima (2007-09)
Satoru Nakajima este un pilot japonez care a concurat în Formula 1 timp de cinci sezoane pentru Team Lotus şi Tyrrell. Cel mai bun rezultat al său a fost un loc patru obţinut în Marele Premiu al Australiei din 1989 pentru Lotus, iar fiul său Kazuki Nakajima nu s-a bucurat de un succes mai mare. Propulsat în Formula 1 la Williams datorită faptului că era sprijinit de Toyota, furnizorul de motoare al echipei, Kazuki şi-a trecut în palmares doar nouă puncte în trei sezoane şi a încheiat doar cinci curse în puncte.
-
Manfred Winkelhock (1980-85) şi Markus Winkelhock (2007)
Manfred Winkelhock este un pilot german care şi-a făcut intrarea în Formula 1 în 1980, însă a concurat cu regularitate doar din 1982. După un loc cinci obţinut în Marele Premiu al Braziliei din acel an, pilotul echipei ATS a avut un parcurs dezamăgitor presărat cu numeroase abandonuri, iar transferul la RAM Racing în 1985 nu a avut mai mult succes. Fiul său Markus Winkelhock a avut o singură prezentă în Formula 1, atunci când l-a înlocuit la Spyker pe Christijan Albers în Marele Premiu al Europei din 2007. În urma unei furtuni puternici, Markus Winkelhock a ajuns în mod surprinzător liderul cursei, însă în cele din urmă a abandonat.
-
Nelson Piquet (1978-91) şi Nelson Piquet Jr (2008-09)
Deşi primul sport practicat a fost tenisul, Nelson Piquet s-a reorientat spre motorsport şi a câştigat trei titluri mondiale în Formula 1. Popularul pilot brazilian a debutat în Formula 1 în 1978 pentru Ensign, iar trei ani mai târziu şi-a trecut în cont primul trofeu pentru Brabham. După un alt titlu în 1983 cu aceeaşi echipă s-a transferat la Williams şi a câştigat un nou trofeu în 1987, înainte de a se retrage din competiţie patru ani mai târziu. Fiul său Nelson Piquet Jr a concurat pentru Renault în sezoanele 2008-2009, interval de timp în care a obţinut doar 19 puncte. Brazilianul a rămas însă în istorie pentru producerea unui accident deliberat în Marele Premiu din Singapore din 2008 pentru a favoriza victoria coechipierului său, Fernando Alonso.
-
Jan Magnussen (1995-98) şi Kevin Magnussen (2014)
Jan Magnussen este un pilot danez care a petrecut doar trei sezoane în Formula 1. A debutat la McLaren în Marele premiu al Pacificului din 1995, iar următorii doi ani i-a petrecut la Stewart, pentru care a obţinut un singur punct. Fiul său Kein Magnussen are mai mult succes chiar de la primul sezon, întrucât a obţinut un loc doi în cursa de debut din Australia şi a încheiat alte şase curse în puncte. În prezent, danezul ocupă locul 11 în clasamentul general.
-
Villeneuve, vineri, 29.08.2014 13:16
mai sunt si alti! alde Winkelhock , Pilette
Citeste si
-
F1 TOP | miercuri, 26 noiembrie10 momente esenţiale în lupta pentru titlul mondial în Formula 1 în 2014Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au luptat pentru titlul mondial în sezonul 2014 al Formulei 1, iar trofeul a fost decis de stilurile diferite de pilotaj, greşelile comise în timpul duelurilor roată la roată şi defecţiunile tehnice ale monoposturilor. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 noiembrieTop 10: Cele mai dramatice curse care au decis titlul mondial în Formula 1Pene de combustibil, accidente produse mai mult sau mai puţin în mod deliberat, abandonuri tehnice sau ploi torenţiale sunt câteva dintre elementele care au influenţat decisiv stabilirea campionilor mondiali în ultima etapă a unui sezon de Formula 1. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 30 iulieTop 10 circuite de Formula 1 după numărul de curse găzduiteŞase circuite care au debutat în Formula 1 în anii '50 continuă să fie prezente şi astăzi în calendarul competiţional, iar cel mai "proaspăt" a fost construit în 1986. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 23 aprilieTOP 10: Echipele cu cele mai multe victorii consecutive în Formula 1McLaren, Ferrari, Red Bull şi Williams domină topul echipelor cu cele mai multe victorii consecutive în istoria Formulei 1, însă Mercedes s-ar putea infiltra în clasament în acest sezon. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 martieTop 10: cei mai tineri piloţi care au câştigat puncte în Formula 1Daniil Kvyat este cel mai tânăr pilot care a câştigat puncte într-o cursă de Formula 1 şi domină un top în care astfel de performanţe au fost obţinute la vârste de numai 19 sau 20 de ani. Citeste tot
familia rosberg - cea mai jalnica