POVEŞTI AUTO: SEAT 600 - maşina care a motorizat Spania
Seat este marca care a motorizat Spania. Totul a început cu fabricarea sub licenţă a unui popular model la acea vreme: celebrul Fiat 600.
Seat este numele care a pus Spania pe roţi. Este singura marcă spaniolă de automobile, una tânără în comparaţie cu vârstele europene ale mărcilor de automobile. Seat a luat fiinţă în 1950 în Martorell, lângă Barcelona. Data de naştere oficială este 9 mai 1950, iar compania care a pus bazele mărcii auto spaniole purta numele Instituto Nacional de Industria (INI), un institut deţinut de statul spaniol. Numele SEAT este de fapt un acronim: Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo. Adică Societatea Spaniolă pentru Autoturisme.
Debutul
Marca spaniolă a debutat timid, abia la trei ani după înfiinţare reuşind să producă primul automobil. Automobilele produse era asamblate sub licenţă Fiat, fiind practic modele Fiat cu siglă Seat. Un sistem cumva similar cu cel al modelelor Renault 8 şi 12 produse în România sub sigla Dacia în anii '60-'70. Primul model pe care spaniolii l-au asamblat a fost Seat 1400, bazat, bineînţeles pe un automobil Fiat. Impactul nu a fost imediat, Seat 1400 fiind considerat scump de spaniolul de rând. Seat îşi dădea seama că avea nevoie de un automobil mai mic şi mai abordabil dacă dorea să vândă volume mai mari.
SEAT 600 - deschizătorul de drum
În 1957, Seat lansează modelul 600, bazat pe celebrul Fiat 600, un model extrem de popular în Italia. Seat 600 se dovedeşte a fi un succes datorită dimensiunilor mici, dar mai ales mulţumită preţului mult mai abordabil. Practic, Seat 600 avea să devină maşina care va motoriza Spania după război.
La lansare un Seat 600 costa 63.000 pesetas, echivalentul actual al 379 euro sau 330 lire sterline. Un preţ abordabil, care a permis multor familii spaniole să îşi cumpere prima maşină. Seat 600 este automobilul pe care cei mai mulţi dintre şoferii mai în vârstă de astăzi din Spania şi-l aduc aminte drept maşina pe care au învăţat să conducă.
Seat 600 intra în producţie în 1957, echipat cu un motor de 633 cmc ce dezvolta 18 CP. Acest model a fost fabricat timp de şase ani, ulterior motorul fiind upgradat la 767 cmc, ceea ce a însemant o creşterea a puterii la 25 CP şi mai târziu la 28 CP pentru versiunile D, E şi L-Especial. Aceste versiuni au fost produse încă 10 ani, ceea ce înseamnă că Seat 600 a fost fabricat timp de un deceniu şi jumătate ani. Ultimul exemplar a ieşit de pe linia de asamblare în 31 iulie 1973, Seat fabricând în total 800.000 de unităţi.
Caroseria modelului 600 a rămas practic neschimbată de-a lungul celor 16 ani de fabricaţie. Cu o excepţie: modificarea sistemului de deschidere a uşilor. Iniţial, Seat 600 folosea portiere opozante, dar sistemul a fost schimbat în 1970 cu portiere cu deschidere normală. Seat 600 măsura doar 3.3 metri lungime, ceea ce îl făcea extrem de manevrabil în spaţii înguste. Teoretic chiar şi cinci oameni puteau lua loc în maşină, dar la nevoie intrau şi mai mulţi. În plus, simplitatea motorului şi a maşinii în sine o făceau uşor de reparat în caz că ceva se defecta.
Motorul nu a suferit prea multe modificări de-a lungul timpului. De la cei 18 CP dezvoltaţi iniţial, puterea a crescut la 20 şi apoi la 25 CP. Modelul Seat 600 L-Especial avea să aibă un motor de 28 CP datorită unei compresii mai bune. Acest model avea un interior de calitate mai bună, cu tapiţerie din pluş şi volan cu imobilizator mecanic.
Performanţe în ton cu vremurile
Performanţele lui Seat 600 erau în pas cu vremea sa. Putea atinge o viteză maximă de 115 km/oră şi putea parcurge un kilometru în 45.5 secunde cu start de pe loc. Consumul pe care îl înregistra un Seat 600 era de aproximativ 10 litri/100 km în oraş şi 6.5 litri/100 km la drum lung. Modelul 600 avea să devină atât de popular în Spania, încât una din patru maşini vândute în Peninsula Iberică era un Seat 600 în anul de graţie 1970.
Seat a creat chiar şi o versiune aparte, diferită de licenţa Fiat. A fost botezată Seat 800 şi era practic un Seat 600 cu patru portiere. Această versiune a fost lansată în 1963. Primul model de sine stătător Seat, fără nici un fel de influenţă Fiat, a fost Seat 1200 Sport, prezentat în 1975. Acest model avea să marcheze independenţa mărcii spaniole. 1200 Sport a devenit ulterior 1450 Sport, model ce a intrat în vocabularul popular sub denumirea "Bocanegra", datorită benzii negre care orna tot botul maşinii.
Urmaşii
Revenind la modelul Seat 600, acesta a avut parte de o serie de urmaşi în linia de modele Seat. În paralel cu modelul 600, Seat a introdus în fabricaţie şi modelul 850, o clonă a modelului Fiat cu acelaşi nume. Lansat în 1966 în variantă cu două portiere, Seat a aplicat apoi aceeaşi reţetă ca şi în cazul modelului 600: a dezvoltat o variantă cu patru uşi, lansată în 1967.
Modelele 600 şi 850 aveau să fie înlocuite în 1974 de noul Seat 133. Şasiul şi motorul erau păstrate de la defunctul 850, dar caroseria era împrumutată de la mult mai modernul Fiat 126. Seat 133 nu s-a bucurat însă de succesul predecesorilor săi, având mari probleme cu supraîncălzirea motorului amplasat în spate. Seat 133 a fost apoi înlocuit de modelul Panda, o nouă licenţă Fiat vândută sub sigla Seat. Panda a fost lansat în 1980 şi a fost asamblat în uzinele din Pamplona şi Barcelona.
În 1986, Panda avea să treacă printr-un facelift important, iar numele îi era schimbat în Seat Marbella. Prin această rebotezare, Seat marca trecerea la nume de localităţi spaniole ca denumiri pentru modelele proprii. Seat Marbella avea să se bucure de succes şi a rămas în producţie până în 1998. Avea să fie înlocuit de mult mai modernul Seat Arosa, primul model de clasă mini creat sub noul proprietar ală mărcii spaniole, grupul Volkswagen. Seat Arosa era construit pe aceeaşi platformă cu Volkswagen Lupo. În 2004, Arosa a ieşit din producţie, Seat renunţând la modele de clasă mini până în 2011, când a lansat actualul Seat Mii.
foarte frumos, multumim pentru articol.