POVEŞTI AUTO: Emil Jellinek, omul Mercedes

Publicat miercuri, 29.01.2014 12:44 de Dragoș Băltățeanu

Emil Jellinek, un om de afaceri de succes, a fost unul dintre clienţii care a împins marca Daimler la începuturile sale, cerându-le inginerilor automobile mai performante. Mai mult, fiica lui Jelinek a dat numele unui brand de succes: Mercedes.

Pasionat de automobile încă de la început. Sună a clişeu, dar în cazul unui Emil Jellinek este adevărat şi mai mult decât atât. Pe la începutul secolului trecut, Emil Jellinek a fost un prosper om de afaceri. Avea să fie prezent atunci când se năştea automobilul şi devenea unul dintre primii oameni care a îmbraţişat rapid acest nou mijloc de transport. Mai mult, neamţul cu nume de ceh a dat numele unei mărci care astăzi este sinonimă cu termenul premium. Nume care a fost inspirat de fiica sa în vârstă de 10 ani, Mercedes Adrienne Ramona Manuela. Restul este istorie.

Cine a fost Emil Jellinek?

Emil Jellinek

Emil Jellinek s-a născut în 6 aprilie 1853 la Leipzig. Era fiul unui rabin austriac şi, deşi a crescut într-o familie de intelectuali, nu a fost prea atras de viaţa academică. A schimbat mai multe şcoli, s-a angajat la o companie de căi ferate, iar în final, cu ajutorul tatălui său, a intrat în diplomaţie. Ulterior, a devenit un puternic om de afaceri în industria tutunului şi în cea a asigurărilor, având birouri la Viena şi Nisa.

Jellinek a urcat toate treptele aristrocraţiei şi avea acces în cercurile unde se învârtea toată nobilimea bogată a Europei. Era un om energic, cu un stil de viaţă extravagant, mereu interesat de cele mai noi invenţii. În acest context, a fost atras încă de la bun început de un lucru care începea timid să îşi facă apariţia pe drumurile încă dominate de trăsuri ale Europei. A fost martor la naşterea automobilului şi şi-a dorit încă de la început o asemenea "trăsură motorizată". Gottlieb Daimler şi Carl Benz inventau automobilul în 1886, iar Jellinek devenea instant un admirator al acestei noi forme de transport. Prima sa încercare de a deţine un automobil a fost un De Dion cu trei roţi, pentru ca apoi să achiziţioneze un Benz Viktoria, model lansat pe piaţă în 1893.

Emil Jellinek la volanul unui perfomant Daimler de 16 CP

Jellinek avea să devină cel mai bun, dar, în acelaşi timp, şi cel mai dificil client al celor doi inventatori. Când a primit primul său automobil, în octombrie 1897, motorul cu doi cilindri dezvolta 6 CP, iar viteza maximă era de 24 km/oră. Jellinek avea să fie foarte dezamăgit de perfomanţele acestui Daimler şi le-a cerut constructorilor o maşină capabilă de 40 km/oră, o viteză incredibilă la acea dată. A mai comandat încă două maşini, iar presiunile sale aveau să forţeze practic compania Daimler Motoren Gesselschaft să construiască automobile mai performante. 

În 1898, două exemplare ale modelului Phoenix erau livrate către Emil Jellinek cu motoare cu patru cilindri de 8 CP. Erau primele automobile Daimler care foloseau motoare cu patru cilindri, iar între Jellinek şi Daimler începea o interesantă relaţie de afaceri. 

Jellinek avea să devină un client extrem de important pentru firma din Cannstatt. Îşi folosea maşinile la Nisa, unde erau văzute de aristocraţia locală. Pentru că "trăsurile fără cal" au fost bine primite, Jellinek avea să devină dealer independent. În acelaşi timp, continua să ceară inovaţii tehnice de la inginerul şef Daimler, un "anume" Wilhelm Maybach. A reuşit să îi convingă pe oficialii Daimler că viitorul înseamnă viteză şi eleganţă. "Dacă nu putem obţine mai mult de la un automobil faţă de ceea ce scoatem dintr-o trăsură, mai bine ne întoarcem la cai", spunea Jellinek.

Mercedes Jellinek

Pentru că şi-a dorit întotdeauna automobile performante, Jellinek nu a rămas indiferent la o noua ramură sportivă care a apărut odată cu automobilul. Cursele de maşini erau deja o realitate, iar Jellinek a vrut să participe la una din ele organizată la nisa în 1899. El şi-a înregistrat maşinile sub psudonim în cursă, o practică comună la acea vreme. A ales numele fiicei sale din prima căsătorie, Mercedes. Numele avea să prindă, mai ales în cercul noilor motorişti, deoarece era uşor de reţinut şi suna plăcut. 


Mercedes 35 CP la cursa auto de al Nisa. La volan: Emil Jellinek

Daimler avea să cedeze presiunilor lui Jellinek şi, pe 2 aprilie 1900, avea să înceapă dezvoltarea unui nou motor mai puternic şi mai uşor. La recomandarea omului de afaceri, motorul avea să fie numit Daimler-Mercedes. Acesta urma să fie folosit de un automobil total nou, desenat de Wilhelm Maybach, iar numele Mercedes apărea astfel pentru prima dată în mod oficial. Jellinek plasa o comandă de 36 de automobile la preţ de fabrică, iar profitul era împărţit cu producătorul. Comanda sa valora 550.000 de mărci, o sumă imensă pentru începutul secolului. Jellinek îşi cumpăra astfel un loc în consiliul director Daimler şi toată lumea avea să vorbească în curând despre "maşinile Mercedes".

Un an mai târziu, în 1901, la Săptămâna Vitezei, noile maşini Mercedes de 35 CP au creat furori. Erau automobile în adevăratul sens al cuvântului, inginerul Maybach renunţând la conceptul de trăsură motorizată. Noul automobil avea o formă individuală, o siluetă modernă. Noile modele erau superioare celorlalte automobile, reuşind să obţină primele locuri în cursele Nisa-Aix-Salon-Nisa, dar şi pe urcarea Nisa-La Turbie. Paul Meyan, secretarul general al Automobil Clubului Francez nota momentul cu o frază memorabilă: "Am intrat în era Mercedes".

Succesul obţinut în curse s-a tradus prin comenzi nemaiîntâlnite, întreaga producţie până în 1904 fiind vândută. În 23 iunie 1902, numele Mercedes avea să fie oficializat ca marcă înregistrată, iar din 26 septembrie 1902 a devenit patent legal. Îmbătat de succes, Emil Jellinek a cerut şi primit dreptul de a îşi schimba numele în Jellinek-Mercedes în iunie 1903, la vârsta de 50 de ani. Din acel moment, a început să se semneze ca E.J. Mercedes. 

Emil Jellinek la volan

Automobile electrice la 1900

Chiar şi după intrarea lui Jellinek în consiliul director Daimler, acesta a continuat să fie extrem de pretenţios şi să ceară mereu performanţe mai bune pentru automobilele produse. Daimler avea să se sature de această atitudine în 1906. Atunci, datorită cifrelor de vânzări din ce în ce mai mici, a decis să rupă relaţia de business cu Jellinek. DMG dorea reorganizarea sistemului de vânzări, iar Jellinek a fost însărcinat cu găsirea de noi oportunităţi

Jellinek să iniţieze două companii auto noi. Una dintre ele avea sediul în partea nouă a oraşului Viena şi avea ca scop crearea de automobile cu propulsie electrică cu motoare încorporate în roţiile spate după sistemul Lohner-Porsche. Jellinek avea chiar să îl angajeze pe Ferdinand Porsche ca designer şef. Însă acest tip de automobile nu au fost primite pra bine pe tânara piaţă auto din Europa. Motorul pe benzină devenise deja foarte popular şi practic, astfel că automobilele electrice nu erau suficient de atractive. O poveste care ne este familiară din nou astăzi.

Automobilul Maja a fost ultima încercare a lui Jellinek în industria auto.

Jellinek avea să încerce din nou în 1907 cu un nou automobil, de data această cu motor pe benzină. Maşina purta denumirea Maja, după numele unei alte fiice, Maja Andree. Acest automobil fusese desenat de Ferdinand Porsche, iar posterele îl numeau sora automobilelor Mercedes. Răspunsul pieţei a fost încă o dată slab, iar Jellinek nu a putut susţine afacerea. Dezamăgit, acesta a părăsit compania Austrian Daimler Motoren Gesselschaft şi şi-a reluat cariera în diplomaţie, dar aceasta avea să fie întreruptă brusc de izbucnirea primului Război Mondial. Jellinek nu vedea finalul războiului. A murit pe 21 ianuarie 1918 la Geneva, la vârsta de 64 de ani. 

Deşi nu toate proiectele lui Emil Jellinek în domeniul auto au avut succes, industria îi rămâne îndatorată pentru contribuţia sa iniţială. A fost unul dintre primii clienţi ai modelului Simplex din 1904, pentru care Jellinek a construit o luxoasă caroserie custom, creând astfel precursorul Clasei S de astăzi. Iar faptul că a dat industriei un nume atât de legendar precum Mercedes este deja o amprentă care nu poate fi ştearsă din istoria industriei auto. 

Mercedes în Mercedes

Mercedes Jellinek

În momentul în care Jellinek a propus numele fiicei sale, aceasta avea 10 ani, iar istoricii auto s-au întrebat mereu dacă Mercedes Jellinek a condus vreodată un Mercedes. Ei bine, câteva imagini noi cu fata omului de afaceri descoperite de curând de arhivele Mercedes-Benz fac lumină asupra acestui subiect: o fotografie datată în jurul anului 1910 ne-o arată pe Mercedes Jellinek la volanul unui Mercedes de Grand Prix din 1906. Mercedes într-un Mercedes.

Mercedes Jellinek la volanul unui Mercedes din 1906.
  • Paula O, miercuri, 29.01.2014 15:40

    Multumim Dragos pentru povestioara! ;)

  • Inexo-cuantic, miercuri, 29.01.2014 17:16

    O istorie relatata cu multa pasiune in suflet. Felicitari automarket si multumim. Le urez succese celor de la Mercedes! Sa auzim numai de bine !

  • inexorabil, miercuri, 29.01.2014 17:16

    Toate mărcile de tradiţie împărtăşesc un trecut grandios, dar zece entităţi speciale marchează istoria auto, sub forma unui Bildungsroman: Daimler-Benz, Porsche (incluzând Auto Union şi VW), MAN, Ferrari, Lancia, Volvo, Harley-Davidson, Ford, Chrysler şi, evident, GM! Dozele de tumult par ridicate în aceste zece direcţii, de aceea retrospectivele lor sunt cu atât mai savuroase...

  • Sorin, miercuri, 29.01.2014 20:05

    Daca ne mai uitam pe acest site si in topurile de putere, cuplu , 0-100 km/h , etc in care Mercedes are primele 6-7 locuri din 10....no coment...dar " toti ceilalti vin din urma" ...de asta am ales si eu Mercedes....

  • Inexo-cuantic, miercuri, 29.01.2014 20:06

    inexorabil, Nu fi naiv, Si Jaguar impartaseste o traditie cu trecut grandios. Sa nu uitam inovatiile aduse de Jaguar in domeniul auto, sau acum multe decenii cand era singura marca care oferea un competitor in segmentul limuzinelor full size pt S class. Sa nu uitam Rolls Royce, Bentley, Rover, Land Rover, toate sunt fantastice. Pe langa faptul ca mai exista si altii gen Mitsubishi, Suzuki, Datsun, Mazda, Renault. Pana si Dacia impartaseste o traditie cu trecut grandios.Deci avem de unde alege stimate consilier ''local'' al lui Buick. Sa auzim numai de bine!

  • Inexo-cuantic, miercuri, 29.01.2014 20:57

    Luati si gustati putina istorie si cultura auto dragilor http://en.wikipedia.org/wiki/Range_Rover Sa auzim numai de bine !

  • Scorpionul.negru, miercuri, 29.01.2014 22:12

    Foarte frumos acest articol. Mi-a placut mult si va felicit pt. asta. Ar fi bine sa faceti o rubrica undeva pe site (langa Test Drive de ex.) cu o scurta istorie a fiecarei marci daca se poate.

  • onNy, miercuri, 29.01.2014 22:49

    mercedes tatal lor :X

  • mowgli, joi, 30.01.2014 00:55

    @inexorabil Alfa Romeo? Fiat? Skoda? BMW?

  • inexorabil, joi, 30.01.2014 12:47

    @mowgli, enumerarea mea nu presupune dispreţuirea, ignorarea sau minimalizarea altor mărci importante! Eu n-am întocmit un "top 10" al celor mai frumoase evoluţii în timp, prin care să mă arăt sfidător la adresa altor firme; pur şi simplu este opinia mea, şi anume că aceste zece companii au traversat cele mai captivante momente (prin comparaţie cu celelalte, evident). "Über alles", epopeea cea mai sinuoasă, care să te ţină cu sufletul la gură, o consider pe cea a lui...Audi. Mă mir că până acum nu s-a turnat un film retrospectiv elocvent, care să spargă box-office-ul. Aşadar, nu era cazul să-mi atragi atenţia, fiindcă trebuia să-ţi dai seama de acest truism: textul meu de mai sus jonglează cu cel mai pur subiectivism! Poate ţi s-a părut o aiureală gestul meu, dar mi-l asum integral, este al meu, ştiu să mă judec singur, la o adică! Normal că apreciez şi trecutul lui BMW, şi al Alfei, şi al Skodei. Referitor la bijuteria Cehiei, nu voi uita niciodată impactul pe care l-au avut asupra mea, în copilărie, două modele extraordinare: 100 şi 120 (mai ales prima). Mă fascinau motorul aşezat în spate şi tracţiunea spate. Să-ţi spun drept, mulţi români iubeau Skoda, ba chiar mai intens decât pe autohtona Dacie! 100 rămâne cea mai simpatică maşină pe care am întâlnit-o vreodată!! Parcă ar fi fost creată pentru oameni smeriţi, blajini şi darnici. Las' că o voi include în topul meu de cont. Astăzi însă, fiind "prelucrată" de imperiul VAG, Skoda nu mai "emană" acelaşi farmec (cel puţin nu în accepţia mea!). Poate de aceea - de atâta decepţie - am "uitat" să-i acord lui 100 onorul cuvenit...

  • Inexo-cuantic, joi, 30.01.2014 13:45

    onNY, ce vrei sa spui prin ''tatal lor'' ? Fii mai explicit te rog. Sa auzim numai de bine.

  • mowgli, joi, 30.01.2014 14:23

    @Inexorabil amice, nu-i nevoie sa fii atat de defensiv fata de ce am scris eu. Nu te-am acuzat si nici macar n-am insinuat ca nu ai cunoaste sau ca sfidezi alte marci, nici vorba, voiam sa stiu motivul pentru care ai inclus unele si exclus altele crezand ca poate nu stii despre istoria Skoda despre care s-a facut un documentar, a fost prezentata la Top Gear etc. Nu te desconsider, dar putina lume stie asta, nu stiam nici eu anul trecut cu rusine recunosc. Mai degraba voiam ca si altii sa vada ca sunt si alte marci cu o imensa instorie Alfa Romeo de exemplu, deci nu o lua ca pe ceva personal. Stiu ca ai si tu "inamicii" tai pe aici pe site, eu nu sunt unul dintre ei ;) Toate cele bune si keep 'em posts comin'