POVEŞTI AUTO: 40 de ani de la lansarea lui Citroen CX
Citroen CX este un model legendar din gama constructorului francez. A dus mai departe stilul şi confortul modelului DS şi rămâne unul dintre cele mai populare modele Citroen din istorie.
În 1974, la Salonul Auto de la Paris, Citroen prezenta publicului modelul CX. Cu un design avangardist, specific mărcii Citroen în acea perioadă, CX dorea să ducă mai departe moştenirea lăsată de deja legendarul DS. Avea să-şi câştige repete reputaţia de cel mai confortabil automobil produs de către Citroen şi ulterior era considerat de către fanii mărcii drept ultimul Citroen adevărat, fabricat înainte de era când Peugeot a început să controleze marca franceză.
Design
Citroen CX este opera designerului Robert Opron. Acesta a desenat o berlină în două volume, lungă de 4.63 metri. Partea din spate foloseşte o aşa-numită coadă Kamm, un element de design care implică tăierea bruscă a liniilor fluide. Inspirat din liniile predecesorului său, modelul DS, noul CX a păstrat suspensia hidro-pneumatică pentru un confort deosebit. Citroen CX avea suspensie autoreglabilă, direcţie care îşi ajusta demultiplicarea în funcţie de viteza de deplasare şi renunţa la manetele pentru cel de la volan în favoarea unor butoane care puteau fi acţionate fără ca şoferul să ridice mâna de pe volan. Dacă aceste comenzi vi se par familiare, atunci v-aţi aflat la un moment dat la volanul unui Oltcit. Pentru că modelul asamblat sub licenţă Citroen la Craiova folosea un sistem similar pentru acţionarea farurilor, ştergătoarelor şi a semnalizatoarelor.
Motorizări
Deşi Citroen a dorit iniţial să-şi doteze noul model cu un motor rotativ, dezvoltarea acestuia s-a dovedit problematică şi s-a renunţat rapid la el. Astfel, la lansarea din 1974, Citroen CX folosea motorul pe benzină de 2.0 litri moştenit de la DS, dar montat transversal. Acest propulsor dezvolta 103 CP, iar pentr cei care doreau ceva mai multă putere exista versiunea CX 2200, dotată cu motor de 2.2 litri şi carburator dublu corp care oferea 114 CP.
CX-ul avea să fie îmbogăţit constat de-a lungul carierei sale cu noi versiuni de motorizare. În 1977 a primit un motor cu injecţie de benzină de 2.4 litri, ceea ce făcea din CX una dintre cele mai rapide maşini construite în Franţa la acea vreme. CX a fost, de asemenea, primul model Citroen care a folosit un propulsor diesel. Acesta a venit în 1976, sub forma unui motor de 2.2 litri. Cel mai rapid CX avea să sosească în 1984, când a fost lansată versiunea 25 GTi Turbo. Aceasta putea atinge o viteză de top de 220 km/oră.
Design futurist, probleme pământeşti
Citroen CX arăta ca aterizat dintr-un film SF la lansarea din '74, dar asta nu înseamnă că era un automobil perfect. Primele unităţi produse nu aveau asistare pentru direcţie şi asta îl făceau dificil de manevrat. În plus, cei patru metri şi jumătate lungime ridicau probleme la manevrele în spaţii înguste. Apoi, fiabilitatea s-a dovedit a fi slabă iar costurile de întreţinere mari. Citroen CX avea să-şi atragă repede reputaţia de automobil scump de întreţinut, iar în timp au început să apară diverse probleme tehnice. Ironic este că problemele nu apăreau neapărat la sistemele complexe ale maşinii, ci la elemente relativ simple: electromotor, conexiuni electrice, balamalele portierelor, rugină. Abia în 1981 Citroen a oferit o caroserie garantată împotriva ruginii. În ciuda problemelor, Citroen CX avea să fie aleasă Maşina Anului în Europa în anul 1975.
Citroen CX avea să fie apreciat şi de oficialităţi, fiind folosită de Jacques Chirac şi chiar de şefii de stat din Republica Democrată Germania. Aceştia au apreciat varianta Prestige, care era cu 25 cm mai lungă faţă de CX-ul normal. Pentru cei cu nevoie de spaţiu mai ridicat, Citroen a fabricat şi o versiune Estate. CX-ul a fost popular şi ca vehicul utilitar, fiind convertit în ambulanţă.
În ciuda problemelor de fiabilitate prin care a trecut, Citroen CX a atras clienţii şi fost un succes pentru marca franceză, fiind vândute peste 1.2 milioane de unităţi între 1974 şi 1991. Forma alungită avea să fie păstrată şi de către modelul care l-a înlocuit în 1989, Citroen XM.
tin minte ca eram mic copil cand am vazut cx-ul. arata a ozn; de altfel atat cx cat si xm mi s-au parut impresionante cand le-am vazut, la vremea lor