Multijet al patrulea
Dupa 1.3, 1.9 si 2.4 Multijet, a venit randul atragatorului 1.6 Multijet sa isi faca aparitia. Verdict: performante de varf, consum cuminte si Euro 5 la purtator!
Daca italienii se pricep la ceva in materie de masini, atunci acel “ceva” se numeste design. Este un lucru unanim recunoscut, iar reteurile estetice au fost atat de putine in decursul anilor incat au fost trecute cu vederea extrem de repede. Si totusi, ultimii ani – iar aceia dintre noi care sunt apropiati de tehnologie ar putea impinge bariera pana la mijlocul anilor ’80 – au facut ca italienii, si in special cei de la Fiat, sa isi asume un rol foarte important in industrie prin dezvoltarea motoarelor diesel.
S-a inceput cu Croma TDI (1986), primul motor diesel cu injectie directa din lume, si s-a continuat, 11 ani mai tarziu, cu Alfa Romeo 156 JTD, o tehnologie care la acea ora venea cu noutati de top: consum scazut cu 15% si performante cu 12% mai bune decat ale unui diesel obisnuit. A urmat, in 2002, un moment foarte important: lansarea lui 1.9 Multijet 16v, serie continuata mai apoi cu 1.3 Multijet (2003) si cu putrernicul 2.4 Multijet 20v (2004). Vorbim de motoare diesel turbodiesel cu prestatii excelente si consumuri foarte bune care sunt atat de apreciate incat nu exista partener de afaceri al celor de la Fiat care sa nu isi fi dotat cateva modele din gama cu propulsoarele create de italieni.
Ei bine, daca pana acum totul se reducea la performante de top, Fiat schimba foaia si lanseaza al patrulea episod al gamei Multijet, acesta punand accent si pe ecologie. Este vorba de doua versiuni ale motorului de 1.6 litri Multijet (105 si 120 de cai putere), care egaleaza practic in performante o unitate cu cilindree mai mare (1.9 Multijet) reusind in acelasi timp sa revolutioneze piata prin consum si caracteristici tehnice. Primul model care face cunostinta cu noile 1.6 Multijet de 105 si 120 de cai putere este recent lansatul Fiat Bravo, Automarket fiind invitat la lansarea oficiala a celor doua noi motorizari, la sfarsitul saptamanii in Torino.
De ce a fost ales Bravo? Pentru ca este unul dintre bastioanele succesului Fiat din ultima perioada: in primul an, prognozele de 70.000 de unitati vandute au fost spulberate, comenzile ferme acontate de Fiat ridicandu-se dupa primele opt luni de cariera a modelului la 120.000. Elementul care ridica semne de intrebare – in sensul placut al cuvantului – cand vorbim de noul 1.6 Multijet este cuplul motor. OK, cei 120 de cai putere vor face ca actualul 1.9 Multijet 8v de 120 de cai sa zboare in curand din oferta, insa ce spuneti de cei 300 Nm (280 in versiunea de 105 cai) disponibili inca de la 1400 rpm? In momentul in care seful Fiat a prezentat aceste data in cadrul conferintei de presa care a precedat testul, jurnalistii europeni prezenti la Torino nu au facut decat sa ridice spranceanele si sa astepte cu interes momentul adevarului, cel in care Bravo 1.6 Multijet urma sa isi arate cu adevarat fata in test drive. Celelalte elemente prezentate nu au facut decat sa ridice curiozitatea: noul motor beneficiaza doar de cutii cu sase trepte, pe toate versiunile de echipare. Nu vorbim de o alta transmisie fata de cea regasita pe 1.9 Multijet, aceasta fiind insa revizuita si imbunatatita subtil de catre inginerii italieni. Rezultatul se simte inca din start: treptele urca si coboara mai usor iar schimbarea vitezelor are loc mai fin.
La volan, Bravo 1.6 Multijet nu se diferentiaza cu mult de versiunea 1.9 in termenii dinamicii si ai performantelor. Mai mult, cifrele chiar lucreaza in avantajul noului motor, viteza maxima a acestuia fiind de 196 km/h (+1 km/h fata de 1.9 Multijet 120 CP), in timp ce consumul mediu mixt scade sensibil (de la 5.3 litri la 4.9 litri/100 km). Chiar daca aceste cifre sunt cele oficiale si rezultate in urma testelor de laborator, va putem confirma diferenta chiar si in cazul unui condus normal, pe autostrada, in oras si pe drumuri de munte, adica prin toate formele de trafic prin care ne-a condus traseul de test gandit de Fiat la Torino. Versiunea de 105 cai putere, care va deveni implicit si cel mai vandut diesel pe Bravo in urmatoare luni, se descurca foarte bine la nevoie, cuplul disponibil inca de la turatii joase reusind sa faca fata cu brio provocarilor unor depasiri in regim de urgenta.
1.6 Multijet il bate insa pe omologul sau de 1.9 litri clar la capitolul ecologie: noul propulsor lansat de Fiat reuseste, in cazul ambelor versiuni (105 si 120 de cai putere), sa intruneasca deja normele de poluare Euro 5, obligatorii pentru masinile noi in Uniunea Europeana incepand cu 2009. Cu ce ne ajuta pe noi asta? Ei bine, in momentul lansarii noilor motorizari in Romania (sfarsitul lui martie-inceputul lui aprilie 2008, conform declaratiilor oficialilor Fiat), cei care vor alege noul 1.6 Multijet vor scapa complet de plata taxei de prima inmatriculare, rebotezata recent taxa de mediu. Fiat Bravo este, de altfel, primul model din segmentul sau care reuseste performanta de a se incadra in normele Euro 5, cu ceva timp inainte ca acestea sa devina obligatorii.