Atac la varf
Hyundai Veracruz isi propune sa se bata cu mai-marii segmentului SUV-urilor cu gabarit ridicat. Veste buna este ca modelul coreean reuseste sa intre in lupta. Ramane de vazut cate runde castiga.
Coreenii au demonstrat, in nenumarate randuri, ca se pricep la SUV-uri. Daca modelele de clasa compacta si cele medii trec pe un plan second atunci cand un iubitor al acestor segmente se hotaraste sa isi cumpere masina, lucrurile stau cu totul altfel in cazul SUV-urilor. Atunci cand romanii se hotarasc sa faca marele pas spre SUV-uri, doua dintre optiunile de baza pe care le iau acestia in considerare sunt Santa Fe si Tucson. Mai mult, daca ne oprim in poarta “fratilor” de grup de la Kia, Sportage merita subliniat si el ca fiind unul dintre modelele care au generat, acum cativa ani buni, apetitul natiei pentru modele de teren cu pret accesibil.
Sa revenim insa la Hyundai, care din aceasta pozitionare interesanta pe piata a devenit, pentru o perioada indelungata, liderul segmentului in Romania. Santa Fe si Tucson s-au vandut ca painea calda, reusind recorduri care au generat pagube mari in vistieria celor care incercau sa se bata cu modelele coreene. In peisaj exista, pana nu demult, si Terracan, extrema superioara a SUV-urilor Hyundai, un off-roader de clasa superioara care se batea cu mai marii segmentului. Este adevarat, respective clasa inseamna un nivel financiar mai ridicat, astfel ca cei care se puteau orient ape piata spre Terracan preferau marci ceva mai germane pentru a-si astampara foamea de aventura.
Terracan nu mai exista insa, locul in gama Hyundai fiind, pana acum cateva zile, gol. Asta pentru ca in pozitia destinata lui Terracan a aterizat, via Salonul Auto de la Paris, o aparitie interesanta in gama. Este vorba de Veracruz, asa cum este cunoscut el in SUA, sau ix55, asa cum se numeste el in Europa. De aceasta data, celebra limba care “se citeste asa cum se scrie” le-a jucat insa o festa oamenilor de marketing de la Hyundai, care in pragul lansarii modelului in Romania si-au dat seama ca formularea “ix55” are mari sanse sa innoade limbile vorbitorilor de romana. Solutia a fost insa mai simpla decat in alte cazuri, deoarece SUV-ul mai avea un nume.
Sa-l primim, astfel, pe noul Veracruz in familia SUV-urilor din Romania. Da, stim, pe usa portbagajului a ramas “ix55”, insa asta nu face decat sa certifice apartenenta modelului la grupul European.
DESIGN
Noul Veracruz e masiv. Se vede ca apartine unei familii care a debutat in Asia, a trecut prin SUA si a venit de abia dupa un timp in Europa. Dumensiunile sale sunt ridicate, insa forma este studiata astfel incat modelul sa nu para prea “contondent”. Designul nu este atat de atragator precum cel al rivalilor ML si X5, de exemplu, insa liniile sale fluide si formele frontale il recomanda ca fiind un model prietenos mai degraba decat unul rau si violent. Liniile se incadreaza in designul de era noua al celor de la Hyundai, fara a avea intentii “haiducesti”. Un SUV cuminte, asadar, care nu te lasa sa vezi din afara ce are inauntru.
INTERIOR
In habitaclu, surpriza. Nu ai nicio problema de acomodare, iar acest lucru se intampla din mai multe cauze, toate la fel de importante. In primul rand, materialele nu te lasa sa vezi ca te afli intr-o masina coreeana. Si fraza precedenta le este deidcata celor care sustin cu fermitate faptul ca originea conteaza. In Veracruz, toate par puse foarte bine, iar materialele care te inconjoara reusesc sa iti induca un sentiment interesant. Plansa de bord se aseaza in fata ta intr-o aliniera aproape militareasca, fiecare buton si fiecare comanda fiind gandite inainte de a fi asezate in locul lor.
Elemente ca buzunarul extensibil al usilor, oglinda panoramica retractabila, compasul electronic integrat in oglinda sau parasolarele cu “prelungitor”, in cazul in care soarele te deranjeaza din unghiuri inedite, sunt alte dovezi ale faptului ca Hyundai nu a “crescut” un SUV de gabaritul lui Veracruz doar pentru a-l arunca cu ochii inchisi pe piata. Filiera americana pe care vine modelul coreean isi face insa simtita prezenta prin faptul ca portul USB - un "must" in industria auto recenta - este completat de posibilitatea conexiunii unui iPod, pentru ca tehnologia sa ajunga la varful actual. Peste toate insa troneaza levierul cutiei automate de viteze, prima transmisie de acest tip cu sase rapoarte fabricata vreodata de Hyundai.
MOTORIZARE
Veracruz are un singur motor disponibil in gama, fapt care, de altfel, a usurat munca jurnalistilor prezenti in varful muntilor din jurul Vaii Prahovei, locul in care Hyundai Romania a organizat testul de presa al modelului. Este vorba de turbodieselul V6 CRDi de 3.0 litri care scoate 240 de cai putere, una dintre cele mai puternice oferte pe motorina existente la aceasta ora pe piata. Motorul se impaca destul de bine cu cutia, raspunsul acesteia fiind destul de rapid. E un element pozitiv, mai ales avand in vedere faptul ca asistam la un pionierat in domeniu. Gabaritul ridicat al masinii face insa ca Veracruz sa pacatuiasca la sprint, treptele inferioare lasand impresia ca sunt utilizate exclusiv pentru a porni “animalul” de 2.3 tone de pe loc. Sentimentul se pierde insa incepand cu treapta a treia si de la 1800 rpm, atunci cand cuplul de 450 Nm isi face simtita prezenta.
Totusi, oficialii Hyundai sustin ca Veracruz reuseste un 0-100 km/h in doar 10.3 secunde, o valoare mai mult decat acceptabila pentru gabaritul modelului. Consumul la drum lung se situeaza in jurul valorii de 8.5 litri/100 km, o cifra acceptabila si care indeplineste asteptarile fiecaruia.
Desi nu exista incade la lansare, versiunea pe benzina a lui Veracruz isi va face simtita prezenta incepand cu anul viitor, motorul V8 de 3.6 litri promitand multe.
COMPORTAMENT
Suspensiile lui Veracruz nu revolutioneaza tehnologiile actuale, insa nici nu fac parte dintr-o epoca uitata. Se comporta corect, abil si sunt indreptate mai degraba spre confort decat spre o rulare in ritm accelerat. E si normal: cele sapte locuri pe care le poate gazdui Veracruz scot in fata, in mare, o masina de familie, si nu una pentru care viteza este un scop. Viteza care, apropo, poate sa depaseasca cu putin 200 de kilometri pe ora.
Am reusit sa testam masina in conditii extrem de vitrege, intr-un viscol puternic asezonat de un start de zapada destul de serios, iar sistemul de tractiune integrala si-a facut bine datoria. Pachetul 4WD este bazat pe un sistem de senzori care imparte puterea catre cele doua axe preferential, in functie de nevoi si de aderenta. In cazul in care inteligenta artificiala nu reuseste insa sa faca fata, soferul poate comanda fara probleme, printr-o simpla apasare de buton, blocarea diferentialului. Iar cu 4WD Lock, totul pare mai usor. E adevarat, daca sunteti mai “pacifist” din fire nu veti avea nevoie de aceasta functie, masina reusind sa calculeze corect pasii pe care trebuie sa ii faca pentru a iesi de la ananghie. E bine insa sa stii ca undeva, dedesubt, se afla o optiune in plus care nu te lasa la greu.
CONCLUZIE
Veracruz a fost, una peste alta, un companion interesant intr-un weekend la munte. Nu am iesit in evidenta, insa e sigur ca am iesit dintr-un peisaj hibernal fara nicio problema legata de masina pe care o aveam in test. Iar daca ma gandesc la faptul ca pretul lui Veracruz , indiferent de versiunea de echipare, nu trece peste 40.000 de euro, incep sa vad o amenintare reala pentru mai-marii segmentului. Trebuie doar ca grupul clientilor care isi doresc o astfel de masina sa indrazneasca.