Focusul pe Golf
Noul Renault Megane reuseste sa intre in segmentul compact cu un avantaj care pana nu demult parea imposibil pentru Renault: designul. Razboiul cu Golf si Focus se ascute.
Un test cu Renault Megane reprezinta un mesaj pentru romani. Ar putea sa inceapa, foarte bine, printr-un neaos "Draga frate" sau printr-un elevat "Stimate prieten". Pentru ca, indiferent de pozitia sociala din care fac parte, romanii cunosc, au condus, vad si simt un Renault Megane.
RADICAL SCHIMBAT
A treia generatie Megane reuseste sa te faca sa uiti de fiare de calcat. Formele initial bine intentionate ale generatiei a doua a lui Renault Megane au starnit reactii adverse in anumite cercuri, asemanarile cu ustensilele electrocasnice fiind cele mai la indemana criticilor. Ei bine, Renault a trecut la alt nivel o data cu lansarea celei de-a treia generatii a modelului sau. Practic, atunci cand au inceput sa deseneze noua masina, designerii francezi au stiut ca trebuia sa iasa un model atragator, plin de appeal, sexy, dinamic si placut ochiului. Si au facut-o. Spre deosebire de generatia precedenta, Renault a ales sa isi deosebeasca evident din punct de vedere vizual versiunile cu trei si cinci usi. Daca varianta cu cinci portiere a ramane un model clasic cu design imbunatatit, aplauzele merg, in mare masura, spre versiunea coupe, o masina care este imposibil sa nu iti atraga privirea atunci cand o vezi pe sosea. O masina care iese cu adevarat in evidenta si care te scoate in fata. Practic, Megane nu mai deloc ce era pana acum.
DESIGN REUSIT
Atunci cand vorbim despre design, o simpla privire aruncata asupra unei fotografii te convinge. Noua linie posterioara, partea anterioara complet regandita, un profil mult mai robust si masculin si o imagine generala dinamica si senzuala vin sa stearga indoielile din mintea celor pentru care Megane era un model ciudat. Da, modelul francez de clasa C reuseste sa se strecoare in grupul restrans al modelelor cu adevarat reusite din punct de vedere estetic si are de gand sa profite la maximum de acest lucru.
DETALII ESTETICE
Prima zi de test din Spania ne-a facut cunostinta cu versiunea hatchback a modelului francez. Cinci usi clasice pentru volum in vanzari. Acesta este motto-ul cu care noul Megane iese la vanatoare de Golf si Focus. Blocurile optice au primit o forma mult mai fluida, inlocuind farurile angulare ale generatiei precedente. Paradoxal, lipsa celor doua “nari” care incadrau sigla pe generatia precedenta si a unghiurilor drepte au dezvoltat o imagine mult mai dinamica a modelului. Pe capota se intind doua linii de forta iar blocurile optice arunca o nervura de-a lungul profilului masinii pana la stopuri, care incadreaza cea mai radicala schimbare la nivel estetic: partea posterioara.
Fundul bombat al generatiei trecute s-a transformat peste noapte intr-un spate atragator, cuminte, cu stopuri de forma neregulata. O schimbare de bun augur, o abordare diametral opusa fata de ceea ce oferea pana acum Megane. Bandourile laterale au fost si ele mutate de la nivelul taliei langa praguri, aceasta solutie dezvoltand o imagine mult mai curata si lina a profilului.
INTERIOR DE CLASA SUPERIOARA
Interiorul este si el interesant, cu linii preluate de pe fratele mai mare Laguna. Plansa de bord etajata si formele care tind spre trapez ale zonelor care contin comenzile importante sunt martorii acestei schimbari imprumutate. Partea de top a bordului a fost imbracata intr-o spuma pliuretainca placuta la atingere, feeling-ul butoanelor si comenzilor fiind de asemenea pozitiv. Practic, noul Megane este dovada vie a faptului ca elemente care odinioara faceau parte din dotarile de top ale berlinelor de clasa premium au devenit atat de comune incat pot fi incluse in lista standard a unui model popular de pe piata. Este si cazul comenzilor pentru sistemul de navigatie, care sunt asezate in jurul unui joystick pe consola centrala.
Una dintre schimbarile radicale fata de generatia anterioara este reprezentata de afisajul digital al vitezei, singurul cadran analog ramas in zona vizuala a soferului fiind turometrul. Volanul este simplu, comenzile fiind asezate, in stilul Renault, undeva dedesubt. Un element deranjant pentru cei care sunt nefamiliarizati cu acest moft al inginerilor francezi.
Un alt minus este reprezentat de lipsa zonelor in care poti aseza o sticla in habitaclu, comenzile sistemului de navigatie fiind asezate in locul in care, pe versiunea coupe, exista un decupaj rotund in acest sens. Cei pentru care ambianta sonora interioara reprezinta un argument in plus la achizitionarea unei masini se pot baza pe acelasi sistem audio al noului Laguna si pe cateva elemente care au rolul de a izola fonic habitaclul.
O mare parte dintre tentativele de abordare premium le-au iesit francezilor, singura problema – una minora insa – fiind regasita la nivelul trapei, care la viteze foarte mari scoate un zgomot usor, cauzat probabil de o neregularitate aerodinamica. Megane are cinci locuri, insa adultii pot conta pe patru dintre acestea in deplin confort. Asta pentru ca locul central de pe bancheta din spate este ceva mai ridicat decat celelalte, o persoana cu inaltimea mai mare putand avea probleme de adaptare. Renault se revanseaza insa la capitolul portbagaj, acolo unde noul Megane anunta 405 litri pentru versiunea hatcback si 377 pentru coupe. Cu mentiunea ca deschiderea hatch-ului in cazul variantei cu trei usi este ceva mai stramta, din motive legate de arhitectura exterioara a modelului.
DIESEL POWER
Motorul testat astazi pe soselele spaniole va reprezenta, mai mult ca sigur, una dintre optiunile de baza ale clientilor din Romania in momentul lansarii acestui model. Este vorba de unitatea dCi de 1.9 litri si 130 de cai putere cuplata la o cutie manuala cu sase trepte. Motorul reuseste sa ajunga la 300 Nm inca de la 1750 de turatii, cuplul fiind aliatul de nadejde al celui de la volan in cazul unor depasiri de urgenta sau atunci cand este nevoie de mai mult avant din partea masinii.
DEDESUBT SCHIMBAT IN BINE
Partea cea mai interesanta este insa reprezentata de directie si de suspensii. Sistemul de directie a fost recalibrat de inginerii Renault, acestia fiind pusi in garda de plangerile posesorilor de Megane 2 care sustineau ca directia este exagerat de asistata si ca nu iti ofera in niciun moment sentimentul de a fi stapan pe situatie. Ei bine, directia actuala este mult mai precisa si te ajuta cu informatii de prima mana, lucru observabil mai ales in virajele stranse, abordate cu aplomb. De altfel, misterul directiei mai “reale” a fost elucidat in conferinta de presa care a urmat, cand unul dintre oficialii Renault ne-a demonstrat faptul ca senzorii care sustin sistemul de directie sunt de patru ori mai exacti decat cei ai generatiei precedente. La acest lucru contribuie din plin si suspensiile, ceva mai rigide decat cele ale lui Megane 2. Am primit chiar asigurari ca cele ale versiunii coupe sunt insa mult mai sportive, fiind cu 19% mai rigide pe partea frontala si cu 10% pe trenul posterior.
CU DEDICATIE PENTRU ROMANIA
Trebuie spus ca soselele din Romania reprezinta o “amenintare” atat de reala pentru masinile europene incat Renault va continua sa ofere, special pentru tara noastra, masini cu suspensii ceva mai tari, pentru ca gropile rasarite pe soselele patriei sa nu atenteze la integritatea tehnica a lui Megane. Partea buna e ca inginerii francezi vor pastra de aceasta data garda la sol nemodificata, astfel incat imaginea dinamica nu va fi deloc afectata de pachetul de drumuri grele. Partea proasta este ca acesste schimbari ne priveaza de lansarea lui Megane in Romania pana in luna aprilie a anului 2009.
MANANCA ECHILIBRAT
Consumul mediu al modelului testat a ajuns la 8 litri/100 de kilometri, in conditiile in care o rulare in ritm sportiv lasa in urma 7.5 litri. In oras se ajunge la circa 10 litri/100 km, cifrele fiind insa corecte pentru motorul testat. Este foarte clar faptul ca abordarea unui stil de condus relaxat putand face minuni din punctul de vedere al consumului.
COUPE-UL ATRAGE
Chiar daca versiunea coupe nu ne-a trecut prin mana marti, fiind rezervata pentru partea de miercuri a testului, aceasta a reusit sa atraga privirile tuturor jurnalistilor prezenti la eveniment. Renault a incercat sa evidentieze mult mai apasat varianta cu trei usi a lui Megane, diferentele fata de hatchback fiind vizibile indiferent de partea din care privesti. Pe autostrada, formele dinamice ale partii frontale si prelungirile cromate ale blocurilor optice transforma noul Megane intr-o aparitie foarte brutala ca aspect. Spatele arcuit si profilul geamurilor laterale, preluat ca idee de pe precedenta generatie, formeaza o imagine extrem de dinamica si de fresh in ochii celor care privesc noul Megane Coupe.
Cele mai importante elemente care il diferentiaza pe acesta de versiunea hatchback sunt stopurile, preluate direct de la conceptul Fluence (care prefigura acum aproape un an noua generatie Megane), forma deja amintita a blocurilor optice anterioare, eleronul care apare in continuarea acoperisului si garda la sol ceva mai redusa decat a versiunii hatchback. Scaunele dispun si ele de o sustinere laterala ceva mai bine conturata in cazul coupe-ului, modificarile de ordin tehnic vizand, in continuare, suspensiile rigidizate si motoarele mai potente disponibile.
CEL MAI SIGUR MODEL DE PE PIATA (?)
Unul dintre elementele pe care oficialii Renault au tinut sa il sublinieze in fata jurnalistilor a fost faptul ca noul Megane va fi “cel mai avansat model de pe piata la capitolul Siguranta pasiva, indiferent de segment”. Un pariu care, spun unele voci, le-ar fi iesit francezilor. Rezultatul va putea fi vazut la sfarsitul acestei luni, cand EuroNCAP va publica cifrele testului de siguranta a noului Megane. Multi spun ca, odata cu publicarea acestor rezultate, Megane va deveni cel mai sigur model testat vreodata de organizatia independenta europeana, urmand sa primeasca maximum de puncte la majoritatea categoriilor de test. Va reusi noul Megane sa faca minuni? Rezultatul vine peste o saptamana.