Los Angeles devine primul oraş mare din lume cu toate semafoarele sincronizate. Şoferii: "E o uşurare imensă"
Cel mai mare oraş al statului american California a pus în aplicare un proiect a cărui dezvoltare s-a întins pe 30 de ani. Toate semafoarele sunt acum sincronizate, iar şoferii susţin că diferenţele sunt vizibile.
Semafoarele reprezintă una dintre principalele surse ale blocajelor din traficul mondial. Aparenta imposibilitate de a sincroniza funcţionarea acestora pe principalele bulevarde ale oraşelor mari face ca "dopurile" din trafic să devină un fenomen la ordinea zilei, iar efectele acestora - creşterea consumului maşinii, stress-ul psihologic, poluare şi timpul pierdut - vizează aproape orice şofer care a încercat să străpungă un oraş mare cel puţin o dată în viaţă. Şi chiar dacă recordurile absolute legate de durata blocajelor în trafic sunt departe de ceea ce experimentăm în România - în Beijing s-a ajuns în 2010 la un blocaj care a durat o lună din cauza unor reperaţii ale carosabilului planificate greşit - fiecare minut pe care îl petrecem în mijlocul celorlalte maşini ale oraşului reprezintă o sursă suplimentară de nervi. O listă a celor mai mari ambuteiaje v-a fost prezentată într-un articol dedicat de Automarket acum un an.
EXEMPLUL LOS ANGELES
Ei bine, în acest context de care nu scapă absolut niciun oraş mare al lumii, cei care conduc destinele oraşului american Los Angeles au reuşit să dezvolte recent primul sistem de semafoare corelate pe întreaga lungime a bulevardelor şi străzilor principale. Proiectul are deja efecte evidente printre şoferii care se declară extrem de mulţumiţi de fluiditatea traficului, iar timpii de transport au scăzut în unele părţi ale oraşului cu până la 12%.
"Pur şi simplu se vede cum maşinile circulă. E un lucru complet neobişnuit pentru Los Angeles, e o uşurare imensă", spune Michael Rose, un producător de film freelance citat de NBC.
Deşi realizarea acestui proiect are efectele scontate, dezvoltarea şi punerea sa în aplicare nu au fost atât de uşoare pe cât s-ar crede. Astfel, pentru a putea să coreleze toate semafoarele de pe suprafaţa oraşului - 1215 kilometri pătraţi, aproximativ cât suprafaţa judeţului Ilfov - oficialii care conduc destinele oraşului american au avut nevoie de nu mai puţin de 30 de ani şi de o investiţie de circa 350 de milioane de dolari (aproximativ 270 de milioane de euro). Spre comparaţie, Bucureştiul va investi exact aceeaşi sumă în doi ani (2013-2015) pentru faza a doua de dezvoltare a Staţiei de Epurare a Apelor Uzate de la Glina.
Proiectul a început oarecum întâmplător, în momentul în care organizatorii Jocurilor Olimpice din 1984 au sincronizat semafoarele din aria stadioanelor şi arenelor dedicate acestui eveniment. Pentru că efectul a fost pozitiv, autorităţile au anunţat startul dezvoltării proiectului pentru întreaga zonă locuită a oraşului Los Angeles şi a suburbiilor sale.
CUM FUNCŢIONEAZĂ?
După ce întregul sistem a fost pus la punct pe partea electronică şi computerizată, cu simulări în timp real ale traficului din oraş, pe lungimea străzilor şi bulevardelor din Los Angeles au fost postate indicatoare care arată viteza optimă cu care şoferii ar trebui să circule pentru a ca fluiditatea traficului să fie una cât se poate de ridicată. Proiectul a implicat şi montarea unei reţele complexe de camere video prin care inginerii pot regla din mers lucrurile atunci când, de exemplu, doar o zonă a oraşului este aglomerată.
Normal, există şi unele segmente orare în care reţeaua de bulevarde este, totuşi, supraaglomerată. "Vor exista şi perioade în care sistemul este pur şi simplu supraîncărcat. La orele de vârf, de exemplu, este pur şi simplu imposibil pentru şoferi să menţină viteze indicate pentru a parcurge distanţele spre casă sau spre birou fără a mai sta la semafoare. Dar, de acum, din ambuteiajele orelor de vârf se va ieşi mult mai repede", susţin experţii în trafic citaţi de NBC.
Capitala statului american California este Sacramento nu LA :)