FEATURE: Mărcile auto şi implicarea lor în fotbalul european

Publicat luni, 19.03.2012 18:58 de Dragoș Băltățeanu

Fotbalul este un sport vizibil și foarte popular. Asta îl face un instrument excelent de marketing. Iar companiile auto nu au cum să rateze ocazia de a se promova în faţa a sute de milioane de fani.

Fotbalul este cel mai popular sport din Europa şi din o mare parte a lumii. Şi pentru că meciurile de fotbal din primele ligi europene atrag zeci de mii de fani pe stadioane şi fac audienţe impresionante la televizor, lumea fotbalului a fost mereu un excelent intrument de marketing. Toate echipele importante au un sponsor principal şi o serie de parteneri. Marile stadioane poartă de multe ori numele unui sponsor. Cele mai bune exemple: Allianz Arena din Munchen sau Emirates Stadium din Londra.

Pentru a-şi face cunoscute produsele, marii producători de automobile s-au implicat mereu în fotbal. Majoritatea echipelor au un partener auto care le furnizează maşini pentru jucători şi pentru oficialii clubului. Volkswagen, de exemplu, deţine echipa de fotbal din oraşul german Wolfsburg, echipă ce joacă în Bundesliga. Mai mult, competiţiile importante din fotbalul european au actualmente parteneri din lumea auto. Champions League este susţinută de Ford de 20 de ani, iar Europa League are un parteneriat cu SEAT. Hyundai şi Kia au semnat anul trecut un contract cu FIFA prin care cei doi constructori vor fi partenerii tuturor Campionatelor Mondiale de Fotbal până în 2022. În plus, Hyundai este partenerul tradiţional al celor de la UEFA în cadrul Campionatelor Europene de fotbal.

 

Mărcile auto nu se mulţumesc doar cu sponsorizarea. Îşi iau fotbalişti celebri drept imagine de marcă. Acum doi ani, Lionel Messi de la FC Barcelona a devenit imaginea marcii chinezeşti Chery. Săptămâna trecută, cinci mari fotbalişti europeni au devenit ambasadorii Hyundai la Euro 2012, formând ceea ce constructorul din Coreea denumeşte oficial Echipa Hyundai.

 

Italia - Serie A

Italienii sunt mari amatori de fotbal, dar şi de maşini. Acest lucru se vede şi din lista de sponsori care susţin cluburile din Italia. În primul rând, echipa naţională de fotbal a Italiei are un parteneriat cu Fiat. Apoi, Audi îi susţine pe cei de la AC Milan, iar Juventus - mândria oraşului Torino - nu putea să nu îi aibă drept sponsori pe cei de la Fiat. În plus, pentru că şi mărcile din Grupul Chrysler sunt acum parte din concernul Fiat, jucătorii de la Juventus au primit şi nişte Jeep-uri de curtoazie. Fiat nu se opreşte însă aici. Lângă oraşul Napoli se află uzina Fiat de la Pomigliano d'Arco, aşa că marca susţine şi FC Napoli.

Un caz mai interesant este cel al echipei din Udinese, care are drept sponsor principal filiala italiană a mărcii noastre naţionale, Dacia. Interesant sau nu, apariţia mărcii Dacia pe tricourile echipei Udinese i-a adus mărcii o vizibilitate mai bună decât cea adusă de colaborarea cu echipa naţională de fotbal a României. Motivul: Udinese a jucat constant în cupele europene în ultimii ani, reuşind performanţe interesante în faţa unui număr-record de telespectatori din toată lumea. Ceea ce nu se poate spune despre echipa naţională de fotbal a României, condamnată la jocuri de calificare şi cu ultima prezenţă la un turneu final datând din 2008.

ITALIA
CLUB  SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL
Echipa naţională  Fiat
AC Milan  Audi
Juventus Torino  Fiat / Jeep
Lazio  Mercedes-Benz (dealer local Porta Fabbrica)
Napoli  Fiat
Udinese  Dacia Italia
AS Roma  Mazda Italia
Inter Milan  Pirelli, Volvo Italia
Catania  Fiat (dealer local Catania Biancavilla Acquicella)
Bologna  Avis (Autonoleggio) - rent a car
Palermo  Citroen Italia
Chievo Verona  Volvo Italia
Atalanta  Daihatsu Italia
Fiorentina  Mazda Italia
Siena  Toyo Tyres
Lecce  dealer local multibrand
Novara  dealer local multibrand

 

Anglia - Premier League

Anglia are unul dintre cele mai puternice campionate de fotbal din lume. Şi echipe extrem de celebre în întreaga lume. Manchester United este susţinut de Audi, iar Arsenal de către Citroen. Bineînţeles, producătorii britanici s-au implicat şi ei: Jaguar e partenerul echipei Manchester City, iar Lotus susţine Norwich Town. Şi pentru că patronul echipei Queens Park Rangers este Toni Fernandes, acelaşi om care deţine echipa de Formula 1 Caterham, bineînţeles că între aceste două formaţii există un parteneriat. Echipa naţională de fotbal a Angliei este susţinută de General Motors prin marca britanică Vauxhall, echivalentul europeanului Opel.

ANGLIA
CLUB SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL
Echipa naţională Vauxhall 
Manchester United Audi
Manchester City Jaguar
Arsenal Citroen
Newcastle Utd Pulman Volkswagen (dealer local)
Everton Liverpool Audi (dealer local)
Fulham SEAT UK
Norwich Lotus
Aston Villa Fiat
Queens Park Rangers Caterham F1 Team

 

Spania - Primera Division

 

În mod surpinzător, partenerul echipei naţionale de fotbal a Spaniei nu este SEAT, ci Chevrolet Spania. SEAT recuperează la nivel de cluburi şi este sponsorul echipelor FC Valencia, FC Sevilla, Betis Sevilla, Villarreal şi Zaragoza. Audi continuă implicarea puternică în fotbal susţinând ambele echipe vedetă din Spania, Real Madrid şi FC Barcelona, şi nu lasă să treacă niciun El Clasico fără a publica un film care atrage fanii ambelor echipe, aşa cum este cel de mai jos.

FC Malaga, echipă care a intrat recent într-o eră nouă şi care îşi propune multe în următorii ani, este susţinută de Porsche. O poveste interesantă este cea a sponsorului echipei Atletico Madrid. Până acum câteva luni, Kia era sponsorul principal al acestei echipe madrilene. Oficialii mărcii coreene au rupt însă contractul, nemulţumiţi de faptul că jucătorii foloseau supercarurile personale în loc de maşinile puse la dispoziţie de Kia la evenimentele oficiale ale formaţiei iberice. Acum, Atletico Madrid a încheiat un nou parteneriat cu Volkswagen Spania. 

SPANIA
CLUB SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL
Echipa naţională Chevrolet
Real Madrid Audi
FC Barcelona Audi
Valencia Seat
Malaga Porsche
Athletic Bilbao Seat (partener)
Atletico Madrid Volkswagen Espana (ex Kia)
Sevilla Seat
Real Sociedad Opel (dealer local)
Betis Seat
Granada Viamosa Toyota (dealer local)
Villarreal Seat
Zargoza Seat

 

Germania - Bundesliga

 

Germania este patria principalilor constructori auto şi a unui campionat puternic de fotbal, Bundesliga. Constructorii germani sunt singurii implicaţi în acest campionat. Nivelul de implicare merge de la cel de partener tehnic până la deţinerea în proporţie de 100% a unei echipe de fotbal, aşa cum este cazul mărcii Volkswagen şi al echipei din Wolfsburg. Bineînţeles, mergând pe ideea "marca sfinţeşte locul", echipa din Stuttgart este susţinută de Mercedes-Benz, iar Ford sponsorizează echipa din Koln. Echipa naţională de fotbal a Germaniei este sponsorizată de Mercedes-Benz. În Germania găsim şi mărci de anvelope implicate în sponsorizarea cluburilor de fotbal. Este ciudată însă lipsa celor de la BMW de pe lista sponsorilor, bavarezii preferând să îşi concentreze prezenţa în zona altor sporturi. 

GERMANIA
CLUB  SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL
Echipa naţională  Mercedes-Benz
Borussia Dortmund  Seat, Hankook tyres
Bayern Munchen  Audi
Schalke 04  Volkswagen
Werder Bremen  Volkswagen
Hannover 96  Volkswagen Nutzfahrzeuge (VW comerciale)
Sttutgart  Mercedes-Benz
FC Nurnberg  Audi (dealer local)
Wolfsburg  Volkswagen (main sponsor), Borbet, MAN
Mainz  Scherer Grup (dealer Audi, VW, Skoda)
FC Koln  Ford
Hamburger SV  Kumho tyres
Augsburg  Schwaba VW (dealer)
Hertha Berlin  Audi
Kaiserslautern  VW (dealer local) 

 

Franţa - Ligue 1

În Franţa, echipa naţională este susţinută de Citroen. Constructorul auto mai susţine şi echipa din Marsilia, faimoasa Olympique. Renault Trucks este implicată în susţinerea a două echipe importante din prima ligă franceză: Montpellier şi Lyon. Pe lângă tradiţionalii producători francezi, Kia şi Toyota sunt destul de prezenţi pe lista sponsorilor. Toyota are o uzină în Franţa în apropiere de oraşul Valenciennes, aşa că sponsorizează echipa din acest oraş. Iar Peugeot susţine echipa din Sochaux.

FRANŢA
CLUB SPONSOR/PARTENER AUTO OFICIAL
Echipa naţională  Citroen
Montpellier  Renault Trucks
Toulouse  Citroen (dealer local)
Marseille  Citroen
Bordeaux  Kia
Evian TG  Nissan Maurin (dealer)
Valenciennes  Toyota
Lorient  BMW (dealer local)
Nancy  Ford (dealer local)
Dijon  Europcar (rent a car)
Sochaux  Peugeot

 

România - Liga 1

În România, situaţia este un pic diferită. Implicarea importatorilor a scăzut, dar au rămas câteva parteneriate între unii dealeri şi echipele importante din Bucureşti. Steaua are ca partener dealerul Ford BDT, iar Dinamo este susţinut de Mitsubishi M Car Trading. Rapid are ca sponsor tot grupul de dealeri BDT (BDT Vest, BDT Mazda, BDT Rent). În ţară găsim câteva parteneriate mai mici între echipe şi dealeri locali, cum ar fi la Târgu Mureş, unde echipa de fotbal este susţinută de dealerul local Skoda, sau la Târgu Jiu, unde Pandurii sunt sponsorizaţi de dealerul local Mercedes şi Ford. Un caz interesant este la Braşov, acolo unde fabrica de camioane Roman a rămas partenerul echipei-fanion a oraşului ardelean.

Povestea echipei naţionale este una care se leagă direct de performanţele în scădere ale selecţionatei. În 2007, Dacia devenea sponsor al echipei naţionale de fotbal României. Deşi marca românească a fost prezentă destul de mult în preajma echipei naţionale în perioada 2007-2011, parteneriatul nu a mai fost reînnoit. De altfel, imaginea proastă a echipei naţionale s-a resimţit la nivelul sponsorilor principali, selecţionata României rămânând după 2011 doar cu doi parteneri oficiali: Adidas (partener tehnic) şi Coca-Cola. Ursus, companie care a fost principalul partener al naţionalei şi care a impus chiar schimbarea tricourilor tradiţionale din galben în roşu, a renunţat unilateral la contractul cu Federaţia Română de Fotbal în cursul anului trecut.

  • LauCalin, luni, 19.03.2012 23:01

    Da, un articol interesant. Am o banuiala cum ca ideea i-a apartinut lui Mircea Mester. :p

  • SaabCuantic, luni, 19.03.2012 23:09
    Eu zic că...

    Atunci când a dispărut din fotbal mingea cu pentagoane negre, a dispărut şi fotbalul...În ziua de astăzi, deşi mingea se rostogoleşte în continuare pe toate terenurile din lume, elementul central de atenţie publică îl constituie farmecul imagistic, care, căznindu-se să-l substituie treptat pe cel sportiv, constă de fapt în orice aspect extrafotbalistic musai mediatizabil...Adică nu uite cum loveşte mingea fotbalistul x, ci uite ce "mingi" are noua si a n-şpea iubită a fotbalistului x. Nu uite ce flexibil este modulul tactic 4-2-3-1, ci uite ce manevrabil este bolidul gagicii starului y. Cât priveşte pedalarea persistentă a lumii auto pe fascinarea subliminală a consumatorului deja global de fotbâlci, nu-i văd rostul, chiar dacă stadioanele sunt familiarizate şi blindate de când hău cu reclame despre mărci pe patru roţi, laolaltă cu cele de băuturi. Aş prefera să-i văd pe constructorii auto sponsorizând creşterea şi educarea noilor generaţii de jucători, care să fie îndrumaţi să se concentreze strict pe coordonarea mingiilor, nu a "mingiilor"...Altfel, vom suspina mult şi bine după Messi, după ce se va retrage, ultimul mohican al talentului sideral şi totodată al probităţii morale ireproşabile, această ultimă sintagmă nedorind nimeni, din păcate, s-o transforme în obiect şi obiectiv de reclamă...

  • dan_grc, marţi, 20.03.2012 14:21

    Asa este, nu prea se mai joaca fotbal de placere, pe catii fotbalisti ii vezi luand mingea la sfarsitul meciului batand-o de pamant si razand ca un copil in curtea scolii sau pe maidan. Cat despre fotbal efectiv, in strainatate se vorbeste mai mult totusi decat la noi, adica acolo o emisiune de profil chiar trateaza sistemele si schemele tactice, la noi se promoveaza cu totul altceva, se promoveaza urcatul pe masina cand castigi cu Astra Ploiesti, "performanta" incredibila, la noi se sarbatoreste cu sampanie in strada trecerea de grupele Europa League si mult can can, si se vede pe teren cand joaca cu echipe straine de rang 3 chiar din Europa. Scuzati off-topicul:)

  • Adrian, marţi, 20.03.2012 15:11
    Dacia

    Dacia mai e sponsor la St.Pauli?