FEATURE: Industria auto din Coreea de Nord - Dacii vechi, Volvo-uri antice și constructorul propriu: Pyeonghwa

Publicat joi, 26.01.2012 16:10 de Dragoș Băltățeanu

Ultima redută comunistă din lume are şi o industrie auto. Pentru că cetăţenii din Coreea de Nord pot produce orice, inclusiv automobile. Încercăm să desluşim industria auto nord-coreeană.

Coreea de Nord este ultimul bastion adevărat al comunismului. Cuba s-a deschis turismului şi este invadată în fiecare an de milioane de vizitatori din Europa şi nu numai. China are deja o economie aproape capitalistă, dar pozează încă în stat comunist. Mai există Laos şi Vietnam, dar sunt ţări care au o oarecare deschidere. Coreea de Nord este o enclavă închisă unde comunismul condusă de un lider maxim care transmite puterea din generaţie în generaţie. Şi cum o țară comunistă poate produce orice prin hărnicia partidului şi a membrilor săi, Corea de Nord are o industrie auto. Iar automobilele care circulă pe străzile capitalei Phenian sunt un mix ciudat de automobile germane şi suedeze vechi, amestecate cu mărci chinezeşti, Moscvici-uri şi Dacii din anii '70. 

Deşi nu există date oficiale despre numărul de automobile din Corea de Nord, se estimează că există cam 30.000 de automobile înmatriculate. Asta înseamnă o maşină pentru o mie de locuitori. Nu e de mirare că străzile oraşelor şi autostrăzile nord-coreene sunt mai mult goale. Populația nu poate deține un automobile proprietate personală în Corea de Nord. Există însă și persoane suficient de bine plasate în cadrul Partidului Comunist care pot deține automobile. Iar peisajul automobilistic nord-corean este ciudat. Taxiurile sunt în mare parte Dacii 1310 cârpite cum s-a putut pentru a le ține în funcțiune. Un ziarist care a vizitat capitala nord-coreeană povestea cum a văzut cum un șofer de taxi dădea jos o roată de la o astfel de Dacia. Anvelopa era mai mult decât uzată, iar frânele fuseseră reparate de nenumărate ori. Daciile au fost exportate în perioada când relațiile dintre Nicolae Ceaușescu și omologul său nord-corean Kim Ir Sen erau excelente. Ceaușescu a vizitat Phenian-ul de patru ori, prima dată în 1971. Manifestările faraonice puse în scenă de dictatorul corean l-au impresionat pe Ceaușescu și relațiile între București și Phenian au fost foarte strânse în acea perioadă.

Pe lângă Dacii și alte mașini vechi, există o flotă numeroasă de Mercedes-uri mai noi sau mai vechi.

COREEA DE NORD PRODUCE MAȘINI!

Un fapt ceva mai puțin cunoscut la noi: oficial, în Coreea de Nord există doi constructori de autovehicule. Dar, cum unul se ocupă doar de construcția de automobile utilitare, autobuze și camioane, vom vorbi de singurul constructor de automobile nord-coreean. Acesta se numește Pyeonghwa Motors. Adică "Pace Motors" în limba coreeană. Sigla companiei este silueta unui porumbel stilizat. Prima lor mașină? 

Pyeonghwa Motors Kaengsaeng 88 - copie Mercedes-Benz 190E

Nu e un secret că liderilor din Corea de Nord le plac limuzinele Mercedes. Cu cât e mai nou modelul şi cu cât mai mare cilindreea motorului, cu atât este mai important şeful corean de partid care este transportat în respectiva mașină. Corea de Nord a încercat chiar să copieze un model Mercedes: clasicul 190E. Coreenii au importat undeva în anii '80 un lot din acest model pe care le-au studiat şi l-au transformat în modelul autohton botezat Kaengsaeng 88. Acest model nu avea încălzire, aer condiţionat sau geamuri electrice. Se spune că maşina avea şi prostul obicei de a se umple cu praf atunci când era condusă pe drumuri nepavate. Din fericire, nu au fost fabricate prea multe, liderii nord-coreeni preferând automobilele Mercedes originale.

Pyeonghwa Motors este o companie care produce acum o gamă pestriță de modele. Majoritatea sunt importate în colecții CKD din China și Vietnam și amablate în Coreea de Nord. Gama cuprinde foste modele Fiat și Briliance. Denumirile sună ciudat, dar sunt inspirate de diversne denumiri comune. Un exemplu este modelul Pyeonghwa Hwiparam. Denumirea Hwiparam înseamnă "fluierat" în limba coreeană. Acest model este de Fapt un vechi Fiat Siena asamblat din colecții CKD. Prețul pentru un asemenea automobil este de aproximativ 5000 dolari. Interesant este că, în condițiile în care populația normală nu poate deține un automobil, mașinile au un preț de listă mai degrabă orientativ decât util. Totuși, pentru a păstra aparențele, în capaitala Pyongyang au existat inclusiv reclame outdoor pentru acest model. Iar mai jos puteți vedea o reclamă TV nord-coreană pentru modelul Hwiparam.


Modelul Hwiparam II este de fapt un automobil chinezesc Briliance Junjie cu motor pe benzină de 1.8 litri. Avem apoi Hwiparam III, tot un automobil chinezesc Briliance FSV cu motoare de 1.5 litri.


În gama Pyeonghwa Motors mai există modelele ca Ppoggugi. Acesta este un fost Fiat Doblo. Numele Ppoggugi însemnă "cuc" în limba coreană.

Și cum acest nume se pare că desemnează automobile cu tentă utilitară produse de Pyeonghwa Motors, mai avem două modele Ppoggugi. Ppoggugi II și Ppoggugi III sunt de fapt modele chinezești Huanghai Shuguan. Ppoggugi 4wd a avut parte de două generații. Ambele au fost copii chinezești după modele SUV. Primul aducea cu Toyota Land Cuiser, iar al doilea seamănă cu un Kia Sorento cu faruri de Hyundai Santa Fe.


Gama Pyeonghwa Motors este completată de limuzina Junma, care este de fapt un Ssangyong Chairman, și de utilitara Samcheonri, un van extrem de răspândit în Corea de Nord.


Pe străzile din Phenian mai putem vedea și multe Volvo 144. Guvernul nord-corean a importat 1000 de unități Volvo 144 în anii '70 din neutra Suedie la acea vreme. Se spune că nord-coreenii nu au plătit niciodată pentru cele o mie de mașini. În schimb, ele pot fi văzute zilnic pe străzile de Pyongyang, reparate și cârpite de actualii lor proprietari. 

  • Hadouken, joi, 26.01.2012 17:47

    Foarte frumos articolul.

  • AndreiRN, joi, 26.01.2012 20:14
    Nu degeaba isi iubesc liderii

    Nu vad rostul ironiei. Korienii de Nord sunt foarte tari iar masinile acestea arata foarte bine si sunt probabil mult mai ieftin decat originalele. Ar fi ceva daca am putea sa importam si noi aceste masini. Bravo lor.

  • patent, joi, 26.01.2012 20:45
    @AndreiRN pffff

    eu cred ca ai inclinatii comuniste!!!cum sa spui asa ceva?!!:))

  • lorinczi.thomas, joi, 26.01.2012 22:12

    Veniti cu articole neimportante, in loc sa dati sfaturi despre zapada de-acum din Romania, ca in cazul accidentului lui Huidu!

  • Hadouken, joi, 26.01.2012 23:33
    @AndreiRN

    Eu nu am gasit urma de ironie in articol, iar afirmatia ta: nord coreenii (daca tot scriem romaneste) o duc foarte, FOARTE prost. 23% din populatie este malnutrita, iar salarul mediu e 47$ pe luna. Ai putea citi cate putin despre ei, sau sa vezi un documentar.

  • AndreiRN, vineri, 27.01.2012 00:37
    Impostor

    Sa gasit un "destept" si a folosit numele meu sa posteze ceva negativ la un articol pe care nici macar nu l-am citit. Dar asta e calitatea romanilor. La majoritatea chiar le este rusine de numele lor si se ascund dupa fel si fel de nickuri.

  • Gaby, vineri, 27.01.2012 14:43
    Mai tare ca Loganul

    Oricum sunt sigur ca sunt mai bune decat mult laudatul Logan...si parerea mea ca sint si mai ieftine.Asadar ciocu mic!

  • trafic, vineri, 27.01.2012 15:10

    ce strazi libere au. :X. de vis un asemena trafic

  • Koss, vineri, 27.01.2012 23:10

    Foarte bun articolul. Felicitari !!!

  • Hadouken, vineri, 27.01.2012 23:46
    @gaby

    sa tot fie daca nu ai voie sa le cumperi

  • Tudor, sâmbătă, 28.01.2012 08:06

    Si totusi... cine detine aceste masini vechi daca populatia nu are voie sa detina automobile?

  • Hadouken, duminică, 29.01.2012 09:51

    Doar politicieni sau oameni cu legaturi politice. De aceea sunt doar 30.000 de masini la 24 mil locuitori.

  • jimmy, luni, 30.01.2012 11:08
    clasic sau vechi?!

    mda, cred ca volvo-urile acelea sunt deja clasice, eu unul as fi fericit sa vad atatea volvo-uri vechi intr-un singur loc..de aceea abia astept sa ajung in cuba..hehe.

  • Salasse, marţi, 21.02.2012 12:23
    oibkpNQIk

    Nu-s multe femei care sa aiba ?i eexrpien?a, ?i pasiunea pentru testat jucarii 4 4; matale e?ti un foarte bun exemplu ?i sper sa sco?i untul captiv in Chevrolet Totu?i asta nu-i motiv sa indrep?i o nedreptate facand alta.