FEATURE: Europa şi maşinile electrice - 5.222 de unităţi vândute în şase luni

Publicat joi, 29.09.2011 18:14 de Dragoș Băltățeanu

Cine crede că vânzarea automobilelor electrice este încurajată dacă guvernul oferă un stimulent substanţial se înşeală. Studiul vânzărilor maşinilor electrice în 2011 în Europa relevă lucruri interesante.

Conform unui studiu JATO Dynamics publicat de curând, în Europa au fost înmatriculate în primele şase luni ale anului 5.222 de automobile electrice. Cele mai multe au fost înregistrate în Germania. Nemţii au cumpărat 1.020 de automobile electrice (aproape 20% din totalul euyropean), în ciuda faptului că statul german subvenţionează cu doar 380 euro achiziţia unui automobil cu zero emisii poluante.

Studiul JATO subliniază că automobilele electrice un se vând datorită acestor stimulente. Rezultatele din Europa demonstrază că sistemul nu funcţionează la acest tip de automobile. 

Danemarca este statul european cu cea mai mare sumă oferită ca stimulent de către stat. În anumite condiţii, statul danez suportă până la 20.558 euro pentru fiecare vehicul electric cumpărat. Chiar şi aşa, în Danemarca au fost înregistrate doar 283 de automobile electrice în primele şase luni ale anului 2011 (0.32% din totalul de automobile înmatriculate în Danemarca).

Spania şi Marea Britanie au stimulente aproape identice: 6.500, respectiv 6.400 de euro. În aceste condiţii, pe piaţa britanică au fost înmatriculate de cinci ori mai multe automobile electrice: 599 unităţi în Marea Britanie faţă de 122 unităţi înmatriculate în Spania în aceeaşi perioadă.

Suedia a raportat 111 unităţi înmatriculate, aproape la fel ca Spania, dar stimulentul oferit de guvernul suedez este de doar 470 euro.

Concluziile raportului JATO arată că nu preţul automobilului electric influenţează decizia de cumpărare, ci mai degrabă factorii geografici, gradul de aglomerare urbană, maturitatea pieţei şi infrastructura adecvată.

Printre aceşti factori locali se numără şi posibilitatea de a folosi benzile de autobuz şi parcările fără taxă din centrul oraşului Oslo din Norvegia sau faptul că nu trebuie plătită taxa specială pentru centrul Londrei în Marea Britanie (Congestion Charge).

Studiul mai arată că numărul de înmatriculări pentru automobile electrice s-a înzecit faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010, când au fost înregistrate 507 de înmatriculări.

 

Automobile electrice

Volume  

Automobile electrice

Cotă de piaţă

Stimulent (euro)
Ţară şase luni 2011  şase luni 2010  total 2010  şase luni 2011  august 2011 
Germania  1.020 62  185  0.06%  380 
Franţa  953 22  133  0.08%  5.000 
Norvegia  850 140  353  1.23%  17.524 
Marea Britanie  599 29  90  0.06%  6.400 
Austria  347 46  96  0.18%  2.571 
Danemarca  283 15  0.32%  20.588 
Olanda  269 52  87  0.08%  4.936 
Spania  122 21  76  0.03%  6.500 
Suedia  111 0.07%  470 
Italia  103 40  0.01%  1.200 
Portugalia  93 18  0.10%  9.442 
Belgia  85 11  34  0.03%  10.907 
Cehia  43 0.05%  271 
Irlanda  36 15  17  0.05%  5.000 
România  2 0.00%  3.700 
Elveţia  239 88  167  0.15% 
Alte pieţe*  67 16  -
TOTAL  5.222 507  1.337  0.07% 

*alte pieţe: Croaţia, Estonia, Finlanda, Ungaria, Luxemburg, Serbia, Slovacia şi Slovenia.

Este clar că piaţa automobilelor electrice este în creştere şi că suntem în prima fază a dezvoltării acestei pieţe. Preţul automobilelor electrice este însă mare şi majoritatea publicului potenţial nu are încă acces la acest tip de automobil. În plus, cifrele pot fi influenţate de tranzacţii facute între companii şi insitituţii care cumpără acest tip de automobile pentru a creşte notorietatea maşinii electrice.

În România, doar Mitsubishi şi Citroen au deocamdată în ofertă automobile full electrice. 

"Trebuie să recunoaştem că în acest moment numărul maşinilor vândute şi precomandate în România depăşeşte aşteptările noastre, dar asta nu face decât să confirme că există un obiectiv comun în dezvoltarea sustenabilă, parte integrantă din strategia Mitsubishi Motors pe termen lung", ne-a declarat Daniel Antor, Director Executiv M Car Trading, reprezentant Mitsubishi.

.

  • dan_grc, joi, 29.09.2011 19:15

    Pai cum, nu erau doar romanii aia primitivi cu "motorina in vene" care refuzau progresul?? Vanzarile pe 6 luni in toata Europa arata ca dureaza mai mult decat cred unii "vizionari", ca in 2020, 2025,2030 majoritatea masinilor vor fi electrice...aiureli

  • ccp, joi, 29.09.2011 20:14
    mad

    cum spuneam... la 10-12000 euro ma intereseaza un electric..la 40000 nici daca-mi dau astia curent moca toata viata nu ma tenteaza...mai vedem.. ,a ,si apropo :toata lumea tace milc vis a vis de durata de viata a bateriei

  • Carlos Ghosn, joi, 29.09.2011 20:34
    @dan_grc

    Oamenii care conteaza si fac diferenta n-au spus niciodata "ca in 2020, 2025,2030 majoritatea masinilor vor fi electrice" , ci previzionat ca pana in 2020 masinile cu zero emisii vor avea o cota de piata de ~10%. E un obiectiv realist.

  • dan_grc, vineri, 30.09.2011 00:17

    @Carlos Ghosn Seful Fisker Karma a declarat ca-n 2030 vor fi peste 50% electrice

  • Carlos Ghosn, vineri, 30.09.2011 08:20
    @DAN_GRC

    Afirmatia lui a fost ca "vehiculele electrice vor fi la fel de populare ca iPhone-urile" , insa nu a dat si un procent si un termen concret la declaratia asta. Chiar si asa, luand in calclul ca in 2050 vom scurge ultimele picaturi de petrol, nu vad de ce n-ar fi si asta un obiectiv realizabil. In plus in 2030, Uniunea Europeana planuieste sa injumatateasca masinile pe combustibili fosili din Europa. Aici cred ca e confuzia ta. Nu Henrik Fisker a spus asta, ci UNIUNEA EUROPEANA.

  • unckle, vineri, 30.09.2011 14:43

    Carlos, in 2050 nu vom mai vrea sa scurgem acele picaturi de petrol ... petrol va mai fi.. dar prea scump pentru a fi eficient dpdv economic ... am curaj sa pun pariu leafa pe anul 2025 ca benzina/motorina va fi 4-5euro pe litru in acel an (..sau ce moneda o fi atunci :P ). Tot ceea ce se intampla este pregatirea mentalului populatiei pentru acceptarea la scara larga a autovehiculelor electrice. Se spala creeerele populatiei sistematic timp de o generatie si apoi se baga niste taxe belea pe carburanti => adoptarea la scara larga a masinilor electrice, indiferent de neajunsurile lor si, cel mai important, de PRETUL lor. Sunt multi care abereaza despre cum o sa avem nush-ce-autonomie extraordinara peste 10 ani ... inca de acum 5 ani ... mai sunt 5 ani pana la "termen" si toate, ABSOLUT TOATE, modelele 100% electrice au autonomie de 100mile (in afara de jucariile alea americane de $100k .. alea-s alta poveste). Luati de cititi aici : http://web.mit.edu/newsoffice/2011/artificial-leaf-0930.html . . . niste baieti care se agita pentru a crea un sistem viabil la scara larga de creare a hidrogenului. Niste alti baieti se chinuie ca sa gaseasca materiale care sa poata stoca hidrogenul la temperaturi si presiuni atmosferice ( http://web.mit.edu/newsoffice/2011/better-hydrogen-storage-0919.html ) .. si tot asa ... dar baietii care acum va vand petrol (aceiasi care o sa il scumpeasca si aceiasi care vor sa vanda masinile electrice cu acumulatori) arunca miliarde de dolari pe "war on terror" nu pe cercetare (razboi contra terorii care are ca subiect oboseala aia de vrajeala cum ca vin arabii aia de nebuni si ne pun bombe la metrou ... pana si americanii incep sa fie sceptici la vrajeala asta)