FEATURE: Europa şi maşinile electrice - 5.222 de unităţi vândute în şase luni
Cine crede că vânzarea automobilelor electrice este încurajată dacă guvernul oferă un stimulent substanţial se înşeală. Studiul vânzărilor maşinilor electrice în 2011 în Europa relevă lucruri interesante.
Conform unui studiu JATO Dynamics publicat de curând, în Europa au fost înmatriculate în primele şase luni ale anului 5.222 de automobile electrice. Cele mai multe au fost înregistrate în Germania. Nemţii au cumpărat 1.020 de automobile electrice (aproape 20% din totalul euyropean), în ciuda faptului că statul german subvenţionează cu doar 380 euro achiziţia unui automobil cu zero emisii poluante.
Studiul JATO subliniază că automobilele electrice un se vând datorită acestor stimulente. Rezultatele din Europa demonstrază că sistemul nu funcţionează la acest tip de automobile.
Danemarca este statul european cu cea mai mare sumă oferită ca stimulent de către stat. În anumite condiţii, statul danez suportă până la 20.558 euro pentru fiecare vehicul electric cumpărat. Chiar şi aşa, în Danemarca au fost înregistrate doar 283 de automobile electrice în primele şase luni ale anului 2011 (0.32% din totalul de automobile înmatriculate în Danemarca).
Spania şi Marea Britanie au stimulente aproape identice: 6.500, respectiv 6.400 de euro. În aceste condiţii, pe piaţa britanică au fost înmatriculate de cinci ori mai multe automobile electrice: 599 unităţi în Marea Britanie faţă de 122 unităţi înmatriculate în Spania în aceeaşi perioadă.
Suedia a raportat 111 unităţi înmatriculate, aproape la fel ca Spania, dar stimulentul oferit de guvernul suedez este de doar 470 euro.
Concluziile raportului JATO arată că nu preţul automobilului electric influenţează decizia de cumpărare, ci mai degrabă factorii geografici, gradul de aglomerare urbană, maturitatea pieţei şi infrastructura adecvată.
Printre aceşti factori locali se numără şi posibilitatea de a folosi benzile de autobuz şi parcările fără taxă din centrul oraşului Oslo din Norvegia sau faptul că nu trebuie plătită taxa specială pentru centrul Londrei în Marea Britanie (Congestion Charge).
Studiul mai arată că numărul de înmatriculări pentru automobile electrice s-a înzecit faţă de aceeaşi perioadă a anului 2010, când au fost înregistrate 507 de înmatriculări.
Automobile electrice Volume |
Automobile electrice Cotă de piaţă |
Stimulent (euro) | |||
Ţară | şase luni 2011 | şase luni 2010 | total 2010 | şase luni 2011 | august 2011 |
Germania | 1.020 | 62 | 185 | 0.06% | 380 |
Franţa | 953 | 22 | 133 | 0.08% | 5.000 |
Norvegia | 850 | 140 | 353 | 1.23% | 17.524 |
Marea Britanie | 599 | 29 | 90 | 0.06% | 6.400 |
Austria | 347 | 46 | 96 | 0.18% | 2.571 |
Danemarca | 283 | 6 | 15 | 0.32% | 20.588 |
Olanda | 269 | 52 | 87 | 0.08% | 4.936 |
Spania | 122 | 21 | 76 | 0.03% | 6.500 |
Suedia | 111 | 1 | 5 | 0.07% | 470 |
Italia | 103 | 9 | 40 | 0.01% | 1.200 |
Portugalia | 93 | 0 | 18 | 0.10% | 9.442 |
Belgia | 85 | 11 | 34 | 0.03% | 10.907 |
Cehia | 43 | 0 | 4 | 0.05% | 271 |
Irlanda | 36 | 15 | 17 | 0.05% | 5.000 |
România | 2 | 0 | 0 | 0.00% | 3.700 |
Elveţia | 239 | 88 | 167 | 0.15% | 0 |
Alte pieţe* | 67 | 3 | 16 | - | - |
TOTAL | 5.222 | 507 | 1.337 | 0.07% | - |
*alte pieţe: Croaţia, Estonia, Finlanda, Ungaria, Luxemburg, Serbia, Slovacia şi Slovenia.
Este clar că piaţa automobilelor electrice este în creştere şi că suntem în prima fază a dezvoltării acestei pieţe. Preţul automobilelor electrice este însă mare şi majoritatea publicului potenţial nu are încă acces la acest tip de automobil. În plus, cifrele pot fi influenţate de tranzacţii facute între companii şi insitituţii care cumpără acest tip de automobile pentru a creşte notorietatea maşinii electrice.
În România, doar Mitsubishi şi Citroen au deocamdată în ofertă automobile full electrice.
"Trebuie să recunoaştem că în acest moment numărul maşinilor vândute şi precomandate în România depăşeşte aşteptările noastre, dar asta nu face decât să confirme că există un obiectiv comun în dezvoltarea sustenabilă, parte integrantă din strategia Mitsubishi Motors pe termen lung", ne-a declarat Daniel Antor, Director Executiv M Car Trading, reprezentant Mitsubishi. |
.
Pai cum, nu erau doar romanii aia primitivi cu "motorina in vene" care refuzau progresul?? Vanzarile pe 6 luni in toata Europa arata ca dureaza mai mult decat cred unii "vizionari", ca in 2020, 2025,2030 majoritatea masinilor vor fi electrice...aiureli