FEATURE: Cariera lui Felipe Massa la Ferrari
Felipe Massa va părăsi Ferrari la finalul acestui an după o carieră de opt ani în care a fost la câteva secunde de titlu în 2008 şi în care a contribuit la două titluri mondiale la constructori.
Felipe Massa se pregăteşte de finalul carierei sale la Ferrari după nu mai puţin de opt sezoane petrecute la Maranello în care nu a reuşit însă să-şi asigure niciun titlu mondial. Până la ora redactării acestui articol, brazilianul a luat startul în 132 de curse la volanul unui monopost al Scuderiei, însă şi-a trecut în cont doar 11 victorii, 36 de podiumuri şi 15 pole position-uri.
Chiar dacă palmaresul său pare mediocru pentru un pilot care concurează pentru o echipă de talia Scuderiei Ferrari, Massa poate pleca cu capul sus de la actuala sa echipă după ce a fost foarte aproape de un titlu mondial în 2008 şi a contribuit la cele două trofee la constructori obţinute în 2007 şi 2008.
-
Sezonul 2006: 2 victorii, locul 3 în clasament
Massa a ajuns la Ferrari după trei sezoane petrecute la Sauber şi un 2003 în care a fost pilotul de teste al echipei. Echipa are un debut modest de sezon, în care brazilianul obţine un singur podium (Nurburgring), iar coechipierul său Michael Schumacher doar două victorii în primele nouă curse. Treptat, Ferrari îmbunătăţeşte monopostul şi suclasează (prea târziu) Renault, brazilianul adjudecându-şi primele sale victorii în combinezonul roşu la Istanbul şi Interlagos, în paralel cu cele cinci victorii ale lui Schumacher. Victoria din faţa propriilor suporteri îl ajută pe Massa să termine pe locul trei, iar premisele pentru 2007 se anunţau promiţătoare în contextul retrgerii septuplului campion mondial.
-
Sezonul 2007: 3 victorii, locul 4 în clasament
Massa începe sezonul cu două curse dezamăgitoare în Australia (locul 6) şi Malaysia (locul 5), însă victoriile din Bahrain şi Spania îl propulsează în lupta pentru titlu, mai ales că obţine alte trei podiumuri în următoarele patru curse, la care se adaugă şi o descalificare la Montreal pentru părăsirea pitlane-ului sub steaguri roşii. Brazilianul rămâne în lupta pentru titlu după o nouă victorie la Istanbul, dar pierde orice şansă în urma unui abandon la Monza din cauza unei defecţiuni la suspensii. Până la finalul anului obţine încă trei podiumuri, ultimul chiar în cursa decisivă din Brazilia, când cedează prima poziţie în favoarea coechipierului său Kimi Raikkonen pentru a-l transforma pe finlandez campion mondial în detrimentul rivalilor de la McLaren, implicaţi într-un război intern intre Lewis Hamilton şi Fernando Alonso. Ferrari obţine şi titlul constructorilor.
-
Sezonul 2008: 6 victorii, locul 2 în clasament
De departe, acesta este cel mai bun sezon al lui Massa la Ferrari, în care reuşeşte să-l pună în umbră pe coechipierul său campion en-titre. Primele două curse nu anunţau aşa ceva (coliziuni şi abandon cu probleme la motor în Australia, accident în Malaysia), însă victoriile obţinute în Bahrain, Turcia, Franţa, Europa (Valencia) şi Belgia îl propulsează în lupta pentru titlu împotriva lui Lewis Hamilton. Rezultatele modeste din următoarele trei curse fac ca trofeul să se decidă în cursa finală de la Interlagos, iar Massa este campion în momentul în care trece primul linia de sosire. Câteva zeci de secunde mai târziu, Hamilton îl depăşeşte în ultimul viraj pe Timo Glock, urcă pe locul cinci şi îi "fură" titlul brazilianului pentru un singur punct în clasament. Atitudinea lui Massa de pe podiumul de premiere este surprinzător de demnă. Ferrari câştiga din nou titlul constructorilor.
-
Sezonul 2009: 1 podium, locul 11 în clasament
Ferrari este prinsă pe picior greşit de schimbarea regulamentului tehnic, care favorizează în special Brawn GP şi Red Bull Racing. Echipa are un debut dezastruos de sezon, iar Massa începe să puncteze abia în a cincea cursă a sezonului. Speranţele cresc după podiumul obţinut la Nurburgring, însă în calificările cursei următoare de la Hungaroring suferă unul dintre cele mai dure accidente din ultimii ani. Lovit în cască de o componentă a monopostului Brawn GP pilotat de Rubens Barrichello, brazilianul ratează tot restul sezonului, însă primeşte prelungirea contractului din partea echipei.
-
Sezonul 2010: 5 podiumuri, locul 6 în clasament
Sosirea lui Fernando Alonso la Ferrari îl transformă încet, dar sigur, pe Massa în pilotul numărul doi al echipei. Începe anul cu două podiumuri şi alte cinci clasări consecutive în puncte, însă urmează trei curse în care termină în afara topului 10. Brazilianul generează numeroase controverse după ce îi cedează victoria lui Alonso la Hockenheim după ce primeşte prin radio mesajul "Felipe, Fernando este mai rapid decât tine", în condiţiile în care la vremea respectivă ordinele de echipă erau interzise. Urmează clasări rezonabile în Ungaria şi Belgia şi un podium în Italia, însă termină doar pe locul 15 în Brazilia şi obţine un singur punct în ultima cursă a sezonului de la Abu Dhabi.
-
Sezonul 2011: niciun podium, locul 6 în clasament
Într-un sezon dominat cu autoritate de Red Bull Racing, Felipe Massa nu reuşeşte nici măcar să se apropie de podiumul de premiere. Deşi punctează în 15 dintre cele 19 curse ale anului, cel mai bun rezultat al său este locul cinci, obţinut în numai puţin de şase curse. Totuşi, termină campania pe locul şase în clasamentul general cu numai 118 puncte, în condiţiile în care coechipierul Alonso obţine în acelaşi interval de timp 257 de puncte, de peste două ori mai mult.
-
Sezonul 2012: 2 podiumuri, locul 7 în clasament
Massa începe dezamăgitor sezonul şi câştigă doar două puncte în primele cinci curse, moment în care apar deja numeroase speculaţii cu privire la viitorul său. La jumătatea sezonului situaţia era în continuare critică, brazilianul acumulând doar 23 de puncte comparativ cu cele 154 ale lui Alonso. Presiunea a avut însă un efect pozitiv asupra sa, întrucât în a doua jumătate a sezonului începe să-şi îmbunătăţească performanţele şi termină în puncte toate cursele rămase. Ferrari este mulţumită de progrese şi îi oferă un nou contract, iar brazilianul îşi trece în cont două podiumuri la Suzuka şi Interlagos.
-
Sezonul 2013: 1 podium, locul 7 în clasament
Massa începe promiţător sezonul şi termină pe patru, cinci şi şase în Australia, Malaysia şi China, iar la Barcelona obţine chiar un podium. Acesta rămâne însă punctul de referinţă al campaniei, care continuă cu câteva accidente provocate de greşeli de pilotaj în special la Monaco, unde şi abandonează. Brazilianul nu termină mai sus de locul şase în următoarele cinci curse, iar Ferrari decide să profite de disponibilitatea lui Raikkonen. Massa anunţă că 2013 este ultimul său sezon la Ferrari şi mai are la dispoziţie şapte curse pentru a demonstra echipei că s-a înşelat în privinţa lui.
-
Aur1989, miercuri, 11.09.2013 13:30
Mersi pentru acel an 2008
-
Gigi, miercuri, 11.09.2013 14:19
Numai pt startul din Ungaria merita campionatul in 2008..
-
DRS11, miercuri, 11.09.2013 15:13
Pacat ca nu a luat titlul in 2008!
-
ddorel, miercuri, 11.09.2013 18:50
Imi pare rau pt Massa... Intr-adevar in ultima vreme cam modeste rezultate,nu stiu, sa fie oare din cauza aciidentului sau a vristei... dar sper sa-si gaseasca un loc pt 2014 si sa revina in forma, caci pierdem un pilot bun din F1
-
hamilton, miercuri, 11.09.2013 20:37
ce frumos plangea in 2008 :))) dar ce frumos se comporta acel mecanic la boxe cand zdrobea un instinctor de perete mai sa faca tatal lui masa infarct cand mecanicul zbiera NOOO NOOOO NOOOOOOO :)))))))) Domane iubesc Ferrari, s-o tina ca in 2008 cat vor mai exista in formula 1 :)))))
-
dany, miercuri, 11.09.2013 21:07
tot respectul pt massa insa nu va imbatati cu apa rece: felipe nu are calibrul lui hamilton si nu merita titlul in 2008! sa nu uitam ca si ham a avut ghinioane in acel an, a fost descalificat dupa victoria de la spa in urma superbei batalii cu kimi iar massa s-a trezit castigator fara merit. de altfel a fost o batalie fantomatica intre lewis si felipe deoarece nu numai ca nu s-au duelat direct ci nici nu se prea intersectau pe circuit... va mai aduceti aminte ca singurul pseudoduel a fost atunci cand massa i-a provocat un tete-a-queue lui hamilton la fuji?
-
sebvettel, joi, 12.09.2013 14:29
In 2008 desigur Sebastian era fovoritul meu, dar am tinut si cu Ferrari in 2008, Massa merita titlul,daca nu ar fi abandonat in Ungaria in 2008,ce bine era ! In 2009 a avut un accident urat de tot chiar cand era in revenire de forma ! Hungaroring parca e blestem pentru Massa. Oricum Hamilton chiar daca nu ar fi castigat in 2008 ar fi mai avut timp dar Massa nu mai are sanse. Acel an a fost memorabil pentru Felipe,poate mai si sigur mai bun decat Hamilton. Massa a facut treaba buna la Ferrari ! Go,go Felipe Massa ! P.S Cand Massa a trecut linia de sosire si am zis "Campion !!!!!" dar cand l-am vazut pe Felipe plangand am zis "Gata !". Eram mic dar si acum sunt .
-
gogu, miercuri, 18.09.2013 15:07
echipa s-a inselat in privinta lui. cand l-au adus la fierarii alegerea unor piloti brazilieni pe baza rezultatelor lui senna a fost complet gresita. exact ca la mclaren: au confirmat 2 finlandezi dar al 3 lea nu sorry felipe, dar te-ai batut cu cel mai bun pilot din f1 si a avut si noroc
Citeste si
-
F1 TOP | miercuri, 26 noiembrie10 momente esenţiale în lupta pentru titlul mondial în Formula 1 în 2014Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au luptat pentru titlul mondial în sezonul 2014 al Formulei 1, iar trofeul a fost decis de stilurile diferite de pilotaj, greşelile comise în timpul duelurilor roată la roată şi defecţiunile tehnice ale monoposturilor. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 noiembrieTop 10: Cele mai dramatice curse care au decis titlul mondial în Formula 1Pene de combustibil, accidente produse mai mult sau mai puţin în mod deliberat, abandonuri tehnice sau ploi torenţiale sunt câteva dintre elementele care au influenţat decisiv stabilirea campionilor mondiali în ultima etapă a unui sezon de Formula 1. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 27 augustPoveştile Formulei 1: Tată şi fiu - familii de piloţi în Marele CircPe parcursul istoriei, 11 cupluri tată şi fiu au concurat în Formula 1, cele mai cunoscute fiind familiile Hill, Villeneuve sau Rosberg. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 30 iulieTop 10 circuite de Formula 1 după numărul de curse găzduiteŞase circuite care au debutat în Formula 1 în anii '50 continuă să fie prezente şi astăzi în calendarul competiţional, iar cel mai "proaspăt" a fost construit în 1986. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 23 aprilieTOP 10: Echipele cu cele mai multe victorii consecutive în Formula 1McLaren, Ferrari, Red Bull şi Williams domină topul echipelor cu cele mai multe victorii consecutive în istoria Formulei 1, însă Mercedes s-ar putea infiltra în clasament în acest sezon. Citeste tot
imi aduc aminte perfect de sezonul 2008 si batalia cu Ham ham...superb. 2 outsideri sa se bata pt titlul suprem. acum cu vettel parca intram iarasi in era shumi - curse interesante doar la de locul 2 in jos.. multa bafta mai departe massa, poate nu se retrage de tot.