Drumul spre 2447 de grade Celsius
Undeva în Polonia, într-un oraş despre care puţini ştiu detalii, se află un circuit pe cât de interesant, pe atât de uitat. Este locul în care am mers să descoperim iridiul, materialul pe care se bazează cea mai nouă bujie lansată în Europa.
Bujia. O umilă componentă a motorului pe benzină. Nu există pasionat al domeniului care să nu știe cum arată această piesă, mică, dar extrem de importantă. Fără bujie, aprinderea amestecului de carburant în motoarele pe benzină nu se poate aprinde, iar propulsorul nu poate funcționa. O bujie cu probleme poate cauza funcționarea cu întreruperi a motorului, iar un set de bujii bune este de bază pentru orice motor. În mod general, este nevoie de trei, patru, șase sau opt bujii, câte una pentru fiecare cilindru, dar au existat și motoare care foloseau câte două bujii pentru fiecare cilindru.
De multe ori neglijate și uitate, bujiile nu sunt nici pe departe pe lista de griji atunci când mergem cu mașina la revizie. Ne gândim la schimbul de ulei și filtre, dar uităm de cele mai multe ori de bujii. Ce-i drept, aceste piese au o viață mult mai lungă față de un schimb de ulei. De exemplu, Denso spune că bujiile sale de top au o perioadă de viață de 120.000 km, de trei ori mai mult față de un produs standard.
Cine este Denso?
Dacă numele vă sună cunoscut, sau parcă ați mai văzut logo-ul companiei undeva, trebuie spus că Denso este o companie japoneză care produce componente pentru industria auto. Cel mai cunoscut produs al mărcii este bujia, dar Denso mai produce și alte componente pentru motoarele diesel, senzori, pompe de combustibil, filtre, alternatoare, electromotoare, ventilatoare, radiatoare și ștergătoare. În Europa, bujiile Denso sunt mai puțin cunoscute față de cele produse de Bosch sau NGK, dar japonezii promit să se facă mai vizibili în viitorul apropiat. Denso s-a remarcat și ca sponsor al echipei Toyota în Formula 1, dar și în campionatul mondial de anduranță.
Denso - sau Nippondenso, așa cum era cunoscută la lansarea din 1949 - a venit în Europa în 1973, când și-a înființat un sediu în Olanda. În prezent, sediul european al companiei este situat în apropierea oraşului Amsterdam şi operează în ţări precum Olanda, Germania, Italia, Franţa, Belgia, Suedia, Marea Britanie, Spania, Portugalia, Polonia, Cehia, Ungaria, România şi Turcia. Denso are peste 146.000 de angajaţi în 38 de ţări.
Bujia Denso Iridium TT
Imediat după ce a pătruns pe piața din Europa, Denso lansa bujia cu scânteie cu electrod U-groove. Este tehnologia care stă la baza și actualei bujii Denso Iridium TT, la lansarea căreia am luat parte săptămâna trecută în Polonia. Diferenţa este făcută de faptul că noul produs are un electrod cu un diametru de doar 0.4 mm fabricat din iridiu, unul dintre cele mai dure metale. Iridiul este un material extrem de dens ce are o rezistență extrem de mare la coroziune, ceea ce îi face extrem de rezistent la temperaturi foarte mari. Temperatura de topire a iridiului este de 2447 de grade Celsius.
Astfel, bujia Iridium TT este vârful de gamă din oferta Denso și se alătură gamei Nickel TT, gamă ce a fost lansată în anul 2008. În prezent, gama de bujii cu scânteie Denso Nickel şi Iridium TT numără 35 de produse individuale care acoperă peste 90% din parcul auto european. Noua bujie Iridium TT este recomandată pentru automobile cu motoare Euro 5 și Euro 6. Tehnologia patentată Denso Twin-Tip a fost iniţial disponibilă doar pentru game de maşini de lux, dar acum, prin introducerea bujiei Iridium TT, această tehnologie este disponibilă tuturor.
Denso Track2Track
Când Denso a decis că trebuie să-și facă cunoscut noul produs publicului european, departamentul de marketing al companiei japoneze s-a confruntat cu o adevărată dilemă: cum să faci din umila bujie un produs interesant.
A ales să promoveze acest produs cu ajutorul unui eveniment de amploare, o mașină performantă și două femei pilot. S-a ales un traseu ce a legat Rusia de Marea Britanie, țările din care provin cele două femei-pilot. Pe parcursul expediției, Rebecca și Natalia vor descoperi circuite uitate și puncte importante pentru motorsportul european. Parcursul lor a putut fi urmărit pe densotrack2track.com.
Vedeta traseului început la Moscova este un Lotus Exige S al cărui motor V6 de 3.5 litri și 350 CP este echipat cu bujii Denso Iridium TT. La volanul modelului Lotus s-au aflat rusoaica Natalia Freidina și britanica Rebecca Jackson. Periplul european al celor două vedete Denso a început pe circuitul de la Moscova, a făcut o oprire la Poznan în Polonia, iar ultima oprire a avut loc la Brands Hatch, în Marea Britanie. Pe parcursul excursiei, Natalia și Rebecca au mai descoperit o serie de foste circuite abandonate folosite în trecut în cursele de Formula 1: Masaryk din Cehia, Österreichring din Austria şi o parte a circuitului Spa-Francorchamps.
Natalia Freidina din Rusia are 37 de ani și este pilot în campionatul FIA GT3 și Blancpain GT. Rebecca Jackson are 33 de ani a participat în diverse campionate din Marea Britanie și este o vedetă ce prezintă emisiuni auto TV și online, îmbinând meseria de jurnalist cu cea de pilot profesionist.
Tor Poznan
Când am răspuns pozitiv la invitația Denso de a merge în Polonia pentru a le întâlni pe cele două vedete, nu știam că vom ajunge pe un circuit. Tor Poznan este cel mai mare circuit din Polonia: un traseu de patru kilometri ascuns undeva la periferia orașului Poznan. Se află într-o pădure, în apropiere de aeroportul din Poznan.
Pentru mine a fost surpriză plăcută descoperirea acestui circuit cumva neglijat în Europa de Est. Toată lumea știe de Hungaroring, celebru pentru faptul că găzduiește o etapă de Formula 1 încă din anii 80, am mai auzit și de pista de la Brno, unde MotoGP-ul și-a făcut de cap o vreme. Însă nimeni nu știe de circuitul polonez. O comoară aflată la 300 km depărtare de Berlin, dar care din păcate a fost neglijat de către autoritățile locale.
Cu un desen interesant și câteva viraje care pot pune în dificultate și un pilot cu experiență, Tor Poznan este superior circuitului de la Hungaroring. Din păcate, însă, nu există facilități și anexe necesare pentru a găzdui competiții de anvergură.
Circuitul Tor Poznan a fost construit între 1975 și 1978 și parcă a încremenit în timp. Câteva clădiri mici și vechi, o mână de căsuțe de lemn uitate printre coniferele ce înconjoară circuitul și un vechi turn de observație a pistei este tot ce găsim în jur. Nu există boxe, ci doar structuri temporare. Păcat, pentru că suprafața pistei este îngrijită. Este o gazdă bună pentru Track Days și eventual competiții locale, dar cam atât.
În cadrul evenimentului Denso Track2Track, am putut parcurge circuitul la volanului unui Audi R8, însoțit de un instructor. Pentru a nu sări calul, liniile drepte au fost întrerupte de șicane create din conuri, dar chiar și așa am putut parcurge trei tururi ale unui circuit interesant. Imediat după linia de start se află unul dintre cele mai lungi viraje de dreapta pe care le-am întâlnit vreodată, iar apoi, în virajele 11 și 12, combinația de schimbare de direcție stânga-dreapta este una extrem de tehnică.
Si totusi, eram curios sa vad niste diferente intre bujiile OEM si Denso Iridium TT. Cat costa ? Ce diferente sunt ? Ce performante avem cu varful de gama Bosch, NGK si Denso pe o masina de circuit ? dar pe una de strada ? Care sunt valore pe Dyno ? Pe motoare non-euro putem folosi noile Denso Iridium ? daca da, Denso ofera toate distantele dintre electrozi ? Apropo, circuitul din Brno e foarte activ. Campionatul de MotoGP nu si-a facut de cap "o vreme" acolo, ci chiar din 1965 pana in 2015, cu o pauza de 4 ani, timp in care circuitul si-a schimbat configuratia.