Din culisele dezvoltării noului BMW iX3: "SUV-ul electric a fost gândit ca un produs care să ofere un echilibru general bun"
BMW iX3 este primul SUV electric al companiei. Totodată, X3 devine singurul model din gamă care poate fi comandat cu motorizări benzină, diesel, plug-in hybrid și electric. Am discutat cu trei experți BMW despre ce reprezintă iX3 și care sunt noutățile introduse odată cu SUV-ul electric.
În 14 iulie, BMW a prezentat noul SUV electric iX3. Modelul face parte din strategia Number One > Next, un proiect prin care BMW își dorește ca până la finalul anului 2023 să aibă în gamă 25 de modele electrificate (hibrid, plug-in hybrid, electric). Dintre acestea, 13 vor fi complet electrice.
BMW iX3 este primul SUV electric al companiei bavareze. Mai mult decât atât, gama X3 devine singura din portofoliul BMW cu o ofertă completă de motorizări: benzină, diesel, plug-in hybrid și electric.
La scurt timp de la prezentarea noului iX3, Automarket a avut ocazia să ia loc la o masă rotundă virtuală împreună cu alți 16 jurnaliști europeni și cu trei experți din cadul BMW. Oficialii companiei au răspuns întrebărilor și au oferit informații noi referitoare la primul SUV electric din gama BMW.
BMW iX3 este disponibil într-o singură configurație motor-baterie, iar reprezentanții BMW au declarat, că pentru moment, nu există planuri pentru alte variante.
"Am luat în considerare nevoile clienților. BMW X3 are o gamă completă de motorizări, iar pentru cei care sunt în căutarea unor variante cu tracțiune integrală există alternative în portofoliul SUV-ului de clasă medie", a declarat Rebecca Gross, manager de produs BMW iX3.
"În plus, testele realizate în Suedia au oferit rezultate remarcabile. BMW iX3 are un comportament bun pe zăpadă și gheață. Am descoperit chiar un comportament mai bun decât al unor modele cu tracțiune integrală în condiții similare. În ceea ce privește bateria, nu cred că este nevoie să introducem o altă versiune, întrucât cu noul acumulator stabilim o referință în segment în ceea ce privește eficiența", a completat Arno Keller, directorul de produs BMW iX3.
Gama BMW X3 are deja o versiune dedicată M, iar oficialii BMW care au participat la această masă rotundă au declarat că nu cred că iX3 va fi disponibil într-o variantă de performanță.
"Personal, cred că iX3 nu este cel mai potrivit produs pentru a deveni primul model electric M. Ce pot să vă asigur este că, în curând, vom electrifica toate brandurile, inclusiv Rolls-Royce și M", a declarat Arno Keller.
Noul BMW iX3 folosește a cincea generație a sistemului eDrive, iar nemții introduc, în premieră, un motor electric sincron fără magneți permaneți. Despre avantajele acestui motor a vorbit Denny Wahle, expert în sisteme de propulsie.
"În primul rând eliminăm metalele rare. De asemenea, am reușit să oferim valori mari de putere și cuplu într-un pachet cu un volum mai mic", a declarat oficialul BMW.
Odată cu noul iX3, motor electric, electronica și transmisia sunt aranjate într-o singură carcasă, iar volumul necesar instalării acestuia a scăzut cu 30%.
Bateria lui BMW iX3 are o capacitate brută de 80 kWh, valoarea netă comunicată de producătorul german fiind de 74 kWh. Acumulatorul este alcătuit din 188 de celule prismatice grupate în zece module.
"Bateriile lui iX3 sunt produse de CATL, iar pe baza experienței, celulele prismatice reprezintă una dintre cele mai bune soluții. Și acumulatorii viitoarelor modele electrice vor veni în această variantă cu celule prismatice. Avantajul este acela că fiecare celulă are o carcasă individuală și este controlată individual, aspecte care sunt cruciale pentru siguranță, dar și pentru a oferi un timp de utilizare cât mai lung", a completat expertul BMW.
SUV-ul electric pregătit de nemți poate fi încărcat și la prize cu o putere de 150 kW, iar această valoare nu reprezintă vârful pe care îl poate atinge pentru câteva secunde. Conform oficialilor germani, mulțumită sistemului de răcire cu lichid integrat la nivelul bateriei, reîncărcarea la o putere de 150 kW poate fi menținută pentru cel puțin 40% din timp.
Noul BMW iX3 este dezvoltat pe arhitectura flexibilă care stă și la baza versiunilor echipate cu motoare convenționale. Aceasta este prima platformă a mărcii germane care oferă un nivel ridicat de flexibilitate în ceea ce privește sistemele de propulsie, iar X3 este primul model care preia și implementează strategia Power of Choice, o abordare lansată de BMW pentru a putea îndeplini nevoile de mobilitate specifice clienților din întreaga lume.
"Am intrat în era mașinilor electrice cu o platformă dedicată. Dacă va mai amințiti, atunci când am lansat i3, modelul era produs pe o arhitectură specială. Eram în anul 2013 și era o perioadă în care așteptările noastre cu privire la mobilitatea electrică erau diferite de cele de azi. Experiența ne-a arătat că acest tip de mobilitate se dezvoltă diferit de la o piață la alta, dar în acest moment, clienții din toată lumea își doresc modele electrice care încă sunt departe de realitate. Între timp, am ajustat abordarea și credem că pentru următorii ani, platformele flexibile reprezintă cheia spre succes. Dar acest lucru nu înseamnă că în viitorul îndepărtat nu vom veni cu o nouă platformă dedicată. Vreau să subliniez că în 2020 și pentru mulți ani de aici înainte vom miza pe aceste platforme flexibile", a completat șeful proiectului iX3.
Motorul electric pregătit de BMW livrează cei 286 de cai putere și 400 Nm către puntea spate, iar accelerația de la 0 la 100 km/h are loc în 6.8 secunde. Pentru repriza 80-120 km/h, producătorul menționează 2.5 secunde, în timp ce viteza de top se oprește la 180 km/h.
"Cu iX3 nu am țintit către cea mai rapidă accelerație 0-100 km/h sau către cea mai mare autonomie a unui SUV. Modelul a fost gândit ca un produs care să ofere un echilibru general bun. În ultimii ani am tot văzut mașini electrice care au concurat pentru a obține cea mai bună accelerație 0-100 km/h sau autonomie. Am fi putut să intrăm și noi în această competiție, dar din motive bine întemeiate nu am dorit acest lucru. Tehnic este posibil să facem un iX3 care să accelereze de la 0 la 100 km/h în 6 secunde", a declarat Arno Keller.
"Cine aștepta iX3 și ce înseamnă SUV-ul pentru clienți. Acestea au fost capitolele la care am vrut să excelăm. Am observat că bateriile mari nu reprezintă neapărat o direcție generală bună. iX3 este o soluție smart care pune într-o lumină nouă performanțele, autonomia și masa totală. Motivul pentru care clienții iubesc marca BMW este conceptul general de dinamică a condusului, iar accelerația reprezintă doar o disciplină din tot acest pachet", a completat oficialul producătorului german.
În ceea ce privește designul, iX3 nu adoptă un stil revoluționar specific noilor modele electrice și mizează pe liniile versiunilor cu motoare cu combustie internă. La ce ar trebui să ne așteptăm în viitor în materie de design?
"În 2013, piața era la început, iar cu i3 și i8 am vrut să scoatem cât mai mult în evidență faptul că acele modele sunt diferite de restul. Actualul X3 cu designul, specificațiile și atuurile sale este un model popular, motiv pentru care nu a fost nevoie să venim cu un design extraodinar așa cum am ales să o facem în cazul lui i3. Am considerat că este necesar să introducem o serie de elemente minore care să-l diferențieze rapid de restul versiunilor cu motoare cu combustie internă. În ceea ce privește viitorul, cu cât electrificarea se răspândește mai rapid și cu cât vor exista mai multe modele electrice, cu atât diferențele de design nu vor mai fi atât de mari. Vom introduce modificări în momentul în care venim cu tehnologii speciale. iNext va fi unul dintre modelele cu un design aparte, întrucât vom introduce o mulțime de noutăți în materie de tehnologii autonome de conducere", a declarat Keller.
Primul SUV electric al companiei va fi produs la uzina Shenyang din China pe aceeași linie pe care sunt asamblate și versiunile cu motoare cu combustie internă.
Livrările în Europa vor demara în prima parte a anului viitor. Pentru moment, BMW a anunțat prețurile pentru piața din Germania, unde SUV-ul costă 58.655 de euro fără taxe (alături de echipamentele stadard, versiunea va include un pachet generos de opționale). În perioada următoare vor fi comunicate și prețurile dedicate altor piețe din Europa.
Găsesc că este util un SUV electric in momentul in care poți depăși 7-800 de km in jurul locuintei, sau pentru o navetă de 200 km zilnic. Altfel este un moft costisitor. De ce aș da o căruță de bani pentru o fîțîială zilnică in oraș și nu aș aștepta hybridul plug-in, sau un Zoe la jumate de preț din suv-ul ăsta.