IN MEMORIAM: Ken Block la interviurile Automarket: “Tragem şi 10 duble pentru o scenă din Gymkhana”

Publicat marţi, 03.01.2023 11:59 de Bogdan Mirică

Automarket a avut ocazia de a sta de vorbă cu celebrul pilot Ken Block la standul Ford, în cadrul Salonului Auto de la Geneva.

În anul 2015, cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, Automarket avea ocazia de a sta de vorbă cu Ken Block, în cadrul unui interviu oferit de Ford. Am aflat multe despre pilot și despre seria sa de cascadorii Gymkhana. Acum, când vestea tragică a pierderii sale a cutremurat lumea motorsportului, vă readucem în atenție interviul realizat atunci.

INTERVIU

Uşor încruntat, cu şapca într-o parte şi o cămaşă neagră cu mânecă scurtă, Ken Block salută discret, dincolo de barba deasă, puţin grizonată, singurul detaliu care trădează cei 47 de ani ascunşi în spatele atitudinii relaxate.

Zâmbeşte în colţul gurii şi vorbeşte lent şi apăsat, de parcă şi-ar măsura fiecare silabă. Accentul american jovial umanizează portretul unui Ken Block prietenos, calm şi gata să-ţi răspundă la orice întrebare, fără a bate câmpii cum o fac de obicei oamenii închişi în spatele unui costum şi al unei funcţii.

Ken Block la standul Ford imediat după interviul acordat Automarket.ro

Fiind unul dintre cei mai populari piloţi ai momentului, Ken Block este asaltat tot timpul cu autografe şi poze. Oficialii Ford reuşesc să îi ţină departe şi să mi-l rezerve pe Ken preţ de 20 de minute. Puţin pentru zecile de poveşti ale omului Ken Block, dar suficient pentru câteva întrebări legate de carieră şi adresate de voi într-un material special.

Tu întrebi, Ken Block răspunde. Pune-i întrebări pilotului-showman

Născut în 1967, Ken Block a fost întâi de toate un antreprenor de succes. Alături de Damon Way punea bazele companiei Droors Clothing, devenită DC Shoes în 1993. La numai doi ani după aceea, brandul vestimentar reuşea încasări de şapte milioane de dolari.

Cariera în motorsport începea zece ani mai târziu, alături de un Subaru WRX STI, cu care evolua bine în campionatul naţional Rally America. Iar în 2007 alerga pentru prima dată în WRC, în raliurile Mexicului şi al Noii Zeelande. Au urmat şi alte curse, însă succesul a întârziat să apară. Ken Block s-a repliat repede şi a dus Gymkhana la un nivel de popularitate mondial. Milioane de fani au aşteptat cu sufletul la gură episoadele Gymkhana şi drifturile la limită create de Ken.

Tocmai această serie l-a apropiat şi de Ford, care a dorit să-l înregimenteze pe idolul tuturor celor care iubesc spectacolul pe patru roţi. Ovalul Albastru s-a bucurat de notorietatea pilotului chiar cu ocazia lansării noii generaţii Focus RS. Era astfel normal ca interviul cu Automarket să se desfăşoare lângă noul hot-hatch american.

Block a petrecut mult timp lângă noul Focus RS.

Maşinile copilăriei: Lamborghini Countach şi Audi S1 Quattro

Care este maşina la care visai atunci când erai copil?

(îl bufneşte râsul şi exclamă) Wow! Este e un exerciţiu dificil. Probabil cea mai proaspătă amintire a mea legată de maşini se leagă de Lamborghini Countach şi Audi S1 Quattro, pentru că eram un mare fan al raliurilor.

Care este maşina de producţie la care visezi acum? Maşina de care crezi că nu te-ai putea plictisi?

Nu prea mă gândesc la maşini de producţie pentru că am ocazia să merg mai mult cu cele de curse. Iar astea sunt cele mai bune din lume. Există şi excepţii: am apucat să mă distrez copios cu noul Focus RS şi să stau puţin în noul Ford GT. Pot spune că abia aştept să petrec mai mult timp cu maşinile astea două.

Ford GT Concept a fost vedeta standului la Geneva.

Zăpadă, asfalt sau macadam?

Fără îndoială macadamul, pentru că este suprafaţa pe care am cea mai multă experienţă şi pe care mă simt cel mai bine. Îmi plac şi asfaltul şi zăpada, cu precizarea că urăsc să rămân blocat în zăpadă (râde).

Zăpada din Suedia, o provocare

În ce parte a lumii ţi-au fost cel mai greu să concurezi?

Am alergat în WRC mai demult, într-o etapă desfăşurată pe zăpadă. A fost una dintre cele mai dificile suprafeţe cu care a trebuit să mă obişnuiesc. Am condus şi pe asfalt şi pe macadam, dar zăpada din Suedia mi-a dat mari bătăi de cap. Am făcut asta o singură dată, pentru că Suedia este ceva cam departe.

După ce ai condus noul Ford Focus RS cu tracţiune integrală, poţi spune că maşina nu mai este la fel de distractivă ca vechea generaţie, care avea doar tracţiune faţă?

Pentru mine, care sunt un fan al maşinilor cu tracţiune integrală, asta e soluţia ideală. Am condus vechiul model care folosea doar axa faţă şi m-am simţit bine. Am simţit însă şi atunci nevoia unui 4x4. E normal ca maşina asta să mi se pară o alegere mai potrivită şi mai bună, pentru că toate maşinile pe care le conduc pentru Ford în raliu beneficiază de tracţiune integrală. Aşadar, acum nu facem decât să aliniem şi maşinile de stradă la cele de raliu.

Ken Block şi vechea generaţie Focus RS.

Uneori tragem şi 10 duble pentru o scenă din Gymkhana

Toţi se întreabă câte duble tragi pentru un episod Gymkhana?

(se grăbeşte să răspundă) Poate exista o singură încercare sau pot exista 10. Cel mai important este să nimerim cadrul perfect. E greu pentru că nu poţi nimeri întotdeauna unghiul perfect pentru cameră.

Cât te antrenezi pentru o Gymkhana? De cât timp de acomodare ai nevoie cu maşina?

Când filmez nu prea mă antrenez. Spre exemplu, în cazul recentului Gymkhana 7 am condus maşina aia doar 15 minute înainte să începem filmarea. Deci foarte puţin timp. Trebuie să memorez din punct de vedere tehnic tot traseul. Din fericire am o memorie bună, antrenată pentru aşa ceva.

Crezi că viitoarea serie Gymkhana ar putea avea loc pe macadam şi nu pe asfalt? Începe să devină repetitivă seria de drifturi pe asfalt?

Este posibil, însă motivul principal pentru care nu facem asta este că pe macadam avem mult praf. Aşadar, orice aş face, orice cascadorie ar implica şi foarte mult praf. Ar fi dificil şi pentru cei care se uită la TV şi nu mai înţeleg ce se întâmplă. Plus că toate acele pietre care ar zbura către camere ar face ca o asemenea producţie să fie şi foarte costisitoare. (râde zgomotos)

Lansarea lui Focus RS s-a făcut cu o maşină de test

Când ai participat la debutul noului Focus RS în cadrul evenimentului organizat la fabrica Ford din Koln ai creat o serie de drifturi marca Gymkhana cu noul hot hatch. Era o maşină de serie, fără alte modificări?

Era o maşină de test, de fapt. Era un vechi Focus ST la exterior. Sub caroserie se afla însă tot trenul de rulare şi propulsie al noului RS. Deci sistemul şi mecanica erau acolo. Sincer îţi zic că mi-a plăcut să testez maşina asta si să văd că împrumută mult din comportamentul unei maşini de raliu Ford.

Poţi să-mi găseşti două puncte comune între noul Ford Focus RS şi Ford Mustang?

Pot să îţi găsesc o asemănare între noul Focus RS şi Mustang-ul din ultimul meu clip Gymkhana (râde cu subînţeles). Ar fi sistemul de tracţiune integrală, regăsit pe ambele maşini. Însă nu trebuie să uităm că Mustang-ul din clipul meu este o maşină distinctă şi o adevărată bestie. Pe când Focus RS este o maşină de producţie care generează senzaţii plăcute pentru şofer, cu sisteme de siguranţă, uşor de digerat în viaţa de zi cu zi.

Poţi să-mi spui câte o trăsătură definitorie pentru piloţii Sebastien Loeb, Dani Sordo, Mikko Hirvonen, Peter Solberg, Sebastian Ogier?

Un cuvânt nu ar fi suficient pentru fiecare. Toţi sunt extrem de talentaţi. Loeb şi Ogier sunt mereu la cel mai înalt nivel. Statisticile vorbesc de la sine. Mă bucur că am apucat să alerg alături de ei în câteva curse şi îmi pare rău că nu am făcut-o un sezon întreg. Chiar şi aşa, a fost o onoare să fiu coleg de traseu cu ei.