Interviu cu Sebastien Loeb, legenda vie din WRC: "Dacia mi-a dat șansa să îmi trăiesc, în continuare, pasiunea"

Publicat joi, 14.11.2024 14:14 de Silvian Irimia

În cadrul unui eveniment găzduit de Centrul de Design Dacia din București, constructorul de la Mioveni și-a prezentat piloții și mașina cu care este gata să cucerească Raliul Dakar din 2025. Echipajul Dacia Sandrider este format din Cristina Gutierrez, Nasser Al-Attiyah (câștigător de 5 ori al Raliului Dakar) și Sebastien Loeb (câștigător de 9 ori al Campionatului Mondial de Raliuri) cu care am avut ocazia să realizăm și un interviu. Dacia deja a înregistrat o victorie la evenimentul Rally Raid din Maroc.

Înainte să trecem la interviul propriu zis, haideți să cunoaștem puțin mai bine echipajul și vehiculul cu care Dacia va ataca dunele de nisip din deșert, în căutarea celei mai înalte trepte de pe podium. Din păcate la București nu a fost prezentă mașina reală de competiție, ci doar o machetă care replica exteriorul lui Sandrider.

Totuși, deja știm faptul că prototipul Sandrider este alimentat cu benzină sintetică și este propulsat de un motor V6 de 3.0 litri, care dezvoltă 359 de cai putere și un cuplu motor maxim de 539 Nm.

Design-ul vehiculului de Dakar este inspirat de cel al lui Manifesto, conceptul electric de tip buggy, fără uși și fără geamuri, dezvăluit de Dacia în toamna anului 2022. Un lucru foarte important de menționat este că piloții au fost implicați activ în procesul de dezvoltare al lui Sandrider.

Dacia Sandrider este dezvoltată de inginerii de la Prodrive, cu ajutorul celor de la Renault. Caroseria este realizată, aproape integral, din fibră de carbon, iar șasiul este unul tubular. Suspensiile față/spate sunt cu braț dublu și au o cursă mare de 350 de milimetri.

Prototipul are 4.14 metri lungime, 2.29 metri lățime, 1.81 metri lățime și un ampatament de 3 metri. Consolele față/spate (distanța de la centrul roții până la extremitatea față/spate) au 590 milimetri și, respectiv, 550 milimetri.

DE CE ESTE DACIA SANDRIDER ATÂT DE SPECIALĂ?

Dacia Sandrider este specială deoarece folosește un sistem electric, inovator, de înaltă tensiune. Acesta permite menținerea tuturor accesoriilor de la bord la o putere optimă, chiar și în condițiile dificile întâlnite în astfel de raliuri. Astfel, răcirea ideală a motorului va fi asigurată în fiecare moment.

Deoarece este o mașină de competiție, orice element inutil a fost îndepărtat, pentru a scădea cât se poate masa prototipului. Astfel au fost păstrate doar elementele absolut necesare, indiferent că ne referim la interior sau exterior. Totuși, inginerii și-au îndreptat mult atenția către partea de vizibilitate, un lucru esențial în Rally Raid.

DOAR STRICTUL NECESAR

Prin urmare, capota față este scurtă și înclinată, iar partea superioară a planșei de bord este vopsită cu un material anti-reflectorizant. La interior, inginerii Dacia s-au concentrat asupra nevoilor echipajului. Sandrider se distinge printr-un tablou de bord modular, care permite fiecărui echipaj să își adapteze dispunerea anumitor elemente în funcție de preferințe, pentru o ergonomie mai bună.

Tot la interior, scaunele Sabelt sunt îmbrăcate într-un material special, anti-bacterian, și care reglează umiditatea. Roțile de rezervă sunt fixate în locașuri laterale, în spatele ușilor de acces, și pot fi astfel extrase și manipulate mai ușor. În aceeași idee, echipajul beneficiază de un acces ușor și rapid la uneltele necesare în caz de nevoie.

De exemplu, un detaliu extrem de simplu, dar foarte util îl găsim la prezoanele de fixare a roților. Acestea sunt magnetice, astfel încât se pot pune pe o placă metalică, evitându-se pierderea lor în nisip, în cazul în care o anvelopă trebuie înlocuită. Această soluție arată cât de importantă este implicarea echipajului, deoarece ideea a fost inspirată direct din experiențele anterioare ale piloților.

PILOȚI CU GREUTATE PENTRU DACIA SANDRIDER

Acum că am terminat cu „nava”, haideți să cunoaștem și „căpitanii de vas”. În primul rând, o avem pe Cristina Gutierrez, care, începând cu anul 2017, are la activ 8 participări consecutive la raliul Dakar. În 2021, Cristina a câștigat Cupa Mondială de Raliuri Cross-Country, la categoria T3, iar anul acesta, a devenit a doua femeie care a câștigat la o categorie (Challenger) a Raliului Dakar.

Nasser Al-Attiyah este al doilea cel mai de succes pilot din istoria raliului Dakar, după ce a câștigat a cincea oară acest eveniment în anul 2023. Totodată, qatarezul este cvintuplu câștigător al Cupei Mondiale de Raliu off-road și dublu câștigător al Campionatului Mondial de Rally-Raid.

Chiar dacă nu are legătură cu motorsportul, trebuie notat faptul că Nasser a câștigat o medalie de bronz la Jocurile Olimpice din 2012, de la Londra, la proba de tir.

Ultimul, dar nu cel din urmă, este Sebastien Loeb care nu cred că mai are nevoie de prezentare. A câștigat Campionatul Mondial de Raliuri de 9 ori consecutiv, între anii 2004 și 2012. Este cel mai titrat pilot din lumea raliurilor, deține o mulțime de recorduri și este considerat a fi cel mai mare pilot de raliuri din toate timpurile.

Francezul participă din anul 2016 la Raliul Dakar, unde de 3 ori era să urce pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Cu siguranță, are o șansă foarte bună în 2025, alături de cei de la Dacia.

ISTORIA RALIULUI DAKAR

Raliul Dakar, cunoscut inițial drept Raliul Paris-Dakar, este una dintre cele mai renumite și solicitante competiții de raliu din lume. Totul a început în 1977, când motociclistul francez Thierry Sabine s-a rătăcit în deșertul libian în timpul unei curse.

Inspirat de vastitatea și frumusețea peisajului, Sabine a avut ideea de a crea o competiție care să treacă prin cele mai vitrege condiții de pe Pământ. În 1979, prima ediție a Raliului Paris-Dakar a avut loc, traseul pornind din Paris și terminându-se în capitala Senegalului, Dakar.

De-a lungul anilor, Raliul Dakar a devenit un adevărat simbol al sporturilor cu motor. Piloți din întreaga lume au participat la această competiție, trecând prin dune de nisip, munți și teren accidentat, în vehicule de toate tipurile: motociclete, mașini, camioane și, mai recent, buggy-uri. Din cauza condițiilor extreme din deșert, lipsei de orientare și accidentelor, Raliul Dakar este considerat a fi una dintre cele mai periculoase competiții.

Din motive de siguranță și politică, traseul raliului s-a mutat în 2009 din Africa în America de Sud, iar în 2020 a fost relocat în Peninsula Arabică, desfășurându-se în Arabia Saudită.

După ce am admirat prototipul Sandrider și am aflat ce așteptări au piloții de la  colaborarea cu Dacia, a venit momentul mult așteptat: să stau față în față cu unul dintre greii motorsportului mondial.

Chiar dacă timpul de 7 minute a fost foarte scurt (mai ales când îl ai în față pe Sebastien Loeb), am reușit să aflu destule lucruri interesante de la omul record. Te invit să descoperi interviul nostru în rândurile următoare.

AUTOMARKET: Cum este să faci parte din procesul de dezvoltare al mașinii și care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâlnit ca echipă?

SEBASTIEN LOEB: Cu siguranță, pentru mine personal, a fost mult mai bine să fac parte din programul de dezvoltare al mașinii. Este și unul din motivele pentru care am ales să realizez acest proiect cu Dacia. Împreună cu cei de la Dacia am decis să colaborăm cu ProDrive, cu care am mai lucrat înainte. Prin urmare, știam deja ce se află sub această mașină, știam ce trebuie să schimbăm.

Am pornit acest proiect de dezvoltare cu o mașină nouă și cu experiența mea, deci pentru mine a fost foarte bine, deoarece tot ce nu mi-a plăcut la vechea mea mașină de curse, am putut schimba la Sandrider.

AUTOMARKET: În opinia mea, Dacia Sandrider poate reprezenta startul unei noi ere pentru producătorii de mașini accesibile în universul raliurilor de mare calibru. Tu cum crezi că va influența acest sport participarea celor de la Dacia?

SEBASTIEN LOEB: Cu siguranță proiectul celor de la Dacia în Dakar este mult mai modern decât alte proiecte pe care le putem vedea în jur. De asta am și vrut să vin la Dacia, pentru că am văzut proiectul, am văzut resursele pe care vor să le pună în acest plan.

Am observat cât de moderne sunt toate sistemele noi de pe Sandrider și am observat schimbarea pe care o aduce acest proiect în lumea raliurilor de mare calibru. Consider că în viitor ar putea să fie cel mai bun proiect.

AUTOMARKET: Industria auto se îndreaptă cu pași rapizi către un viitor sustenabil? Cum influențează acest lucru lumea raliurilor, având în vedere că Sandrider folosește deja combustibili sustenabili?

SEBASTIEN LOEB: În zilele noastre când participi în sporturi cu motor vrei să arăți mai mult decât doar că participi în motorsport. Vrei să arăți că faci ceva pentru ecologia planetei. Știu că Dacia folosește această experiență pentru a vedea dacă poate folosi combustibili sintetici și pe mașinile de stradă. Practic, această competiție este ca un laborator de teste pentru ei.

Într-adevăr, în Dakar nu există mașini electrice, din cauza că distanțele de parcurs sunt prea mari. Totuși, ai putut vedea că Audi a încercat ceva, dar încă nu putem completa un raliu Dakar cu o mașină electrică. Consider că alegerea celor de la Dacia este cea potrivită pentru o asemenea categorie de raliu.

AUTOMARKET: Ce aspecte te-au surprins cel mai mult la Dacia Sandrider?

SEBASTIEN LOEB: În primul rând m-a surprins modul cum arată. Este foarte diferită față de ce suntem obișnuiți să vedem în asemenea raliuri. Unora le place, altora nu, dar mie chiar îmi place. Clar designul este mult mai modern față de ce am văzut înainte.

AUTOMARKET: Care este dinamica dintre pilot și copilot în timpul cursei? Cum reușiți să comunicați eficient într-un mediu atât de intens și plin de presiune?

SEBASTIEN LOEB: Ne facem treaba. Este ceva cu care eu am fost obișnuit în toată cariera mea. Totuși, modul de comunicare este foarte diferit în Rally Raid față de WRC (Campionatul Mondial de Raliuri). În WRC, copilotul îmi transmite notițele în timpul cursei, pe care eu i le-am dictat în turul de recunoaștere.

În Rally Raid, copilotul are o agendă, trebuie să înțeleagă foarte bine ce vede pentru a-mi da toate explicațiile de care am nevoie. Este o colaborare pe cât se poate de reală și dacă el (copilotul) nu poate să suporte stresul și presiunea, ar trebui să își găsească un alt loc de muncă. Este la fel și pentru mine, trebuie să ascult ce zice și să fiu atent la drum. Amândoi încercăm să fim pe cât de eficienți se poate.

AUTOMARKET: Sebastien, ești, fără discuții, cel mai bun pilot de raliuri din toată istoria WRC. Deci ce te mai motivează să muți bariera performanței din ce în ce mai sus într-un sport în care practic ai câștigat tot ce se poate câștiga?

SEBASTIEN LOEB: Doar pasiunea. Dacă fac ce fac astăzi este doar datorită faptului că încă îmi place. Dacă vreau să stau acasă și să nu mai particip în competiții, asta aș face. Dar încă am pasiunea și consider că sunt norocos. Sunt norocos deoarece, la 50 de ani, un producător de mașini m-a rugat să concurez pentru el și mi-a dat șansa să pot să îmi trăiesc în continuare pasiunea.

Viața mea nu s-a schimbat de când eram un tânăr pilot în WRC. Iată că în 2024 încă sunt un pilot oficial și sincer, nu mă simt prea bătrân.