BMW a prezentat noul iX3: primul SUV electric al companiei are 286 CP și autonomie de până la 460 de kilometri
BMW a prezentat noul SUV electric iX3. Modelul pregătit de constructorul german este echipat cu un motor electric cu 286 CP și 400 Nm. Mulțumită unui acumulator cu o capacitate brută de 80 kWh, iX3 poate parcurge până la 460 de kilometri.
La începutul anului 2018, BMW a prezentat iX3 Concept, un prototip care anunța primul SUV electric al companiei. În urmă cu câteva luni, oficialii producătorului german au demarat campania de promovare a viitorului iX3, iar în tot acest timp am văzut atât imagini cu prototipurile utilizate în cursul sesiunilor de teste, cât și teasere care anunțau debutul noului SUV.
Acum, BMW a publicat primele imagini și informații oficiale referitoare la noul iX3. SUV-ul gândit de constructorul german este parte componentă a strategiei Number One > Next, un proiect prin care BMW își dorește ca până la finalul anului 2023 să aibă în gamă 25 de modele electrificate (hibrid, plug-in hybrid, electric).
BMW iX3: date esențiale
● Noul BMW iX3 are o lungime de 4.734 de mm (+26 mm comparativ cu X3), iar înălțimea măsoară 1.668 de mm (-8 mm). Lățimea și ampatamentul sunt egale cu cele trecute în fișa tehnică a versiunilor cu motoare cu combustie internă. Garda la sol anunțată de oficialii mărcii este de 179 de mm, centrul de greutate a fost coborât cu 7.5 centimetri, iar volumul portbagajului variază de la 510 la 1.560 de litri (cu 40 de litri mai puțin comparativ cu X3).
● Din punct de vedere estetic, noul BMW iX3 păstrează linia generală a SUV-ului X3, însă plusează cu o serie de elemente specifice modelelor electrice. Astfel, grila frontală, prizele de aer și spoilerul au fost modificate. De asemenea, în partea din spate apare un nou spoiler. Noile jante produse de constructorul german vin cu o serie de inserții special concepute pentru a reduce rezistența la înaintare cu 5% (raportat la jantele folosite pe versiunile cu motoare cu combustie internă ale lui X3). De asemenea, acestea sunt mai ușoare cu 15% comparativ cu restul jantelor aerodinamice lansate până acum de constructorul german. Standard, iX3 va avea jante de 19 inch, iar opțional clienții vor putea alege unele de 20 de inch.
● Pentru a ieși în evidență, iX3 dispune și de o serie de accesorii exterioare vopsite în albastru. Caroseria noului SUV electric va fi disponibilă în șase nuanțe: Carbon Black, Sophisto Grey, Mineral White, Phytonic Blue, Piedmont Red și Cashmere Silver.
● Interiorul noului BMW iX3 a fost echipat cu o serie de accente de culoare albastră, denumirea modelului a fost inscripționată pe consola centrală, iar pragurile laterale integrează logo-ul BMW i.
● Nemții propun cinci pachete pentru interiorul lui iX3, trei dintre acestea urmând să ofere accesorii din lemn.
● Standard, noul BMW iX3 va fi echipat cu suspensia adaptivă, iar prin intermediul unor actualizări over-the-air, clienții vor putea opta pentru setările suspensiei adaptive M.
● BMW a pregătit două linii de echipare pentru iX3: Inspiring și Impressive. Standard, modelul producătorului german va fi echipat, printre altele, cu următoarele: faruri cu LED, hayon acționat electric, plafon panoramic, cruise control adaptiv cu funcție Stop&Go, asistent pentru menținerea benzii de rulare, Park Distance Control, volan sport, pachet Storage, scaune reglabile electric și un sistem de climatizare pe trei zone cu funcții specifice modelelor electrice.
● În același timp, iX3 va fi echipat cu un sistem care generează un sunet special atât în momentul pornirii, cât și în timpul rulării. Sunetul de start/stop a fost dezvoltat de Hans Zimmer (unul dintre cei mai mari compozitori de muzică de film la nivel mondial) și de inginerul Renzo Vitale și se numește "ready-to-drive".
● BMW iX3 este primul model al companiei care va utiliza a cincea generație a sistemului eDrive, tehnologie pe care nemții o vor integra și pe viitoarele iNext și i4. În plus, sistemul folosit de nemți poate fi modificat rapid astfel încât să fie introdus și pe modele mai mici.
● Motorul electric pregătit de BMW dezvoltă 286 de cai putere la 6.000 rpm (109 CP indiferent de situație) și 400 Nm. Motorul utilizat de nemți este unul sincron care nu utilizează magneți permanenți, iar reprezentanții companiei spun că în componența lui nu se vor regăsi elemente din categoria metalelor rare. Turația maximă a motorului este de 17.000 rpm.
● Resursele motorului electric sunt gestionate exclusiv de puntea spate, iar sistemul de propulsie va fi echipat și cu sistemul ARB (introdus în premieră pe BMW i3S) care limitează într-un mod mai eficient efectele pierderii aderenței.
● În aceste condiții, BMW iX3 poate accelera de la 0 la 60 km/h în 3.7 secunde, în timp ce sprintul până la 100 km/h are loc în 6.8 secunde. Repriza 80-120 km/h se desfășoară în 2.5 secunde, iar viteza de top este limitată electronic la 180 km/h.
● Noul BMW iX3 mizează pe un pachet de baterii cu o capacitate brută de 80 kWh (74 de kWh net), iar autonomia calculată confom standardului WLTP este de 460 de până la kilometri. Consumul mediu de energie este cuprins între 18.5 și 19.5 kWh/100 de kilometri (conform WLTP).
● Sistemul de recuperare a energiei este unul inteligent care se poate adapta în funcție de informațiile primite din partea sistemului de navigație și din partea sistemelor de siguranță. Spre exemplu, în momentul în care iX3 se apropie de o intersecție iar viteza de rulare trebuie redusă considerabil, sistemul va funcționa la capacitatea maximă. În plus, în funcție de datele primite din partea navigației, iX3 va putea iniția și un mod de coasting. De asemenea, sistemul se va activa/dezactiva și atunci când SUV-ul de apropie de intersecții semaforizate, iar culoarea indicată de semafor se schimbă.
● În momentul pornirii, acest sistem de recuperare a energiei funcționează într-un mod adaptiv. Totuși, șoferul va putea seta nivelul de recuperare fie prin intermediului meniului disponibil la nivelul sistemului de infotainment, fie prin selectarea treptei B.
● Noul acumulator pregătit de BMW are o densitate mai mare cu 20% comparativ cu cea a bateriilor utilizate până acum. Pentru reîncărcare acumulatorului, șoferul poate utiliza o priză rapidă cu o putere de până la 150 kW. Timpul necesar pentru o reîncărcare de la 0 la 80% la o priză de 150 kW este de 34 de minute. În cazul în care șoferul va utiliza o priză de 11 kW, timpul necesar pentru o reîncărcare completă a bateriilor este de 7.5 ore.
● Lansarea pe piață a noului BMW iX3 este programată pentru finalul anului curent. Modelul va fi produs la uzina Shenyang din China, iar pe piața din Germania, SUV-ul electric va avea un preț inițial de 58.655 de euro fără taxe (alături de echipamentele stadard, versiunea va include un pachet generos de opționale).
Nu mai reiau cârcoteala ref. la jantele leite cu ale lui VW ID.3 -- se pare că funcția creează forma. Nici despre electro-Mărie cu aceaași pălărie, fiindcă economie. Absența unei versiuni 4x4 mă surprinde însă în continuare, deși în mod sigur s-a ținut cont de cererea slabă, chinezească mai ales. Interesant e factorul preț, care conduce reflex la diverse comparații -- nu doar cu variante Tesla Model 3, ci și cu Volvo Polestar-2, dacă tot sunt ambele 2WD și costă la fel. Cu 78 kWh, 408 CP, suta-n 4,7 secunde și o autonomie WLTP ceva mai mare, BEV-ul suedez îmi pare deci preferabil, inclusiv ca design original cu tușe retro de SAAB-900 (portbagaju-l are mai mic, dar garda la sol pare similară ochiometric.) Nu mai zic că *prinde* 210 km/h. :-P