Comparativ de consum: Honda CR-V hibrid vs. Honda CR-V benzină în traficul din București
Care sunt diferențele dintre o motorizare hibrid și una pe benzină? Merită, oare, să plângem după diesel? Am încercat să răspundem la aceste întrebări în cadrul unui test urban, desfășurat alături de noua generație Honda CR-V prezentă în două versiuni: benzină și hibrid.
Ușor, ușor, ecourile scandalului generat de Dieselgate în urmă cu patru ani se pierd în zare. Însă industria auto nu va mai fi niciodată la fel. Primul semn este că vânzările diesel scad de la an la an. Ba în favoarea motoarelor pe benzină, ba în favoarea hibridelor sau electricelor. Unii constructori chiar s-au conformat și au decis să elimine motoarele diesel de pe modele emblematice sau chiar complet din întreaga gamă.
Printre cei mai curajoși se numără și Honda, care oferă în acest moment doar două tipuri de propulsie pe cel mai de succes SUV al său, adică pe CR-V. Indiferent de zona globului în care te afli, Honda CR-V poate fi comandat fie cu motor pe benzină, fie cu motor hibrid.
Pe o piață românească îndrăgostită în continuare de diesel, acestă soluție pare sinucigașă. Prin urmare, am vrut să aflăm care sunt planurile japonezilor: ori cochetează cu un seppuku inexplicabil, ori au foarte mare încredere în sistemele lor de propulsie.
Am pus la cale un comparativ atipic între ambele versiuni ale lui CR-V: benzină și hibrid. Și, pentru a întoarce pe toate fețele consumul lor, am decis să mergem și în oraș și în afara lui. Atenție, nu e un test de consum, ci o rulare normală prin Bucureștiul aglomerat, apoi pe șosele. Fără exagerări sportive și fără exagerări ecologice. Bineînțeles, premisele nu erau roz pentru benzină, în special când vine vorba de consumul urban, dar am decis că trebuie să le comparăm. Colegul meu Cornel a tras paiul scurt și a urcat în motorizarea cea mai gurmandă (CR-V-ul roșu), în vreme ce eu m-am ales cu hibridul (CR-V-ul alb).
N-am fost niciodată atât de relaxat înaintea unui test de consum. Sunt relaxat pentru că am mai mers cu mașina asta și îi cunosc potențialul. E drept că în decembrie, atunci când am condus pentru prima dată Honda CR-V Hybrid în cadrul testului internațional organizat la Sevilla, nu am avut timp să întorc valorile consumului pe toate părțile. Însă cei 200 de kilometri parcurși atunci mi-au sugerat că mașina asta are potențial.
Start din Pipera
Plecăm din Pipera, inima corporațiilor din București, care pulsează greoi în orice moment al zilei, împingând șiroaie de mașini pe arterele orașului. Cornel e în spatele meu. Văd mereu în oglindă CR-V-ul lui pe benzină foarte aproape de mine. Am resetat amândoi valorile de consum la plecare, ne târâm prin București în aceleași condiții de trafic, în același ritm de rulare și fix în aceleași temperaturi și ne uităm cu emoție ce se întâmplă cu afișajul digital al computerului de bord. La mine e vorba de valori foarte mici: 3 litri/100 de kilometri. Ajung sub podul Pipera cu un consum ridicol. Abia atunci mă uit cu atenție în bord și văd că bateria este plină în proporție de 70%.
Deci încă un avantaj în fața lui Cornel, care se uită îngrijorat dincolo de volan. Mergem în paralel și nu pare optimist. Valoarea lui de consum este compusă din două cifre: undeva pe la 16 litri/100 de kilometri. E normal, având în vedere că abia ne mișcam.
La piața Charles de Gaulle găsim tartorul semafoarelor din București, spaima tuturor șoferilor în fiecare seară, după terminarea programului. Sunt vreo 500 de metri până în dreptul lui. Îi parcurg complet electric. Mă uit în retrovizoare și parcă simt cum încep să se scurgă broboane de sudoare pe fruntea lui Cornel. El nu are Start-Stop, pentru că versiunea pe benzină alăturată unei cutii CVT nu oferă această funcție, disponibilă exclusiv pe cutia manuală. Cei 193 de cai putere, storși dintr-un motor de numai 1.5 litri turbo, nu-i folosesc la nimic aici. Nici măcar la schimbatul rapid al benzii.
Hibridul meu iubește staționarea
De la Piața Charles De Gaulle, traficul devine ceva mai lejer, iar viteza mea de deplasare începe să crească. Motorul pe benzină se trezește la viață și începe să trimită putere către cel electric și către baterie. Pentru cei care nu știu, Honda a pregătit un sistem hibrid clasic (adică fără încărcare la priză) ușor neobișnuit.
Acesta include un motor pe benzină de 2.0 litri, care funcționează în ciclu Atkinson, capabil să ofere 145 de cai putere și un cuplu motor de 175 de Nm la 4000 de rotații. El este ajutat de un motor electric pentru a atinge o valoare totală a ansamblului de 184 de cai putere. Mai există și un al doilea motor electric, utilizat pe post de generator, care se folosește de resursele propulsorului termic pentru a-i oferi energie celuilalt agregat cu zero emisii, dar și pentru a încărca bateria.
Sistemul acesta complex îți garantează însă că vei merge în modul electric o mare parte din traseul tău urban. Mai ales dacă acesta este extrem de congestionat. În cazul meu, fluidizarea traficului care se scurge către Calea Victoriei urcă valoarea consumului la 5.5 litri/100 de kilometri. Este o valoare infimă pentru București în mijlocul zilei de vineri.
La Casa Poporului e loc de exagerări
Trec prin fața vechii clădiri a CEC-ului rulând electric, ușor, tiptil, de parcă n-aș vrea să deranjez bătrâna cupolă de sticlă. Forțez apoi nota pe bulevardul care trece țanțoș pe lângă enormitatea clădită de Ceaușescu. Cred că aici, în linie dreaptă, am și exagerat puțin cu pedala, iar motorul pe benzină a început să trimită și el energie direct către roți, la pachet cu cel electric (asta se întâmplă de obicei în modul Sport sau atunci când ai nevoie de resurse).
Ne oprim la Casa Poporului pentru că este finalul primei etape de consum urban. Eu am 6.2 litri/100 de kilometri, o valoare pe care nu o obțineai nici cu vechiul CR-V diesel. Darămite cu unul pe benzină. Cornel nu e atât de fericit. Jumătate din traseu a sperat, dar nu s-au întâmplat minuni. Așa că traseul eminamente urban i-a oferit 12.7 litri/100 de kilometri.
Toată încrederea în butonul Econ
Pentru ceva mai multe șanse, dar și de dragul statisticii, pe a doua porțiune a testului am resetat din nou consumul și am apăsat amândoi butonul Econ. Am tăiat astfel din resursele fiecărei mașini. Ne-am gândit bine, pentru că imediat ce am plecat de la Casa Poporului ne-am lovit de zidul care se formează înainte de podul început de Băsescu și terminat de Oprescu. Adică Podul Basarab, locul unde șoseaua Grozăvești varsă mașini cu nemiluita și pe care, de obicei, simți și tu ce herghelie se ascunde sub capotă.
Cornel nu a abuzat de resurse nici de data asta. Era exasperat de cei 18.8 litri indicați de computerul de bord. Deh, resetase în plină isterie. Eu, plecat cu numai 2.2 litri/100 de kilometri din coada infernală strânsă ciorchine la semafor, aveam posibilitatea de a mă lansa ca un glonț. Ceea ce am și făcut. N-am mai văzut de multă vreme o valoare așa mică de consum. De fapt, dacă stau bine să-mi aduc aminte, am bifat un consum extraurban de numai 2.9 litri cu Honda Civic diesel în urmă cu câțiva ani.
După ce fiecare a traversat cum a putut Podul Basarab, ne-am regrupat într-o altă coadă pe la Statuia Aviatorilor, de unde ne-am înscris pe un traseu care ne-a lăsat în zona de nord a capitalei. Aici a luat final testul de consum urban. Eu am răsuflat ușurat, pentru că relaxarea mea nu fusese nefondată. Aveam o valoare de 5.8 litri/100 de kilometri pe a doua bucată de traseu. A mai ajutat și modul Econ. Cel puțin în cazul meu, pentru că în cazul lui Cornel, benzina a ținut să îi ofere valori extrem de apropiate: doar 12.6 litri/100 de kilometri. Cu 0.1 litri mai puțin. Cornel a concluzionat sec: „Nu merită să apeși Econ. Dacă ai plătit pentru 193 de cai, măcar să îi primești pe toți”.
Nu plângem după diesel
După ce am tras linie, concluziile au fost destul de simple. În oraș, nimic nu bate hibridul. CR-V-ul meu a mers o mare parte din timp în modul 100% electric. Mai ales la plecările de pe loc, adică fix atunci când consumul de carburant este uriaș. Am parcurs 24 de kilometri prin București, cu un trafic care a variat în intensitate de la imposibil la lejer. Motorul pe benzină de 1.5 litri turbo a consumat dublu față de ansamblul hibrid, ceea ce ne dovedește clar că această soluție de propulsie alternativă este recomandată pentru cei care vor rula mai mult în oraș.
Media celor două valori de consum obținute (6.2 și 5.8 litri/100 de km) este fantastic de mică și nu ar putea fi egalată nici măcar de un diesel. Prin urmare, hibridul vine să substituie perfect lipsa unui diesel și să instaleze o stare de resemnare după dispariția lui.
Hibridul are însă limitările lui atunci când depășești granițele orașului. Iar despre asta vom vorbi într-un episod viitor al acestui test, atunci când motorul pe benzină va încerca să fie mai eficient decât hibridul pe un traseu extraurban de 100 de kilometri.
Caracteristici | Honda CR-V Benzină |
Honda CR-V Hibrid |
Dimensiuni (L/l/h) [mm] |
4600/1855/1689 | |
Ampatament [mm] | 2662 | |
Sistem de propulsie | Benzină 1.5 litri |
Benzină 2.0 litri +electric |
Putere [CP] | 193 | 184 |
Cupul motor [Nm] | 243 | 315 |
Transmisie | CVT,4WD | e-CVT,4WD |
Accelerație 0-100km/h [s] | 10 | 9.2 |
Viteză maximă [km/h] | 200 | 180 |
Consum mediu [l/100 km] WLTP |
8.9 | 7.4 |
Emisii CO2 [g/km] WLTP |
200 | 168 |
Volum portbagaj [l] | 561 | 497 |
bun si ce se intamla cand hibridul are bateria goala? ca daca mergi mai mult in oras probabil o golesti in final. si cum asta nu e incarcabil la priza....