ANALIZĂ: Înmatriculările auto din România în 2013. Mărcile premiante şi mărcile slabe

Publicat marţi, 21.01.2014 12:43 de Dragoș Băltățeanu

2013 a fost cel mai slab an din ultimii 14 pentru piaţa auto din România. Numărul de maşini noi înmatriculate abia a depăşit 55.000 unităţi.

Piaţa auto se clatină din ce în ce mai tare, iar numărul de înmatriculări de automobile noi a ajuns la un nou minim anul trecut. Doar 57.700 de maşini noi au fost puse în circulaţie în 2013, conform datelor DRPCIV. Cifra reprezintă aproximativ 20% din numărul maşinilor noi care au fost înmatriculate în 2008, anul cu cea mai mare cifră înregistrată pe piaţa auto de la noi.

Începând cu 2008, numărul de automobile noi înmatriculate a scăzut constant în fiecare an. Criza financiară, puterea din ce în ce mai scăzută de cumpărarea şi restricţionarea accesului la surse de finanţare au fost principalele cauze ale acestei scăderi. În plus, nici guvernul nu a ajutat, modificarea constantă a taxei de poluare fiind un factor la fel de important. 2013 a fost anul în care clienţii s-au orientat din ce în ce mai mult către piaţa de automobile second-hand. În schimb, piaţa reînmatriculărilor a scăzut semnificativ faţă de anii precedenţi din cauza introducerii timbrului de mediu inclusiv pentru maşiniile înmatriculate după 1 ianuarie 2007. 

Automobile noi Automobile SH TOTAL
Marcă 2013 2012 +/- 2013 2012 +/- 2013 2012 +/-
Alfa Romeo 66 110 -40% 1492 967 +54.3% 1558 1077 +44.7%
Aston Martin 2 5 4 +25% 7 4 +75%
Audi 1418 1818 -22% 15228 11191 +36% 16646 13009 +28%
Bentley 10 7 +42.8% 13 14 -7.15% 23 21 +9.5%
BMW 1674 2215 -24.5% 13710 9611 +42.6% 15384 11826 +30%
Cadillac 3 27 21 +28.5% 30 21 +42.9%
Chevrolet 866 1739 -50.2% 233 217 +7.4% 1099 1956 -43.8%
Chrysler 200 115 +73% 200 115 +73.9%
Citroen 317 600 -47.2% 2290 2097 +9.2% 2607 2697 -3.3%
Dacia 17554 16338 +7.1% 584 479 +22% 18138 16867 +7.5%
Daihatsu 1 826 520 +58.8% 826 521 +58.5%
Dodge 52 47 +10.6% 52 47 +10.6%
Ferrari 6 12 -50% 13 8 +62.5% 19 20 -5%
Fiat 1293 997 +26.7% 7402 6881 +7.6% 8695 7878 +10.4%
Ford 3662 5054 -27.5% 26137 21834 +19.7% 29799 26888 +10.8%
Geely 1 1 1 1 0%
GMC 2 2 2 2 0%
Great Wall 1 2 -50% 1 1 2 3 -33.3%
Honda 468 505 -7.3% 877 586 +49.7% 1345 1091 +23.3%
Hummer 6 3 +100% 6 3 +100%
Hyundai 2451 3068 -20.1% 1200 948 +26.6% 3651 4016 -9%
Infiniti 7 25 -72% 12 10 +20% 19 35 -45.7%
Isuzu 6 4 +50% 6 4 +50%
Jaguar 65 99 -34.3% 174 103 +63.7% 239 202 +18.3%
Jeep 173 135 +28.15% 294 190 +54.7% 467 325 +43.7%
Kia 634 917 -30.9% 549 318 +72.6% 1183 1235 -4.2%
Lada 5 7 -28.6% 17 8 +112.5% 22 15 +46.7%
Lamborghini 1 2 -50% 4 3 +33.3% 5 5 0%
Lancia 119 23 +417% 501 302 +65.9% 620 325 +90.7%
Land Rover 753 720 +4.6% 1448 850 +70.3% 2201 1570 +40.2%
Lexus 58 68 -14.7% 87 111 -21.6% 145 179 -19%
Lincoln 8 7 +14.3% 8 7 +14.3%
Lotus 1 1
Maruti 8 8 0% 8 8 0%
Maserati 9 4 +125% 7 5 +40% 16 9 +77.7%
Maybach 3 3
Mazda 574 423 +35.7% 1031 586 +76% 1605 1009 +59%
Mercedes-Benz 1947 1655 +17.6% 8980 7100 +26.5% 10927 8755 +24.8%
MG 29 26 +11.5% 29 26 +11.5%
Mini 148 143 +3.5% 606 461 +31.4% 754 604 +24.8%
Mitsubishi 514 733 -29.8% 1057 615 +71.8% 1571 1348 +16.5%
Morgan 1 1 2 -50% 1 3 -66.6%
Nissan 732 1234 -40.7% 1387 1252 +11% 2119 2486 -14.7%
Opel 2689 2563 +4.9% 39743 34421 +14.7% 42162 36984 +14%
Peugeot 1200 1475 -18.6% 5095 4347 +17.2% 6295 5822 +8%
Pontiac 6 1 +500% 6 1 +500%
Porsche 148 189 -21.63% 252 222 +13.5% 400 411 -2.6%
Proton 12 4 2 +100% 4 14 -71.4%
Renault 3073 4580 -32.9% 9404 6909 +36.1% 12477 11489 +8.6%
Rolls-Royce 2 17 15 +13.3% 17 17 0%
Rover 644 348 +85% 644 348 +85%
Saab 6 226 226 0% 226 232 -2.6%
Seat 466 618 -24.6% 5064 4323 +17% 5530 4941 +11.9%
Skoda 5128 6235 -17.75% 8863 7835 +13% 13991 14070 -0.6%
Smart 10 8 +25% 1580 1342 +17.7% 1590 1350 +17.8%
Ssangyong 10 17 -41.2% 56 39 +43.6% 66 56 +17.9%
Subaru 70 172 -59.3% 168 105 +60% 238 277 -14%
Suzuki 928 1399 -33.7% 3145 1551 +102.8% 4073 2950 +38%
Tata 25 15 +66.6% 25 15 +66.6%
Toyota 2158 2281 -5.4% 1569 1159 +35.4% 3727 3440 +8.3%
Vauxhall 260 214 +21.5% 260 214 +21.5%
Volkswagen 6028 7702 -21.8% 57347 42675 +34.4% 63375 50377 +25.8%
Volvo 260 451 -42.4% 1426 1132 +26% 1686 1583 +6.5%

Curiozităţi ale pieţei auto din România

Analizând cifrele din 2013 comparativ cu cele din 2012 putem vedea că numărul mărcilor care au înregistrat o creştere a înmatriculărilor de automobile noi în România sunt extrem de puţine. Dacia rămâne de departe marca care vinde cel mai mult, constructorul autohton reuşind să vândă şi să înmatriculeze cu 1216 unităţi mai mult faţă de 2012.

În afară de Dacia, creşteri au mai înregistrat mărci ca Jeep, Fiat, Lancia, Land Rover, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, Mini şi Opel. De altfel, aproape toate mărcile reprezentate de grupul Autoitalia au înregistrat creşteri, românii arătându-se interesaţi de modelele noi de la Jeep, Fiat, Lancia şi chiar Maserati. Land Rover şi Mini au înregistrat o creştere extrem de mică, diferenţa fiind doar de câteva unităţi în plus faţă de 2012. 

Jeep Grand Cherokee

Mercedes-Benz rămâne în topul preferinţelor românilor când vine vorba de o marcă premium. Germanii au vândut cel mai bine dintre mărcile premium reprezentate în România, înregistrând chiar o creştere de aproape 300 de unităţi faţă de 2012. La capitolul mărci de volum, Volkswagen, Skoda, Renault, Ford şi Opel sunt în topul preferinţelor când vine vorba de autombile noi, chiar dacă doar Opel a reuşit să înregistreze o creştere. Pe de altă parte, apetitul românilor pentru maşini second-hand se poate vedea doar în cifrele obţinute de Volkswagen: 57.347 de automobile Volkswagen second-hand au fost înmatriculate anul trecut, o cifră egală cu toată piaţa de automobile noi înmatriculate în 2013. 

Volkswagen Golf 7

Citroen este în declin după retragerea importatorului, marca franceză reuşind să înmatriculeze doar jumătate din cifra din 2012. Un declin asemnător l-au înregistrat şi mărcile Subaru şi Infiniti, rămase şi ele fără reprezentant oficial sau reprezentate foarte slab. Nissan a înregistrat un an slab comparativ cu 2012, cifra înmatriculărior ajungând aproape la jumătate, de la 1.234 unităţi la 732 automobile noi înmatriculate în 2013.

Piaţa noastră de automobile noi a mai înregistrat o serie de ciudăţenii. De exemplu, au fost înmatriculate două automobile Aston Martin noi în condiţiile în care la noi în ţară marca britanică nu este reprezentată oficial. Bentley a convins 10 clienţi să achiziţioneze un automobil nou, în timp ce Ferrari a înregistrat 6 înmatriculări de automobile noi în 2013, jumătate din cifra înregistrată în 2012. Porsche şi Jaguar sunt mărcile cu volum ceva mai mare în segmentul premium performant, marca din Zuffenhausen reuşind să vândă aproape 150 de unităţi în 2013. 

Mărcile chinezeşti sunt aproape inexistente la capitolul maşini noi, doar câteva unităţi sporadice marca Geely şi Great Wall făcându-şi loc în totalul înmatriculărilor din 2013. Iar în ceea ce priveşte mărcile coreene, Hyundai şi-a surclasat marca soră din grup, Kia. Hyundai a înregistrat 2450 de unităţi noi înmatriculate faţă de 634 vândute de Kia. 

Dacia Logan MCV

Mai trebuie remarcat numărul din ce în ce mai mare de automobile cu volan pe dreapta care îşi fac loc pe piaţa din România. Acest lucru poate fi observat doar numărul de maşini second-hand Vauhxall care au fost înmatriculate în România în 2013: 260 de unităţi. Plus alte sute de automobile importate din Marea Britanie. 

Maşinile second-hand sunt la putere

Având în vedere că maşinile noi sunt din ce în ce mai greu de accesat de către publicul româneasc, clienţii s-au refugiat pe piaţa second-hand. În 2013 s-au înmarticulat 221.852 de automobile second-hand. Cifra este semnificativ mai mare de cât cele din 2011 şi 2012 (94.488 şi respectiv 174.950 unităţi), dar similară cu cifrele înregistrate în 2009 şi 2010. De remarcat că în apogeul pieţei auto româneşti, deja faimosul an 2008, pe lângă cele 285.506 automobile noi s-au înmatriculat  şi 300.891 de automobile second-hand. 

În ceea ce priveşte reînmatriculările, dinamica acestora s-a schimbat complet în anul ce a trecut. Acestea au scăzut la puţin peste 200.000 unităţi, jumătate din numărul reînmatriculărilor din 2011. 

PIAŢA AUTO DIN ROMÂNIA - EVOLUŢIE
An Vânzări maşini noi Vânzări second-hand
2000 66.200 18.500
2001 72.000 46.500
2002 88.500 13.000
2003 106.000 19.000
2004 144.000 24.000
2005 213.500 74.500
2006 253.000 118.500
2007 311.000 124.000
2008 267.000 300.000
2009 129.000 213.000
2010 105.500 214.500
2011 94.000 94.500
2012 66.500 175.000
2013 57.700 225.000

Sursa datelor: DRPCIV

  • Scorpionul.negru, marţi, 21.01.2014 12:53

    Traiasca DACIA :)

  • tzenu_bmw, marţi, 21.01.2014 13:31

    interesant e ca in ultimi 3 ani nici Dodge si nici Hummer n-au vandut nici o masina in Romania:)))))

  • Lucian, marţi, 21.01.2014 13:44

    Nu stiu de ce tot se mira cei din industria auto. Este simplu : romanii nu au bani. Ce o fi asa de greu de inteles. Sa se reprofileze si sa vinda, de exemplu, bere si seminte de bostan. P.S. Sa-si aminteasca domnii din industria auto cu ce sictir si nesimtire tratau clientii in service si chiar in showroom-uri. Cu cata aroganta de semi-zei te priveau. De preturile din service nici nu mai vorbesc. Asa au reusit sa piarda si piata de service, pe langa cea de vanzari masini.

  • Catalin, marţi, 21.01.2014 13:47

    eu nu inteleg de ce aceste statistici prapastioase... Argumentele sunt doua: marcile premium au vandut 6400-6500 vehicule nou-noute (nu comentez "sursele de finantare") iar VW-Skoda-Renault-Ford-Opel vand 70-80% flotelor de leasing operational. Corect ? Daca aceleasi flote de leasing operational sunt date pentru cati ani in folosinta (3-4 ani maximum?), tot acesti clienti le vor si reinnoi - daca-si mai permit si ei acest lucru... Eu insumi am luat masina prin credit in 2008 - l-am inchis, am familie mare acum si nu ma mai preocupa un altul. Prin urmare, ce sa facem ? sa lasam taxa ecologica zero sa pot cumpara si eu una premium nou-nouta: nu mi-am permis inainte, nu-mi voi permite nici de acum inainte. iar vanzarile prin targuri sau mica publicitate nu ma pasioneaza

  • Manuel, marţi, 21.01.2014 14:03

    Poaate asa vor intelege si dealerii de masini sa mai reduca din profiturile colosale pe care le-au avut, si sa vanda si la preturi omenesti. La noi in judet de ex sunt reprezentante auto care au masini noi aduse in 2012 si desi nu le-au vandut, nu le-au bagat la oferta sau ceva, le tin acolo in soare , zapada ...

  • @Manuel, marţi, 21.01.2014 14:37

    eu zic sa le scumpeasca, unde mai gasesti tu masina din 2012 in 2014? plus ca trebuie platita si parcarea timp de 2 ani. sau poate le tin la invechit vreo 30 de ani si le vand apoi ca masini de epoca

  • khb, marţi, 21.01.2014 14:39

    astia decat sa scada preturile mai bine raman cu ele sa rugineasca ,cum fac astia cu bradutii de sarbatori decata sa scada un 10 lei prefera sa iti zica mai bine il bag in foc :)cam asa sta treaba ,si mai vin si analistii lu peste prajit sa faca studiu de piata ca au scazut vanzarile la masini noi .domnule.

  • sandu, marţi, 21.01.2014 15:29

    anul asta o sa se vanda si mai putine masini noi. la salariile din romania e greu sa iti permiti o masina noua, avand in vedere alte cheltuieli pe care trebuie sa le faci cu mancarea si intretinerea(din ce in ce mai scumpe). ramanem cu harburile noastre pana ....nu stiu pana cand.

  • xxx, marţi, 21.01.2014 16:19

    Dupa 3 ani de cand mi-am luat Dusterul (initial am avut nevoie de un 4x4 si garda la sol mare, masina noua, la cel mai mic pret posibil) am incercat sa fac un calcul. La o medie de 13500km/an (cred ca sunt in media normala din Romania), cat dau pe motorina,intretinerea, asigurari, la cat am dat pe ea si cu cat pot sa o vand la 7-8 ani vechime, concluzia mea: mai ieftin este cu TAXIUL, face-ti exercitiul asta daca nu ma credeti. Ca sa fiu ban pe ban masina nu trebuie (la aceeasi nr de km/an) sa fie mai scumpa de 9400€

  • gogu, marţi, 21.01.2014 16:53

    @xxx am facut acest calcul pentru un amic si a reiesit ca iesea mai ieftin daca venea zilnic la serviciu cu taxiul si in concediu pleca cu avion chiar si la Cta. dar masina (mai ales noua) e un lux

  • antonny, marţi, 21.01.2014 21:24

    @xxx de aproape 2 ani am venit cu calcule ca e mai rentabil cu taxiul +rent car pentru (2 concedii )daca faci 15000km sau 20000km /an .....dar trebuie sa demonstrez vecinului ca pot tine si eu masina in locul de parcare de la bloc

  • unckle, marţi, 21.01.2014 21:54

    @povestea cu taxiul - desi pt mine este mai rentabila masina prorpie (conform acestor calcule) mi se pare destul de naspa ideea de a sta toata ziua dupa taxiuri, de a-mi mișca posteriorul intr-o dacie obosita, etc. Voi comparati mersul cu o masina noua (sau SH mai rasarita, poate chiar premium) cu mersul cu taxiul. De ce nu comparati mersul cu un logan cu 400000km personal, luat sh, si mersul cu taxiul - numai asa comparatia este corecta, ca sa comparam merele cu mere, respectiv comparam situatii similare: Logan varza, confort "extra", pret/km.

  • antonny, marţi, 21.01.2014 23:17

    @unkce ...dar cine te pune sa mergi cu loganuri obosite (daca te uiti la tarif in loc sa alegi confort/km )......nu vreau sa fac reclama dar exista o firma care iti trimite skoda ne inscriptionata cu sofer la costum la 1,39 km .......

  • cristi, miercuri, 22.01.2014 09:18

    sper, daca totusi o sa se vanda masini noi, ca romanii sa aleaga cu cap ce masini sa-si cumpere. nu de alta, dar or fi oferte bune la anumite marci dar pe urma piesele..adica mai bine dau 2000euro in plus la inceput decat sa bag bani in ea an de an. si la alegerea combustibilului, la fel, nu merita diesel decat daca faci f multi km.

  • xxx, miercuri, 22.01.2014 11:56

    Dupa mine dieselul devine rentabil dupa 25000km/an Discutia TAXI versus masina trebuie sa recunosc se bazeaza pe un calcul, brut este un pic dusa la limita, nu am cum sa pun in calcul "statutul persoanei", salariul, placerea de a avea propia masina, ce isi doreste fiecare de la masina, ai nevoie de 2 masini si alte chestii care influenteaza achizitia masinii.