ANALIZĂ: Cele mai accesibile maşini hibride şi electrice de pe piața românească
Publicul devine din ce în ce mai conştient de importanţa unui automobil cât mai prietenos cu mediul înconjurător. De aceea am decis să strângem în acelaşi loc cele mai accesibile modele hibrid şi electrice de pe piaţa românească.
Din ce în ce mai mulţi clienţi din ţara noastră îşi doresc un automobil prietenos cu mediul. Automobilele cu propulsie hibridă sunt principalul candidat, acestea având emisii poluante reduse. De asemenea, deşi infrastructura din ţara noastră lasă mult de dorit la acest capitol, există încă constructori care oferă şi automobile cu propulsie electrică. Cum ediţia 2015 a programului Rabla bate la uşă, iar în acest an statul vrea să încurajeze achiziţia de automobile ecologice noi prin acordarea de ecobonusuri, am decis să strângem laoaltă cele mai accesibile modele cu propulsie electrică sau hibridă de pe piaţa românească. Am stabilit ca prag psihologic suma maximă de 50.000 de euro, considerând că modelele cu preţuri de pornire peste această sumă depăşesc posibilitatea multora dintre clienţii de la noi din ţară.
Reamintim că pe lângă valoarea standard de 6.500 de lei a unui tichet Rabla, statul acordă un ecobonus de 2.500 de lei pentru achiziţionarea unui automobil nou cu propulsie electrică sau 1.500 lei pentru achiziţia unui automobil cu propulsie hibridă. Astfel, statul acordă 8.000 de lei pentru un automobil casat şi achiziţionarea unui automobil hibrid şi 9.000 de lei pentru un automobil electric.
Ce putem alege din oferta importatorilor? La capitolul automobile electrice, oferta este destul de săracă, preţurile iniţiale la care aceste automobile au venit la noi pe piaţă descurajând mulţi clienţi. În plus, un automobil electric necesită o infrastructură specifică, proprietarul având nevoie de un garaj sau măcar o curte unde să poată încărca bateriile. Priza trebuie să aibă un circuit separat pentru a nu solicita excesiv sistemul electric al casei respective.
Cel mai abordabil automobil electric este Renault Twizy, al cărui preţ de achiziţie este de 7.000 de euro în varianta de 45 CP şi de 7.700 de euro pentru cel de 80 CP. Ce-i drept, Twizy nu este un automobil în adevăratul sens al cuvântului, ci o soluţie pentru mobilitate urbană ce poate fi comparată cu un scuter mai evoluat. Are doar două locuri, nu are portiere (doar opţional), nu are sistem de încălzire şi nici sistem audio.
Poate transporta cel mult două persoane şi poate fi folosit doar pe timp de vară. Renault mai oferă şi Modelul Kangoo cu propulsie electrică, dar acesta este un automobil utilitar cu două locuri şi spaţiu pentru marfă. Singura variantă de automobil full-electric de pe piaţa românească este în acest moment Mitsubishi i-MiEV, ce poate fi achiziţionat pentru preţul de 32.240 euro. Variantele produse de Citroen şi Peugeot (C-Zero şi iOn) nu există sau nu mai sunt importate oficial. De remarcat şi faptul că în zona automobilelor electrice de lux, Tesla şi al său Model S începe să câştige popularitate şi la noi în ţară, în ciuda faptului că marca lui Elon Musk nu este reprezentată oficial şi clienţii trebuie să caute soluţii pentru a îşi aduce maşinile din ţări din Europa de Vest.
În ceea ce priveşte automobilele cu propulsie hibridă, cele mai accesibile le găsim în clasa mică. Ambele modele provin din Japonia, unde Toyota şi Honda sunt printre puţinii constructori care au pariat pe un model cu propulsie hibridă în aceast segment. Toyota Yaris Hybrid poate fi achiziţionată începând cu suma de 14.300 de euro, în timp ce Honda Jazz Hybrid are un preţ de pornire de 17.600 de euro.
Toyota este de fapt constructorul care mizează cel mai mult pe acest tip de propulsie. În gama europeană a constructorului japonez există variante hibrid pentru modele accesibile, ca Yaris şi Auris, dar şi modele dedicate, precum Prius. Trendul hibrid este continuat şi de marca premium a grupului Toyota, Lexus, care oferă variante cu propulsie hibridă pentru aproape toate modelele din gama sa.
O abordare aparte o are grupul PSA, care oferă pentru mărcile sale Citroen şi Peugeot variante cu propulsie hibridă formată din motor diesel HDI şi motor electric. Grupul propulsor hibrid poate fi regăsit pe exclusivistul Citroen DS5 sau pe modelele Puegeot 3008 Hybrid4 sau Peugeot 508 RXH.
Toate modelele cu propulsie hibridă sau electrică pot fi regăsite în tabelul de mai jos, dacă preţul de pornire este până în maxim 50.000 euro (TVA inclus).
PRODUCĂTOR | MODEL | MOTORIZARE | ECHIPARE | CONSUM MEDIU | EMISII CO2 | PREȚ |
Renault | Twizy | full electric 45 CP | Urban 45 | - | 0 | 7.000 euro |
Twizy | full electric 80 CP | Urban 80 | - | 0 | 7.700 euro | |
Toyota | Yaris Hybrid | 1.5 Hybrid 100 CP | Terra | 3.3 l/100 km | 75 g/km | 14.330 euro |
Yaris Hybrid | 1.5 Hybrid 100 CP | Luna | 3.3 l/100 km | 75 g/km | 17.488 euro | |
Yaris Hybrid | 1.5 Hybrid 100 CP | Sol | 3.3 l/100 km | 75 g/km | 18.898 euro | |
Honda | Jazz Hybrid | 1.3 IMA Hibrid 88 CP | Elegance | 4.6 l/100 km | 104 g/km | 17.596 euro |
Toyota | Auris Hybrid | 1.8 Hybrid 136 CP | Luna | 3.8 l/100 km | 87 g/km | 20.094 euro |
Auris Hybrid | 1.8 Hybrid 136 CP | Sol | 3.8 l/100 km | 87 g/km | 21.984 euro | |
Toyota | Auris Touring Sports Hybrid | 1.8 Hybrid 136 CP | Sol+ | 4.0 l/100 km | 92 g/km | 24.631 euro |
Toyota | Prius | 1.8 Hybrid 136 CP | Terra | 3.9 l/100 km | 86 g/km | 27.227 euro |
Prius | 1.8 Hybrid 136 CP | Luna | 3.9 l/100 km | 86 g/km | 28.427 euro | |
Prius | 1.8 Hybrid 136 CP | Sol | 3.9 l/100 km | 86 g/km | 32.027 euro | |
Prius | 1.8 Hybrid 136 CP | Sol Plus | 3.9 l/100 km | 86 g/km | 33.827 euro | |
Lexus | CT200h | 1.8 Hybrid 136 CP | Eco | 3.8 l/100 km | 82 g/km | 30.500 euro |
CT200h | 1.8 Hybrid 136 CP | Bussines | 3.8 l/100 km | 82 g/km | 33.400 euro | |
CT200h | 1.8 Hybrid 136 CP | F Sport | 3.8 l/100 km | 82 g/km | 37.600 euro | |
CT200h | 1.8 Hybrid 136 CP | Luxury | 3.8 l/100 km | 82 g/km | 41.200 euro | |
Citroen | DS5 Hybrid4 | 2.0 Hybrid diesel 200 CP | So Chic | 3.9 l/100 km | 102 g/km | 38.440 euro |
DS5 Hybrid4 | 2.0 Hybrid diesel 200 CP | Sport Chic | 3.9 l/100 km | 102 g/km | 42.160 euro | |
Peugeot | 3008 Hybrid4 | 2.0 HDI Hybrid 200 CP | HYbrid4 | 4.0 l/100 km | 99 g/km | 35.686 euro |
Peugeot | 508 RXH | 2.0 HDI Hybrid4 200 CP | HYbrid4 | 4.1 l/100 km | 119 g/km | 41.438 euro |
Lexus | IS300h | 2.5 Hybrid 223 CP | Business | 4.3 l/100 km | 99 g/km | 40.550 euro |
IS300h | 2.5 Hybrid 223 CP | Executive | 4.3 l/100 km | 99 g/km | 43.950 euro | |
Lexus | GS300h | 2.5 Hybrid 223 CP | Business | 4.8 l/100 km | 110 g/km | 49.800 euro |
Lexus | NX300h | 2.5 Hybrid FWD 197 CP | Business | 5.3 l/100 km | 117 g/km | 43.900 euro |
NX300h | 2.5 Hybrid 197 CP | Business | 5.3 l/100 km | 117 g/km | 45.500 euro | |
Mitsubishi | i-MiEV | full electric 67 CP | MiEV | - | 0 | 32.240 euro* |
Mitsubishi | Outlander PHEV | Plug-In Hybrid 121 CP | Intense+ | 1.9 l/100 km | 44 g/km | 45.496 euro* |
Outlander PHEV | Plug-In Hybrid 121 CP | Instyle | 1.9 l/100 km | 44 g/km | 49.588 euro* | |
Opel | Ampera | 1.4 + motor electric 150 CP | Ampera | 1.2 l/100 km | 27 g/km | 39.900 euro |
*Preț de listă
Puteti pune la electrice consumul mediu in KWh (Kilowati-ora) la 100 km? Astfel o sa putem compara costul curentului cu costul combustibilului.