5 lucruri pe care trebuie să le știi despre noua Honda Civic e:HEV

Publicat miercuri, 30.11.2022 13:00 de Tiberiu Safta

Honda Civic împlinește 50 de ani de existență în 2022. Cu această ocazie, constructorul nipon a lansat cea de-a 11-a generație a celui mai admirat hatchback japonez din istorie. El promite să ducă povestea mai departe și în epoca electrificării. Iată 5 lucruri pe care trebuie să le afli despre noua Honda Civic e:HEV.

Japonezii au lansat, de-a lungul timpului, o multitudine de mașini compacte și accesibile care au devenit cunoscute și apreciate în toată lumea. Dintre toate țările din afara continentului european, mărcile nipone au fost, pentru o bună perioadă de timp, o amenințare pentru dominația constructorilor europeni, în special în segmentele mici.

Aici putem înșira mai multe modele celebre venite din Țara Soarelui Răsare, cum ar fi: Toyota Corolla, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza, Nissan Sunny și Almera și Mazda 323 și 3. Toate aceste modele s-au bucurat de un succes enorm și în Europa. Chiar și așa, putem spune că niciunul dintre modelele înșirate mai sus nu a fost atât de admirat și de apreciat de publicul larg, tânăr sau matur, precum Honda Civic.

Compacta japoneză a împlinit 50 de ani de existență în 2022. Încă de la începuturile sale, Honda Civic a luat cu asalt piețele auto din Japonia, Asia, Europa și chiar din America de Nord. De-a lungul celor 11 generații, ingredientele succesului au rămas aceleași: preț competitiv, echipament generos, design curajos, motoare fiabile.

Actuala iterație a noului Civic a fost lansată, în premieră, în 2021, pe piața din Statele Unite. În primăvara acestui an, noul Civic e:HEV a ajuns și în Europa, unde este oferit exclusiv cu un motor hibrid, o premieră pentru Civic. Cu această ocazie, am scos în evidență 5 lucruri esențiale pe care trebuie să le cunoști despre noul model.

1. UN DESIGN MAI CUMINTE

Încă de la jumătatea anilor 2000, Honda Civic s-a remarcat în segmentul său printr-un limbaj de design îndrăzneț și foarte apreciat de clienți. Formele ascuțite, care îl făceau pe Civic să semene cu o navă spațială, atât la exterior cât și la interior, au făcut parte din identitatea vizuală a compactei japoneze până la sfârșitul producției generației anterioare.

Astfel că șocul a fost unul destul de mare atunci când Honda a prezentat pentru prima dată prototipul generației actuale la finele lui 2020. Spre surprinderea tuturor, dar mai ales a fanilor modelului, noua generație Civic e:HEV a renunțat la designul futurist și tăios în favoarea unuia convențional și cumințit.

Noul model rămâne ușor de recunoscut în ciuda schimbării de design. Chiar și cu acest limbaj mai conservator, Honda Civic păstrează aspectul sportiv cu care ne-au obișnuit ultimele 4 generații. Astfel, în partea din față avem o bară sculptată cu 3 prize de aer separate, alături de o grilă mai mare și mai aerisită față de generația anterioară. Farurile sunt îmbinate elegant în partea frontală, iar linia frontală a capotei este mutată mai în spate comparativ cu Civic al 10-lea.

Același trend se continuă și în părțile laterale, acolo unde oglinzile sunt montate direct pe ușă, într-o poziție mai joasă față de generația precedentă. De asemenea, profilul noului Civic e:HEV este mai redus datorită unui plafon cu o curbură mai puțin accentuată în special în partea din spate. Forma plafonului aproape că îi oferă noului Civic e:HEV un aspect foarte apropiat de un fastback. Tot aici avem și jante de aliaj de 17 inch în echiparea standard. Pentru cei pretențioși există și jante mai mari de 18 inch, care pot fi vopsite într-o combinație two-tone.

Partea din spate este mult simplificată față de generația anterioară. Stopurile au o formă ceva mai rotunjită și sunt amplasate mai jos decât la modelul anterior. Tot în partea din spate remarcăm o bară de protecție mai simplă cu un mic difuzor montat direct sub acesta.

Pe lângă aceste noutăți, trebuie să trecem în caiet și faptul că noul Civic e:HEV este mai mare în dimensiuni. Astfel, noul model este mai lung cu 155 de milimetri față de iterația anterioară, mai scund cu 20 de milimetri și cu un ampatament mai lung cu 35 de milimetri. Lățimea rămâne la 1800 de milimetri în ciuda unor punți mai late, despre care vom vorbi mai jos în articol. În ciuda unei lungimi mai mari, ecartamentul din spate este mai scurt cu 20 de milimetri, iar părțile posterioare ale capotei sunt mai joase cu 25 de milimetri.

Schimbările de design nu se reflectă exclusiv la exterior, ci și la interior. Dacă ne-am obișnuit până acum cu un design aproape SF al habitaclului, noua iterație a compactei nipone ne pune cu picioarele înapoi pe pământ. Asta pentru că interiorul noului Civic e:HEV este desenat într-o formă minimalistă și convențională, un aspect evidențiat în special de către instrumentarul de bord.

Unul din beneficiile aduse de noul design al interiorului este o vizibilitate mai bună, alături de un mod de operare mai simplu și mai intuitiv. Față de alte modele din segment, Civic e:HEV păstrează câteva comenzi fizice pentru reglarea temperaturii în habitaclu și pentru reglarea volumului radio, alături de alte butoane fizice. Datorită repoziționării montanților și a proiectării lor diferite, interiorul noului Civic e:HEV permite o pătrundere mai bună a luminii naturale și o senzație mai aerisită pentru ocupanți.

Un element care iese în evidență este aeratorul care se întinde pe aproape toată lățimea bordului și care este finisat în aluminiu și desenat sub forma unui fagure. Aici avem și mici detalii pentru manetele de orientare manuală a aeratorului înconjurat de un ornament negru lucios. Astfel de mici detalii îi oferă noului Civic e:HEV un aer premium. De asemenea, suprafețele bordului și ale panourile ușilor sunt proiectate special pentru a fi rezistente la zgârieturi și amprente.

Scaunele pot fi îmbrăcate fie în material textil, fie în piele rezistentă la uzură. Cei care aleg echiparea Sport primesc o combinație de piele sintetică împreună cu un material textil, iar cei care optează pentru linia Advance beneficiază de piele sintetică în combinație cu piele naturală.

Capacitatea portbagajului ajunge până la 410 litri cu bancheta în poziție normală. Odată rabatate, capacitatea portbagajului crește până la 1220 de litri.

2. MATERIALE MAI UȘOARE ȘI DINAMICĂ SUPERIOARĂ

Noua Honda Civic e:HEV aduce cu sine o serie lungă de noutăți și pe partea de tehnologie. Aici începem prin a aminti de elementele caroseriei confecționate din materiale mai ușoare, care duc la o masă proprie mai mică. De exemplu, capota din aluminiu este cu 43% mai ușoară decât cea de la generația anterioară Civic.

Mai mult, hayonul este confecționat din rășină, fiind cu 20% mai ușor față de vechiul model. Alături de această dietă, Civic beneficiază și de o caroserie mai rigidă cu 19%, datorită reproiectării punctelor de prindere și de intersectare.

Farurile prezintă o semnătură luminoasă nouă. Ele sunt compuse din nu mai puțin de 9 LED-uri, iar becurile pentru faza lungă sunt poziționate central în far pentru o iluminare mai bună a drumului pe timp de noapte.

Noul model promite o dinamică superioară față de vechea generație, mulțumită unui șasiu revizuit, cu elemente din aluminiu, dar și a unui tren de rulare nou. Datorită ampatamentului mai mare, dar și a punții spate mai late cu 18 milimetri, noul Civic e:HEV este mai agil în viraje. La acest aspect contribuie și o direcție mai ușoară cu 28%, ajutată și de o suspensie revizuită și de o versiune actualizată a sistemului Honda Agile Handling Assist. Sistemul ajută la o adaptare mai bună la condițiile de drum.

3. CIVIC DEVINE HIBRID

Pentru prima dată în lunga istorie a modelului, Honda Civic este oferit în Europa cu un propulsor exclusiv hibrid. De aici provine și numele e:HEV, principala tehnologie din spatele propulsorului. Noul motor de 2.0 litri în ciclu Atkinson este cuplat la alte două motoare electrice pe puntea față și livrează în total 184 de cai putere și un cuplu de 315 Nm.

Cu acest propulsor, noul Civic e:HEV reușește să sprinteze până la 100 km/h în 7.8 secunde și să atingă o viteză maximă de 180 de km/h. Consumul în regim WLTP al noului model este de 4.7 litri/100 de kilometri.

Propulsorul noului Civic e:HEV are 3 moduri de rulare: EV Drive, Engine Drive și Hybrid Drive. În regim urban mașina funcționează doar pe baza celor două motoare electrice. Abia atunci când este apăsată pedala de accelerație mai hotărât își intră în funcțiune și motorul termic. Pe autostradă, la viteze constante, funcționează doar motorul termic, iar atunci când accelerația este la podea, sistemul comută în modul Hybrid Drive, care activează motoarele electrice.

Bineînțeles, fiind un model hibrid, noul Civic e:HEV dispune și de tehnologie de recuperare a energiei la frânare. Șoferul are la dispoziție 4 moduri de conducere: Normal, Eco, Sport și Individual. Cutia de viteze CVT simulează o cutie de viteze automată și oferă un schimb lin și rapid al treptelor. În modul de rulare Sport este activată funcția Active Sound Control, care amplifică sunetul motorului la interior.

Tot aici trebuie să menționăm și faptul că Civic e:HEV vine echipat și cu un sistem special care detectează drumurile șerpuite. Odată activat acest sistem, mașina alege de una singură modul de rulare potrivit. De asemenea, răspunsul la accelerație este mult mai rapid decât pe o porțiune de șosea normală, iar frânarea regenerativă este setată special pentru a fi mai puternică și eficace.

Grație noii configurații, propulsorul lui Honda Civic e:HEV are o eficiență termică de 41%. Pentru ca motorul să corespundă viitoarelor norme de poluare mai drastice, acesta se folosește de un catalizator special activat la temperaturi scăzute, precum și de valve umplute cu sodiu și cu porturi special proiectate pentru admisie.

Noua versiune a sistemului Honda Intelligent Power Unit, ECU-ul mașinii, este amplasată direct sub bancheta din spate. Inclusiv sistemul Honda Power Control Unit pentru partea hibridă este montat sub capotă pentru a crea mai mult spațiu la interior și în special în zona podelei.

4. PREȚURI DE LA 32.990 DE EURO ÎN ROMÂNIA

Cea de-a 11-a generație a compactei japoneze este disponibilă și în România cu 3 niveluri de echipare: Elegance, Sport și Advance. Indiferent de linia de echipare aleasă, noul Civic e:HEV vine echipat cu dotări standard precum: faruri LED automate cu funcție Coming Home și Leaving Home, asistență la pornirea în rampă, climă automată pe două zone, scaune față încălzite, cameră pentru marșarier și, bineînțeles, sistemul multimedia Honda CONNECT cu un ecran de 9 inch și un instrumentar digital de 7 inch.

Acest sistem este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto, iar în dotarea standard mai primești și un sistem audio cu 8 difuzoare. Așa cum am menționat mai devreme în articol, jantele de 17 inch sunt incluse doar în echiparea de bază.

Odată ce alegi una din cele două linii de echipare superioare primești mai multe dotări ca: volan încălzit, plafon panoramic, faruri LED inteligente cu fază lungă adaptivă, oglindă electrocromă, scaune față reglabile electric, sistem de încărcare wireless pentru smartphone, sistem audio cu 12 difuzoare, instrumentar digital de 10.2 inch și jante de 18 inch.

La momentul redactării acestui articol, noua Honda Civic e:HEV pleacă de la 32.990 de euro în echiparea Elegence. Linia de echipare intermediară Sport începe de la 34.490 de euro, iar echiparea de top Advance pornește de la 37.490 de euro, cu TVA inclus.

5. SIGURANȚĂ DE 5 STELE

Un capitol la care Honda Civic e:HEV nu face niciun sacrificiu indiferent de echiparea aleasă este siguranța. Recent, modelul a fost testat la Euro NCAP, unde a primit punctajul maxim de 5 stele. Asta datorită listei lungi de sisteme de siguranță pasive și active cu care vine acest model.

De exemplu, Civic e:HEV este dotat cu airbaguri frontale, laterale și de tip cortină, precum și cu un airbag pentru genunchi și încă unul amplasat între șofer și pasager. La acestea adăugăm sistemele de siguranță active ca: frânare de urgență automată, sistem de prevenire a coliziunilor și menținerea automată a benzii.

Tot aici mai adăugăm și un cruise control adaptiv, alături de un limitator de viteză inteligent, avertizare unghi mort și un sistem de apelare de urgență. Cei care aleg echiparea intermediară Sport vor primi o capotă cu un sistem pop-up pentru protecția pietonilor.

Pe lângă aceste dotări generoase, Honda Civic e:HEV beneficiază și de noua generație de sisteme Honda Sensing. Pentru prima dată pe un Civic sunt montați senzori cu sonare. Dintre acestea, 4 sunt montate în față și celelalte 4 sunt amplasate în spate. Acești senzori detectează undele sonore non-metalice pentru a identifica mai ușor obiecte din sticlă sau chiar ziduri.

Din pachet face parte și o cameră frontală cu un câmp vizual de 100 de grade. Aceasta poate identifica marginile șoselei, dungile vopsite pe asfalt și chiar motocicliști și bicicliști.

Sistemul de prevenire a coliziunilor detectează pericolul mai devreme și avertizează șoferul prin alerte sonore, vizuale și chiar vibrații în caz de pericol. Dacă șoferul nu răspunde comenzilor, atunci sistemul de frânare automat este activat și încetinește mașina pentru a evita un posibil incident.

Inclusiv sistemul de monitorizare a unghiului mort a fost îmbunătățit. Față de sistemul văzut la generația anterioară, care detecta un alt vehicul la cel mult 3 metri în spate, noul sistem vede alte mașini până la o distanță de 25 de metri.

O altă premieră pentru Civic este sistemul de asistență în ambuteiaje. Acesta păstrează de unul singur mașina încadrată în banda de circulație până la viteze de 60 de km/h, moment în care este activat sistemul de menținere a benzii de circulație.

Noul Honda Civic e:HEV este un model veritabil în segmentul său. Chiar dacă mulți au fost surprinși la început de către noul design al modelului, Civic e:HEV compensează cu noul său propulsor hibrid și cu noile sale tehnologii. În același timp, reputația bună a compactei japoneze este păstrată, iar noul model promite să ducă povestea mai departe și în epoca electrificării.

Înainte de a încheia, te invităm să arunci un ochi și pe testul realizat de redacția noastră în Spania, chiar în această vară.

  • Mike, joi, 01.12.2022 19:01

    O maşină bună de anii 2000, maxim 2010 Nu PHEV, nu EV ?

  • Mike, vineri, 02.12.2022 08:41

    în SUA, Honda şi Toyota sunt cei care pierd cotă de piaţă către Tesla https://youtu.be/e_9HEfnCGuU

  • idic, vineri, 02.12.2022 14:41

    Ai băut cerneală. Toyota a depășit GM în US. Băiețeii ăștia care postează filmulețe pe youtube trec strada doar de 2 ori din 3 încercări. Tesla bate la fund Toyota la profit per mașină, dar cine s-ar gândi că interpretarea corectă a datelor înseamnă că un client de Tesla primește un rahat pentru banii plătiți.

  • Mike, vineri, 02.12.2022 20:52

    logica zice că GM se prăbuşeşte şi Toyota scade Da? Convins? QED

  • idic, vineri, 02.12.2022 22:49

    Absolut deloc. Tesla a făcut niște spanac mic, mușcă de printre dinții producătorilor din ind auto pe hype-ul electric pentru prostuți.