10 momente cheie în lupta pentru titlu în Formula 1 dintre Hunt şi Lauda din 1976
Filmul Rush, care prezintă lupta dintre James Hunt şi Niki Lauda din sezonul 1976, nu include câteva dintre momentele esenţiale ale confruntării pentru titlul mondial.
Fanii sporturilor cu motor din România vor avea ocazia să vadă la cinematograf modul în care a decurs lupta pentru titlul mondial dintre James Hunt şi Niki Lauda din sezonul 1976, prin intermediul noului film Rush care va avea premiera in 27 septembrie. Chiar dacă filmul durează 122 de minute, producătorii nu au putut include câteva elemente cruciale ale luptei pentru titlul mondial.
"Realitatea este că aş fi putut face un serial de cinci sezoane despre sezonul 1976, cu toate complicaţiile, politica şi drama", a explicat regizorul Ron Howard.
Printre acestea se numără şi cursele din Spania şi Marea Britanie, al căror rezultat a fost influenţat de deciziile luate de comisari la "masa verde".
-
Prima cursă: abandonul lui Hunt de la Interlagos
James Hunt a obţinut pole position-ul în cursa inaugurală a sezonului, însă pilotul echipei McLaren a fost depăşit la start de cei doi piloţi ai Scuderiei Ferrari, Clay Regazzoni şi Niki Lauda. După ce Clay Regazzoni a fost nevoit să intre la boxe în urma unui acroşaj cu Jean-Pierre Jarier, Lauda a preluat conducerea şi şi-a adjudecat victoria. În schimb, Hunt a pierdut ocazia de a obţine locul doi din cauza unei defecţiuni la pedala de acceleraţie.
-
A treia cursă: un nou abandon pentru Hunt
După o cursă în Africa de Sud în care Lauda şi Hunt au obţinut primele două locuri, pilotul echipei McLaren a suferit un nou abandon la Long Beach. De data aceasta, britanicul a fost implicat într-un accident cu Patrick Depailler, pe care acesta îl considera vinovat. "Patrick era pe interior, iar eu eram pe exterior, de-a lungul monopostului său. M-a văzut în oglinzi, dar m-a împins în zidul de ciment. Fie îl loveam eu, fie mă lovea el. Pur şi simplu m-a împins în zid, nu există nicio neînţelegere în privinţa asta", a precizat Hunt la finalul cursei respective. Tot atunci, Lauda a obţinut locul doi şi şi-a consolidat poziţia de lider în clasament cu 24 de puncte.
-
A patra cursă: Hunt descalificat, dar primeşte victoria înapoi
Hunt a obţinut un nou pole position, însă Lauda l-a depăşit la start şi a preluat conducerea cursei de la Jarama (Spania). Spre deosebire de prima cursă, britanicul a fost capabil să-l depăşească pe rivalul său de la Ferrari şi să-şi adjudece victoria, însă ulterior a fost descalificat sub pretextul că lăţimea monopostului McLaren depăşeşte limitele regulamentare. McLaren a făcut apel la această decizie şi, două luni mai târziu, Hunt şi-a primit victoria înapoi. Evenimentele legate de această cursă şi de decizia forului mondial nu au fost incluse în filmul Rush.
-
A opta cursă: Primul abandon pentru Lauda
După cursă de la Jarama, Lauda a obţinut încă două victorii şi un loc trei, care l-au propulsat la 55 de puncte în clasament, comparativ cu cele opt ale lui Hunt. De data aceasta, povestea cursei din Spania s-a repetat parţial şi pe circuitul Paul Ricard din Franţa: Hunt a obţinut pole position-ul, dar Lauda l-a depăşit la start şi a fost lider. Totuşi, austriacul a abandonat pentru prima oară în sezonul 1976 după ce motorul monopostului Ferrari a cedat, iar Hunt a obţinut o victorie uşoară, mai ales că şi Regazzoni, coechipierul lui Lauda, a abandonat din aceleaşi motive. "Am avut un start bun şi eram pe picior de galitate când am ajuns amândoi în treaptă a şaptea. Apoi, pur şi simplu Lauda m-a surclasat. Nimeni nu poate face va în privinţa asta, este un Ferrari", avea să spună Hunt la finalul cursei.
-
A noua cursă: Hunt câştigă, dar este descalificat
Hunt începea să spere la titlul mondial, însă evenimentele de Brands Hatch i-au lăsat un gust amar. Lauda a fost lider şi a condus prima parte a cursei, în timp ce Regazzoni l-a depăşit pe Lauda şi a urcat pe locul doi, iar ulterior s-a acroşat cu coechipierul său, fiind lovit inclusiv de Hunt. Din cauza numeroaselor componente de monoposturi de pe circuit, cursa a fost reluată, iar Hunt şi Regazzoni au luat startul în maşini de rezervă. Lauda a condus în faţa lui Hunt, însă a fost depăşit de britanic din cauza unor probleme la cutia de viteze şi a terminat pe doi. Surpriza a venit însă la finalul cursei, când Ferrari s-a numărat printre echipele care au contestat victoria lui Hunt pentru că acesta a concurat cu un monopost de rezervă, chiar dacă şi pilotul lor Regazzoni făcuse acelaşi lucru. Două luni mai târziu, FIA l-a descalificat pe Hunt şi i-a oferit victoria lui Lauda. Nici acest Mare Premiu nu a fost inclus în filmul Rush.
-
A zecea cursă: accidentul lui Lauda de la Nurburgring
Cursa de la Nurburgring a rămas în istorie pentru dramaticul accident suferit de Lauda, care a pierdut controlul monopostului Ferrari în turul 2 din cauza unei aparente defecţiuni la suspensia spate. Austriacul s-a lovit violent de barierele de protecţie şi a revenit pe pistă, moment în care monopostul a luat foc. Lauda a fost transportat de urgenţă la spital cu răni serioase care i-au pus viaţa în pericol. Cursa a fost reluată şi a fost câştigată fără mari emoţii de la Hunt, ale cărui şanse la titlul mondial sporiseră semnificativ în urma accidentului lui Lauda.
-
A 13-a cursă: Lauda, locul patru la revenirea în Formula 1
Hunt a obţinut un loc patru şi o victorie în următoarele două curse şi se apropiase la numai două puncte de Lauda în clasamentul general înaintea etapei de Monza, acolo unde austriacul şi-a anunţat o revenire spectaculoasă la numai şase săptămâni de la accidentul de la Nurburgring. El a obţinut locul cinci pe grila de start şi a terminat cursa pe locul patru, profitând astfel la maxim de problemele lui Hunt. Pilotul echipei McLaren a fost exclus din calificări pentru încălcarea regulamentului în privinţa combustibilului şi a abandonat în cursa în timp ce încerca să progreseze în pluton.
-
A 14-a cursă: Hunt revine şi câştigă
Cu trei curse înainte de final, Hunt avea de recuperat 17 puncte pentru a-l ajunge pe Lauda (descalificarea din cursă de la Brands Hatch s-a aplicat după cursă de la Monza). Încă o dată, Hunt a obţinut pole position-ul şi a fost depăşit la start, de data aceasta de suedezul Ronnie Peterson, însă şi-a recăpătat prima poziţie în turul 10. Între timp, Lauda concura pe locul cinci, însă a terminat cursa doar pe locul opt şi în afara punctelor (conform sistemului de punctare din 1976) din cauza unor probleme tehnice.
-
A 15-a cursă: O nouă victorie pentru Hunt
Cursa de la Watkins Glen s-a desfăşurat după reţeta clasică a sezonului, cu un Hunt care a plecat din pole position, dar care a fost depăşit de Jody Scheckter. Cei doi au făcut spectacol după ce au schimbat frecvent poziţiile la vârf, însă victoria i-a revenit în cele din urmă lui Hunt. În spatele celor doi, Lauda a făcut o cursă memorabilă şi a terminat pe locul trei după ce l-a învins cu o zecime de secundă pe Jochen Mass chiar înainte de a trece linia de sosire, în ciuda caracterului supravirator al monopostului Ferrari. Podiumul i-a permis austriacului să păstreze un avans de 3 puncte în faţa lui Hunt înaintea cursei decisive de la Fuji.
-
Ultima cursa: Hunt devine campion pe ploaia de la Fuji
Marele Premiu al Japoniei s-a desfăşurat sub o ploaie puternică. În mod ironic, acesta a fost primul start bun pentru Hunt, care a devenit lider după ce a plecat de pe locul doi. Ploaia puternică l-a determinat însă pe Lauda să se retragă din cursă în turul 2, considerând că este prea periculos să continue cursa, mai ales în contextul accidentului de la Nurburgring. În aceste condiţii, Hunt avea nevoie doar de un loc trei pentru a deveni campion, iar britanicul a reuşit această performanţă după o cursă plină de peripeţii. Totul părea că decurge conform planului, însă în urma unei pene a fost nevoie să intre la boxe într-un moment în care ocupa locul doi. A revenit pe circuit pe locul cinci, dar cu numai două tururi înainte de final a depăşit doi rivali care aveau probleme cu uzura pneurilor, devenind astfel campion mondial. "Nu pot să cred că am făcut-o. Am crezut că totul s-a năruit când am făcut pană. Când am revenit la boxe după cursă nu ştiam pe ce loc am terminat, dar am fost convins că Lauda şi-a păstrat titlul", a explicat Hunt la final.
-
ferr, miercuri, 25.09.2013 14:02
Astia piloti, nu schumacher
-
ion, miercuri, 25.09.2013 14:13
Dsr cine e schumacher?
-
MB, miercuri, 25.09.2013 14:20
Ion, schumacher e unul care se taraia anul trecut pe la mercedes ca un melc obosit ;)
-
catalin, miercuri, 25.09.2013 14:35
revenirea lui Lauda a fost dupa 6 sapt, nu 6 luni
-
atm, miercuri, 25.09.2013 16:01
Au facut un film cu cei mai slabi piloti, trebuia sa faca cu schumacher nu cu antichitatile alea
-
iulianimi, miercuri, 25.09.2013 20:44
...... schumacher ; 1991 locul 14, 1992 locul 2, 1993 locul 4, 1994 locul 1, 1995 locul 1, 1996 locul 3, 1997 locul 2, 1998 locul 2, 1999 locul 5, 2000 locul 1, 2001 locul 1, 2002 locul 1, 2003 locul 1, 2004 locul 1, 2005 locul 3, 2006 locul 2 , 2010 locul 9, 2011 locul 8, 2012 locul 13.
-
ferr, joi, 26.09.2013 08:53
Adevarata valoare a lui schumacher o reflecta anii 2010 2011 si mai ales 2013 cand cu toata experienta acumulata nu a fost in stare de nimic, alonso la batut mereu cu o masina inferioara si hakkinen la fel, vettel cel mai bun din toate timpurile, baiatul asta este fantastic, sper sa mai castige cel putin 4 titluri consecutiv sa il spulbere pe schumacher definitiv
-
iulianimi, joi, 26.09.2013 12:48
.........ceea ce apreciez cel mai mult este ca; noi stim cel mai bine sa ne dam cu parerea.....
-
Lache, joi, 26.09.2013 21:58
ferr,cati ani are Suchmi? Cati ani are alfonso al tau? Cand o sa vad piloti din generatia actuala pilotand un bolid de formula 1 ,la peste 40 de ani,atunci o sa-mi scot palaria in fata lor. Pana atunci,sa traiasca tehnologia!
-
Bogdan, duminică, 29.09.2013 09:19
Cati ani au alergat in marele circ cei doi si cati ani a facut-o Schumacher? Oricum, nu pot fi comparati in nici un fel piloti din ere diferite. Parerea mea este ca doar atunci cand cei doi ar alerga pe masini identice s-ar putea trage o concluzie. Altfel discutia este berfa curata pentru ca sunt o sumedenie de factori care pot decide victoria, multi dintre ei neavand nimic de-a face cu pilotul.
Citeste si
-
F1 TOP | miercuri, 26 noiembrie10 momente esenţiale în lupta pentru titlul mondial în Formula 1 în 2014Lewis Hamilton şi Nico Rosberg au luptat pentru titlul mondial în sezonul 2014 al Formulei 1, iar trofeul a fost decis de stilurile diferite de pilotaj, greşelile comise în timpul duelurilor roată la roată şi defecţiunile tehnice ale monoposturilor. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 19 noiembrieTop 10: Cele mai dramatice curse care au decis titlul mondial în Formula 1Pene de combustibil, accidente produse mai mult sau mai puţin în mod deliberat, abandonuri tehnice sau ploi torenţiale sunt câteva dintre elementele care au influenţat decisiv stabilirea campionilor mondiali în ultima etapă a unui sezon de Formula 1. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 27 augustPoveştile Formulei 1: Tată şi fiu - familii de piloţi în Marele CircPe parcursul istoriei, 11 cupluri tată şi fiu au concurat în Formula 1, cele mai cunoscute fiind familiile Hill, Villeneuve sau Rosberg. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 30 iulieTop 10 circuite de Formula 1 după numărul de curse găzduiteŞase circuite care au debutat în Formula 1 în anii '50 continuă să fie prezente şi astăzi în calendarul competiţional, iar cel mai "proaspăt" a fost construit în 1986. Citeste tot
-
F1 TOP | miercuri, 23 aprilieTOP 10: Echipele cu cele mai multe victorii consecutive în Formula 1McLaren, Ferrari, Red Bull şi Williams domină topul echipelor cu cele mai multe victorii consecutive în istoria Formulei 1, însă Mercedes s-ar putea infiltra în clasament în acest sezon. Citeste tot
Am privit filmul la cinema, frumos, mi-a placut.