ANALIZĂ: Cele mai accesibile maşini hibride şi electrice de pe piața românească

Publicat vineri, 03.04.2015 11:00 de Dragoș Băltățeanu

Publicul devine din ce în ce mai conştient de importanţa unui automobil cât mai prietenos cu mediul înconjurător. De aceea am decis să strângem în acelaşi loc cele mai accesibile modele hibrid şi electrice de pe piaţa românească.

Din ce în ce mai mulţi clienţi din ţara noastră îşi doresc un automobil prietenos cu mediul. Automobilele cu propulsie hibridă sunt principalul candidat, acestea având emisii poluante reduse. De asemenea, deşi infrastructura din ţara noastră lasă mult de dorit la acest capitol, există încă constructori care oferă şi automobile cu propulsie electrică. Cum ediţia 2015 a programului Rabla bate la uşă, iar în acest an statul vrea să încurajeze achiziţia de automobile ecologice noi prin acordarea de ecobonusuri, am decis să strângem laoaltă cele mai accesibile modele cu propulsie electrică sau hibridă de pe piaţa românească. Am stabilit ca prag psihologic suma maximă de 50.000 de euro, considerând că modelele cu preţuri de pornire peste această sumă depăşesc posibilitatea multora dintre clienţii de la noi din ţară.

Reamintim că pe lângă valoarea standard de 6.500 de lei a unui tichet Rabla, statul acordă un ecobonus de 2.500 de lei pentru achiziţionarea unui automobil nou cu propulsie electrică sau 1.500 lei pentru achiziţia unui automobil cu propulsie hibridă. Astfel, statul acordă 8.000 de lei pentru un automobil casat şi achiziţionarea unui automobil hibrid şi 9.000 de lei pentru un automobil electric.

Ce putem alege din oferta importatorilor? La capitolul automobile electrice, oferta este destul de săracă, preţurile iniţiale la care aceste automobile au venit la noi pe piaţă descurajând mulţi clienţi. În plus, un automobil electric necesită o infrastructură specifică, proprietarul având nevoie de un garaj sau măcar o curte unde să poată încărca bateriile. Priza trebuie să aibă un circuit separat pentru a nu solicita excesiv sistemul electric al casei respective.

Cel mai abordabil automobil electric este Renault Twizy, al cărui preţ de achiziţie este de 7.000 de euro în varianta de 45 CP şi de 7.700 de euro pentru cel de 80 CP. Ce-i drept, Twizy nu este un automobil în adevăratul sens al cuvântului, ci o soluţie pentru mobilitate urbană ce poate fi comparată cu un scuter mai evoluat. Are doar două locuri, nu are portiere (doar opţional), nu are sistem de încălzire şi nici sistem audio.

Renault Twizy

Poate transporta cel mult două persoane şi poate fi folosit doar pe timp de vară. Renault mai oferă şi Modelul Kangoo cu propulsie electrică, dar acesta este un automobil utilitar cu două locuri şi spaţiu pentru marfă. Singura variantă de automobil full-electric de pe piaţa românească este în acest moment Mitsubishi i-MiEV, ce poate fi achiziţionat pentru preţul de 32.240 euro. Variantele produse de Citroen şi Peugeot (C-Zero şi iOn) nu există sau nu mai sunt importate oficial. De remarcat şi faptul că în zona automobilelor electrice de lux, Tesla şi al său Model S începe să câştige popularitate şi la noi în ţară, în ciuda faptului că marca lui Elon Musk nu este reprezentată oficial şi clienţii trebuie să caute soluţii pentru a îşi aduce maşinile din ţări din Europa de Vest. 

În ceea ce priveşte automobilele cu propulsie hibridă, cele mai accesibile le găsim în clasa mică. Ambele modele provin din Japonia, unde Toyota şi Honda sunt printre puţinii constructori care au pariat pe un model cu propulsie hibridă în aceast segment. Toyota Yaris Hybrid poate fi achiziţionată începând cu suma de 14.300 de euro, în timp ce Honda Jazz Hybrid are un preţ de pornire de 17.600 de euro.

Toyota este de fapt constructorul care mizează cel mai mult pe acest tip de propulsie. În gama europeană a constructorului japonez există variante hibrid pentru modele accesibile, ca Yaris şi Auris, dar şi modele dedicate, precum Prius. Trendul hibrid este continuat şi de marca premium a grupului Toyota, Lexus, care oferă variante cu propulsie hibridă pentru aproape toate modelele din gama sa. 

Peugeot 508 RXH

O abordare aparte o are grupul PSA, care oferă pentru mărcile sale Citroen şi Peugeot variante cu propulsie hibridă formată din motor diesel HDI şi motor electric. Grupul propulsor hibrid poate fi regăsit pe exclusivistul Citroen DS5 sau pe modelele Puegeot 3008 Hybrid4 sau Peugeot 508 RXH.

Toate modelele cu propulsie hibridă sau electrică pot fi regăsite în tabelul de mai jos, dacă preţul de pornire este până în maxim 50.000 euro (TVA inclus).

PRODUCĂTOR MODEL MOTORIZARE ECHIPARE CONSUM MEDIU EMISII CO2 PREȚ
Renault Twizy full electric 45 CP Urban 45 - 0 7.000 euro
Twizy full electric 80 CP Urban 80 - 0 7.700 euro
Toyota Yaris Hybrid 1.5 Hybrid 100 CP Terra 3.3 l/100 km 75 g/km 14.330 euro
Yaris Hybrid 1.5 Hybrid 100 CP Luna 3.3 l/100 km 75 g/km 17.488 euro
Yaris Hybrid 1.5 Hybrid 100 CP Sol 3.3 l/100 km 75 g/km 18.898 euro
Honda Jazz Hybrid 1.3 IMA Hibrid 88 CP Elegance 4.6 l/100 km 104 g/km 17.596 euro
Toyota Auris Hybrid 1.8 Hybrid 136 CP Luna 3.8 l/100 km 87 g/km 20.094 euro
Auris Hybrid 1.8 Hybrid 136 CP Sol 3.8 l/100 km 87 g/km 21.984 euro
Toyota Auris Touring Sports Hybrid 1.8 Hybrid 136 CP Sol+ 4.0 l/100 km 92 g/km 24.631 euro
Toyota  Prius 1.8 Hybrid 136 CP  Terra 3.9 l/100 km 86 g/km 27.227 euro
Prius 1.8 Hybrid 136 CP  Luna 3.9 l/100 km 86 g/km 28.427 euro
Prius 1.8 Hybrid 136 CP  Sol 3.9 l/100 km 86 g/km 32.027 euro
Prius 1.8 Hybrid 136 CP  Sol Plus 3.9 l/100 km 86 g/km 33.827 euro
Lexus CT200h 1.8 Hybrid 136 CP Eco 3.8 l/100 km 82 g/km 30.500 euro
CT200h 1.8 Hybrid 136 CP Bussines 3.8 l/100 km 82 g/km 33.400 euro
CT200h 1.8 Hybrid 136 CP F Sport 3.8 l/100 km 82 g/km 37.600 euro
CT200h 1.8 Hybrid 136 CP Luxury 3.8 l/100 km 82 g/km 41.200 euro
Citroen DS5 Hybrid4 2.0 Hybrid diesel 200 CP So Chic 3.9 l/100 km 102 g/km 38.440 euro
DS5 Hybrid4 2.0 Hybrid diesel 200 CP Sport Chic 3.9 l/100 km 102 g/km 42.160 euro
Peugeot 3008 Hybrid4 2.0 HDI Hybrid 200 CP HYbrid4 4.0 l/100 km 99 g/km 35.686 euro
Peugeot 508 RXH 2.0 HDI Hybrid4 200 CP HYbrid4 4.1 l/100 km 119 g/km 41.438 euro
Lexus IS300h 2.5 Hybrid 223 CP Business 4.3 l/100 km 99 g/km 40.550 euro
IS300h 2.5 Hybrid 223 CP Executive 4.3 l/100 km 99 g/km 43.950 euro
Lexus GS300h 2.5 Hybrid 223 CP Business 4.8 l/100 km 110 g/km 49.800 euro
Lexus NX300h 2.5 Hybrid FWD 197 CP Business 5.3 l/100 km 117 g/km 43.900 euro
NX300h 2.5 Hybrid 197 CP Business 5.3 l/100 km 117 g/km 45.500 euro
Mitsubishi i-MiEV full electric 67 CP MiEV - 0 32.240 euro*
Mitsubishi Outlander PHEV Plug-In Hybrid 121 CP Intense+ 1.9 l/100 km 44 g/km 45.496 euro*
Outlander PHEV Plug-In Hybrid 121 CP Instyle 1.9 l/100 km 44 g/km 49.588 euro*
Opel Ampera 1.4 + motor electric 150 CP Ampera 1.2 l/100 km 27 g/km 39.900 euro

*Preț de listă

  • qwerty, vineri, 03.04.2015 11:41

    Puteti pune la electrice consumul mediu in KWh (Kilowati-ora) la 100 km? Astfel o sa putem compara costul curentului cu costul combustibilului.

  • Andy, vineri, 03.04.2015 12:02

    Opel Ampera? Se mai vinde in RO? Nu! Asa ca sincer nu vad de ce l-ati pus pe lista...

  • mircea, vineri, 03.04.2015 12:17

    @Andi Din moment ce are preţ de vânzare, se vinde în România. Se găseşte mai greu pe site-ul importatorului, dar dacă vrei poţi să ceri un test drive cu maşina aici: https://www.opel.ro/tools/opel-request-test-drive.html

  • mog, vineri, 03.04.2015 12:50

    ce scumpeturi... singura care merita, e yarisica ala, daca vrei masina de oras. si poate aurisul ala sport, in rest...de unde bani fratie?

  • joe21, vineri, 03.04.2015 13:14

    twizy cade din start pt "abonamentul" lunar la baterii,,e ca si cum dai rata la banca

  • vianu, vineri, 03.04.2015 13:49

    @qwerty...rulajul e mai ieftin per 100km cu electric

  • Tibi, vineri, 03.04.2015 14:53

    @joe21: ideea e de fapt una buna. preferi sa platesti inc-o data masina dupa 5 ani cand mor bateriile? sau mai bine dai 50 euro pe luna chiria si dupa 5 ani ti-o schimba ei ?

  • Mihai>, vineri, 03.04.2015 15:08

    Eu lucrez la atlassib si stiu ca au luat un kangoo electric pentru probe. E incarcat cu colete la greu si din cate stiu sunt f multumiti de el. Parca si DHL-ul are cateva ..

  • agoox, sâmbătă, 04.04.2015 14:12

    Am mers intr-un Auris Hybrid, taxi, primul lucru pe care l-am facut cand m-am intors acasa a fost sa caut preturile pentru masina aia, atat noi cat si SH. Am ramas foarte placut surprins si de design si de putere.

  • Alex, duminică, 05.04.2015 14:03

    VW e-Golf cand se va lansa in Romania ? De cand s-a lansat in Norvegia ( tara nr.1 in masini electrice din Europa ) modelul electric german domina categoric clasamentul de vanzari la masinile electrice ( http://dailykanban.com/2015/03/norwegian-ev-party-end-may-tesla-already-wallflower/ ) .

  • cmg_george, luni, 06.04.2015 10:58

    "Toate modelele cu propulsie hibridă sau electrică pot fi regăsite în tabelul de mai jos, dacă preţul de pornire este până în maxim 50.000 euro (TVA inclus)." Pai daca asa stau lucrurile Kia Soul EV care costa 37.000 cu tot bateri de ce nu este in lista?

  • Gheorghe, miercuri, 22.03.2017 17:03

    Vise prea frumoase,Flamindu codri viseaza si vrabia malai..Poate dl tariceanu ca ii amator de masini tari