Michelin CrossClimate: Am testat prima anvelopă de vară care poate fi utilizată şi pe timp de iarnă
La doar câteva zile după prezentarea anvelopei Michelin CrossClimate, am răspuns invitaţiei primite din partea companiei franceze de a testa noul pneu în Alpii francezi.
Cu o zi înainte de Salonul Auto de la Geneva, Michelin anunţa o revoluţie în domeniul anvelopelor auto. Iniţial, gândul ne-a fugit către pneul fără aer şi o posibilă variantă pentru automobile, dar ne-am temperat imediat gândurile îndrăzneţe. Michelin anunţa crearea unei anvelope de vară care să poată fi folosită inclusiv iarna. Un all-season de la Michelin, am crezut iniţial. Însă francezii au insistat că nu este vorba de un pneu all-season clasic, ci este prima anvelopă de vară certificată pentru utilizarea pe timp de iarnă.
Intrigaţi de această afirmaţie, am acceptat invitaţia constructorului francez de a testa noul pneu Michelin CrossClimate. Michelin a suprapus evenimentul de lansare a anvelopei cu Salonul Auto de la Geneva, dovedind că are mare încredere în noul său produs. Treziţi cu noaptea în cap, patru jurnalişti din România au călătorit spre Geneva chiar în prima zi de presă a Salonului Auto. Ajunşi după-amiază în oraşul elveţian în care are loc primul eveniment auto important al anului, am trecut razant pentru două ore prin Salonul elveţian şi apoi ne-am îndreptat către localitatea Divonne-les-Bains, o mică localitate din Franţa aflată la doar 20 de kilometri distanţă de Geneva.
În această zonă liniştită amplasată lângă un lac, Michelin a organizat un mic centru de testare. Un cort imens era rezervat pentru prezentarea anvelopei, iar alte două structuri adăposteau ateliere şi workshopuri care urmau să disece anvelopa CrossClimate. În apropierea hotelului, Michelin a organizat şi un mic centru de testare cu trei zone diferite. În prima parte, am putut testa eficienţa la frânarea pe asfalt uscat. Urma un sens giratoriu imens unde se putea încerca comportamentul pe asfalt ud în viraj. În cele din urmă, pe o pantă de 9 grade acoperită cu zăpadă artificială, puteam vedea cât de eficientă este anvelopa CrossClimate pe timp de iarnă.
Cu o seară înainte de evenimentul propriu-zis am putut vedea pentru prima dată de aproape o anvelopă CrossClimate. La atingere, cauciucul pare mult mai dur faţă de cel al unei anvelope de vară, iar profilul în V îţi atrage atenţia. Nu există lamele mici caracteristice pneurilor de iarnă sau all-season, Michelin folosind în schimb lamele 3D amplasate pe toată lungimea zonei de rulare. Un profil atipic, cel puţin estetic. Dar oare cum se va comporta pe şosea? A doua zi avea să ne ofere răspunsul.
All-season sau anvelopă de vară?
Prima întrebare la care oficialii Michelin au fost nevoiţi să răspundă a fost dacă anvelopa CrossClimate este un all-season sau nu. Răspunsul oficial a fost un categoric nu. Dacă o anvelopă all-season este un fel de anvelopă de iarnă gândită să poată fi folosită şi vara, noul pneu Michelin CrossClimate este gândit invers. Cercetătorii francezi de la Michelin au avut nevoie de trei ani pentru a crea o anvelopă de vară care să poată fi folosită fără probleme şi pe timp de iarnă. Iar când spunem iarnă vorbim de o iarnă normală, şi nu de condiţii grele ca cele întâlnite în ţările din nordul Europei sau în zonele de munte unde ninge abundent. Pentru acest tip de condiţii, Michelin recomandă în continuare utilizarea de anvelope de iarnă Alpin5.
Însă, pentru majoritatea Europei şi mai ales pentru Europa de Sud, Michelin CrossClimate ar putea fi soluţia căutată de foarte mulţi şoferi care nu îşi schimbă niciodată anvelopele în funcţie de anotimp. Aceştia fie preferă să meargă tot anul pe anvelope de vară considerând că nu merită cheltuiala pentru un set de cauciucuri de iarnă pentru două sau trei zile cu zăpadă. Alţi şoferi folosesc avelope de iarnă pe tot timpul anului, considerând că dacă acestea îşi fac treaba atunci când vremea este rea, pot fi folosite şi şi vara. Ambele categorii se expun însă unor riscuri, mai ales în cazul unei frânări de urgenţă. Pentru aceşti şoferi a fost creată anvelopa CrossClimate. Caracteristici de vară, dar este certificată şi pentru utilizare pe timp de iarnă. Este conformă cu toate legislaţiile din domeniu şi are marcajul specific cu fulg de nea şi inscripţia M+S pe flanc.
Conform statisticilor Michelin, 65% dintre şoferii europeni nu renunţă la anvelopele de vară pe timp de iarnă. Cifra diferă în funcţie de ţară. De exemplu, în calculata Germanie 20% dintre şoferi folosesc anvelope de vară pe tot timpul anului în ciuda reglementărilor pentru utilizarea anvelopelor de iarnă, în timp ce în Franţa, unde utilizarea anvelopelor de iarnă nu este reglementată, procentul creşte la 76%.
Patru din zece şoferi din Europa spun că este corvoadă schimbarea sezonieră a anvelopelor. Pe lângă achiziţia unui set suplimentar de pneuri, stocarea, transportul şi alegerea optimă a momentului schimbării sunt probleme reale. 3% dintre şoferii din Germania şi 7% din cei din Franţa aleg să foloasească anvelope de iarnă pentru tot timpul anului, ceea ce afectează frânarea pe asfalt uscat, mai ales în timpul verii. Există şi o problemă de percepţie din partea consumatorilor. Mai mult, Michelin spune că 62% dintre şoferii din Marea Britanie şi 46% din cei din Franţa cred că au automobilele echipate cu anvelope all-season, când ei de fapt au anvelope de vară.
Ok, dar există deja anvelope all-season, vor spune majoritatea consumatorilor. Aşa este, însă Michelin insistă că acestea nu oferă performanţe optime pe timp de vară şi mai ales pe suprafeţe umede. Acest timp de anvelopă primeşte de cele mai multe ori eticheta C sau E pentru frânare pe asfalt ud şi nu sunt la fel de eficiente ca pneurile de vară în ceea ce priveşte consumul de carburant.
Reţeta secretă
Cum a reuşit totuşi Michelin să creeze o anvelopă de vară care să poată fi folosită şi iarna? Reţeta cauciucului este, bineînţeles, secretă, dar Michelin spune că avut nevoie de trei ani şi 5 milioane de kilometri parcuşi pentru a ajunge la rezultatul optim. Pe lângă cauciucul special folosit, Michelin utilizează un material bogat în siliciu folosit sub calea de rulare pentru a reduce încălzirea excesivă a anvelopei. Apoi, profilul în V combinat cu lamelele 3D sunt secretul aderenţei pentru orice tip de suprafaţă. Pe lângă aceste inovaţii, Michelin a adăugat şi tehnologia EverGrip din zona umerilor anvelopei, ce oferă un plus de aderenţă pe zăpadă, dar şi precizie pe suprafeţe uscate.
Primul contact cu Michelin CrossClimate
Pentru că are mare încredere în produsul său, Michelin a adus pentru comparaţie maşini dotate cu pneuri Goodyear Vector 4Seasons, anvelopă considerată de diferite teste cea mai bună de acest tip de pe piaţă. Pe circuitul amenajat în orăşelul din Franţa am putut încerca cele două anvelope pentru a simţi pe propria piele cum se simte automobilul dotat cu cele două tipuri de pneu. Pentru început, ne-am urcat la volanul unui Golf 7 echipat cu anvelope Goodyear All-Season. Primul test: frânarea pe suprafaţă uscată. Deşi anvelopele erau reci, frânarea de la 55 km/oră a fost eficientă. Următoarea zonă de test a fost un sens giratoriu cu asflat ud. Scopul testului era să atingem o viteză de 35-38 km/oră accelerând gradual în timp ce ne învârteam în cerc.
Anvelopele all-season Goodyear s-au comportat bine, aderenţa laterală fiind bună la viteze moderate, dar când am crescut ritmul, o vibraţie ne-a avertizat că aderenţa este la limită, iar puntea spate a derapat undeva la 30-32 km/oră. La final, am urcat o pantă de nouă grade acoperită cu zăpadă. Am oprit maşina şi am încercat să urcăm panta acoperită cu zăpadă. Pneul all-season a căutat câteva secunde aderenţa, apoi a urcat fără probleme.
Imediat am trecut pe un alt Golf, echipat de data aceasta cu anvelope Michelin CrossClimate. Frânarea pe asfalt uscat a fost excelentă, senzaţia la volan fiind comparabilă cu cea de la volanul unui automobil echipat cu anvelope de vară. Pe virajul ud, am putut atinge viteze mai mari, iar la aproximativ 35 km/oră a intervenit subvirarea, fenomen perfect controlabil, însă. Într-un final, panta acoperită cu zăpadă ne-a oferit un feeling similar cu cel al anvelopei all-season.
Michelin ne-a oferit şi câteva cifre obţinute de anvelopa CrossClimate la teste efectuate de către organisme independente ca TUV Sud sau Dekra. Michelin CrossClimate a avut nevoie de opt metri mai puţin la frânarea pe asfalt uscat în comparaţie cu o anvelopă de iarnă, iar la frânarea pe asflat ud s-a oprit cu 5.3 metri mai repede faţă de un pneu all-season.
Pe drumuri de munte
Michelin ne-a oferit apoi ocazia să parcurgem un drum de munte în Alpii Francezi cu un automobil echipat cu anvelope CrossClimate. La volanul unui Peugeot 308, am plecat pe asfalt uscat din Divonne-les Bains şi am început să urcăm pe un drum virajat către Col de la Faucille. Am urcat ritmul cu ficare viraj, căutând limita anvelopei, dar subvirarea a intervenit extrem de greu. Chiar şi atunci când asfaltul era ud, aderenţa a rămas la cote extrem de bune. Încrederea a crescut şi chiar am forţat nota în acele de păr, dar din nou, maşina a rămas perfect controlabilă. În vârful muntelui am găsit şi drumuri laterale acoperite cu zăpadă. Am frânat şi accelerat brusc, ne-am urcat într-o grămadă de zăpadă de pe marginea drumului, dar de fiecare dată aderenţa s-a păstrat la cote excelente. În zăpadă ceva mai mare feelingul nu este identic cu cel de la volanul unei maşini echipată cu anvelope de iarnă de calitate, dar este similar. În nici un moment nu am avut senzaţia că vom rămâne în zăpadă.
La finalul testului, ne-am convins că noua anvelopă propusă de Michelin este o soluţie foarte bună pentru zonele în care iarna se manifestă în general pe parcusul a câteva săptămâni pe an, iar în rest se rulează pe asflat uscat sau ud. Este superioară unui pneu all-season, care, spunem noi, este mai eficient pe timp de iarnă şi nu atât de bun la temperaturi ridicate. Michelin spune că noul CrossClimate funcţionează la fel de eficient de la -30 până la 40 de grade Celsius.
Se potriveşte Michelin CrossClimate climei din România?
CrossClimate poate fi o soluţie bună pentru şoferul normal care vrea să scape de cele două cozi anuale pentru schimbatul anvelopelor. În plus, ne poate feri de surprize neplăcute, ca o zăpadă pe 15 octombrie sau 1 aprilie. Apoi, ne scapă şi de problema depozitării. Evident că vorbim de o alegere bună pentru şoferii din sudul Europei, unde iarna este mai blândă, dar poate oferi şi surprize. Pieţe ca Marea Britanie, Franţa, Spania sau Italia vor fi extrem de interesate de noua anvelopă Michelin. În plus, fabricantul francez ţinteşte şi flotele de rent-a-car, taxi sau corporate care vor să îşi contoleze mai bine costurile pentru anvelope.
Anvelopele Michelin CrossClimate vor putea fi cumpărate începând cu 1 mai 2015, pentru început fiind disponibile dimensiunile de masă, de la 15 la 17 inch. Pentru dimensiuni mai mari mai trebuie aşteptat, iar din 2016 anvelopele CrossClimate vor fi disponibile şi pentru SUV-uri, crossover-uri şi pick-up-uri. În ceea ce priveşte preţurile, oficialii Michelin spun că gama CrossClimate va fi mai scumpă faţă de anvelopele de vară Michelin, dar mai ieftină faţă de gama de iarnă Alpin5. Un exemplu concret oferit întrebările jurnaliştilor a fost că o anvelopă CrossClimate de 16 inch va costa cu 10 euro mai mult faţă un Michelin similar de vară. Pneurile Michelin CrossClimate vor fi fabricate la cinci uzine din Germania, Spania şi Italia. Începând cu 2016, Michelin CrossClimate va fi fabricat şi în Franţa pentru dimesiuni specifice modelelor 4x4.
Despre zgomotul la rulare si cum influenteaza aceste pneuri consumul comparativ cu celelalte, ne puteti spune ceva?