Analiză: Dezastrul Takata. Căderea celui mai important producător japonez de centuri şi airbag-uri
Takata este nume care a reuşit să îşi atragă în ultimele luni foarte multă publicitate negativă în lumea auto. Producătorul japonez de airbaguri şi centuri de siguranţă a fost implicat în câteva dintre cele mai mari recall-uri din industrie. Cine este Takata şi de unde au plecat toate problemele sale?
În mod normal, producătorii japonezi sunt renumiţi pentru seriozitate şi calitatea produselor. De la automobile la electronice, cu toţii le privim ca pe un standard de calitate. Însă, în istoria recentă, un producător japonez a reuşit să se remarce prin problemele pe care le-a cauzat în industria auto. Vorbim despre Takata Corporation, un nume care în mod normal ar fi rămas anonim pentru majoritatea clienţilor de maşini.
Takata este un producător japonez de subansamble în industria auto. Specialităţile casei sunt centurile auto şi airbag-urile, iar produsele Takata se regăsesc cam pe toate automobilele japoneze şi nu numai. Problema este că Takata a reuşit să dea cu oiştea în gard de prea multe ori, remarcându-se prin produse defectuoase instalate pe milioane de automobile, în ciuda faptului că este unul dintre cei mai mari furnizori din lume de airbaguri și centuri auto. Încercăm să recreăm istoria acestor probleme.
Puţină istorie
Compania a luat fiinţă în 1933, cel care a pus bazele acesteia fiind Takezo Takata. Principalul produs: frânghii textile speciale pentru paraşute. Imediat după război, în 1952, Takata a început să studieze procesul fabricaţiei pentru centuri de siguranţă, un element nou care începea să fie din ce în ce mai răspândit pe automobilele vremii. Japonezii foloseau tehnica împletirii pentru frânghiile de paraşutism şi o aplicau în noul domeniu al centurilor de siguranţă. În 1960, Takata începe comercializarea centurilor auto cu prindere în două puncte.
De-a lungul anilor '60, Takata a început să studieze intensiv efectele centurilor asupra corpului uman, folosind sisteme de testare dinamice şi manechine. Un deceniu mai târziu, Takate începe să studieze şi potenţiala producţie de airbaguri, un alt sistem care începea să-şi facă loc pe maşinile vremii, dar şi a scaunelor pentru copii.
1995. Primul scandal
Cu o istorie lungă în spate şi cunoscând felul japonez de a face lucrurile, este greu de inchipuit cum o companie ca Takata a reuşit să strângă atâta publicitate negativă. Primul mare scandal a avut loc în 1995. 8.3 milioane de automobile au fost afectate de un defect al centurilor de siguranţă produse de Takata. Butonul de deschidere al sistemului de prindere, se putea dezintegra, blocând mecanismul. Astfel, pasagerii deveneau prizonieri în cazul unui accident, neputând deschide centura pentru a ieşi rapid din maşină. Numeroase modele fabricate de către Honda, Nissan, Chrysler, Mitsubishi, GM, Mazda, Suzuki, Subaru şi Isuzu fabricate între 1986 şi 1995 au fost afectate de centurile defectuoase de Takata Corporation. Producătorii auto au fost nevoiţi să recheme în service automobilele afectate, opt milioane de exemplare fiind lovite de recall. O cifră enormă într-o vreme în care rechemările în service nu erau, ca astăzi, la ordinea zilei. Costul înlocuirii centurilor defecte a fost estimat la un miliard de dolari, fiind unul dintre cele mai mari recall-uri din istorie.
2013. Bula Takata explodează
După acest prim scandat cauzat de sistemul defectuos de deschidere al centurilor de siguranță Takata, corporația japoneză ar fi trebuit să își pună ordine în procesul de fabricație și testare. Dar nu a reușit să facă acest lucru.
La 18 ani de la precedentul scandal, Takata a intrat din nou în atenţia presei de specialitate. S-a întâmplat anul trecut, iar de atunci bulgărele de zăpadă pare că nu se mai oprește pentru constructorul japonez de sisteme de siguranță auto.
Airbag-ul este considerat unul dintre cele mai revoluționare sisteme care au îmbunătățit în mod semnificativ șansele de supraviețuire în cazul unui impact sever. Dar ce facem când chiar sistemul care ar trebui să salveze vieți este fabricat defectuos și devine la rândul lui periculos în cazul în care ajunge să fie folosit.
În luna aprilie a anului trecut, apărea informația despre un recall masiv inițiat în Statele Unite de către patru producători japonezi de automobile: Toyota, Honda, Nissan și Mazda. O primă estimare a numărului de automobile afectate era de 3.4 milioane de exemplare construite între anii 2000 și 2003. Problema: airbagurile furnizare de către producătorul Takata se pot umfla o presiune superioară față de cea normală și chiar se pot desprinde din prindere. Ulterior, BMW a anunțat că a utilizat airbaguri marca Takata pentru modelul Seria 3 E46 fabricat între decembrie 2001 și martie 2003, constructorul bavarez fiind nevoit să cheme în service peste 200.000 exemplare ale acestui model.
2014. Bulgărele de zăpadă
Apele s-au calmat după aceste rechemări în service. Dar problema era, se pare mult mai mare. Autoritățile americane au fost cele care au continuat să investigheze și să testeze automobile dotate cu airbaguri Takata și au descoperită că amploarea defectelor este mult mai mare decât s-a crezut inițial. Luna trecută, NHTSA (autoritatea americană pentru siguranța pe șosele) a anunțat că 4.7 milioane de automobile din Statele Unite sunt afectate de o nouă problemă cauzată de airbagurile Takata. Modulul de umflare al airbagului se poate fragmenta în momentul declanșării, iar schijele metalice rezultate pot lovi ocupanții mașinii. Cinci decese au fost confirmate de către NHTSA ca având această cauză. Publicaţia americană New York Times spune că cel puţin 139 de răniri sunt legate de airbagurile defectuoase Takata. Automobilele afectate au fost produse de către BMW, General Motors, Honda, Mazda, Nissan și Toyota între anii 2001 și 2011. La nivel mondial se estimează că numărul de automobile afectate depășește 12 milioane de exemplare.
Scandalul a luat o amploare și mai mare după ce au apărut informații că oficialii Takata știau de aceste probleme încă din 2004 și chiar au efectuat o serie de teste secrete pentru a vedea ce efecte pot avea airbagurile cu probleme. Conform spuselor a doi foști angajați Takata citați de New York Times, conducerea companiei japoneze a decis să păstreze secretul și a ordonat inginerilor să distrugă rezultatele testelor. Takata a dezmințit această informație, care, dacă se dovedește a fi adevărată, poate cauza o investigație oficială din partea autorităților americane și chiar acuzații criminale.
Problemele sunt cauzate de airbaguri produse la centrele Takata din Statele Unite ale Americii și Mexic și a au apărut, se pare, din cauza cererii foarte mari. Încercând să facă față cererii, atenția către procesul de asamblare și transport a scăzut. Foștii angajați spun că modulele de umflare au fost alimentate cu soluții chimice incorecte sau au fost prost stocate sau transportate.
Cădere abruptă la bursă
Aşa cum era de aşteptat, Takata a avut de suferit în ultimul an şi pe bursă, acţiunile companiei scăzând abrupt după anunţurile de recall ale autorităţilor americane. Coborârea a fost de 60% doar în ultimul an, o acţiune care valora acum un an 2572 de yeni japonezi ajungând astăzi la 1226 de yeni. Ce se va întâmpla de acum înainte, rămâne de văzut. Daca oficialii Takata vor fi găsiţi vinovaţi de către autorităţile americane, atunci este greu de crezut că fabricantul japonez va putea supravieţui unui asemenea scandal media.
In ianuarie 1990 daca deschideai gura sa spui ceva despre iliescu si slehata imputita de comunisti, muncitorii erau in stare sa te linseze pe loc. Ce a urmat stie toata lumea. De-atunci m-am invatat sa spun ceea ce gandesc indiferent ca place sau nu celor de langa mine. Adevarul trebuie spus, indifferent de consecinte. takata, ca oricare alta firma japo nu sunt nici semizei, nici personaje nemuritorare cu samurai care mor cu mandrie si demnitate, corecti pana-n varful unghiilor, samd. Astea-s "amintiri din copilarie". Viata, in secolul XXI e cu totul alta. Banul dicteaza foarte multe peste tot, si in Germania, si in America, japonica, china, etc. Cine se mai caciuleste in fata oricarei natii, da, chiar si nemti francezi sau japo inclusiv, e doar un naiv. Pe toti ii intereseaza profitul si supravietuirea firmei (si a jobului propriu) si mai putin arta, meseria si stiinta de a construi un automobil. Sunt foarte putini ramasi in clubul asta select si in general nu sunt in productia de masa. Singurele informatii pe care ma mai bazez in ziua de azi cand iau o decizie sunt experientele personale, si ale celor din jurul meu pe care-i cunosc si stiu ca n-au de ce sa-mi vanda gogosi despre masinile lor. In rest, nu stii cine scrie un review, de ce il scrie si care e scopul final. Cum se zice trebuie sa "iei totul cu un pumn de sare" japii au inceput sa taie din calitate inca de la inceputul anilor 2000, si asta n-a iesit imediat la suprafata. Le-au trebuit ani de zile sa convinga lumea ca managementul si conceptul de calitate importat moca din America functioneaza. Acum lumea se va convinge in timp ca odata ce-au ramas de capul lor si americanii nu mai sar cu ideile rapid si pe gratis, se duc incet si sigur de rapa. Cu toata aura mincinoasa care i-a facut pe atatia sa dea cu fruntea de pamant in fata lor. Si da, am sa spun asta oriunde am ocazia, indiferent cat de putin place anumitor muncitori in salopeta. Fie ca sunt din 1990 sau 2014.