POVEȘTI AUTO: Mazda MX-5 - moştenirea Jinba Ittai merge mai departe
Jinba Ittai este principiul japonez conform căruia a fost conceput modelul Mazda MX-5. În traducere aproximativă înseamnă "Contopirea dintre călăreț și calul său" și face referire la uniunea de mișcări dintre cal și călăreț.
Calul și cel care îl călărește devin una și aceiași persoană. Aceasta este Jinba Ittai, filosofia pe care Mazda a transpus-o în lumea auto. Iar rezultatul a fost Mazda MX-5, un roadster care a devenit un simbol al automobilului "fun to drive". O mașină sport, compactă, cu doar două locuri, lansată acum 25 de ani. Celebrată și adorată de milioane de fani din întreaga lume, Mazda MX-5 a crescut și s-a dezvoltat de-a lungul a trei generații, fără să se abată însă de la filosofia Jinba Ittai. A rămas fidelă aceleiași rețete de succes: roadster cu tracțiune spate. Accentul nu a fost pus niciodată pe puterea motorului, ci pe plăcerea pură a condusului.
Astăzi, Mazda mai scrie o pagină de istorie în cartea dedicată modelului MX-5. A lansat a patra generație, un nou model pe care l-am putut admira live şi în premieră la Barcelona, dar pe care îl vom putea revedea și la Salonul Auto de la Paris. Pentru a-l conduce va trebui însă să mai avem un pic de răbdare, modelul urmând a fi comercializat începând cu anul viitor.
Mazda MX-5: generația a patra şi evenimentul global
Pentru a introduce lumii generația cu numărul patru, Mazda a decis să organizeze un eveniment global. O prezentare simultană organizată în trei orașe, pe trei continente: Tokyo în Japonia, Los Angeles în California și Barcelona, Spania în Europa. Am primit invitația de a călători la Barcelona, la fel ca alți 250 de jurnaliști europeni. Urma să ne aflăm printre primi oameni care vor vedea cum arată noul roadster japonez.
Un zbor de după-amiază ne-a dus în cosmopolitul oraș spaniol, acolo unde Mazda a decis să deschidă un spațiu neconvențional, dedicat mărcii japoneze. Numit Mazda Space, aceasta nu este un showroom clasic, ci un spațiu de 2000 metri pătrați în inima Barcelonei unde fanii și potențialii clienți pot interacționa cu Mazda. Iar prima utilizare a acestui spațiu situat pe Carrer Comerç 60, în cartierul El Born, a fost chiar prezentarea generației cu numărul patru a celui mai bine vândut roadster din lume.
Sosiți la ora 18 în capitala Cataluniei, urma să avem parte de o noapte lungă. Pentru că dezvelirea noului model urma să fie făcută simultan în cele trei orașe menționate mai sus și fusurile orare nu pot fi ușor conciliate, Barcelona a primit ora 3 AM. Deci, pentru prima dată, aveam să asist la o conferință de presă și prezentarea unui nou model la orele mici ale dimineții. Oficialii Mazda s-au gândit și la cei care poate ar fi preferat să se odihnească și au promis repetarea evenimentului la ora locală 09.00. Puțini dintre cei prezenți au ales însă această variantă, mânaţi de o curiozitate care m-a măcinat şi pe mine încă de când am primit invitaţia oficială.
Pentru a seta atmosfera și a sărbători cum se cuvine Roadsterul, Mazda a dat drumul festivităților cu o cină într-un spațiu neconvențional amplasat lângă Mazda Space. Metronom este o fostă galerie de artă din cartierul El Born. A fost pentru multă vreme un muzeu ascuns, dar căutat de către cunoscătorii Barcelonei. Aici erau expuse opere de artă controversate. Din păcate Metronom și-a închis porțile pentru public în 2006 datorită costurilor mari pe care proprietarul său trebuia să le suporte.
Găzduiește însă evenimente punctuale, iar Mazda a decis ca aici să fie un prim punct pentru celebrarea roadsterului. Sub semnul "Long live the Roadster" petrecerea a început în galeria pe ai cărei pereți au fost expuse cele mai frumoase imagini cu cele trei generații MX-5. În mijlocul galeriei, a asistat la masă şi un superb exemplar Mazda MX-5 de a treia generație. Vinul a curs, s-au servit mâncăruri fine, iar amfitrion ne-a fost chiar Jeffrey H. Guyton, Președinte și CEO Mazda Motor Europe.
Odată terminată cina, cei peste 250 de invitați Mazda s-au mutat în partea cealaltă a pieței pentru a vizita nou inauguratul Mazda Space. Cele trei generații Mazda MX-5 au fost expuse atât în afară cât și în interiorul sălii unde urma să fie prezentată noua generație. Am putut vedea și pipăi din nou cele trei modele clasice ale celui mai bine vândut roadster.
Pentru ca timpul să treacă mai ușor până la trei dimineața, spațiul a fost împărțit în zone dedicate fiecărui model. Mai precis perioadei fiecărui model. În zona anilor 80, se auzea muzica specifică, pe pereți erau expuse instantanee ale vremurilor, iar cei prezenți se puteau delecta cu cea mai mare masă de mașinuțe Scalextric pe care vazut-o vreodată. Modelele cu care te puteai întrece erau, bineînțeles, Mazda MX-5. Mai existau mese de fussball în zona anilor 90 și un gigant perete digital unde puteai să îți exersezi talentul la grafitti în zona anilor 2000.
Cu atâtea distracții la îndemână, timpul a trecut aproape pe nesimțite și la ora 2.45, Jeffrey Guyton a preluat scena pentru a începe conferința de presă. Restul e istorie, prezentarea poate fi revăzută în clipul de mai jos, iar despre noul model am scris şi noi pe larg.
Mazda MX-5: cel mai popular roadster din lume a ajuns la a patra generaţie
Istorie
Mazda MX-5 sau Miata cum este numită peste Ocean s-a născut din ideea unui jurnalist. În 1979, sămânța a fost plantată de către Bob Hall, un jurnalist auto care vizita sediul Mazda din Hiroshima. Șeful departamentului R&D Mazda, Kenichi Yamamoto, a pus întrebarea: "Ce fel de mașină ar trebui să contruim, Hall-San?". Răspunsul a venit prompt: "Un automobil sport abordabil. Și fiabil. Un roadster simplu în cel mai clasic stil britanic!". Bob Hall avea chiar să desenze o schiță cu cretă pe o tablă din camera unde avea loc discuția. Oficialul japonez era atins de ideea jurnalistului britanic și procesul se punea în mișcare. Lucrurile aveau să avanseze greu în prima fază. Contabilii mărcii japoneze nu au vrut să audă de acest proiect, considerat prea de nișă și total neprofitabil.
În 1984, Yamamoto devenea președintele Mazda și proiectul primea undă verde. În primul rând a trebuit aleasă arhitectura noului model. Era era când tracțiunea față câștiga teren chiar și în domeniul automobilelor sportive. În 1984, Mazda avea să organizeze o competiție de design pentru viitorul său model sport iar studiourile de design din Japonia propuneau modele cu motor fața și tracțiune față sau motor central și tracțiune spate.
Însă, din America, a venit o machetă simplă, cu arhitectură clasică: motor față longitudinal și propulsie spate. Acesta din urmă avea să câștige competiția și lucururile erau stabilite: viitorul roadster Mazda urma să aibă propulsie spate. Resursele erau limitate și inginerii au trebuit să rezolve multe probleme până la primul prototip funcțional. Nu existatu fonduri pentru dezvoltarea unui motor special, așa că au trebuit să se mulțumească cu motorul de 1.6 litri și 16 supape preluat de la modelul Mazda 323. Primul prototip a fost construit în 1985, dar a fost repede aruncat la gunoi, deoarece nu se manevra suficient de bine.
O nouă echipă era numită în 1986 formată din Toshihiko Hirai, Takao Kijima și Nobuhiro Yamamoto. Cei trei aveau să creeze ceea ce era programat să devină prima generație a modelului MX-5. Au creat un roadster simplu, cât mai ușor posibil, eliminând toate sistemele de care nu era nevoie. În 1987, aveau gata un al doilea prototip, dar nimeni nu știa dacă acesta va ajunge în producție. Avea să fie transportat în America, unde a fost prezentat unui grup foarte restrâns de pasionați. Răspunsul a fost extrem de pozitiv. Oficialii Mazda cedau și modelul urma să intre în producție. În 1988 au fost produse 12 exemplare de preserie și acestea au fost testate de către jurnaliști. Din nou, impresiile au fost extrem de pozitive și toată lumea cerea ca Mazda să producă acest automobil. În luna februarie 1989, Mazda venea la Salonul Auto de la Chicago unde prezenta publicului versiunea de serie a noului model Mazda MX-5.
Trei generații
Inspirați de modele clasice ca Lotus Elan, Triumph Spitfire, MB B, Austin-Healey Sprite, inginerii și designerii Mazda au creat un roadster când toată lumea credea că acest tip de caroserie a murit. Prima generație Mazda MX-5 NA a venit în 1989 și era ușor de recunoscut datorită farurilor escamotabile și liniilor simple și fluide. Acest prim model avea să fie instant iubit și extrem de popular mai ales în Statele Unite. Mazda își planificase o cerere de 40.000 unități, dar imediat a fost clar că această cifra avea să fie depășită. În cei 8 ani de producție, Mazda a vândut 431.544 unități ale modelului MX-5 NA, cele mai multe fiind distribuite în SUA și Japonia. Mazda își atinge scopurile, un roadster extrem de distractiv la condus, care costa la lansare 14.000 dolari, un preț abordabil. Sub capotă, un propulsor de 1.6 litri cu patru cilindri furniza 115 CP suficienți pentru un sprint de 8.8 secunde de la 0 la 100 km/oră. Ulterior avea să fie adăugat și propulsor de 1.8 litri și 130 CP.
A doua generaţie
Mazda MX-5 NB, adică a doua generaţie avea să sosească în 1997. Și cum o rețetă de succes nu se schimbă, inginerii Mazda nu au făcut prea multe modificări pentru noul model. Cea mai importantă modificare era renunțarea la farurile ce se ascundeau sub capotă în favoarea unor blocuri optice fixe. Lansată la Salonul Auto de la Tokyo din 1997, generația NB avea să ducă mai departe cu succes formula "fun to drive" lansată de predecesorul său. Gama de motorizări rămânea fidelă propulsoarelor cu patru cilindri de 1.6 și 1.8 litri (110 și 140 CP). Apoi, motorul de 1.8 litri a fost upgradat la 146 CP și primea și ocutie de viteze manuală cu șase trepte. Producția s-a încheiat în 2003, dar deja în anul 2000, MX-5 depășise 500.000 exemplare produse ceea ce o făcea oficial cel mai bine vândut roadster din istorie.
A treia generaţie
În 2005 sosea generația a treia botezată intern NC. Mult mai modernă, cu un look mai agresiv, dar cu aceiași siluetă clasică, MX-5 NC era în ton cu vremurile. Airbaguri laterale, sisteme electronice de stabilitate, portbagaj mai mare și un soft-top ce putea fi închis cu o singură mână. La capitolul motorizări, generația NC renunța la propulsorul de 1.6 litri, așa că publicul putea alege între un 1.8 de 126 CP sau un 2.0 de 160 CP. A existat și o variantă cu hardtop pliabil automat.
După 25 de ani, Mazda MX-5 încă îi face să zâmbească pe proprietari. De asemenea, nu mai este mult până la cifra de un milion de exemplare produse. Din 1989 şi până în luna august a anului curent, Mazda MX-5 număra deja 970.000 unități. Viitorul sună promițător pentru micul roadster Mazda, așa că nu putem decât să spunem „Long live the roadster!”