Maşini de poveste: Renault 8 Gordini și Vrăjitorul Mecanicii
Pentru mulţi dintre noi, Renault 8 este doar precursorul celebrei Dacia 1100. Însă acum 50 de ani, Gordini realiza o versiune specială a acestui model care avea să intre direct în istorie.
Renault 8 Gordini pare o Dacie 1100 care a luat steroizi. Adevărul nu e departe. Renault 8 Gordini este un fel de predecesor al actualelor hot hatch-uri Renault, cele ce poartă cu mândrie sigla Renault Sport. Pentru a ne aduce aminte de Renault 8 Gordini şi de ce a însemnat el, trebuie să călătorim în trecut exact 50 de ani. Pentru că în 1964 se năştea acest automobil sportiv accesibil într-o epocă când motorul spate şi tracţiunea spate nu era o soluţie aleasă doar de Porsche.
Amedeo Gordini
Vrăjitorul care a dat acest nume multor modele sport Renault este de fapt un italian. Gordini s-a născut în Bazzano, un oraş în apropiere de Bologna, în 1899. Încă din copilărie a devenit fascinat de maşini şi de cursele auto. În adolescenţă a lucrat ca mecanic pentru Alfieri Maserati, unul dintre cei cinci fraţi ai familiei Maserati, iar după primul Război Mondial s-a căsătorit şi s-a stabilit la Paris, în Franţa. Numele său a devenit Amédée Gordini, acesta fiind numele sub care urmau să îl cunoască francezii. S-a dedicat curselor auto şi a început să piloteze modele Fiat la cursele de Grand Prix şi la cele 24 de ore de la Le Mans. Era un fan declarat al modelului Fiat Balilla din 1932, iar în 1934 se asocia cu Henri Pigozzi, reprezentatul Fiat în Franţa, care asambla modele italiene în Hexagon. Din acest business urma să se nască, de altfel, marca Simca, una cu o poveste foarte interesantă care va fi analizată de Automarket într-un material dedicat pe site. Gordini s-a ocupat de divizia sportivă Simca și avea un talent natural de a îmbunătăţi performanţele fără însă a cheltui o avere pe modificări. Acest talent avea să-i aducă porecla "Le sorcier de la mechanique" adică Vrăjitorul Mecanicii.
Gordini a pregătit multe maşini de curse, iar unele dintre acestea au fost pilotate chiar el. După război, Gordini intra în probleme financiare, rupând asocierea cu Simca şi formându-şi propria companie. Salvarea a venit în 1956 de la Renault. Constructorul francez l-a angajat pe Gordini, iar el avea să-şi pună amprenta pe câteva modele emblematice ale producătorului de automobile din Hexagon. Prima cerere din partea celor de la Renault a fost îmbunătăţirea cutiilor de viteze. Gordini reuşeşte să îşi impresioneze şefii şi primeşte misiunea de a îmbunătăţi şi motorul modelului Dauphine.
Renault şi Gordini
În 1 ianuarie 1957, Gordini şi Renault semnează un acord pentru construcția a 10.000 de exemplare ale modelului Dauphine Gordini. Modelul este lansat în octombrie şi devine un succes imediat. Vizual, un Dauphine Gordini era identic cu un Dauphine normal, dar sub capotă vrăjitorul Amédée a modificat elemente ale motorului pentru un plus de performanţă. Modificări care puteau fi făcute uşor, fără a scoate maşina de pe banda de montaj normală.
R8 Gordini
Apoi a venit rândul modelului Renault 8. Aşa cum orice pasionat auto ştie, Renault 8 este primul model fabricat sub licenţă la noi în ţară, unde a devenit Dacia 1100. La fal ca şi Dauphine, Renault 8 folosea soluţia motor spate-tracţiune spate. Versiunea îmbunătăţită de Gordini avea să fie lansată în 1964, iar performanţele erau impresionante pentru preţul cerut. Un R8 Gordini putea atinge o viteză maximă de 170 km/oră, iar primul kilometru era parcurs în 33 de secunde. Raportul preţ/performanţe era imbatabil, iar pentru a atrage priviriile Gordini-urile erau vopsite în culoarea Bleu France 418, asezonată cu două dungi albe pe capotă. În primul an aveau să fie asamblate şi vândute 2.600 de exemplare, Gordini-ul 8 devenind repede un automobil simbolic în Franţa şi Europa. Pentru mulţi era primul gust al unei maşini cu performanţe peste medie care să nu coste o avere. Un adevărat predecesor al unui Renault Twingo sau Clio RS din ziua de azi.
Ca să ne facem o idee despre ce oferea un model Gordini, trebuie spus că un Renault 8 normal era animat de un motor de 956 cmc ce dezvolta 44 CP. Renault a oferit ceva mai târziu modelul 8 Major, care folosea motorul de 1.108 cmc, iar puterea creştea la 50 CP. După ce vrăjitorul Gordini a modificat motorul lui R8, rezultatul a fost de 95 CP pentru aceiaşi cilindree. O putere aproape dublă obținută prin adoptarea de carburatoare dublucorp Solex şi prin alte modificări de substanță. Iar pentru un feeling cât mai sportiv, Gordini a ales o cutie manuală cu patru trepte cu rapoarte etajate scurt, amortizoare duble pe puntea spate şi arcuri ceva mai tari. Acest prim R8 Gordini (R1134) se deosebea de un R8 Major prin farurile de dimensiuni mai mari (200 mm). Un Renault 8 Gordini costa la lansare 11.500 franci.
În 1967, Renault avea să aducă un facelift modelului R8 Gordini (R1135). Cilindreea motorului a fost crescută la 1.255 cmc, iar puterea era acum de 110 CP la 6.750 rpm. Cutia de viteze avea cinci trepte, iar mașina avea un rezervor suplimentar de 26 litri în faţă. Vizual, R8 Gordini primea a doua pereche de faruri rotunde, ceea ce îi dădea look-ul inconfundabil alături de culoarea albastră şi dungile albe.
Vrăjitorul Amédée avea să-şi mai pună amprenta asupra modelului R12, la fel de celebru ca şi R8, iar apoi numele a mai folosit şi pentru futuristul Renault 17, deşi Amédée Gordini nu a fost implicat în dezvoltarea acestui model. În anii '80 a existat şi un Renault 5 Gordini, dar apoi numele nu a mai fost folosit, deşi compania sa a fost integrată în ceea ce ulterior a devenit Renault Sport. Renault avea să reînvie celebrul nume şi culoarea albastră în 2009, când a lansat o versiune Gordini a modelului Twingo.
Superb, ador astfel de articole! Mi-ar face placere sa testez un R8 Gordini. In copilarie imi placea sa vad cate o Dacie 1100 pentru ca era cu totul altfel decat omniprezenta 1300, iar sunetul motorului avea o nuanta calda, linistitoare si placuta :)