Maşini de poveste: Audi TT sau cum s-a născut plăcerea de a conduce
Audi TT s-a născut în 1998 şi a adus plăcerea de a conduce în gama constructorului german. După două generaţii de succes, ne pregătim deja să-i urăm bun venit celei de a treia.
Era pe la mijlocul anului 2002. Un peisaj de nuntă autentic, cu restaurant încăpător, mese lungi şi o vegetaţie luxuriantă favorizată de o baltă din apropierea oraşului Galaţi. O armată de ţânţari nu conteneau să năvălească asupra ta, fie că vroiai o gură de aer sau un repaus de la nesfârşitele dansuri îndrăcite ale comesenilor.
Acolo, la aer, într-o parcare dominată de cămăşi cu mânecă scurtă, Dacii colorate şi câteva exemplare Cielo proaspăt produse în Coreea, cineva făcea notă discordantă. El era negru şi eu eram necopt. El era sportiv şi eu profan. Cu totul diferit de Dacia mea bleu parcată la două străzi mai încolo.
Cele patru cercuri, pe care le ştiam mai mult de la televizor decât din realitate, m-au invitat înăuntru. Totul era subdimensionat, iar scaunele sport mi-au oferit o îmbrăţişare pe care nu am uitat-o nici până astăzi. Fascinaţia ceasurilor de bord, pe care atunci le-am văzut extrem de colorate (nu ştiu de ce), mi-a rămas şi ea întipărită în minte, iar aluminiul rece de pe mânerul schimbătorului a amprentat memoria tactilă pentru multă vreme.
Aşa a decurs prima mea întâlnire cu Audi TT. Astăzi, dacă privesc înapoi la acea perioadă şi la interiorul minimalist al primei generaţii TT, zâmbesc. Zâmbesc la simplitatea acelei perioade şi la impactul pe care l-a avut asupra unui puşti, obişnuit doar cu Dacia tatălui său.
Născut din creionul lui Peter Schreyer, actualul designer Kia
Ideea unui coupe de mici dimensiuni, abordabil şi sportiv apărea pe biroul oficialilor Audi încă din 1994. Proiectul a suscitat un interes deosebit, astfel că la numai un an după, cu ocazia Salonului de la Frankfurt, Audi prezenta conceptul viitorului TT.
Maşina venea cu un design pe care îl vom vedea preluat aproape în totalitate de versiunea de serie. Versiune de serie care avea să sosească pe piaţă abia trei ani mai târziu, în septembrie 1998, cu o caroserie de coupe.
Designul final purta semnătura unui om care deja se anunţa a fi una dintre cele mai importante personalităţi de creaţie ale ultimului deceniu auto: Peter Schreyer, actualmente primul non-coreean desemnat în funcţia de preşedinte Kia. Omul care declara că „a pictat nopţi la rând chiar dacă ştia că va încasa note proaste la şcoală”, avea deja în palmares un alt model important, Audi A2.
Cum a fost ales numele TT
În condiţiile în care toate modelele Audi au primit un număr după litera A, numele TT poate părea oarecum ciudat. Probabil mulţi s-au întrebat care este originea sa. Este oarecum simplu de înţeles că vorbim despre o abreviere. Abreviere preluată de la competiţia Tourist Trophy (TT), desfăşurată pe şoselele fără limită de viteză din insula Man, Marea Britanie.
În 1911, la această competiţie lua parte şi NSU Motorenwerke, un producător de motociclete şi automobile din Germania, fondat în 1873 şi achiziţionat în 1969 de Grupul Volkswagen pentru a fuziona mai târziu cu Audi. Aşadar, rădăcinile numelui datează de la începutul secolului trecut şi se leagă de numele competiţiei. Înainte ca istoria sa să se confunde cu cea Audi, NSU chiar şi-a botezat versiunile sport ale modelului Prinz cu abrevierea 1000TT, 1200TT şi TTS. Mai târziu, în era modernă, numele TT a fost folosit şi ca o abreviere a motto-ului „Tehnologie şi Tradiţie”.
Prima generaţie Audi TT
Prima generaţie Audi TT a avut o carieră îndelungată, întinsă pe o perioadă de opt ani, între 1998 şi 2006. Disponibil ca roadster şi coupe, primul TT avea o platformă comună cu alte modele din curtea VAG: Golf 4, Audi A3 şi prima generaţie Skoda Octavia.
Gama de propulsoare a inclus o unitate de 1.8 litri derivată în mai multe versiuni de putere pentru a se adresa unui public cât mai larg. Aşa se face că TT a beneficiat de 150, 163, 180, 190, 225 şi 240 de cai putere de-a lungul carierei. A existat chiar şi un V6 de 3.2 litri, capabil să ofere 250 de cai putere şi 320 de Nm. Această versiune, precum şi celelalte de peste 200 de cai putere, veneau la pachet şi cu o tracţiune integrală quattro.
Accidente tragice produse din cauza manevrabilităţii
Văzut ca o maşină sport, Audi TT a fost tratat ca atare de primii săi clienţi. Greşit. Pentru că aşa au apărut şi primele accidente. Mai multe cazuri nefericite anunţau scenarii teribile pentru clienţi care au pierdut controlul maşinii la peste 180 de km/h. Şi astfel de cazuri nu au fost puţine.
Audi a investigat rapid seria accidentelor, tratate pe larg şi de presa acelei perioade, şi a decis să lanseze o campanie de rechemare în service pentru îmbunătăţirea manevrabilităţii. Aşa se face că TT a primit, după recall, un sistem ESP în standard, o suspensie îmbunătăţită şi un eleron montat pe portbagaj. Totul pentru a evita accidentele produse la viteză mare.
A doua generaţie Audi TT
A doua generaţie TT a început să prindă contur în toamna lui 2005, cu ocazia Salonului Auto de la Tokyo, unde Audi aducea conceptul Shooting Brake. Acesta aducea mai mult cu actualul Hyundai Veloster şi anunţa o nouă grilă pentru mezinul familiei germane. Materializarea conceptului s-a produs câteva luni mai târziu, în primăvara lui 2006.
Construit pe o platformă comună cu Volkswagen Golf 5, Seat Leon, Skoda Yeti şi Audi A3, noul TT venea cu panouri faţă din aluminiu şi panouri spate din oţel, în încercarea de a obţine o cât mai bună distribuţie a maselor pe ambele punţi.
Oferit cu patru locuri în varianta coupe, şi cu două locuri în varianta roadster, noul TT a fost disponibil, la început, ca şi predecesorul său, doar cu unităţi pe benzină. Audi a introdus o versiune îmbunătăţită a motorului de 1.8 litri, alături de care a scris TFSI. Unitatea oferea, sau mai bine zis oferă, 160 de cai putere, fiind disponibilă şi în lista de comenzi actuală. Audi a completat lista de motorizări şi cu o unitate 2.0 TFSI, capabilă să livreze iniţial 200 de cai şi mai apoi 211. Unitatea V6 de 3.2 litri a fost şi ea disponibilă din 2008 până în 2010, garantând 250 de cai.
În premieră, în anul 2008, Audi venea şi în întâmpinarea celor care doreau o maşină sport economică cu versiunea 2.0 TDI de 170 de cai putere, asistată de o tracţiune integrală quattro. Era un compromis perfect oferit de o maşină care putea accelera de la 0 la 100 de km/h în 7.5 secunde şi putea garanta un consum mediu de numai 5.3 litri/100 de kilometri.
Apetitul pentru S şi RS
În 2008 Audi a înţeles că lui TT i-ar sta bine în galeria sa de modele sportive. Aşa a apărut TT-S, un derivat de 272 de cai putere, propulsat de acelaşi motor de 2.0 litri. Un an mai târziu, Audi ducea nebunia mai departe şi lansa versiunea TT-RS, echipată cu un motor de 2.5 litri şi 340 de cai putere. Mai târziu, a apărut şi TT-RS Plus, o versiune îmbunătăţită, cu 360 de cai putere.
Audi TT-RS - primele imagini şi informaţii
Maşina marca o premieră în gama de performanţă RS. Devenea primul model care nu lua naştere la fabrica din Neckarsulm, locul de unde izvorăşte tradiţia performanţei Audi. În schimb, TT-RS avea să fie asamblat la uzina maghiară din Gyor, acolo unde a şi început producţia primului TT.
De-a lungul celor două generaţii, TT s-a bucurat de o priză excelentă la publicul tânăr şi nu numai. A fost preferat mereu de casele de tuning pentru cele mai nebune kituri de performanţă şi chiar a participat în DTM, unde l-a ajutat pe Laurent Aiello să cucerească titlul în 2002. De asemenea, maşina a primit numeroase distincţii din partea unor reviste ca Top Gear sau Autobild, fără a omite şi cele şase premii consecutive acordate de revista WhatCar pentru cel mai bun coupe, din 2007 şi până în prezent.
2014: Adio TT! Bun venit TT!
Primăvara acestui an ne va aduce însă o despărţire de cea de a doua generaţie şi o întâlnire cu noul TT. Audi este aşteptat să dezvăluie la Geneva cea de-a treia generaţie a coupe-ului, anticipată deja luna aceasta de un concept Allroad Shooting Brake, expus la Salonul de la Detroit.
Audi Allroad Shooting Brake Concept, prima dintre surprizele Audi în 2014
Si din pacate nu se va mai produce un TT la fel de frumos si deosebit ca prima generatie. Cele noi sunt mai performante, mai sofisticate, mai moderne dar nu au farmecul primei generatii.