Statisticile dureroase ale siguranţei rutiere în România anului 2013

Publicat miercuri, 09.10.2013 13:53 de Mircea Meșter

Ştiaţi că România se află pe primele locuri în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte decesele survenite în accidente auto, deşi procentul de şoferi din totalul populaţiei este cel mai redus de pe continent? Iar veştile triste nu se opresc aici.

Viteza excesivă, şofatul sub influenţa băuturilor alcoolice şi lipsa educaţiei legate de purtarea centurilor de siguranţă sunt cele trei cauze majore ale deceselor pe şosele în Europa, zonă a lumii în care anul trecut şi-au pierdut viaţa 28.000 de oameni. Dacă ţările din Uniunea Europeană se luptă însă să coboare numărul deceselor şi a răniţilor grav, România se află în continuare pe o pantă ascendentă în ceea ce priveşte aceste statistici. Mai mult, deşi ne place să dăm vina pe infrastructură - mai precis pe lipsa unor şosele şi autostrăzi moderne - statisticile arată sec faptul că şoferii sunt vinovaţi într-o proporţie covârşitoare de accidentele grave care au loc în ţara noastră.

Parteneriatul Român de Siguranţă a organizat ieri un workshop pe tema siguranţei rutiere în care invitaţii - organizaţii care se ocupă de dezvoltarea nivelului de siguranţă pe şoselele UE, autorităţi din România şi companii implicate în promovarea siguranţei rutiere - ne-au prezentat o serie de cifre dureroase care nu ne fac deloc cinste. Automarket vă prezintă 15 dintre cele mai importante aspecte care pun România pe ultimele poziţii în Uniunea Europeană la capitolul siguranţă, prevenire şi decese survenite în urma accidentelor auto.

  • Decesele pe şosele cresc în doar trei ţări europene. România e printre ele.

    Luxemburg, Letonia şi România sunt cele doar trei ţări din Uniunea Europeană în care decesele survenite în urma accidentelor au crescut în 2012 faţă de 2011. În România au murit 2050 de oameni în 2012 în accidente rutiere, în timp ce în 2011 numărul era mai mic: 2018. 

  • Un deceniu ruşinos pentru România: cea mai slabă evoluţie din Uniunea Europeană

    Suntem pe ultimul loc european în ceea ce priveşte evoluţia deceselor rutiere din 2001 în 2012. Dacă în majoritatea ţărilor acest număr s-a înjumătăţit în ultimul deceniu, România scade cu mai puţin de 20%, de la 2450 la 2050. În comparaţie, decesele de pe şosele au scăzut în aceeaşi perioadă în Germania de la 7000 la 4000, în Italia de la 7100 la 3800, în Franţa de la 8150 la 3950 şi în Marea Britanie de la 3600 la 1960.

    Foto: Flickr/cbrunner

  • Avem cei mai puţini şoferi raportat la populaţie. Şi cel mai prost instruiţi.

    În România există la această oră 6.8 milioane de permise auto, cifră care adună circa 30% din populaţia ţării. În statele civilizate, acest procent trece de 50 sau chiar 60%. În plus, mai puţin de 1% dintre şoferii români au urmat cursuri de conducere defensivă, ceea ce ne aşează confortabil pe ultima poziţie în clasamentul european. "80% dintre şoferii care vin la cursurile de conducere defensivă nu ştiu ce să facă într-o situaţie limită şi se pierd cu firea", spune Titi Aur, fost pilot de raliuri care deţine o astfel de şcoală în Bucureşti. Spre deosebire de România, în Austria absolut toţi cursanţii şcolilor de şoferi trec prin cursuri de conducere defensivă în timpul studiului. Acestea sunt organizate de ÖAMTC, echivalentul ACR-ului, pe circuite special construite pentru asta.

    Foto: Flickr/Airstreamlive

  • Aproape nimeni nu ştie să acorde primul ajutor în caz de accident în România

    Conform reprentanţilor organizaţiei Crucea Roşie România, cursurile de prim ajutor la care iau parte cursanţii şcolilor de şoferi din România sunt sublime, dar lipsesc cu desăvârşire. Crucea Roşie are în vedere impunerea obligatorie a unor astfel de cursuri pentru cei care învaţă pentru permis, deoarece 50% dintre decese au loc în minutele imediat ulterioare unui accident. Până atunci, dacă vreţi să ajutaţi cu adevărat oamenii aflaţi în situaţii limită şi să fiţi responsabili, Crucea Roşie România vine cu 47 de centre de pregătire pentru primul ajutor la care lucrează 50 de formatori şi 500 de instructori. Înscrierile se fac pe site-ul instituţiei

    Foto: Flickr/Justshootme

  • Viteza ucide. De fapt, fiecare kilometru pe oră în plus ucide.

    Conform analizelor efectuate de Consiliul European de Siguranţă a Transporturilor (ETSC), dacă viteza medie a maşinilor din Uniunea Europeană ar scădea cu doar 1 km/h, numărul deceselor evitate ar fi de 2200. Într-un singur an. Aproape 10% din total!

    Foto: Flickr/LSG

  • Purtaţi centura de siguranţă. Şi obligaţi-i pe pasagerii voştri s-o poarte.

    În România, centura de siguranţă este obligatorie pentru toate locurile din maşină. Deci un pasager care nu poartă centura în spate vă poate "premia" cu o amendă şi cu puncte de penalizare. Dar acesta este doar un argument în favoarea centurilor. Conform analizelor ETSC, dacă 99% dintre ocupanţii maşinilor din Uniunea Europeană ar purta centura de siguranţă, 2400 de oameni morţi anul trecut în accidente în Europa ar fi trăit la această oră. De fapt, 12.400 de europeni implicaţi în accidente auto în 2012 trăiesc astăzi tocmai datorită centurii de siguranţă. 

    Foto: Flickr/Nathan James

  • Alcoolemia zero este vitală pentru scăderea accidentelor mortale. Noi ne pregătim să le permitem şoferilor o alcoolemie de 0.2 la mie

    În timp ce autorităţile române se pregătesc să ia una dintre cele mai proaste decizii din ultimii ani şi să permită o alcoolemie de până în 0.2 la mie în condiţiile în care alcoolul la volan este una dintre cele trei surse ale accidentelor în urma cărora au decedat oameni, statistica este complet contra alcoolului la volan. De exemplu, 7500 de decese ar fi fost evitate doar în Europa dacă şoferii implicaţi ar fi avut alcoolemie zero. La nivel mondial, decesele ar scădea cu 20% dacă toate statele ar avea legi care să interzică şofatul sub influenţa băuturilor alcoolice.

    foto Flickr/Jeansilviu

  • Ce înseamnă un şofer bun?

    Fostul campion naţional la raliuri Titi Aur spune că "dacă ajungi foarte repede la destinaţie nu înseamnă că eşti un şofer bun". Conform acestuia, un şofer priceput este cel care anticipează pericolele pe şosea şi acţionează astfel încât să le evite încă înainte ca ele să se producă sau să-şi producă efectele. Altfel spus, un şofer bun este cel care ştie să evite problemele, nu cel care are şanse mari să le producă. În România, 80% dintre şoferii puşi într-o situaţie limită se pierd cu firea şi scapă maşina de sub control.

    foto: Flickr/reu214

  • Câţi bani costă un mort?

    Scăderea cu 43% a deceselor pe şoselele europene în perioada 2001-2011 (în România, scăderea a fost de doar 3% în această perioadă) a economisit nu mai puţin de 176 de miliarde de euro în vistieriile statelor membre. Altfel spus, fiecare viaţă costă 7.300.000 de euro. România pierde anual peste 15 miliarde de euro doar pentru că în ţară mor 2100 de oameni în accidente rutiere.

    foto: Flickr/GMpolice1

  • UE vrea înjumătăţirea deceselor până în 2020

    De la 30.300 de vieţi pierdute în 2011 la doar 15.500 în 2020. Aceasta este ţinta pe care Uniunea Europeană o are în vedere pentru finalul acestui deceniu. Mai mult, Europa vrea să se apropie cât mai mult de zero decese în accidente rutiere până în 2050. În acest moment, Europa este cel mai sigur continent din acest punct de vedere, numărul morţilor la 100.000 de persoane fiind de doar 10.3.

    foto: Flickr/TJScott

  • Paradoxul trist al ţărilor în curs de dezvoltare

    Ţările în care veniturile populaţiei sunt scăzute sau medii adună 90% dintre decesele anuale pe şosele la nivel mondial. Totuşi, acestea deţin doar 52% din totalul maşinilor de pe Glob. Cauza principală a acestei discrepanţe: educaţia rutieră precară.

    foto: Flickr/Elfreddy

  • Dacă ai între 25 şi 49 de ani, eşti cel mai expus unui deces în urma unui accident auto.

    Peste 37% dintre cei care-şi pierd viaţa în urma unui accident auto au între 25 şi 49 de ani. Cei consideraţi teribilişti, între 18 şi 24 de ani, ocupă abia locul al patrulea, cu 16% dintre decese. Pe doi se află grupa de vârstă +65 de ani (22%), iar pe locul al treilea grupa 51-64 de ani (18%).

    foto: Flickr/dongringo

  • Vara au loc cele mai multe accidente mortale.

    Cele mai multe accidente mortale au loc în Europa în luna august. De fapt, lunile de vară şi de toamnă sunt cele mai expuse acestui tip de decese. Deşi accidentele uşoare cresc iarna, decesele survenite pe şosea sunt cele mai scăzute din an în lunile ianuarie, februarie şi martie.

    foto: Flickr/FaithyS

  • Şoferii sunt cei mai expuşi deceselor

    61% dintre persoanele decedate în accidentele care au loc pe şosele stau la volan. Este de departe cel mai mare procent european. Pe locul al doilea în lista victimelor se află pietonii (21%), şi abia pe trei pasagerii din maşină (18%).

    foto: flickr/GMPolice1

  • Trei sferturi dintre şoferii români nu-şi plătesc amenzile.

    În Franţa se colectează 93% dintre amenzile acordate şoferilor care încalcă legea, iar acest lucru aduce 580 de milioane de euro pe an la bugetul de stat. În România, procentul este de doar 26%. Cei mai responsabili şoferi se află în germania şi Olanda (98%), în timp ce bulgarii ne depăşesc clar la conştiinciozitate, cu 68% dintre amenzi plătite. ne aflăm şi aici pe ultimul loc la nivel european.

Mai departe...
  • Cosmin19, miercuri, 09.10.2013 14:10

    Bun articolul de azi. Poate sa imi explice cineva cum ajunge o persoana decedata sa faca paguba de 7.3 milioane de euro in bugetul statului?

  • markusrull, miercuri, 09.10.2013 14:29

    asta este costul unei persoane pentru societate, cat cheltuie societatea cu el de cand e conceput pana moare, cheltuieli de scolarizare, sanatate, s.a.m.d..

  • DAC, miercuri, 09.10.2013 15:00

    Foarte trist, dar asta este realitate! Ar trebui sa fim mai constienti cand circulam pe drumurile publice! Costul interventiei la un astfel de eveniment este foarte ridicat.

  • dan, miercuri, 09.10.2013 15:52

    unul dintre cele mai proaste articole citite in ultima vreme, statistici scoase din context, exprimari total nefericite, comparatii complet "nefezabile". Articol scris doar de dragul senzationalului. Can-can-ic. Demn de Libertatea sau Click. 2 exemple: A)Peste 37% dintre cei care-şi pierd viaţa în urma unui accident auto au între 25 şi 49 de ani. Daca raportezi la durata "vietii auto" a conducatorului auto (18-75 ani) procentul e scazut, avand in vedere ca intervalul 25-49 e foarte mare. B) sunt emise perioadele in care numarul de morti a scazut, si nu se spune ca indicele de motorizare al populatiei a crescut incontinuu. Verdict: autorul sa se duca mai bine la Click sau la Sport.ro

  • Kap, miercuri, 09.10.2013 16:29

    Mai dau si eu un exemplu de copy paste fara pic de filtrare: "50% dintre decese au loc în minutele imediat premergătoare unui accident." Deci jumatate din ei mor de frica saracii, prevazind accidentul!

  • George, miercuri, 09.10.2013 16:47

    Chiar sunt curios de unde sunt luate aceste cifre din statistici...

  • tzenu_bmw, miercuri, 09.10.2013 16:55

    la pct. 15 e o problema din pct. meu de vedere...... o amenda medie in Romania e 10% din salar poi cum sa nu-si plateasca nemti si alti amenzile lor de 30-40euro cand au un salar de 2000euro....... la pct. 9 ce tampenie e asta???? de mentionat ca anumite tari din uniune sunt tari dezvoltate,bogate care de generati intregi 'sau adaptat'.....pe cand in romania 60-70% din populatie nau iarna caldura in casa si de multe ori prafu chiar ajunge sa se depuna pe chitante...... in romania educatie pt. cursuri de prim ajutor foarte putini primim si nu neaparat din cauza noastra......pur si simplu guvernului si altor asociati de genu nu-i pasa......nu deschid filiale,centre nu te ajuta cu nimik.... ar mai fi de discutat...mai lasam si pe alta data....

  • Lovin, miercuri, 09.10.2013 16:58

    Dane, asta ai inteles tu din articol? Vezi sa nu calci oamenii pe trecerile de pietoni. Daca ati ajuns sa criticati (critici complet discutabile, oricum) lucruri intr-un articol care isi propune sa deschida ochii unei tari falimentare la capitolul siguranta, sunteti cauza pierduta. Voi si toti aia care va dau manute verzi. Eu vreau sa citesc articole ca asta peste tot si sa le printez si sa le lipesc pe toti stalpii in locul afiselor cu adi minune. la criticat suntem fantastici. Mai ca as paria ca esti unul din aia care arunca chistoace pe jos ca dupa aia sa mearga acasa sa critice jegul din oras. Halal oameni.

  • dan, miercuri, 09.10.2013 17:15

    Starea in care se afla o societate este oglinda perfecta a oamenilor care fac parte din societate. Cand ai atata miserupism vis a vis de civilizare, nici nu ai cum tu, ca tara, sa evoluezi in ceva. Nivelul de comportament in societate a ajuns aproape de regnul animal: eu primul la halca de carne. Restul, cum, in ce fel, daca e frumos sau nu, daca e civilizat sau nu, nu mai conteaza.

  • dany, miercuri, 09.10.2013 17:25

    @dan de acord cu tine @mirceamester ideea pe care incerci sa o abordezi este valabila si sunt de acord in mare cu punctul tau de vedere. insa ceea ce faci tu aici (sunt sigur ca nu voit ci iti exprimi doar convingerile personale) este manipulare statistica! (ca in sociologie... cu influente si interese in politica) cred ca nici nu esti constient de asta! iata cateva exemple: 1. intre 18 si 24 de ani este un interval de 6 ani; intre 25 si 49 este un interval de 24 ani! nu e oare in firea lucrurilor sa fie mai multe victime!? 2. viteza ucide! esti sigur de asta? oare ce e mai periculos: a) un Trabant condus cu 100 km/h sau un Mercedes S condus cu 150 km/h? b) un automobil condus pe ”macadam” cu 100 km/h sau acelasi automobil condus pe o autostrada ,oderna cu 150 km/h? cum iti explici ca in Germania nr de victime, raportat la marimea parcului auto, este mult mai mic decat in Romania desi la noi viteza maxima admisa este 130 iar in germanai autostrazile in majoritatea lor nu au limita de viteza?! c) alcoolemia zero este vitala pentru scaderea accidentelor rutiere! in calitate de ce spui asta? esti medic? esti politician? (Ponta poate sa spuna asta pt ca se afla in pozitia in care isi permite acest lucru... ne reprezinta si ne guverneaza) o sa spui ca in calitate de cetatean! ok, domnule cetatean dar nu uita ca prin natura meseriei ai posibilitaea de a face si educatie dar si de a manipula oamenii! ai publicat cumva si o statistica a victimelor accidenetelor rutiere provocate de conducatori auto care aveau o alcoolemie de pana in 0,2 in paralel cu o statistica a celor care aveau peste 0,2? ... ca alcool au consumat si unii si altii dle!... una e una... si alta e alta... PS in rest de acord: e cumplit ce se intampla pe sosele... PS secund: Titi Aur are un interes pecuniar in a promova afacerea proprie. spun asta desi daca mi-as permite (financiar, ca timop si locatie) as face cu siguranta cursul lui! dar sa nu uitam ca singuriele persoane abilitate in a interzice sofatul sunt medicii si justitia: e absolut in firea lucrurilor ca unii soferi sa nu fie indemanateci! scopul sofatului este sa te deplasezi din punctul A in punctul B si atat... iar asta presupune si rabdare, incurajare, intelegere, respect etc. din partae celorlati! mai putin degete ridicate, maciuci ascunse intre scaune, rebarbative adresate gutural etc.

  • dany, miercuri, 09.10.2013 17:30

    * in loc de c) este 3)

  • bolovan, miercuri, 09.10.2013 17:54

    @dany sincer...ii mai periculos un mercedes ce circula cu 101 km/ora decat un trabant ce circula cu 100km/ora Si am sa-ti explic de ce: o masina in conditii ideale franeaza de la 100Km/ora la 0 in 40 m In trafic, in conditii ideale distanta de franare ii de 50m In conditii normale, distanta de franare ii de 100 m (ia ghici unde-i hiba...si ce legatura are aici timpul de reactie a soferului) O masina in conditii ideale, franeaza de la 150 Km/ora la 0 ii de aprox 100m In conditii de laborator, distanta de franare ii de 150 m In situatii reale ii de aprox 250 m Mai incercam un exercitiu si cu masele? Un trabant nu's daca are mai mult de 500kg cu tot cu apa stransa in caroseria de carton...un mercedes usor depaseste 1500 kg...ia vezi care o sa aibe impactul mai puternic...hint: masa? De ce in germania sunt mai putine accidente? Simplu: oamenii sunt mai responsabili...nu sunt niste simple maimute cazute din copaci ca noi romanii. Hai o mica statistica: In romania anul trecut au murit pe cei 20 cm de autostrada 35 persoane...In germania au murit vo 150...si au de vo infinitate jumate mai multe autostrazi decat noi. Oare de ce? Faza cu infrastructura ii doar o scuza ipocrita prin care ne ascundem lipsa de respect si educatie civica. CAUZA II NERESPECTAREA REGULILOR DE CIRCULATIE!!! PUNCT! Faptul ca nu avem infrastructura nu ne absolva de responsabilitatea respectarii regulilor de circulatie.

  • Gigi Berlogea, miercuri, 09.10.2013 18:00

    Cred ca ati trecut cu vederea titlul articolului ... pentru ca, daca e asa cum spune titlul - adica suntem "pe ultimele locuri in ceea ce priveste decese ... " , eu zic ca e de bine!!! Ca daca eram printre primele locuri din UE cu privire la decese ... insemna ca sunt mai multe decese ... nu?! Ma tot intreb, de unde o tot scot astia p-asta cu "viteza ucide"!!!! Nu de alta, da' multa lume pe planeta se misca cu viteze de peste 800kmh - folosind avioanele si ... n-am vazut prea multi morti aruncati din avioane!!!! Viteza, luata in modul, n-a omorat si nici nu va omora niciodata pe nimeni ... nici macar pe un pilot de avion de lupta ... . Daca cineva este in masura sa indice un singur accident care a avut ca unica cauza viteza ... macar un accident!!!! Pe de alta parte, numarul de decese rezultate in urma accidentelor, face parte din selectia naturala!!! Stiu ca suna cinic, da' sunt doua variante: a. fie ai avut ghinion sa te afli la locul nepotrivit in momentul nepotrivit si ... ti-a cazut satelitu'n cap si ai murit, sau te-a omorat alt parrticipant la trafic; b. fie nu ai acordat importanta cuvenita faptului ca te afli la volanul unui autovehicul si ai tratat cu neglijenta si neatentie condusul acestuia. In ambele cazuri, iti meriti soarta, iar daca ai murit zi mersi ... ca daca ramaneai infirm sau supravietuiai - fie te omora sistemul sanitar/medical din Ro - fie ai fi ajuns sa-ti doresti moartea!!!! Restul ... e poveste cu tente clar in slujba unor scopuri care n-au cu nimic de a face cu ... "reducerea numarului de accidente" ... Stima

  • Calingura, miercuri, 09.10.2013 18:43

    Parerea mea: 1. dureros dar explicabil. Educatie din ce in ce mai slaba, saracie, infrastructura proasta 2. pai si la ce ne-am astepta? Ce a evoluat pozitiv in Romania? Numarul de emigranti poate. Si de imigranti. 3. Irelevant partial. Avem putini soferi pentru ca suntem saraci, pentru ca distantele nu sunt mari, pentru ca nu avem locuri de parcare. - nu facem cursuri de condus defensiv pentru ca suntem saraci si pentru ca sunt o bataie de joc. Am mai afirmat candva ca in 2 zile la scoala lui Titi Aur nu inveti nimic. Este prea putin timp. Toti se duc acolo sa invete sa nu piarda controlul masinii la viteze mari. Nici dracu si nici ma-sa nu se duc acolo sa invete sa fie mai civilizati, mai prudenti, mai oameni. 4. Si bine ca nu stie nimeni. Oricum aici legea este cum era cea a autopararii: hai sa iti dam amenda daca nu acorzi primul ajutor dar vezi ca daca mai mult rau ii faci cand il scoti din epava faci puscarie. 5. Viteza clar ucide. Cu cat mergi mai tare cu atat eviti mai greu un accident. Dar nu cred in ruptul capului ca doar 1km/h ar evita 10% din accidente. Nu cred, nu are logica. Cu 10% la ora le-am evita pe toate. 6. De acord total. Am dat un prieten jos din masina pe A2 pentru ca nu vroia sa poarte centura. Un nebun exagerat ar spune unii; asa a spus si el. Iar asta este imaginea Romaniei - prieten bun isi tinea copilul de 6 ani pe scaunul din mijloc fara centura. Dupa ce da cu el de parbriz la o frana intrun abuteiaj a inceput sa poarte centura el sau fi-sa? Desigur ca nu. Din nou asta este imaginea Romaniei. Toti vrem libertate. Toti facem cum vrem, suntem bosi, suntem smecheri. 7. Cum spuneam si zilele trecute. Lasa-ma azi sa beau un pahar de vin si treptat o sa ma invat si cu 3. Zero absolut sa fie. 8. De acord cu definitia dar statistica este scoasa din burta. Nu cred sa fii facut nimeni un astfel de test-sondaj. Nu sunt bani, nu e interes. - si bun, daca stiti ca 80% suntem praf ce masuri luati? 9. Nasol ce sa zic :). Fix la ce pierdere aduce societatii cand trece pe rosu expunandu-se unui deces se gandeste un om. 10. Bravo lor. Ce ne priveste pe noi? Suntem in afara statisticilor oricum :)) 11. Evident si nu numai. Infrastructura, parcul auto anticizat si educatia generala precara. 12. Sunt curios care este cauza. Cat priveste ce spunea Dany si cu Dan cred ca statistica trebuie interpretata putin altfel. Titlul este foarte clar. Toti cei de la 25 la 49 au fix aceeasi sansa de a muri. Nu se imparte pe interval. Iar aceasta este mai mare decat la alte grupa. Totusi care ar fi cauza? 13. Evident. Graba spre locul de distractie (August e luna de concedii in vest si nu numai), oboseala de la locul de distractie, sezonul care permite viteza, caldura care adauga discomfort sub o forma sau alta. Iarna toti merg cu 30 pentru ca pericolul este iminent iar controlul pe zapada cand se pierde se pierde. 14. Oare si pentru ca multi sunt singuri in masina? Sau din cauza tipului de accident? Probabil depasiri care pot cauza ciocniri semi-frontale omorand fix soferii. 15. Desigur. Smecheria primeaza. Prinde orbul scoate-i ochii cu legislatia permisiva.

  • antonny, miercuri, 09.10.2013 20:40

    DA VITEZA UCIDE !!!!!!! Pentru ca nu avem INFRASTRUCTURA .... si inpingi bedala pe portiuni care iti permit pentru a reduce timpul ........una e sa mergi Bucuresti -Arad cu 130 km/h si alta e sa mergi printre animale ,tractoare 60 -80 km/h apoi 100-130km

  • eu, miercuri, 09.10.2013 21:52

    M-am saturat sa aud ca "viteza ucide"! De fapt PROSTIA e cea care ucide. Prostia te face sa te urci beat la volan. Prostia te impinge sa faci depasiri in curbe lipsite de vizibilitate. Prostia te lasa sa intri pe DN de pe o alee fara sa te asiguri. Si tot prostia te duce cu 100km/h intr-un sat/oras unde limita e de 50. Sau, ca in cazul lui Huidu, sa conduci dupa ce te-ai lovit grav la cap, fara sa te verifice un doctor. Sau in timp ce esti in trafic sa te intorci sa te uiti ce iti fac copiii pe bancheta din spate... Viteza la care poti conduce in siguranta nu e data de indicatoarele de pe marginea drumului, ci de conditiile de trafic. Pacat ca exista o gramada de prosti inconstienti care au impresia ca ei au reflexe fulgeratoare si sunt capabili sa evite orice le apare in fata.

  • bla ca sa ne aflam in treaba, miercuri, 09.10.2013 23:58

    mda ,eu unul nici nu am avut rabdare sa citesc tot articolul ca sincer sa fiu m-am cam saturat.....sint satul de presa din romania la fel cum sint satul de politicienii din romania...imi pare rau dar am mai multa consideratie pt ucigasii maidanezi decit pt aceste doua meserii...on topic:.in anii de boom am facut si cite 70-80000 pe an,acum mai moale 35-40000 pe an....sa nu cirtim aiurea ,starea drumurilor s-a ameliorat mult,nu mai sint craterele de alta data chiar peste tot..darrrrrrrrrrrr.......degeaba traim in sec.vitezei(in care am vazut sloganul""viteza ucide""...paradoxal nu?) daca toate DN-urile,drumurile europene sau expres trec pe linga poarta lu tanti tanta unde am limitare de 30sau 50km/h...degeaba daca statul isi bate joc de cetatenii sai(nu mai stau sa ex ,ca am obosit)...degeaba daca nu ne respectam intre noi...degeaba daca toti ne consideram atoatestiutori si in realitate sintem un popor de idioti(m-a pufnit risul sa citesc mai sus cum un user considera ca un trabi la 100/h e mai putin periculos decit un merc la 101/h..probabil individu nici nu are permis de conducere...tipic romanesc:agricultura condusa de un ginecolog si sanatatea de un mecanic)..

  • lulu, joi, 10.10.2013 08:55

    Aici trebuia sa mai vedem si pe ce loc suntem in ceea ce priveste infrastructura. In rest, articol comandat care sa ne faca sa credem ca amenzile mari ar avea rolul de a scadea nr. de accidente si nu acela de a aduna bani mai multi la buget.

  • bolovan, joi, 10.10.2013 09:01

    @bla ca sa ne aflam in treaba esti ceva neam cu huidu?Un alt zmeu de pe sosele care se crede mare pilot de raliuri? Un alt tip inconstient ce are impresia ca-i buricul pamantului...si de fapt ii alta parte a corpului? Ma tot intreb...daca suntem atat de inteligenti si a tot stiutori..si a tot puternici...de ce curul meu nu suntem decat un tomberon al europei? Hai sa-ti spun ceva, eu pe langa politcieni si ziaristi...m-am saturat si de oamenii destepti... P.S. Ca pasager ai facut km aia? Recordul meu a fost de 130.000 km/an ca sofer...adica am avut un 287 zile de cazare :D

  • ironR, joi, 10.10.2013 10:13

    azi noapte am luat din plin un caine pe centura ploiestului, pazea parapetul de beton care delimiteaza benzile, probabil cerea eliminarea legii maidanezilor, dar nici el nici radiatorul meu nu au supravituit...deh, traim in romania si tre sa aparam orice ne este inutil! Probabil daca trageam brusc de volan sa evit un caine imi vedeam si eu poza pe undeva... Ca sa reducem efectul, trebuie intai sa rezolvam cauza!

  • ShelbyV8, joi, 10.10.2013 11:38

    @ bolovan Daca tu spui ca distanta de franare depinde de masa (un Trabant franeaza mai repede decat un Mercedes), calculeaza repede daca un Tir de 20 tone care merge cu 100 km/h si franeaza in Bucuresti se opreste pana in Ploiesti sau ajunge la Brasov... Sa-ti explic ca sa intelegi cum sta treaba cu franarea, dupa ce ai mers 130000 km/an: Intr-adevar, inertia depinde de masa... Dar, franarea este data de o forta de frecare (avand in vedere ca nu exista alta forta care sa actioneze asupra masinii in sens opus. Forta de frecare = normala x coeficient de frecare. Normala = greutatea (pe un drum care nu e inclinat). Greutatea (iti vine sa crezi sau nu) depinde de masa.

  • Calingura, joi, 10.10.2013 11:54

    :)) Nu numai ca Shelby are dreptate dar sa compari un trabant cu un mercedes este o nebunie curata. Indiferent de masa si de numarul de roti o masina veche si depasita tehnic va frana mai prost decat una noua. Si prin mai prost nu intelegem doar in distanta mai mare si pastrand o traiectorie halucinanta in cazul modelelor fara ABS, ESP si la care pistonasele functioneaza care cum poate.

  • bolovan, joi, 10.10.2013 12:06

    Domnule...cati destepti...si sa nu ne minunam de ce suntem o tara bananiera? A) Ia ghici care-i viteza maxima trabantului B) ia ghici cate trabanturi sunt pe sosea C) ia gici cate accidente au fost in RO cu trabantu (ii suficient sa raspunzi la B :D) Dupa ce-ti raspunzi la cele trei intrebari de sus, o sa-ti explic si de ce analogia mea ii valabila. P.S. Distanta de franare depinde de foarte multi factori, nu doar de masa. Si sunt mai multe forte de frecare acolo (ia vezi la 150 km/ora care-i principala forta de frecare la o masina). Mai mult, fortele de frecare depin de foarte multi factori (temperatura, materialele suprafetelor de contact, directie etc). De asta, in laborator ai o distanta de franare...in realitate ai o cu totul alta distanta de franare. Noi aici nu discutam de teste din laborator...noi aici discutam de ce vedem si patim pe soselele patriei. Da, normal, ii mai periculos un mercedes ce circula cu 100 km/ora decat un avion ce circula cu 500 km ora (culmea...acelasi avion ii mai periculos daca zboara cu 100 km/ora decat o masina ce merge cu 150 km ora...) Mai mult, distanta de franare la o masina ii irelevanta. Ca franeaza in 30 m sau 45 m de la 100 km/ora n-are importanta. Valorea devine nesemnificativa cand includem timpii de reactie, conditiile de drum (cat de luminat este drumul, daca ploua...ceata). Ca sa ma intelegi...daca ai un obstacol pe drum in conditii de ceata densa...faptul ca franeaza in 10 m masina ii irelevant...tu tot cu 100 km/ora o sa te spargi de obstacol...pentru ca nu o vezi. In conditii ideale de drum, dupa 30 min de condus...ia vezi cat ii timpul tau de reactie? Aici ii si problema cea mare cu accidentele...nu suntem capabil sa constientizam faptul ca o masina puternica nu inseamna automat o imunitate la accidente...ci o sansa in plus sa scapam cu viata.

  • Calingura, joi, 10.10.2013 12:22

    Nu te supara atat de tare dar ai scris mult si ai demonstrat nimic. Nimic in favoarea ta oricum. Acele conditii multiple care se aplica cand masori eficienta la franare se aplica si la Trabant si la Mercedes. Discutia a plecat de la Trabantul la 100 si Mercedesul la 150. Acum daca vorbesti de conditii te intreb unde vrei sa punem evenimentul? La 10 metri de trecerea plina de pietoni? Ambii intra in puscarie. La 100 de metri? S-ar putea sa ai o surpriza. Banuiesc ca ai masina si poti sa recunosti obiectiv ca diferentele tehnice intre cele 2 sunt enorme. Politistii au o expresie de lemn care spune totusi tot ce e de spus: adaptati viteza la conditiile de drum. Adica si la masina pe care o avem. Masina puternica evident nu inseamna imunitate. Cine a spus asta?

  • Kiar-Kiar, joi, 10.10.2013 13:06

    Doar doua chestii: In primul rand, pentru ca o statistica sa fie relevanta trebuie comparate lucruri similare, nu cai cu magari si mere cu portocale. In Germania, in afara faptului ca au drumuri mult mai bune, sunt concepute si mai cu cap; unde poti sa conduci cam cu 70 km/h atata e si limita de viteza, daca drumul devine mai drept creste si limita si tot asa. La noi ai linie continua pe singura bucata de drum unde ai vizibilitate, in schimb intr-o curba unde nu se vede nimic e linie intrerupta. Pe principiul "ori iti risti carnetul ori iti risti viata". Deci inainte de a spune ca infrastructura nu conteaza sau ca e un factor secundar ar trebui mai intai sa o avem la un nivel comparabil cu cel din vest si apoi sa vedem care sunt statisticile. Ca altfel pot veni si eu cu o statistica si sa demonstrez ca Papua Noua Guinee e tara cu cele mai sigure drumuri din lume. Al doilea punct... e de fapt cam acelasi cu primul. Da, romanii sunt indisciplinati in general, dar starea drumurilor e esentiala in ecuatie. De multe ori n-ai incotro si trebuie sa incalci regulile pentru ca nimeni nu se ingrijeste ca ele sa si poata fi respectate. Exemple? Semnul "stop" pus in asa fel ca daca opresti in dreptul lui nu vezi absolut nimic, gropi uriase nesemnalizate care te obliga sa intri pe contrasens (sau in copacul de pe margine, la alegere), semne de circulatie complet acoperite de vegetatie, semafoare care la cea mai mica ploaie se defecteaza etc. etc. etc.....

  • @bolovan, joi, 10.10.2013 19:14

    frate ,ai inceput sa aberezi,stai in bancuta ta acolo(mai meri otir la un curs fe fizica clasa a vi-a ,daca mai tin bine minte)...esti un om inteligent,cind nu vb...am mai vazut rezultate ale gindirii tale de geniu pe acest site...scuteste-ma macar tu ,ca-i plina lumea...

  • Anonim, miercuri, 05.02.2014 16:32

    Multi isi cunosc averile, unii pe aceasta lume iar altii pe cealalta!