SUA: un nou tip de test de siguranţă le creează probleme SUV-urilor populare europene
Testul de siguranţă Frontal Small Overlap, care simulează un impact cu un copac, lasă repetente nume mari din lista de SUV-uri compacte europene. X1, CR-V, CX-5, Tiguan, Sportage şi ix35 s-au prezentat slab, în timp ce Subaru Forester şi Mitsubishi ASX au trecut testul.
Instituţia americană IIHS, echivalentul de peste Ocean al organizaţiei europene EuroNCAP, a făcut ceva vâlvă în lumea auto în toamna anului trecut, după ce un test de siguranţă complet nou a reuşit să le aducă unor modele premiante la capitolul siguranţă, precum Audi A4, Mercedes C-Klasse sau Lexus IS, rezultate foarte slabe. Era vorba de aşa-numitul Small Overlap Test (SOT), prin care se simulează un impact la 64 km/h cu o barieră rigidă care suprapune doar 25% din suprafaţa frontală a maşinii, pe partea şoferului. Acest test simulează un impact cu un pom, un alt vehicul sau cu un stâlp, un scenariu responsabil pentru un sfert dintre morţile şi rănirile grave de pe şoselele americane.
IIHS recidivează în această primăvară şi anunţă rezultatele unei noi serii de teste SOT, de această dată în prim-planul organizaţiei americane fiind SUV-urile considerate mici peste Ocean. Iar rezultatele nu sunt deloc îmbucurătoare, modele cu rezultate excelente la testele EuroNCAP primind calificative modeste şi slabe la noul test.
SUBARU FORESTER ŞI MITSUBISHI ASX, PREMIANŢI
De altfel, singurul model care a reuşit să primească calificativul maxim (Good, Bun) este cea mai recentă generaţie a lui Subaru Forester, care reuşise acelaşi rezultat şi la testele anterioare "clasice". Modelul japonez a fost urmat de Mitsubishi Outlander Sport, echivalentul american al europeanului ASX, care a primit calificativul Acceptable (Acceptabil) la testul SOT. Cele două modele japoneze devin începând de astăzi singurele din acest segment care se pot lăuda cu distincţia Top Safety Pick+, pe care IIHS le-o acordă modelelor care se prezintă foarte bine la toate cele cinci categorii de testare: Impact Frontal, Impact lateral, Răsturnare, Impact Posterior şi SOT.
DEZAMĂGIRILE
În continuarea clasamentului au venit patru modele pe care le regăsim şi pe piaţa europeană. Este vorba de BMW X1, Honda CR-V, Mazda CX-5 şi VW Tiguan, acestea reuşind să primească însă abia calificativul Marginal (Modest), al doilea cel mai slab oferit de IIHS.
În sfârşit, cinci alte modele - dintre care două se regăsesc şi în Europa - nu au reuşit să treacă testul SOT al celor de la IIHS. Este vorba de Buick Encore, de Jeep Patriot, de Ford Escape şi de "fraţii" Kia Sportage şi Hyundai Tucson, acesta din urmă fiind vândut în Europa sub denumirea Hyundai ix35. Cele cinci modele au primit cel mai mic calificativ acordat de IIHS la testul SOT (Poor-Slab), chiar dacă excelaseră la toate celelalte teste ale sesiunii.
DE UNDE VIN PROBLEMELE?
Conform inginerilor IIHS, problemele semnalate în cazul maşinilor care altfel trec cu brio celelalte teste au la bază faptul că testul SOT simulează impactul frontal cu un obiect (copac, barieră, maşină) pe doar 25% din suprafaţa frontală a maşinii testate. "În multe vehicule, impactul pe doar 25% din suprafaţa maşinii ratează pur şi simplu structura primară de siguranţă proiectată pentru a prelua din energie. Acest lucru stă la baza unui risc foarte ridicat de avariere sau chiar distrugere a structurii de siguranţă care înconjoară pasagerii", anunţă IIHS în comunicatul asociat ultimelor rezultate oficiale.
O altă problemă sesizată de inginerii americani este faptul că, în cazul testului SOT, maşina are tendinţa de a aluneca şi a se roti în lateral după impact, ceea ce face ca pasagerii să preia inerţia şi să "rateze" întâlnirea cu airbag-ul. "Două treimi dintre maşinile testate până acum au primit note slabe la capitolul Rezistenţă Structurală şi Kinetică", specifică IIHS.
Subaru era oricum considerata una dintre cele mai sigure masini de pe piata americana. Asta este doar confirmarea.