10 ponturi pentru a fi sigur pe şosea în sezonul rece

Publicat joi, 15.11.2012 17:37 de Automarket

Din moment ce sezonul rece se apropie cu paşi repezi şi inevitabili, Automarket vă prezintă o listă de zece sfaturi pentru menţinerea siguranţei rutiere în condiţii de iarnă.

Sosirea iernii vine mereu ca un şoc pentru şoferi, sau cel puţin aşa ne dau impresia concetăţenii noştri. Într-un fel, avem senzaţia că toată lumea se aşteaptă să nu ningă deloc în această iarnă, în ciuda faptului că ne-am luptat cu toţii cu nămeţii în decursul iernii trecute. În special în România, şoferii par să fie dezinteresaţi de pregătirea automobilului de iarnă, preferând să se concentreze pe activităţi mai plăcute.

Automarket şi Nokian vă prezintă zece sfaturi pentru sporirea siguranţei rutiere pe timpul sezonului rece.

ALTE ARTICOLE DIN DOSAR:
 

  • Nu plecaţi la drum nepregătiţi

    Să presupunem că nu aţi urmărit prognoza meteo şi v-aţi trezit cu ninsoarea la geam. Nicio problemă, nimeni nu este perfect. Însă încercaţi să fiţi corecţi cu cei din jur şi nu plecaţi la drum fără niciun fel de pregătire. Dacă nu aveţi anvelope de iarnă, nu sunteţi îmbrăcat corespunzător pentru sezonul rece şi nu sunteţi siguri că automobilul pe care urmează să-l conduceţi funcţionează corect, nu plecaţi la drum. Puteţi găsi o rezolvare fără să riscaţi să blocaţi cateva interesecţii sau să provocaţi un accident. În caz contrar, puteţi să ajungeţi subiectul unui reportaj la TV, la rubrica ”şoferi surprinşi de iarnă ”.

  • Folosiţi anvelope adecvate pentru iarnă

    Din momentul în care temperatura exterioară scade sub şapte grade Celsius, este indicat să aveţi anvelope potrivite sezonului rece. Mai mult decât atât, dacă circulaţi pe un drum cu zăpadă şi/sau polei cu anvelope care nu poartă inscripţia M+S, riscaţi să fiţi sancţionaţi contravenţional. Este recomandat să păstraţi anvelopele potrivite pentru sezonul rece până când temperaturile de zece grade Celsius se menţin mai multe zile la rând. Dacă anvelopele de iarnă pe care le-aţi cumpărat poartă, pe lângă inscripţia M+S, unul sau două desene ce prezintă un fulg de nea şi un munte stilizat (denumirea oficială este "Three Peaks Mountain"), sunteţi posesorii unui set de anvelope ce oferă performanţe mai bune în condiţii de iarnă decât pneurile care prezintă doar inscripţia M+S, sau, mai rău, anvelopele de vară, contraindicate acestui sezon.
  • Depozitaţi corespunzător anvelopele nefolosite pe timpul iernii/verii

    În cazul în care posedaţi două seturi de anvelope şi faceţi în fiecare iarnă/primăvară schimbarea de la un set la altul, trebuie să vă asiguraţi că depozitarea anvelopelor este corespunzătoare. Cea mai simplă soluţie este o propunere apărută recent pe piaţa auto, hotelurile de anvelope, unde şoferilor li se oferă un spaţiu adecvat de depozitare a anvelopelor contra unui abonament lunar. Însă, pentru cei care le depozitează în regie proprie, trebuie ales un loc răcoros şi uscat, unde anvelopele să nu fie aşezate una peste cealaltă. În plus, anvelopele trebuie să fie ”rotite” o dată la patru săptămâni pentru a evita deformarea pneului. Nu în ultimul rând, marcaţi cu cretă pe anvelopă poziţia de pe care a fost demontată (ex. dreapta faţă) şi măsuraţi suprafaţa de rulare.
  • Inspectaţi maşina înainte de iarnă

    Orice şofer responsabil ar trebui să-şi verifice maşina măcar odată pe an. Fie că vorbim despre o verificare în service sau de o inspecţie minuţioasă în regie proprie, maşinile trebuie verificate chiar şi atunci când par să nu aibă nicio defecţiune tehnică. Temperaturile extreme, precum cele întâlnite pe timpul verii şi pe timpul iernii, pot impune probleme serioase de funcţionare vehiculelor care nu au fost îngrijite corespunzător. Astfel, se impune folosirea unui antigel cu concentraţia potrivită pentru iarnă şi asigurarea că toate sistemele vehiculului, de la cel de frânare până la cel de climatizare funcţionează fără reproş. În caz contrar, vă puneţi în pericol atât pe dumneavoastră, cât şi pe ceilalţi participanţi la trafic.
  • Nu uitaţi trusa de unelte pentru urgenţe

    Pe lângă trusa de prim ajutor, extinctorul, vesta florescentă şi triunghiul reflectorizant – obligatorii prin lege, este important să mai aveţi câteva elemente la bord. În primul rând, trebuie să aveţi roata de rezervă umflată şi haine călduroase. În cazul în care rămâneţi blocat în zăpadă, este bine să aveţi şi o listă de provizii la bord în cazul în care pregătiţi o călătorie (alimente, pături, apă, lanternă, ş.a.m.d.). Dacă circulaţi doar prin oraş, nu strică niciodată o lopată în portbagaj, alături de un mic săculeţ de nisip. Puteţi să achiziţionaţi şi un set de "şosete" de iarnă pentru roţile de tracţiune, în caz că situaţia este prea alunecoasă pentru a putea demara.
  • Urmaţi un curs de conducere defensivă

    Degeaba aveţi maşina pregătită pentru iarnă dacă nu ştiţi şi ce să faceţi cu ea în condiţii de aderenţă slabă. Din moment ce un curs de conducere defensivă costă 100 de euro, contravaloarea unei poliţe CASCO pentru o lună, iar un automobil costă de câteva zeci ori mai mult, vorbim de o veritabilă investiţie în viitor. În cadrul cursurilor de conducere defensivă, veţi învăţa să controlaţi maşina în situaţii de urgenţă şi veţi putea să corectaţi micile greşeli de conducere pe care le faceţi fără să realizaţi.
  • Acvaplanarea şi ceaţa, două riscuri majore

    Ceaţa şi acvaplanarea reprezintă două riscuri majore cu care se înfruntă şoferii pe perioada iernii. Cele două situaţii pot să apară aproape din neant, iar ambele situaţii pot fi la fel de periculoase ca şi poleiul. Din fericire, există o soluţie pentru a trece mai departe fără probleme: menţinerea unei distanţe mai mari faţă de vehiculul din faţă, abordarea unui regim de condus defensiv şi reducerea vitezei de circulaţie la apariţia ceţii. Trebuie să reţineţi că orice automobil şi orice şofer este aproape la fel de ”orb” pe timp de ceaţă, iar acvaplanarea şi alunecarea pe gheaţă pot avea loc atât într-un automobil de lux, cât şi într-un autovehicul demn de programul de casare.
  • Presiunea în anvelope, esenţială pentru siguranţa ta

    Presiunea din anvelope scade odată cu temperatura de afară. Verificaţi periodic presiunea din anvelope, indiferent dacă este vară sau iarnă, şi corectaţi îmediat după ce găsiţi o valoare greşită. Recomandarea este valabilă indiferent de anotimp. Nu cădeţi în cealaltă extremă – umflarea excesivă a anvelopelor. Aceasta duce la uzura accentuată a suprafeţei de rulare şi la reducerea aderenţei. Totodată, riscul de explozie se măreşte. Dacă aveţi anvelopele umflate sub nivelul recomandat de constructor, uzura flancurilor creşte dramatic, consumul de carburant creşte şi el (din cauza creşterii rezistenţei la rulare), iar stabilitatea vehiculului este redusă, fenomenul de derivă apărând în unele viraje. De asemenea, creşte riscul de desjantare. Nu uitaţi să măsuraţi şi adâncimea profilului de rulare, care în unele cazuri este indicat direct de producător. În cazul anvelopelor de iarnă, nu se recomandă utilizarea pneurilor care au un profil mai mic de 5 milimetri, în ciuda faptului că legea permite utilizarea pneurilor cu un profil de rulare mai mic.
  • Evaluaţi la rece necesitatea maşinii pe timpul iernii

    Automarket şi Nokian susţin folosirea responsabilă a automobilului. Astfel, în situaţiile în care puteţi folosi transportul în comun, mai ales pe timpul iernii, este de preferat să apelaţi la serviciile respective. Motivaţia? Pe lângă eliberarea străzilor şi eliminarea riscului de accident cu automobilul personal, nu mai trebuie să căutaţi nici locuri de parcare şi nici să vă deszăpeziţi automobilul. Dezavantajele sunt şi ele la fel de cunoscute. Însă, orice aţi face, planificaţi-vă drumul şi plecarea astfel încăt să puteţi alege între automobil şi transportul în comun dacă una dintre variante eşuează.
  • Adaptaţi viteza şi comportamentul rutier la condiţiile de drum

    Să presupunem că aţi bifat cu ”afirmativ” toate punctele anterioare. Sunteţi gata de drum. Corect. Pe voi iarna nu vă poate învinge şi puteţi conduce ca şi cum ar fi vară. Greşit. În ciuda pregătirilor, conducerea unui automobil pe timp de iarnă trebuie să suporte o serie de modificări. Pe scurt, trebuie să vă adaptaţi. Oricât de capabili aţi fi în spatele volanului, trebuie să vă amintiţi că şoferii din jur ar putea să nu răspundă la fel de repede la eventualele pericole, iar automobilul ar putea să se comporte diferit la o bruscare a volanului, a pedalei de frână şi a acceleraţiei. Este esenţial să aveţi mai multă răbdare la volan şi să nu bruscaţi comenzile.
Mai departe...
  • BaditzaEx, joi, 15.11.2012 20:40

    Eu, cu Coltul meu CZ3 cu cei 95 caluti amarati dar cu anvelope de iarna pregatite sper sa nu mai raman blocat de vreun meltean cu Touareg cu ditamai motorul V6 TheDheI manca-ti-as dar cu gume de vara

  • BaditzaEx, joi, 15.11.2012 20:43

    acum 2 ani, cand au dat ninsorile acelea abundente, ne-am chinuit (tot blocul) sa impingem un Touareg care bloca accesul pe str

  • Mario, joi, 15.11.2012 22:21

    Dar ce exemplar frumos de Saab apare in poza de prezentare a articolului!

  • ShelbyV8, joi, 15.11.2012 23:11

    Unde pot sa fac un curs de conducere defensiva???

  • antonny, joi, 15.11.2012 23:27

    La scoala de defensiva si pilotaj Titu Aur ........Domnul Titu Aur spune asa "Conducerea defensiva si implicit comportamentul la volan reprezinta un subiect extrem de important insa destul de putin abordat in Romania

  • dan, vineri, 16.11.2012 11:30

    Un singur sfat ar fi de ajuns: mergeti d***ului mai incet!

  • NeoX, vineri, 16.11.2012 19:45

    Doresc sa stiu si eu unde se poate face conducere defensiva cu 100 de Euro. Unde se poate urma un curs de defensive driving stiu (Ex: Napoca Rally Academy, Titi Aur, Stefan Vasile), dar nu stiu unde e acela de 100 de Euro, nu de alta, dar in general este de la 300 Euro in sus.

  • unckle, duminică, 18.11.2012 13:09

    0. Mergi incet!